Rondjes lopen in stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje0607

Re: Rondjes lopen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:13

bedank voor alle ideeen..
Ja heb het ook wel een geprobeerd om hem tussen door een paar uurtje op stal te zetten..
Zowel alleen als met wat andere paarden.

suusje0607

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:18

wie of wat is TS? :?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:29

TS is topicschrijver, dat ben jij in dit geval :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:30

Mukkietje schreef:
sanne1992 schreef:

In eerste instantie voor de viezigheid, maar hij is ook rustiger geworden. Een vriendin van mij heeft hem vorig winter gemonitord voor haar opleiding. Het enige wat hij deed was relaxen, af en toe een hapje nemen, af en toe proesten. Maar niet het rondjes draaien wat hij voorheen wel deed.

hi Sanne, hoeveel uur staat jouw paard op de stal? Gezien het paard van TS 13 uur gemiddeld per dag op stal staat, denk ik niet dat dit de oplossing is. Een beetje nieuw stro iedere dag, en 1x in de 6 weken uitmesten zorgt voor een hele vieze stal.. Misschien blijft het paard hierdoor wel rustiger omdat hij het te vies vindt om zich te bewegen.

Momenteel staat hij nog 24/7 buiten. Vorig winter heeft hij helaas de hele winter op stal gestaan en kwam hij helemaal niet buiten. Het zal je nog verbazen hoe schoon de stal blijft met deze methode.
De manegepaarden op stal staan nu allemaal al binnen en deze staan ook precies hetzelfde. Heb daarnaast 3 stalgenoten die dezelfde methode toepassen alleen dan 1x in de week mesten. Enige reden dat ik het 6 week doe, is dat hij anders met z'n hoofd door het dak komt haha.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:02

Bespaar je de kosten van een gedrags therapeut.
Het paard heeft waarschijnlijk ooit een stressvolle periode gehad. Misschien omdat het het helemaal niet buiten kwam, door het rijden, wedstrijden, verkeerde voeding noem maar op.
Door die rondje te gaan lopen komt er endorfine vrij en daar voelen die paarden zich lekker bij, soort drugs.
Sommige gaan ook luchtzuigen(alhoewel dit tegenwoordig veel gelinkt word met maagzweren maar die komen dan ook weer door veel stress, verkeerde voeding etc) of weven.

Ik denk dat het paard zolang het op stal staat ongeacht het aantal uur dit zal blijven doen.
In principe ben ik ook voor 24/7 vrije loop maar ik denk dat het stalmanagement bij TS niet echt heel verkeerd is. Box is ook lekker ruim, hele dag voer en toch wel 12 uur naar buiten. En dat is veel in vergelijking met vele andere stallen. Ken er zat waar het er toch heel anders aan toe gaat.

Het enige wat ik mij kan bedenken is misschien een shetje in de stal erbij, dan zijn ze met zijn 2en en hebben ze echt wat aan elkaar.
En anders een hitactief stal/paddock paradise waar het paard niet opgesloten hoeft te worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:23

Ik dacht eigenlijk de andere kant op :o . Je gaf aan dat het paard in zijn box rondom tralies heeft? Is er dan ook rondom sociaal contact en heeft hij niet 2/3e dicht? Ik merk dat sommige paarden heel erg onrustig worden van constant alles zien of aan alle kanten sociaal contact. Het is voor dat soort paarden soms prettiger om in ieder geval ergens in hun box rust te kunnen vinden :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:29

Oke hij heeft contact met andere paarden, maar heeft hij ook goed contact met die paarden? Dus vind je paard de andere paarden 'aardig of leuk'?
Als mijn merrie niet naast een vriendinnetje staat gaat ze staan steigeren en trappelen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:01

dresjoepie schreef:
Je zou eens een gedragstherapheute langs kunnen laten komen om eens te kijken wrm deze het doet dat is belangrijker dan hoe te zorgen dat die het niet meer doet

Waarom een hoop geld stoppen in iets wat al bij vele andere paarden de enige oplossing is: naar buiten en zo lang mogelijk. Hier kan een gedragstherapeut(e) echt niets aan veranderen, sterker nog: die zegt in dit geval voor een hoop geld hetzelfde. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:02

Mukkietje schreef:
Hi suusje, zo te horen staat je paard vrij lang op stal. Ongeveer zo'n 13 uur per dag. Een paard heeft geen besef van dag en nacht, en zal de avond niet hoeven te zien als "slaaptijd". Goed dat je genoeg hooi geeft en dat je gebruik maakt van een slowfeeder, waardoor hij er langer mee doet.
Ik denk niet dat je een gedragstherapeut nodig hebt, aangezien het gedrag eigenlijk heel begrijpelijk is. Een paard is van nature gewend om heel veel km's per dag te maken, doordat hij de helft van de dag op stal staat, is hij uit dit ritme en kan hij zich gaan vervelen.

Natuurlijk zijn er ook paarden die heel rustig blijven op stal, echter zou ik je echt willen aanraden om meer beweging te zoeken voor je paard, ik zou toch nog eens kijken of een paddock in de nacht/avond geen optie is voor je paard. Ik denk dat dit wonderen doet. Of je paard gewoon 24/7 op de wei houden, echter denk ik ook dat dit lastig is.

succes in ieder geval!

Goed verwoord! ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:21

Ik las net de reactie van ruitje over rondom tralies.
Ik heb dus zo'n paard wat niet tussen 2 paarden in kan staan.
Hij heeft aan 1 kant een muur en aan de andere kant staat een paard.

Hij komt in ieder geval niet meer gestrest de stal uit, of wil de stal niet meer in.
Mijn andere tip kan je in mijn vorige reactie lezen. Maar kan ook best zijn dat dit juist het geval is waarom hij zo draaierig is.

suusje0607

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 23:36

hwn schreef:
TS is topicschrijver, dat ben jij in dit geval :)

Oww haha! *D weer wat geleerd