Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mukkietje schreef:sanne1992 schreef:
In eerste instantie voor de viezigheid, maar hij is ook rustiger geworden. Een vriendin van mij heeft hem vorig winter gemonitord voor haar opleiding. Het enige wat hij deed was relaxen, af en toe een hapje nemen, af en toe proesten. Maar niet het rondjes draaien wat hij voorheen wel deed.
hi Sanne, hoeveel uur staat jouw paard op de stal? Gezien het paard van TS 13 uur gemiddeld per dag op stal staat, denk ik niet dat dit de oplossing is. Een beetje nieuw stro iedere dag, en 1x in de 6 weken uitmesten zorgt voor een hele vieze stal.. Misschien blijft het paard hierdoor wel rustiger omdat hij het te vies vindt om zich te bewegen.

. Je gaf aan dat het paard in zijn box rondom tralies heeft? Is er dan ook rondom sociaal contact en heeft hij niet 2/3e dicht? Ik merk dat sommige paarden heel erg onrustig worden van constant alles zien of aan alle kanten sociaal contact. Het is voor dat soort paarden soms prettiger om in ieder geval ergens in hun box rust te kunnen vinden
dresjoepie schreef:Je zou eens een gedragstherapheute langs kunnen laten komen om eens te kijken wrm deze het doet dat is belangrijker dan hoe te zorgen dat die het niet meer doet
Mukkietje schreef:Hi suusje, zo te horen staat je paard vrij lang op stal. Ongeveer zo'n 13 uur per dag. Een paard heeft geen besef van dag en nacht, en zal de avond niet hoeven te zien als "slaaptijd". Goed dat je genoeg hooi geeft en dat je gebruik maakt van een slowfeeder, waardoor hij er langer mee doet.
Ik denk niet dat je een gedragstherapeut nodig hebt, aangezien het gedrag eigenlijk heel begrijpelijk is. Een paard is van nature gewend om heel veel km's per dag te maken, doordat hij de helft van de dag op stal staat, is hij uit dit ritme en kan hij zich gaan vervelen.
Natuurlijk zijn er ook paarden die heel rustig blijven op stal, echter zou ik je echt willen aanraden om meer beweging te zoeken voor je paard, ik zou toch nog eens kijken of een paddock in de nacht/avond geen optie is voor je paard. Ik denk dat dit wonderen doet. Of je paard gewoon 24/7 op de wei houden, echter denk ik ook dat dit lastig is.
succes in ieder geval!