nekbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unbelievable

Re: nekbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:37

Even een andere vraag, helpt die nekbeschermer ook tegen bokken opzij springen ed, zodat je nek stabiel blijft?ik heb nl een whiplash dus schiet t snel in mijn nek.....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:52

Mag ik vragen wat een tegen de airbag hebt? Gewoon uit nieuwsgierigheid

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:10

Ik ben nog lekker ouderwets en enkel en alleen vertrouwen op een airbagvest gaat me iets te ver ;-). Ik heb wel een point two liggen die over mijn gewone protector gaat.
De nekbeschermers geeft bij mij wel wat extra stabiliteit.
Qua bodyprotectors vind ik het ook erg jammer dat de meeste mensen nog niet verder kijken dan het prijskaartje. En dan klagen dat die dingen zo slecht zitten en zo lomp zijn. Ik ben gek op mijn airowear outlyne en kan vrolijk een hele dag rondhuppelen in dat ding.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:29

Ik heb wat tegen airbagvesten omdat je los moet schieten wil dat ding opblazen. Dus ik heb een email gestuurd naar verschillende verkopers/producenten van airbagvesten met de vraag wat er zou gebeuren als ik met paard en al onderuit schuif, wat er gebeurt als het paard op mij valt (kan de kracht van het vest Dan naar binnen slaan omdat daar Dan minder weerstand is Dan aan de buitenkant) wat er gebeurt als ik tegen een boom klap met paard en al, etc. Etc. Dingen waar je in de eventingsport rekening mee moet houden, maar niemand kon mij hier een bevredigend antwoord op geven :)
airbagvesten zijn met een reden (nog) niet veilig genoeg gevonden Om in eventing wedstrijden mee Te rijden (al mogen ze wel icm bp) ik draag liever iets waarvan ik niet van een opblazend vermogen hoef uit Te gaan, iets wat er al zit :)

daarbij snap ik idd ook mensen niet die zeuren dat een Bp oncomfortabel is, misschien die gevallen van 5/6 jaar gelezen ja, en die goedkope prullen. Maar als je bereid bent er iets Meer geld voor neer Te tellen en er eentje Te kopen die perfect past, zit het heerlijk, ik vergeet vaak dat ik m uberhaupt aan heb :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:37

Delphi schreef:
Corelli schreef:
Je moet het knap spelen, wil je met je nek de eerste klap opvangen. Het is toch altijd je rug of je hoofd dat als eerst de grond raakt.

Ik heb 12 jaar geleden mijn nek gebroken bij een val van een paard. Ik ben met paard en al over de kop gegaan en vol op mijn hoofd geland. Door die impact heb ik een breuk in mijn nek opgelopen.
Of in mijn geval nekbescherming geholpen zou hebben weet ik niet. Ik denk dat nek bescherming meer directe klappen/schokken op je nek wat opvangt en misschien voorkomt dat je nek bijv. een rare knik maakt.

Maar je hoeft niet op je nek te vallen om deze te breken, door een zware val op je hoofd kun je dit ook oplopen.
Ik reed met cap en mijn cap is ook gesneuveld tijdens deze val.

Corelli schreef:
Brr wat een naar verhaal :\ Hoe is het nu met je?

Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als jij, maar heb het er wat krom neergezet. Ik bedoelde inderdaad dat een nekbeschermer goed kan helpen als je er daadwerkelijk op valt (dezelfde werking als een cap en BP) en dat de kans dat dat gebeurt, erg klein is.
Het ongeluk dat jij beschrijft, is inderdaad een vaker voorkomende manier om je nek te breken (via rug of hoofd) en ik denk niet dat een nekbeschermer daarbij echt veel uithaalt. De schok/klap is dan zo enorm..

In het topic werd ik gewezen op hindernissen en paaltjes die schade kunnen veroorzaken. Zo had ik het nog niet bekeken en daarin zie ik wel degelijk meerwaarde van de nekbeschermer :j

Maar dat is dan ook het enige en ik denk dat het gebruik van een nekbeschermer om die reden (nog) niet gebruikelijk/ingeburgerd is

Oh dan bedoelden we inderdaad hetzelfde ;) In onderstaande situaties kan een nekbeschermer inderdaad helpen. Ook lijkt me dat het in ieder geval wat schokken/plotse bewegingen opvangt als je paard bijv. opzij springt.

Met mij gaat het goed hoor! Ik heb destijds 8 maanden flink in de lappenmand gezeten. Het duurde lang eer alles aan elkaar gegroeid was. Eenmaal genezen mocht eindelijk mijn nekkraag af. Door het verlies van spieren heeft het eerst een tijd geduurd tot ik mijn hoofd langere tijd zelf recht kon houden. Daarna heb ik best wat spierkracht terug op moeten bouwen.
Ik heb er nu weinig last van. Alleen als ik veel getild, geveegd en gedweild heb e.d. trekt het in mijn nek. En bij kou krijg ik er wat last van.
Wel heb ik er een flinke angst aan over gehouden. Ik heb sindsdien nooit meer écht gereden. Wel even stap en draf aan een longe, maar meer niet. Nu mijn jongste dochter naar school gaat wil ik het weer terug op gaan pakken.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:39

Pfff shocking hoor.. Wel gijn dat het nu weer een beetje gaat, maar ik zou er denk ik ook godsgruwlijk voorzichtig van Worden :j

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:51

Ik heb er zelf geen ervaring mee wbt nek bescherming en paardrijden.
Ik ken ze wel van motorcrossen ( cross zelf niet, maar mijn partner en zoon wel).
Ik heb ook geen idee of ze hetzelfde zijn als bij paardrijden maar in de link staan er een aantal die motorcrossers gebruiken. http://www.crosshelmen.nl/Nekbescherming-c-317.html

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:54

Oh dat is idd ook wel het bekijken waard Lay_d :j al ben ik wel benieuwd naar het verschil in impact bij vallen van een motor en een paard (hoogte, snelheid, manier van landen etc.) want dat kan natuurlijk van invloed zijn op het soort nekbeschermer en of dat dat veiliger maakt of gevaarlijker :j

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:02

Wbt het verschil. Mijn ervaring, als ik viel van mijn paard dan kwam ik er vaak met een sisser vanaf, viel mijn man van de motor dan werd het 9 van de 10 keer een bezoekje brengen aan de eerste hulp of opname incl operatie wegens gecompliceerde breuk.