Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Ik heb wel een point two liggen die over mijn gewone protector gaat.
Delphi schreef:Corelli schreef:Je moet het knap spelen, wil je met je nek de eerste klap opvangen. Het is toch altijd je rug of je hoofd dat als eerst de grond raakt.
Ik heb 12 jaar geleden mijn nek gebroken bij een val van een paard. Ik ben met paard en al over de kop gegaan en vol op mijn hoofd geland. Door die impact heb ik een breuk in mijn nek opgelopen.
Of in mijn geval nekbescherming geholpen zou hebben weet ik niet. Ik denk dat nek bescherming meer directe klappen/schokken op je nek wat opvangt en misschien voorkomt dat je nek bijv. een rare knik maakt.
Maar je hoeft niet op je nek te vallen om deze te breken, door een zware val op je hoofd kun je dit ook oplopen.
Ik reed met cap en mijn cap is ook gesneuveld tijdens deze val.
Corelli schreef:Brr wat een naar verhaalHoe is het nu met je?
Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als jij, maar heb het er wat krom neergezet. Ik bedoelde inderdaad dat een nekbeschermer goed kan helpen als je er daadwerkelijk op valt (dezelfde werking als een cap en BP) en dat de kans dat dat gebeurt, erg klein is.
Het ongeluk dat jij beschrijft, is inderdaad een vaker voorkomende manier om je nek te breken (via rug of hoofd) en ik denk niet dat een nekbeschermer daarbij echt veel uithaalt. De schok/klap is dan zo enorm..
In het topic werd ik gewezen op hindernissen en paaltjes die schade kunnen veroorzaken. Zo had ik het nog niet bekeken en daarin zie ik wel degelijk meerwaarde van de nekbeschermer
Maar dat is dan ook het enige en ik denk dat het gebruik van een nekbeschermer om die reden (nog) niet gebruikelijk/ingeburgerd is
In onderstaande situaties kan een nekbeschermer inderdaad helpen. Ook lijkt me dat het in ieder geval wat schokken/plotse bewegingen opvangt als je paard bijv. opzij springt. 

al ben ik wel benieuwd naar het verschil in impact bij vallen van een motor en een paard (hoogte, snelheid, manier van landen etc.) want dat kan natuurlijk van invloed zijn op het soort nekbeschermer en of dat dat veiliger maakt of gevaarlijker