paard trainen in wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: paard trainen in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:50

Die van mij gaat gewoon nat op de wei. Als zijn huid maar droog is. Een zweetdeken is in mijn ogen commerciële onzin... Een paardenvacht doet hetzelfde en nog beter ook.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:51

Wat leuk om te lezen dat er meer warmbloeden zijn met wintervacht en zonder dekens! Ik begon mezelf haast vreemd te vinden :P Valco houdt gewoon niet van dekens en hij schuurt snel en moet dan een beschermer op, waar hij ook een hekel aan heeft. Als het niet nodig is, blijft hij dus lekker bloot en wollig. Vorige winter heb ik hem rond februari toch een deken opgedaan, omdat hij stijf op zijn spieren werd. Anders had ik het zeker gelaten.
Met rijden vind ik het niet zo lastig. We rijden recreatief en soms is hij bezweet, maar nooit kletsnat. Gewoon langer stappen en een stukje wandelen. Ik geloof ook heilig in de werking van de paardenvacht. Als het niet gezond was om een vochtig paard buiten te zetten, waren alle wilde paarden doorlopend verkouden :brr: :D

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:47

Hier ook een warmbloed met wintervacht, en we trainen gewoon fanatiek door! Na het rijden helemaal geen uren droog stappen of deken op, de vacht doet zijn werking wel. Het was hier vandaag ook zulk lekker weer, had bijna medelijden met de dekenpaarden, die hadden het dus echt wel warm.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:01

Citaat:
Als het niet gezond was om een vochtig paard buiten te zetten, waren alle wilde paarden doorlopend verkouden :brr: :D

Toch vind ik dit een lastige. Wilde paarden worden namelijk niet dressuurmatig/recreatief/springend in het zweet gereden... sterker nog: nog nooit een wild paard gezien dat een half uur/drie kwartier hard aan het werk is. Kuddes hebben wel hun ren/speelmomenten maar dat is toch vaak maar heel kort. Meestal wordt er gewoon gestapt.
Kortom: een wild paard zal zich niet zo snel zo in het zweet werken als een paard wat gereden wordt. Argument vind ik dan ook niet helemaal steekhoudend.

En on topic;
Tot voor 2 jaar geleden reed ik mijn paarden gewoon met wintervacht door. Echter mijn ruin kreeg in het werk echt last van zijn vacht, kon gewoon zijn warmte onvoldoende kwijt, waardoor ik in de winter eigenlijk alleen maar stapwerk kon doen, als ik wilde voorkomen dat hij echt oververhit raakte. Hij had er echt last van. En tja... Ik wil toch ook in de winter wel graag kunnen door trainen. Vorige winter dus voor het eerst mijn pony geschoren en het bevalt me echt heel erg goed. Pony is veel energieker in het werk. Hij staat wel gewoon de hele dag van 7 tot 17/18.00 u buiten, en heb dus geïnvesteerd in heel goede dekens (Rambo deken, met een 100,200 en 300 grams underliner, dus voor elke temperatuur een passende dekendikte...)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:16

En hoe doen jullie dan je paard op conditie en gewicht houden? Mijn fjord word elke dag bewogen maar in wintervacht ben ik met 10 min klaar omdat ze niet verder kan ivm te warm zijn. Zo kan ik haar niet in conditie houden. Of nemenjullie voor lief dat ze swinters dan minder in conditie zijn?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:21

Conditie krijgen paarden juist door héél veel stappen, dus dat zou het probleem niet moeten zijn?
Ik vind hartslag en ademhaling vooral de graadmeter, niet hoe warm paard het lijkt te hebben?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:41

In de winter neem ik iets meer de tijd voor het uitstappen en gaat ze na het rijden even op stal met een zweetdeken en een hooinetje.
Verder pas ik niet veel aan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:45

Een zweetdeken is niet productief...