Vies, nat, dekenloos paard: schoonmaken voor rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: Vies, nat, dekenloos paard: schoonmaken voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:14

grotendeels toch, zolang het niet teveel kan schuren

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:19

Ik haal alleen het zand bij het tuig weg, en even wat pluizen in de staart. :j
Verder niet want ze hebben hun vacht nodig!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:26

Natte modderplekken onder het tuig droog ik af met een handdoek. Zand en vlekken met een poetsblok en daarna gewoon zadel er op.

Na het rijden borstel ik nog een keer alles wat boven is komen zweten af.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:38

dorientjuh schreef:
Maar die vetlaag gaat toch niet weg als je alleen met water afspoelt?

Maar dat duurt toch harstikke lang voordat ze weer droog is als ze gewassen is? En dan moet ze daarna weer naar buiten, dan zou ik gewoon zo goed mogelijk borstelen en eventueel met een handdoek iets droger maken. Ik leg wel vaker het tuig of zadel op vies en natte pony. Ik heb er nog nooit wat van gemerkt, ik geloof ook niet dat dit kwaad kan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:27

riegje schreef:
Teveel poetsen en veel wassen zorgt ervoor dat de natuurlijke beschermlaag van de vacht wordt aangetast.
Zeker als ze dus veel buitenstaan, hebben ze die natuurlijke beschermlaag nodig!
hoe fanatieker je bent met grondig poetsen en wassen, hoe minder je je paard helpt beschermen tegen/wind/kou/regen etc.

Inderdaad. Doe dus zo min mogelijk. Alleen even met een grove borstel op noodzakelijke plaatsen, en meer niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:34

Als het paard nat van de wei komt en ik wil rijden dan doe ik haar poetsen met de harde borstel en eventueel de plek waar het tuig komt even met een natte spons zodat de modder zoveel mogelijk weg is. Daarna gewoon opzadelen en rijden.

Als de pony droog maar modderig van de wei komt dan gewoon de modder er af borstelen dat lukt wel zonder nat te maken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:41

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 10:01

Zo ziet die van mij er ook uit hoor. :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:10

Eerst met een harde borstel goed het zand weghalen en dan met een zachte borstel om de achtergebleven korreltjes weg te halen. That's it. Dekje op, zadel erop en rijden maar!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:17

Zijn ze droog, dan alleen zadel en singelplek een kleine tussen hard en zachte borstel erover en klaar.
Zijn ze nat, dan zet ik ze op stal wachten totdat ze droog zijn, en dan weer hetzelfde ritueel.

Als ze nat zijn, dan gaan ze bijv. om 5 uur op stal en ben ik er rond 6 uur weer.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:05

sanne1992 schreef:
Zijn ze droog, dan alleen zadel en singelplek een kleine tussen hard en zachte borstel erover en klaar.
Zijn ze nat, dan zet ik ze op stal wachten totdat ze droog zijn, en dan weer hetzelfde ritueel.

Als ze nat zijn, dan gaan ze bijv. om 5 uur op stal en ben ik er rond 6 uur weer.

Mijn paard heeft niet eens een stal... Zou ik weinig kunnen rijden. :+

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:18

Ik zou mijn paard nooit gaan rijden als ze nat is, wordt enorm warm en gaat ook schuren. Niet fijn voor paardlief.

Ook niet te veel goed poetsen als ze altijd buiten staat, inderdaad vanwege de vetlaag. Alleen borsteltje over de tuigplekken

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:05

Als paarden onder de natte blub zitten, zodanig goor dat borstelen echt niet gaat helpen, dan rij ik gewoon een keer niet.
9 v/d 10 keer is het met die situatie scheitweer, anders waren ze wel droog geweest, dus heel rauwig ben ik er dan ook niet om.;)

Nat maken ga ik echt niet doen in hartje winter op een 'buitenstal'. Vroeger op luxe stal met warmwater en solarium en binnenbak, dat is wat anders, dan maak ik zadelplek gewoon schoon met water.Maar daar waren ze dan ook zelden zo vies; )

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:16

TurdusMerula schreef:
sanne1992 schreef:

Mijn paard heeft niet eens een stal... Zou ik weinig kunnen rijden. :+

Ja, dat wordt dan wel wat moeilijker haha.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:19

Citaat:
Ik zou mijn paard nooit gaan rijden als ze nat is, wordt enorm warm en gaat ook schuren. Niet fijn voor paardlief.

Nee hoor, gaat prima. Het is alleen de vacht die nat is. Als je het zand eraf borstelt schuurt er niks. ;)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:26

Vroeger had ik voor mijn paard een dunne zweetdeken van badstof die heel erg goed vocht absorbeerde. Echt met een minuut of 5-10 was mijn paard droog. Je zou die op kunnen doen en daarna het zand van de gedroogde vacht afborstelen en deken uitkloppen wanneer deze droog is. Kleine moeite, werkt goed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 03:56

Maar waarom zou je al die moeite nemen?

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:30

Ik poets mijn paard altijd voor het rijden ookal is ie niet vies?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:36

friesam schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=VHZSPJ8U#HB8FYBDJ

Ja ze heeft de kleur ook niet echt mee en houdt wel van modder en zand en koud weer

even off-topic: welk ras is je paard? Heb er nl. één gehad die er erg op lijkt, maar we komen er maar niet uit welke rassen er kunnen in zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:41

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:57

Ik hoop idd dat de foto alleen om de kleur gaat. Ik kom vaker onze pony (haflinger) zo tegen.

Afbeelding

Het maakt eigenlijk niet uit of het waterige modder is, of klei plakken. Maar soms denk ik zucht, en ga het niet eens proberen schoon te krijgen. Dan maar een andere manier van bewegen. Als het droog is dan borstel ik het af, anders wordt het een iets zonder zadel beweging.

En nu staat hij nog 24/7 op het land en geloof mij er is echt geen verbetering te bespeuren hahaha.
Nog even en het wordt weer makkelijker dan gaat staltijd weer in.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:01

Als mijn paard nat is ga ik eigenlijk niet rijden. Anders borstel ik het paard met de harde borstel, droog hem met de handdoek op zadel en singel plek en maak dat nog eens schoon met de zachte borstel.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:05

TurdusMerula schreef:
Maar waarom zou je al die moeite nemen?

Dan is al het zand er makkelijk vanaf te borstelen, plus je paard is dan droog en dat is net wat fijner! :)

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:17

Ik haal even goed een harde borstel over. Ik heb niet het idee dat het erg is dat hij nog een beetje nat is onder zijn tuig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:02

Je paard heeft zelf een prachtige zweetdeken, zijn hele vacht is goed ingericht op regen en droog blijven - het haar is nat, de huid meestal niet.
Ik vind het niet fijner, ik vind het juist gedoe. :D

Ik vind veel reacties in dit topic onwetendheid of vermenselijking... :)