wanneer is er een "klik" tussen een paard/pony en ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: wanneer is er een "klik" tussen een paard/pony en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:17

Voor mij is dat een beetje zoals bij mensen: wanneer iemand met 101 imperfecties voor jou toch perfect is :-)

Mijn eerste merrie kwam recht van de weide, dikke grasbuik, lelijke manen, onzettend bang en een echte pismerrie. Het was liefde op het eerste gezicht. Mijn daarop volgende pony was in alle opzichten een droompony (doodbraaf, veel wedstrijdervaring en toch jong) maar daar heb ik helaas nooit een klik mee gehad.

Dat je een klik kan forceren ben ik het absoluut niet mee eens, vertrouwen kan je daarentegen wel opbouwen. Met bovengenoemde pony heb ik heel veel en heel hard geprobeerd het te laten werken, maar we waren gewoon geen goede combinatie en het was gevoelsmatig niet fijn.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:04

bij mij ontstond de klik met mijn verzorgpaard Lorna pas na zo'n 6 maanden. aan het begin was zij een heeel koppige merrie-merrie, maar naarmate ze mij meer ging vertrouwen en steeds meer toe liet, kregen we een heel hechte band. je merkt het aan de samenwerking tussen elkaar, en gewoon het gevoel denk ik?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:26

Ik heb mijn paard sinds hij 1,5 was alles zelf gedaan en hij is nu 4 een half jaar geleden heb ik hem te koop gezet ivm het missen van de klik ik moest steeds huilen als ik met hem bezig was omdat ik er niet blij van werd en hij duidelijk ook niet... Frustraties liepen op.. Nu liep de verkoop niet echt lekker en heb ik hem 2 maanden vrij gegeven lekker op de wei gegooid. Na deze periode kon ik niet wachten om weer te beginnen, ik hoopte stiekem dat hij was veranderd maar helaas was dit niet zo. Toen heb ik alles ongegooid, voer manier van rijden alles. Dat is zo doorslaggevend geweest. Ik word nu helemaal vrolijk als ik weer met hem bezig ben, we zijn weer een team! We hebben dus echt een klik ! Die is er natuurlijk altijd geweest alleen hadden wij een hele diepe dip!! Dus is niet heel duidelijk wat de " klik" inhoud maar als je er maar blij van word, en ik denk dat dat soms komt door aanpassingen!ik zou opzoek gaan naar een paard wat bij je doelen en eisen past! En denk er vooral aan wat je leuk vind, ik vind bijvoorbeeld hete en moeilijke paarden leuk. Maar andere mensen houden meer van een braverik.. Dit soort dingen goed voor jezelf uitvogelen...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:44

Leuk topic!

Jaren geleden liepen we in een koppel van 6 zwarte paarden om er 1 'uit te zoeken' voor in ons tweespan. Een jonge ruin kwam naar ons toe en bleef bij ons. Soms rende hij een stukje met de kudde mee (de anderen gingen aan de hol) en kwam daarna weer bij ons staan. Hij was het toonbeeld van een paard dat 'zijn mens' uitkiest. Wij twijfelden geen seconde, en ondanks dat hij niet helemaal zwart was, niet groot genoeg en geen papieren had, ging hij met ons mee.
Hij was een heel bijzonder paard.
Met een van mijn andere paarden duurde het een jaar voordat ik 'een klik' had en hem op waarde kon schatten. Toen pas ging ik er 100% voor en hij ook voor mij. Nu is hij mijn beste beste maatje.
Een aantal jaar later gingen we bij een tweespan kijken dat ook onder zadel gereden werd. Bij de eerste die ik reed dacht ik: nee, deze voelt niet goed. En de tweede reed ik en ik was in de zevende hemel! Wat een geweldig gevoel gaf dit paard mij! De eerste hebben we onlangs af moeten laten maken en de tweede is nog steeds een fantastisch paard, qua rijden niet de allermakkelijkste, maar zo'n persoonlijkheid.
Die ervaring had ik ook gehad bij weer een ander paard van ons: bij het voorrijden dacht ik: wow! en toen ik erop zat zei ik tegen mijn man: wat er ook gebeurt, deze MOET je kopen. Ondanks dat deze van de ene in de andere blessure komt is hij, na 5 jaar nog steeds bij ons omdat ie bij ons hoort.

Verschillende paarden, op verschillende manieren een klik, soms direct, soms duurt het even. En ook soms geen klik. Omdat het karakter niet bij je past (te zeikerig, te schrikachtig) of om welke reden dan ook..

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:18

Ik heb met heel veel interesse jullie verhalen, en ervaringen over die belangrijke "klik" die je hebt, of kunt krijgen met je paard.
Moet eerlijk zeggen dat jullie verhalen mij heel erg raakten, en van sommigen kreeg ik zelfs kippevel.
Ook is mij nu veel meer duidelijk geworden over die "klik" !!

Op de manege waar ik sinds kort weer ben begonnen met rijden, kreeg ik een paardje "toegewezen"...en toen ik met haar kennismaakte ,viel mij op dat zij mij zo lief aankeek. De blik in haar ogen.....zo lief en zacht. Ze keek mij echt aan...en dat is iets wat mij opviel....en alsof ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik was super nerveus, maar zij heeft me toch wel het gevoel gegeven dat ik haar kon vertrouwen, terwijl ik zelf nogal gespannen was.

Ik mag dan aannemen dat er tussen haar en mij een klik was?
Voor mijn gevoel wel.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:22

Dat is voor iedereen persoonlijk.
Bij mij was het liefde op het eerste gezicht en ik voelde dat er iets was (toen was ik 11).
Nu, 8 jaar later is alles zo anders en ik kan met hem lezen en schrijven, wat voorheen dus echt niet kon.
Het is mijn maatje geworden en hij geeft mij een veilig gevoel.

Bij hem kan ik mezelf zijn, hoef ik mij niet groot te houden voor de rest van de wereld. Bij hem kan ik mijn ei kwijt zonder dat hij vervelend gaat doen. Hij weet wanneer ik me rot voel en wanneer ik hem echt hard nodig hebt.

Een klik kan er al snel zijn, maar een band bouw je op.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:22

Het is een gevoel, dat er soms meteen is, en vaak ook nog wel een beetje groeit.
Het is denk ik heel goed te vergelijken met vriendschappen tussen mens en mens: soms ben je gewoon meteen vriendinnen, en soms moet de vriendschap wat groeien in de loop van de tijd, en soms lukt het gewoon helemaal niet.

Ik denk dat de klik voor iedereen een persoonlijke definitie is. Ik heb ook de klik gehad met een vorige verzorgshet. Niet meteen, maar die moest echt groeien. In het begin botsten we heel erg, maar in de loop van de tijd groeide er echt iets tussen ons. Met de andere shet had ik helemaal niks, terwijl het een veel lievere pony was.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:33

Toen ik op zoek was voor een tinker kwam ik terecht bij een paardenmelkerij vlakbij mijn huis. Daar hadden ze heel veel tinkers te koop staan , op de site van hun zag ik wel een paar leuke zwart/witte tinkers. Toen ik ging kijken bij de tinkers kwam er een andere tinker recht voor mijn neus staan , waar ik ook ging staan voor de looptstal de tinker volgende me steeds. Ik vroeg toen wie dat was en kreeg een antwoord dat hij niet zwart/wit was maar donder bruin platen bond. Ik voelde gelijk een klik en kocht Quinlan !

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:37

Met mijn vorige paard wist ik nooit of er een klik was, dat kwam omdat hij erg op zichzelf was en door al die topics hier op Bokt over mensen die hun paard te koop zetten omdat de 'klik' er niet is. Pas toen ik een ander paard er bij ging rijden besefte ik dat de klik er met mijn paard wel degelijk was. Mijn bijrijdpaard was "gewoon een paard", doodbraaf en prima voor een ritje, maar mijn eigen paard was mijn topper.

Met mijn huidige paard heb ik dat net zo. We zijn eerst bij een ander paard wezen kijken die "gewoon leuk" was. Braaf op stal, braaf onder het zadel maar voor mij niet bijzonder. Toen we bij de stal aankwamen van ons huidige paard wisten we meteen: dit is 'm! Terwijl hij vreselijk chagrijnig aan het doen was naar het paard dat naast hem stond.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:59

Ik ga met Shadows verhaal mee. Ik heb heel wat paarden gereden (maneges en verzorgpaarden) en met sommige paarden heb je gewoon helemaal niks, de karakters passen dan niet bij elkaar of de manier van communiceren. Met sommige paarden kan je prima communiceren maar is er niet dat "extra" dingetje en met andere paarden klopt het gewoon. Je snapt elkaar, je vertrouwd elkaar en je brengt het beste in elkaar naar boven. Als ik dit niet heb met een paard verlies ik na een tijdje de motivatie om ermee te werken. Al is ook het contact met de paarden met-klik weer per paard uniek en bij de een groeit het langzaam terwijl het bij de ander vanaf de eerste minuut goed voelt.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:09

Klik, wat is dat precies.
Ik heb dat met nog geen enkel paard vanaf de 1e minuut gehad. Toch kwam die met de loop der tijd.
Nu heb ik sinds 2 maandjes een eigen beestje en wist wel met proberen wanneer het hem niet was. Het paard wat nu mijn vriendje is had ik een heel fijn gevoel op.
Het voelde vertrouwd en ontspannen. Iedereen die foto's zag van de 1e keer rijdn en geen verstand hebben van paarden zeiden dat het er ontspannen uitzag! Uiteindelijk is hij meegekomen en ben ik super blij met hem. De band groeit met de dag en hij heeft veel vertrouwen in mij. Maar wat is de klik. Ik denk wel dat we die hebben, maar ja hoe weet je dat?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:13

een klik is er of niet,
mijn ervaring is deze er niet dit zelden nog aan komt waaien.
dan geldt de band moet groeien, ook niets mis mee.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:20

De klik is voor mij willen werken voor elkaar. Op stal zijn er niet veel gecharmeerd van mijn verzorgpaard. Lastig karakter. "moet je niet willen' etc. Maar ik keek naar hem en geloofde er geen moment in en wilde met hem aan de slag.

Hij is nog jong, dus tuurlijk gaat alles niet altijd perfect. En helemaal 100% vertrouwen doe ik hem nog niet - maar dat maakt me niets uit want dit komt wel aangezien dit nu gewoon puur ervaring en leeftijdsgebonden is. Ik wil me voor hem inzetten, laten zien dat hij het kan. Ookal heeft hij soms het concentratievermogen van een aardbei :+
Hij is slim, een clown en soms een ondeugende aap. Maar wat kan ik ook ontzettend trots op hem zijn. <3

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:23

Er zijn bij ons op stal verschillende paarden gekomen en gegaan maar er is er maar 1 waar ik echt de klik mee had. Toen ze op stal stond de dag dat ze gehaald was wist het meteen. Je voelt je een soort verliefd, je hebt vertrouwen in een paard en kan hier goed mee samenwerken, je bent een geoliede machine zeg maar.

Het kon af en toe echt een draak zijn maar nooit is er iets ergs gebeurd en als ik haar tot de orde riep was het ook klaar. Zij was echt mijn maatje maar haar had ik "de klik"

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:24

Een klik zegt mijn inziens alleen wat over de ambities van de ruiter (m/v). Heb je eenmaal een band met je paard wil je het nooit meer kwijt in voor- en tegenspoed.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:24

Een klik zegt mijn inziens alleen wat over de ambities van de ruiter (m/v). Heb je eenmaal een band met je paard wil je het nooit meer kwijt in voor- en tegenspoed.

MewsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:30

Voor mij persoonlijk moet een klik groeien. Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik een paard aankeek en direct dacht 'ja, dat is 'm, deze moet ik hebben!'. Bij het kopen van mijn paard was het dan ook eerder de afwezigheid van 'dit is 'm niet'. := Ja, als hij me aankeek deed me dat wel wat, maar hij had dan ook een ontzettend guitig puppy-hoofdje, dus wie zou daar niet van smelten? :') Nu, 2,5 jaar later heb ik wel dat als hij naar me kijkt met een blik vol liefde en vertrouwen (met zijn nog altijd schattige, maar minder puppy hoofd :=) ik me warm van binnen voel. Ik ben nog altijd erg blij met hem. <3

TS, het klinkt uit je verhaal over het paard op de manege alsof je veel gewicht hangt aan wat het woord 'klik' precies betekent, en of je dat wel of niet hebt. Het is een gevoel, waardoor het denk ik niet zo concreet te beschrijven is als jij zoekt, en ik denk niet dat iemand anders dan jijzelf kan aangeven of er wel of geen klik is tussen jou en een paard (en dus kan ik je vraag of er een klik was niet beantwoorden omdat dat heel persoonlijk is). W.b.t. je vraag op de vorige pagina: Ja, ik zie het wel een beetje als met mensen, waar je met sommige personen gelijk een goede connectie hebt en anderen niet zo gauw. :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:41

Mijn eerste paard had ik een aantal keren in lessen zien lopen. De allereerste keer dat ik hem zag lopen, bleeeeef ik naar hem kijken. Ik wist niet waarom. Hij bleef na die les in mijn hoofd spoken ondanks dat het geen beginnerspaard was en ik nog beginnend westernruiter. En daarnaast kende ik hem niet, wist alleen dat hij een lespaard was en niet de gemakkelijkste. Vond hem geeneens mooi omdat hij vos was :o Na verloop van tijd mocht ik hem in de lessen rijden en bleek hij eigenlijk heel erg leuk <3
Door omstandigheden moest ik met paardrijden stoppen en heb ik hem een jaar niet meer gezien. Na dat jaar was ik nieuwsgierig hoe het met hem ging. Heel impulsief heb ik hem (zonder keuring ondanks dat ik wist dat hij iets mankeerde) gekocht toen ik hem gevonden had >;) niks voor mij maar dat paard had nog steeds iets wat mij gruwelijk aantrok. Uiteindelijk heb ik hem 7,5 jaar gehad. Ontzettend veel meegemaakt samen, mijn steun en toeverlaat. Mensen om ons heen zeiden vaak dat de band tussen ons duidelijk te zien was <3

Mijn 2e paard keek ik in de ogen en had ik daar meteen een warm & vertrouwd gevoel bij.
Dat gevoel ging maar niet weg. Hij bleek te koop. Na een aantal slapeloze nachten heb ik de knoop doorgehakt en hem gekocht.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:49

Uniek90210 schreef:
Bij mijn eerste verzorgpaard had ik vanaf het allereerste ogenblik een "klik". Nu, het paard was daarvoor 3 maanden niet uit zijn stal geweest en zou zich denk ik aan iedereen hebben gebonden. Mijn eerste eigen (en huidige) paard daarentegen, was lang niet zo mensgericht en daar had ik verder geen klik me. Hij had 6 eigenaars op 11 jaar versleten en dat was niet in zijn koude kleren gaan zitten. Toen ik hem kocht ben ik louter afgegaan op testritten en zijn uiterlijk want ik vond hem altijd al machtig mooi.

We zijn zes jaar verder en nu is hij echt mijn beste vriend. Ik kan er mee lezen en schrijven en we vinden elkaar oprecht leuk. Hij is bereid om voor me te werken en vertrouwt erop dat ik hem niet in gevaar zal brengen. Dat is wel eens anders geweest. Aan die "klik" kan je dus zeker werken.

Bovenstaande zou ik zomaar geschreven kunnen hebben. Grote klik met verzorgpony, eigen pony vond ik helemaal geweldig, maar had veel eigenaren gehad voor mij en was toch wat gereserveerd. Nu bijna 6 jaar later kan ik met d'r lezen en schrijven en is ze heel erg op mij gericht :j

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:27

Toen ik op zoek ging naar mijn eerste eigen paardje heb ik een aantal paarden geprobeerd waarbij ik het gevoel niet echt helemaal had, de een stond "uit", een ander ging er vandoor (met een gekneusde schouder als gevolg), bij weer een ander had heel licht spanning in mijn buik, bij de volgende wist ik in 2 tellen NEE echt niet (leuk als je er 2 uur voor gereisd hebt :+ ). Bij het paard dat het geworden is liep ik de eerste keer weg met "hij is leuker dan verwacht he!". Die keer kon ik hem niet rijden ivm mijn blessure dus ik heb hem alleen zien lopen en geaaid. Hij vond het heel spannend dat er een vreemde naar hem toe kwam en liep zelfs een stapje achteruit en dat maakte mij wel aan het twijfelen. Maar mijn vriend heeft ook een stukje gefilmd en daar zie je mij zijn hoofdje aaien en hij staat heerlijk te sukkelen met zijn ogen dicht. De verkoopster houd een heel verhaal en ik zeg overal ja en amen op en ben alleen maar met het paard aan het kroelen :o. Toen ik weer heen ging om hem te rijden had hij weer angst dat ik op hem af liep, maar eenmaal erop voelde het zo vertrouwd! Ik reed er met gemak 5 gangen uit (het is een ijslander) en we hebben zelfs een rengalop gedaan tijdens een 2 uur durende buitenrit en het voelde goed en fijn. Vervolgens nog een dagje heen gegaan om gewoon bij hem in de wei te gaan zitten en te zien wat er gebeurd en ook dat voelde goed.
Toen hij er eenmaal was heb ik eerst 4 maanden een programma gevolgd via internet om een band op te bouwen, het "in connectie met je paard" programma op horsefulness.be. De klik is er zeker, ik krijg echt vlinders in mijn buik van hem en voel soms helemaal vlagen van verliefdheid als ik naar hem kijk (ja dat staat heel stom, maar zo voelt het bij mij).
Als het eenmaal zover is, vertrouw op je intuïtie dan komt het wel goed.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:37

Tja , Hoe zou je de "klik" omschrijven... Voor mij is de zogenoemde klik een vergelijking met liefde op het eerste gezicht , wat in mijn ogen niet bestaat. Liefde of klik hoe je het wil noemen moet ontstaan , en dat kan alleen door het des betreffende paard in dit geval te leren kennen.

Toch snap ik wel degelijk hoe je zou kunnen zeggen dat de "klik" er in 1x is. Met mijn oude pony heb ik dit nooit gehad , was eerst mijn verzorgpony en daar kijk je toch anders naar , objectiever want het is niet van jouw. Uiteindelijk is het wel mijn pony geworden , maar die "klik" die is er nooit geweest , gaande weg is het vertrouwen gewoon zo dus danig gegroeid dat ik hem mijn leven zou durven toe vertrouwen en hij mij de zijne. Hem weg doen was ook 1 van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gedaan , wetende dat hij het nu goed heeft.

Maaaaarrr... daar komt natuurlijk het verhaal , mijn paard. Nadat ik besloot mijn pony met pensioen te doen omdat zijn lichaam gewoon niet meer kon wat ik graag wilde , begon mijn zoektocht naar een nieuw paard of grote pony. Eisen... tja niet heel vee, moest ingereden zijn , tussen de 4-6 jaar oud , werklustig maar geen ongelofelijke heethoofd , liefst zwart of apart kleurtje absoluut geen saaie bruine , tussen de 1.50 en 1.65 en GEEN merrie. Dus wat doe je , je houd internet in de gaten. Een heleboel gezien wat overeen kwam , wat afgebeld , hoop rare reacties gehad. Vriendin stuurt een advertentie van een paard , voldeed niet aan mijn eisen en zeer waarschijnlijk zwaar boven budget , maar PRACHTIG beest. Eigenlijk gelijk weg geklikt , maar advertentie bleef wel door mijn hoofd spoken. 2 Dagen over nagedacht en toch gebeld , die zelfde dag nog langs gegaan. En tja daar heb je het al :j Kwam aan , werd meteen richting paard begeleid. Zo op het eerste oog van achter de tralies een leuk paard , niet zo heel bijzonder en GROOT. Stal deur ging open en het paard kwam nieuwsgierig heel kalm even buurten , ben de stal ingegaan en daar was het moment "paard kijkt je aan , en stopt haar neus direct tegen je gezicht aan" <3 toen was het eigenlijk gelijk gedaan. Erop volgde dat ze haar stal uit kwam , onwijs imposant , heel (eigen)wijs , nieuwsgierig , statig en doch kalm haar omgeving bekeek en het beest bleek nog geweldig te kunnen lopen ook. Het voelde goed , ze zag er lief en vertrouwd uit en vond mij blijkbaar ook erg lief! Tja daar sta je dan , met alles wat je NIET wou... een merrie , bruin , onbeleerd en flink aan de maat (1.75+) :') , Toch besloten haar te kopen en dat was de beste keus ooit! De eerste dag in haar nieuwe stal kwam ik aan toen ze lekker een dutje lag te doen , kon er gelijk zo bij gaan zitten en ze legde direct haar hoofd in mijn armen..het was goed zo! Die klik is er nu zeker , heb nog nooit zon geweldige band gehad met een paard. Iedere dag opnieuw als ik haar zie en ze me liefdevol toe hinnikt dan ben ik zo blij dat ik die keuze gemaakt heb :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:56

Nadat, vanaf mijn geboorte bij mijn ouders zeuren, niet tot het gewenste effect leidde (een fjord). Had ik evenwel de kunst van het "paardzeuren" dusdanig geperfectioneerd dat mijn man daar niet tegen bestand bleek :D

De Fjord zou komen. Ik had eigenlijk maar één harde eis. Hij moest groot zijn aangezien ik ook 1m76 ben.

Waar kwam ik mee thuis? Een driejarige garnaal van nog geen 1m37. Maar die ogen en zijn gezicht...ben er nog elke dag weer penny-blij mee :)

Hij was rillig voor al wat achter hem gebeurde en ik was de eerste weken dus grootverbruikster in halstertouwen....maar ja...die ogen. Hij steigerde voor de kar maar keek er zooooo lief bij :)

Nu zijn we ruim 5 jaar verder, allebei ouder en wijzer en hoewel we nu 5 pony's hebben lopen (het moge duidelijk zijn wie ' de broek aan heeft' in onze relatie :') )... Blijft hij mijn suikerpikkie en noem ik hem vaak mijn grote golden retriever (kan ik toch het bijvoeglijk naamwoord 'groot' gebruiken) zo vriendelijk is hij :)

Oh... En P.C. ook, zo dapper en intelligent...ehm..en spooky is zo gaaf en eigengereid en Heros is een droom die uitkwam...en Jacky?..Jacky is fenomenaal...kortom..ik ben een zeer gelukkige bejaarde Penny :D

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:12

Tjonge wat een super mooie ervaringen hebben jullie hier gedeeld. De één nog aandoenlijker dan de ander, maar allemaal zo veel zeggend over de "klik".....welke mij een zeer duidelijk antwoord geven op de vraag die ik stelde.
Enerzijds verbaasde het mij dat je verliefd kan worden op een paard dat helemaal het tegenovergestelde is van wat je zoekt, maar toch kan ik dat wel begrijpen dat zoiets je overkomt.
Je kan b.v. je "droompaard", qua uiterlijk en andere eisen vinden, maar dat hoeft per definitie niet te betekenen dat het zal klikken, want blijkbaar komt er veel meer, of iets anders, bij kijken om een paard te vinden waarmee je een fijne band krijgt.
Uit verhalen blijkt nu ook dat je met een wat moeilijker paard, ook iets speciaals kan opbouwen.
Het is gewoon iets heel persoonlijks.....dat is nu wel duidelijk.

Nogmaals mijn dank voor de, stuk voor stuk, prachtige persoonlijke verhalen die jullie hier hebben gedeeld. EN....hier heb ik zeker wel wat van opgestoken :j

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:44

Shadow0 schreef:
Zelfs als manegeruiter zou ik zeggen: soms heb je een klik die er meteen is. Voor mij houdt dat in dat er een soort van contact is dat verdergaat dan de opdrachten en signalen, maar dat je met elkaar meedenkt. De zwarte pony die mij ooit overgehaald heeft om te blijven rijden, dat klopte gewoon meteen, en dat is ook altijd zo gebleven. Ik ga echt niet in hele onrealistische pennyverhalen vervallen, maar het contact had wat extra's. Iets wat ik daarna in tientallen paarden verspreid over een stuk of 5 maneges en diverse vakanties toch nog maar 2 keer tegen ben gekomen... Ja, het kan en het is blijkbaar behoorlijk zeldzaam.

Tegelijkertijd, er zijn heel wat van de paarden waar ik in de tussentijd op heb gereden waar ik het goed mee kon vinden, en waar ik zeker een band mee op zou kunnen bouwen als ik daar intensief mee om zou gaan. Je gaat elkaar vanzelf ook beter begrijpen en aanvoelen. Zo'n klik is leuk maar het is volgens mij zeker niet noodzakelijk om een fijne omgang en veel plezier te hebben. Dus ik zou er bij het zoeken van een paard niet op wachten.

(Er zijn trouwens ook een paar paarden geweest waar ik gewoon echt geen klik mee had. Waar ik zelfs na een aantal keer omgaan gewoon niets mee had. Heeft ook niks met gehoorzaamheid te maken, maar gewoon het gevoel dat je op totaal verschillende vlakken zit. Bij mensen is dat bv als je elkaar gewoon echt niks te zeggen hebt en de ander op elke poging tot een gesprek reageert met 'oh' (stilte). Maar met paarden kun je dat dus blijkbaar ook hebben. Al overkomt ook dat me niet vaak.)

nou moet ik zeggen ik als vorige manege ruiter ben het hier erg mee eens ,, ik ben ook doorgegaan met rijden dankzij dat ene manege paard samen erg sterk geworden en nu ik gestopt ben op die manege mis ik hem wel eens en als hij mij dan hoort gaat hij heel sterk reageren op mijn fluitje dus dat t kan inderdaad

bij mij was er maar 1 paard op 4 manege's en heel veel waar ik geen klik mee had _/-\o_

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:06

Voor mij geld, klik is een gevoel van warmte en wederzijds vertrouwen!

Ik voel aan als mijn paard zijn dag niet heeft en ga dan ook niet door. hij redt mij als we aan het galopperen zijn en ik, vanwege handicap aan mijn arm, het niet voor elkaar krijg om een volte om een andere combinatie heen te draaien. Hij voelt dit aan en gaat keurig uit zichzelf op de noodrem en gooit zijn hals omhoog zodat ik er niet voorover afkeukel.

Als ik op stal aankom word ik begroet met een heel (hinnik) verhaal. En zit ik een keer slecht in mijn vel dan krijg ik een hele nek en rug massage van hem.

Hij volgt zonder touw en wacht overal geduldig op mij. En ja ik kan hem ook wel eens achter het behang plakken, maar dan kijk ik naar zijn ingenomen kop en schiet maar in de lach.. Het is ech een maatje voor het leven, terwijl na de eerste ontmoeting tussen ons ik dacht, ik weet echt niet wat ik met dit paard aan moet.......