Deken stuk op de wei door ander paard, wie betaald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: Deken stuk op de wei door ander paard, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:25

Ik betaal er ook niet voor. Risico van het vak wat mij betreft. Als een paard per ongeluk een knal krijgt van een ander paard kan je toch ook niet verwachten dat de andere eigenaar voor de dierenartskosten opdraait, zal een mooie boel worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:28

En ik heb iedereen vooraf gezegd dat ik GEEN dekenslopers bij mijn paarden op de wei wil (ook geen manenslopers trouwens) De dekens zijn mijn eigen keuze (de ene is recent geschoren), maar dan mogen ze toch ook wel heel blijven. Ben altijd heel zuinig op mijn spullen, het kost allemaal al genoeg.
Hoeft verder ook ook niet want mijn paarden staan gewoon samen apart van de anderen (nou ja stroomdraadje er tussen) op hun eigen stuk weide.

Het is overigens best moeilijk te bewijzen wie de scheur zou hebben gemaakt als er een groepje bij elkaar staat.

Die van mij hebben ook wel eens een gemolde deken... maar dan weet ik meteen dat het zelf of bij elkaar gedaan is. Hoef ik dan niet een ander op aan te kijken.

Zou een van mijn paarden andermans deken ooit slopen (zou niet weten hoe, maar misschien over een stroomdraad heen?) dan zou ik uiteraard zeker wel de kosten van reparatie of een andere vergelijkwaardige deken vergoeden.

Vind het knap dat de verzekering zoiets vergoedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:33

Ik zou het zelf betalen, dat is het risico als je ze met deken zet :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:36

Theorie: Een eigenaar is (risico)aansprakelijk voor de gedragingen van z'n paard. En als dat paard een deken sloopt van een ander paard, is de eigenaar daarvoor aansprakelijk. Mbt het uitkeren van schadevergoeding zal er waarschijnlijk een (zeer) hoog percentage 'eigen schuld' aan de eigenaar van de stukgetrokken deken worden toegerekend. De paarden zijn bewust bij elkaar gezet, en de gemiddelde eigenaar is zich dan bewust van de risico's. De AVP van de eigenaar van het paard dat de deken gesloopt heeft zou dus zeer weinig/niets uit keren.

Praktijk: Er lijkt geen pijl op te trekken wat verzekeraars uitkeren. Vaak zijn het zulke kleine bedragen dat de kosten van het uitzoeken hoe het hele verhaal zit hoger zijn dan het uitkeren. Vaak willen verzekeraars tevreden klanten houden, en voor een paar honderd euro een tevreden klant is ook wat waard. Maar naar mijn mening zou een verzekeraar volgens de wet niet perse hoeven uitkeren.

Advies: gewoon even indienen bij je AVP. Nee heb je, ja kan je krijgen. Een AVP kent geen over het algemeen geen no-claim korting of iets dergelijks. Dus ook na een schadegeval gaat de premie niet omhoog.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:41

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:43

Dat is een risico van een deken opdoen, dus zelf betalen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:59

Voelt op zich wel als compliment als LDRD met je mee gaat op het gebied van verzekeringskennis :D

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:46

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Mijn paard heet Sjakie en is nogal een drakie :D , maar tot nog toe heeft ie nog nooit dekens kapot getrokken bij andere paarden. Hij is wel dominant (dat is bekend), maar hij staat nu met een ouder paard op de wei en daar heeft ie respect voor.

Eergisteren is er zonder dat ik het wist een ander jong paard (ruin) bijgezet. Dit ging de eerste dag prima, maar de tweede dag ging Sjaak m opjagen en kennelijk bijten. Zo erg dat de nieuweling uiteindelijk door de draad is gegaan. Gelukkig geen verwondingen, maar wel een winkelhaak in de deken. Natuurlijk vind ik het vervelend dat het zo gelopen is, maar ik kan me er niet echt verantwoordelijk voor voelen eigenlijk. Wel wil ik natuurlijk meedenken over een reparatie, maar ergens vind ik toch aan de eigenaars van het paard. Overigens heb ik nog geen contact gehad met de eigenaars hoor, misschien zijn zij het hier wel helemaal mee eens, maar wilde toch eens polsen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:55

Fijn dat ze melden dat er een nieuw paard bijkomt, zou not amused zijn als dat zonder overleg gebeurd.
Nooit gehoord van laten wennen met een draadje ertussen zeker?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:01

Mijn paard heet ook sjaak en bijt ook als een bitbull :')

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:08

Hahahaha en ook een quarter <3 <3 <3

Vond het ook een beetje gek, maar ja, Sjaak maak je de kachel niet mee aan, dus maak ik me nooit zo'n hele erge zorgen :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:28

Tja als er maar twee of 3 bij elkaar staan dan is het wel uit te zoeken wie de dader is.

Maar bij ons staan er 10 bij elkaar.

Toen ik vorig jaar mijn merrie uit de wei viste en een enorme schuur in haar deken zat,...stak geen van de andere een hoefje op toen ik er naar vroeg.
Denk overigens dat het een paaltje was....want de andere durven Baasje echt niet te sarren,...laat staan haar de kleren van het lijf te scheuren.

Nieuwe deken kopen was het enige wat overbleef.

Ik vind het een ingecalculeerd risico.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:52

Ik verplaats dit topic van BEH naar TAO.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:56

Ik vind het geheel eigen risico en dat je niet kunt verwachten dat een ander hiervoor op moet draaien.
Meer kan ik er niet over zeggen.