Ga jij staan bij een stal zonder kvk/zwart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re: Ga jij staan bij een stal zonder kvk/zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:29

Hoe weet je of een stal zwart of wit is? Ga je vragen of de persoon aan de vergunningen voldoet? Zodra er ja wordt gezegd geloof je dat? Heb je bij een witte stal perse een contract?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt nog nooit heb gelet of een stal zwart of wit is, ik let op wat ik de beste stal vind voor mijzelf en voor mijn pony.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:32

Ja maar mammie, hij sloeg eerste! en ik sloeg alleen maar terug :+

Ik vind dit altijd bovengemiddelde interessante discussies. De ware aard van bokkers komt boven..als de ander verkeerd bezig is, vinden we dat allemaal slecht en niet kunnen, maar we doen daarna zelf precies hetzelfde..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:36

gekvanfleur, het gaat er om dat je een stal kiest die A het beste voor je paard is en B waar jij als eigenaar van het paard er op aan kunt dat ook de pensionhouder het beste met je paard voorheeft.
Als aan deze voorwaarden niet word voldaan dan kun je, met inachtneming van de opzeg termijn gewoon weg. Maar als je al vaak iets aankaart en de pensionhouder geeft niet thuis dan is het lastig om er goed uit te komen. Vooral als het paard hier de pineut is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:43

Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Gekozen voor een stal waar mijn paard lekker naar buiten kan en wat op korte afstand van huis en werk is, zodat ik sochtends en savonds langs kan. Dat het zwart is weet ik wel zeker, alles gaat handje contantje. vraag me wel af hoe de eigenaar dat nu precies doet. Heel vroeger is het een melkveebedrijf geweest, er staan nu ong. 50 paarden en de weidegang is bij de gemeente bekent. Hij heft in ieder geval geen vergunning voor de bak... De eigenaar ws aan het kijken of de bak uitgebreid kon worden naar 60x20 maar hij was bang om in de problemen te komen, helaas.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:44

Ja ik sta er nu ook. lekker bij mensen thuis. heel kleinschalig. En echt heerlijk al die rust. oke soms iets te rustig.
Maar heb op verschillende stallen gestaan. En ook op een hele grote stal met 60 paarden. Daar werd ik stapel gek en m'n toenmalige paard ook.
Het is wel goedkoper nu ik bij deze mensen sta. en het voordeel is dat de prijs minder is in de zomer ivm minder hooi.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:50

bigone schreef:
gekvanfleur, het gaat er om dat je een stal kiest die A het beste voor je paard is en B waar jij als eigenaar van het paard er op aan kunt dat ook de pensionhouder het beste met je paard voorheeft.
Als aan deze voorwaarden niet word voldaan dan kun je, met inachtneming van de opzeg termijn gewoon weg. Maar als je al vaak iets aankaart en de pensionhouder geeft niet thuis dan is het lastig om er goed uit te komen. Vooral als het paard hier de pineut is.

Op het moment dat de stalhouder zich niet aan de afspraken houdt zijn andere afspraken zoals opzegtermijn ook niet meer rechtsgeldig. Dus ik zou er dan ook geen moeite mee hebben om gewoon weg te gaan.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:41

Ik heb jaren zwart gestaan, nooit bewust eigenlijk. Maar nergens beviel het me goed en nergens had ik ook een maand opzeg termijn. Hier had ik ook nooit van gehoord, tot op bokt :)

Nu sta ik 2 jaar op een stal die in is geschreven bij kvk en die telt met btw. Ik heb nog nooit zo goed gestaan (of het ligt aan de mensen). Ik kan naar stal gaan wanneer ik wil, geen regels met openingstijden. Ik weet niet of deze stal een maand opzeg termijn hanteert, maar als het gaat zoals het gaat, hoop ik daar nooit achter te komen :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:10

Tja, dat is hypocriet en klopt van geen kant.

Toch heel normaal om alles naar je straatje te banketstaaf.

Gebruiken als je kunt en zodra je niet meer wil, gewoon aan de kant schoppen.

Als men niet kan profiteren en er niet zelf alleen maar beter van wordt, is het niet (meer) goed

Ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit.....

Heel normaal en wordt gewoon geaccepteerd tegenwoordig.

Als je zelf zo niet bent en eerder jezelf te kort doet om anderen te helpen heb je extra veel last van dit soort egoïstische/hypocriete mensen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:20

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit over nagedacht heb of onze stal wit of zwart is. :D
Het was een stal die me beviel,het is nog nooit in me opgekomen of het bij de KVK is ingeschreven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:29

Hier ook,ik heb vooral gekeken of de stal te bieden had wat ik wenste voor mijn paard.Uiteindelijk blijken veel staleigenaren zich niet aan hun beloftes te houden en dan gewoon de basisdingen als voeren en buiten staan.Mijn laatste stalling was een zogezegde witte stalling en ik moest in eens de volgende maand 30 euro per paard meer betalen ,heb ik in een zwarte stalling nooit mee gemaakt ,bovendien ging de hoeveelheid hooi achter uit.
Dus of je zwart of wit staat aan beloftes houden ze zich niet.
Zelf zeg ik altijd een maand van te voren op en vertrek eind vd maand.Maar ik heb in mijn omgeving ook al meegemaakt dat mensen vertrekken en dan pas zeggen dat ze weg zijn,dat vind ik pas raar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:47

_Micha_ schreef:
Hoe weet je of een stal zwart of wit is? Ga je vragen of de persoon aan de vergunningen voldoet? Zodra er ja wordt gezegd geloof je dat? Heb je bij een witte stal perse een contract?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt nog nooit heb gelet of een stal zwart of wit is, ik let op wat ik de beste stal vind voor mijzelf en voor mijn pony.

Ja dat vroeg ik mij nu ook af. Het ontbreken van een contract of het contant betalen zijn namelijk geen garantie dat een stal 'zwart' is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:51

Mij zou het niet uitmaken waar ik met mijn paarden sta, als de afspraken maar na worden gekomen die gemaakt zijn, of deze nu schriftelijk of mondeling zijn gemaakt. Ik ben wel van mening dat als de staleigenaar gemaakte afspraken niet na komt en deze is daar meerdere malen op gewezen ik niet ben gehouden aan een bijvoorbeeld een opzegtermijn. Het niet nakomen van gemaakte afspraken breekt in mijn ogen alles open.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:56

maar wie zegt dat de stalhouder niet aan het einde van het jaar bij de belastingaangifte niet een bedrag opgeeft bij overige inkomsten? :Y)
(en al die paardenfotografen op bokt geven ook netjes elke keer 21 % aan de belastingdienst?)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:00

Al sla je me dood... al sta ik pimpelpaars.
Er zijn geschreven en ongeschreven regels en ik vind daar moet je je aan houden
Welke kleur er ook staat.

Een maand opzegtermijn is een maand opzegtermijn en als je te laat ben met opzeggen dan moet je het fatsoen hebben om het ook netjes af te handelen.
In dit geval is het al 2 maanden aan de gang, dus je had ook 3 dagen eerder op kunnen zeggen en dus ben je te laat en zal je het ook netjes moeten afhandelen

Eer aan jezelf houden...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:03

Zwart betekend heel simpel dat er geen belasting word betaald over de inkomsten. Heeft niks met vergunningen te maken. Je kan ook wit werken maar je vergunningen niet in orde hebben. Het belangrijkste blijft toch of je paard het goed hebt en jij het naar je zin hebt.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:24

Mijn pony staat op een heerlijk plekje bij een boer. Geld maakt ik wel over via de bank maar verder is het zwart. Toen mijn pony hoefbevangen raakte waren de boer en zijn vrouw heel mee levend. Dikke rubberen mat kreeg ze in de stal en wat extra stro zodat haar hoeven niet zo zeer deden. Elke keer als ze me zagen vroegen ze wel hoe het met dr ging. Ook hebben ze de wei een heel stuk afgezet toen ze weer op het land Kon. Toen ze hun pony verkochten mocht een vriendin van mij haar pony er staan als maatje. Dit jaar geven we ze maar met kerst een lekkere taart voor alle goede zorgen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:41

Nog nooit van gehoord eigenlijk tot dit topic. Nooit over nagedacht ook.

Ik kijk liever naar waar ik mij prettig voel, tegenwoordig heb je voor alles vergunningen, diploma's nodig. En om nou te zeggen dat dan een stal dan vrij van gebreken is?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:17

Ik sta op een witte stal, maar er is een tijd geweest waarbij kennelijk niet alle vergunningen op orde waren, er stonden bijv meer boxen dan er vergunning voor was. Dit is een tijd geleden allemaal geregeld.

Maar een ander punt is, het feit dat mensen zich niet aan de regels willen houden als het zwart is. Ik denk dat dit ook een andere oorzaak heeft, veel pensionklanten lopen soms tegen een muur op bij de pensionhouder, die zich op zijn/haar buurt weer niet aan de regels houdt of niet de service biedt die afgesproken is. (te denken valt aan slecht hooi/kuil, bak die niet onderhouden wordt zodat je er steeds minder in kan rijden etc).

Waarom zou jij je dan nog aan de afspraken moeten houden terwijl dit kennelijk niet voor de stalhouder geldt?

Persoonlijk vind ik dat bijv een maand opzeg termijn een maand is, maar als het 1 of 2 dagen te laat is moet je daar als pensionhouder met de klant wel uit zien te komen. Maar vaak gaat het daar dus ook mis. Pensionhouder is in zijn/haar eer aangetast en is niet meer bereid tot het in overleg goed uit elkaar gaan. Vervolgens lapt de klant alle regels aan zijn laars en vertrekt met de stille trom. Je hebt dan twee verliezers.

Daar valt voor pensionhouders nog een hoop te halen, het is niet altijd persoonlijk tegen hem/haar, maar omstandigheden kunnen veranderen en een klant stapt over. Dat moet zakelijk gezien worden en jammer genoeg is dit vaak niet het geval. Als er overleg is kan je afspraken maken en zorgen dat je min of meer goed uit elkaar gaat.
Er zullen altijd klanten stiekum weggaan, maar aan de andere kant als ze weten dat jij als pensionhouder tot de laatste dag hun paard goed verzorgt zal dit ook wel onthouden worden, en ook door de klanten die blijven staan. Die weten dat ze met gerust hart op kunnen zeggen.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:30

Caira schreef:
_Micha_ schreef:

Ja dat vroeg ik mij nu ook af. Het ontbreken van een contract of het contant betalen zijn namelijk geen garantie dat een stal 'zwart' is.

Je hebt een contract getekend voor stalhuur, en elke maand krijg je netjes een gespecificeerde bon ook ter bewijs van betaling ;)
(hierop staan ook zaken als BTW en KVK nummer etc )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:32

Laat ik jullie dan even uit de droom helpen, geen enkele stal is wit. Geen enkele stalhouder die 100% opgeeft van wat er staat. Dat maakt ook niet uit.

Sterker nog, zelfs degegen die bij een particulier staan, staan wellicht niet zwart want je kunt als particulier gewwon aan de belastingdienst opgeven dat er iemand tegen betaling op je erf staat. Vervolgens trek je alle onkosten af en is het eindresultaat nog steeds nul.........

De vraag zou dus feitelijk moeten zijn: geeft jouw stalbaas de inkomsten op aan de belastingdienst?
De rest is niet relevant.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:43

Mijn ervaring is juist dat op de "witte" stallen, er juist veel gesjoemeld werd met kwaliteit/hoeveelheid hooi voeren en ondertussen zich drukker bezig houden met roddel en achterklap, als om daadwerkelijke welzijn van het paard. Dus ik betaalde de hoofdprijs - >400,- per maand en paard stond meters in de stront en met maagzweren, maar owee als je daarover ging klagen of ze erachter kwamen dat je op zoek was naar wat anders. Maar als er geld moest komen, stonden ze altijd vooraan...
En bij de "zwarte" boeren stalling, was het meestal veel relaxter geregeld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:22

DnBles schreef:
Caira schreef:

Je hebt een contract getekend voor stalhuur, en elke maand krijg je netjes een gespecificeerde bon ook ter bewijs van betaling ;)
(hierop staan ook zaken als BTW en KVK nummer etc )

Onzin. Dan zou elke instructeur ook zwart werken als hij of zij contant betaald kreeg. Er bestaat ook nog zo iets als kas... En niet iedereen hoeft elke maand een factuur te krijgen. Wat heb je daar als particulier aan? Behalve voor je eigen boekhouding. Een contract is ook net wat je wilt. Ik ken genoeg zwarte stallen met een contract en genoeg witte stallen zonder. Het gaat uiteindelijk om wat er in de boeken van de stalhouder staat en wat hij opgeeft aan het einde van het jaar. Daaraan zie je of het zwart of wit is.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:36

[/quote]Onzin. Dan zou elke instructeur ook zwart werken als hij of zij contant betaald kreeg. Er bestaat ook nog zo iets als kas... En niet iedereen hoeft elke maand een factuur te krijgen. Wat heb je daar als particulier aan? Behalve voor je eigen boekhouding. Een contract is ook net wat je wilt. Ik ken genoeg zwarte stallen met een contract en genoeg witte stallen zonder. Het gaat uiteindelijk om wat er in de boeken van de stalhouder staat en wat hij opgeeft aan het einde van het jaar. Daaraan zie je of het zwart of wit is.[/quote]

Contant betalen of geld overmaken heeft niets te maken met het feit dat je als ingeschreven paardenbedrijf altijd een bon ter bewijs aan de pension klant moet geven hoor...
Of het nu in het kas boek of bank boek moet een bon hoor je als bedrijfs zijnde af te geven

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:51

DnBles schreef:

Onzin. Dan zou elke instructeur ook zwart werken als hij of zij contant betaald kreeg. Er bestaat ook nog zo iets als kas... En niet iedereen hoeft elke maand een factuur te krijgen. Wat heb je daar als particulier aan? Behalve voor je eigen boekhouding. Een contract is ook net wat je wilt. Ik ken genoeg zwarte stallen met een contract en genoeg witte stallen zonder. Het gaat uiteindelijk om wat er in de boeken van de stalhouder staat en wat hij opgeeft aan het einde van het jaar. Daaraan zie je of het zwart of wit is.[/quote]

Contant betalen of geld overmaken heeft niets te maken met het feit dat je als ingeschreven paardenbedrijf altijd een bon ter bewijs aan de pension klant moet geven hoor...
Of het nu in het kas boek of bank boek moet een bon hoor je als bedrijfs zijnde af te geven[/quote]

Vraag jij elke keer als je een tientje geeft aan je instructeur om een kwitantie? zijn er maar heel weinig hoor

edit: dat qouten gaat lekker zo :n

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:59

Ik sta zwart bij een boer met maar heeel weinig mensen. Maar heb nog nooit zo gelukkig gestaan. Beestjes komen letterlijk niets te kort en de boer met gezin zorgen heel goed voor ze. Ze hebben zelf ook 2 paarden staan dus scheelt ook weer dat ze er verstand van hebben. Als je iets anders wilt kan je dit gewoon aangeven en is nooit gezeur.

Stond hiervoor op een grote witte stal maar daar kon je niets aangeven zonder gezeik.