Veulen gekocht geen ervaring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:44

Wat zijn eigenlijk de argumenten van jou ouders om überhaupt een paardje te willen hébben??
Daar heb ik in deze nog niks over gelezen, los van het feit dat het al jaren geroepen wordt.
Ben daar wel eens erg nieuwsgierig naar, want ook die reden zou een extra motivatie kunnen geven om er dan toch maar een bij te nemen.
Als het alleen voor de heb of de "gezelligheid "is kan je opperen dat dat ene uurtje of anderhalf dat ze dagelijks aan het paardje spendeert niet echt gezellig is voor het paardje zelf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:46

zouden ze wel naar de dierenarts luisteren ? en die even inseinen, arme ding moet toch geent worden !
Wat is hun doel eigenlijk ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:02

Een pony hoort niet alleen, een soortgenootje is een basisbehoefte, geen leuk extraatje. Een pony moedwillig een soortgenoot onthouden is simpelweg verwaarlozing.

Geen andere pony om te 'groomen' --> Fysieke en emotionele verwaarlozing
Geen andere pony om veiligheid bij te vinden --> mentale en emotionele verwaarlozing
Geen andere pony om fit te blijven door voldoende beweging --> Fysieke verwaarlozing
Geen andere pony om na te doen en zo bij te leren --> mentale verwaarlozing
Geen andere pony om elkaar uit te dagen tot ontwikkeling in de kudde --> mentale en emotionele verwaarlozing

Een pony kan in zijn eentje niet zijn veiligheid waarborgen. Zijn hele wezen is erop gericht om met kuddegenoten samen te werken aan een veilige leefomgeving. Wanneer die kuddegenoten ontbreken moet de pony alles zelf gaan regelen. Een onmogelijke opgave. De pony zal zich er ongetwijfeld bij neer gaan leggen, hij heeft geen andere keuze. Ook een ander dier kan nooit een soortgenoot vervangen. Mensen die dat wel beweren kunnen de paardentaal onvoldoende lezen. Het beeld dat je dan ziet is een pony die berust in de situatie. De sprankeling in de ogen zal maar zelden aanwezig zijn. Oneerlijk, zeer triest en dat alles slechts ter meerdere eer en glorie van het ego van de mens.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 19:02

RaafSmits schreef:
Wat zijn eigenlijk de argumenten van jou ouders om überhaupt een paardje te willen hébben??
Daar heb ik in deze nog niks over gelezen, los van het feit dat het al jaren geroepen wordt.
Ben daar wel eens erg nieuwsgierig naar, want ook die reden zou een extra motivatie kunnen geven om er dan toch maar een bij te nemen.
Als het alleen voor de heb of de "gezelligheid "is kan je opperen dat dat ene uurtje of anderhalf dat ze dagelijks aan het paardje spendeert niet echt gezellig is voor het paardje zelf.

Hun argument is, is leuk voor de kleinkinderen! Nou niet die van mij dus want die mag niet spelen met een paard zonder toezicht.
Mijn ouders zeggen ook dit is makkelijker dan een hond, die moet je uitlaten. Paardje staat gewoon buiten... Even voeren en je bent klaar. Ik vraag me dus echt af of er anderhalf per dag aandacht is.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de ruimte ook te klein is voor 2 paardjes maar dat terzijde. Beter 2 paardjes op een wat te klein oppervlak dan 1 alleen! Maar dat is hoe ik erover denk.

Ik zit ook een soort van met mijn handen in mijn haar! Heb medelijden met de pony, maar kan eigenlijk alleen maar toekijken!

Misschien toch een pony erbij kopen met de kerst ofzo, leuk kadootje!

Dierenarts inlichten, vind ik ook wel slim, maar welke hebben ze, er zijn er daar in de buurt veel.

Enten, ontwormen, hoefsmid enz. ben ik al meebezig, ik geloof dat ze dat wel belangrijk vinden. Verder wordt de pony gelukkig redelijk sober gevoerd, dus zeker geen snoep, en zo min mogelijk ander eten dan een handje brok, hooi en gras.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:06

Ik vind het nooit kunnen een paard alleen, en al helemaal niet zo'n jonkie. Die moet echt nog sociale regels leren.

Wat verwachten ze van het paardje? Willen ze ermee wandelen, poetsen, spelen of kijken?

Ik zou inderdaad vragen of de dierenarts met ze wil praten (inderdaad moet ook geënt worden), maar ook de hoefsmid en misschien zijn er meer mensen met een paarden-/dierenhart die het met ze erover willen hebben dat dit echt niet kan. Ik denk dat van hoe meer mensen ze het horen hoe eerder ze het aannemen? Of een boek laten lezen over paardengedrag (uit de bieb ofzo). Anders aanbieden zelf een shet voor 50 euro bij te kopen?
Eventueel wat sites verzamelen via google die ook paarden alleen houden afraden.

Veel succes in ieder geval!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 20:58

Kaartje23 schreef:
Ik vind het nooit kunnen een paard alleen, en al helemaal niet zo'n jonkie. Die moet echt nog sociale regels leren.

Wat verwachten ze van het paardje? Willen ze ermee wandelen, poetsen, spelen of kijken?

Ik zou inderdaad vragen of de dierenarts met ze wil praten (inderdaad moet ook geënt worden), maar ook de hoefsmid en misschien zijn er meer mensen met een paarden-/dierenhart die het met ze erover willen hebben dat dit echt niet kan. Ik denk dat van hoe meer mensen ze het horen hoe eerder ze het aannemen? Of een boek laten lezen over paardengedrag (uit de bieb ofzo). Anders aanbieden zelf een shet voor 50 euro bij te kopen?
Eventueel wat sites verzamelen via google die ook paarden alleen houden afraden.

Veel succes in ieder geval!

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ze willen met het paardje! Misschien een keertje wandelen, maar dat zal zeker niet dagelijks zijn.
Kijken uiteraard ook, maar ja wat heeft de pony daar aan :n

Ik ga eens informeren of ik contact kan krijgen met diegene die de pony gekocht heeft voor ze! Misschien kan hij ze overtuigen.

Als de pony last krijgt van het hengst zijn gaan zijn ballen ervanaf! Hij kan niet ontsnappen, er zit een stenen muur om de tuin/weide.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:02

bliver schreef:
Geef voor hun verjaardag. Die krengen kun je al voor 50 euro ergen vandaan halen

Voor minder ook al!!

De politie mag bekeuren of in beslag nemen. Een paard mag bij wet in Nederland niet alleen staan. Dat is verboden. Ze moeten minstens een soortgenoot kunnen zien binnen een bepaald aantal meters. Dit met dank aan de partij voor de dieren. :+ Dus als iemand de politie belt, hadden ze beter er 1 bij kunnen kopen. Dat is dan goedkoper. :j

Anoniem

Re: Veulen gekocht geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:07

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:36

Misschien kun je het omdraaien Vragen of hun het leuk zouden vinden een hele dag alleen staan niks te doen niks te zien Ik zou voor het schuldgevoel gaan Hoewel het me beter lijkt helemaal geen pony s te houden weinig ruimte weinig kennis maar goed

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:41

Het is dus een 4 maanden oud hengstveulen??

Je kunt allicht nog even aan ze vragen of ze een doodswens hebben :+

Zo'n paard hoort in de opfok. Met vriendjes spelen. Zo'n paard alleen op laten groeien is imo gewoon mishandeling! Vast met de beste intentie van je ouders, maar voor het paard gewoon niet leuk zo :n

Er zijn trouwens genoeg boeken hierover te vinden. "Het Tevreden Paard" is zo eentje. Is een dun, maar vooral makkelijk leesbaar boek! Met uitleg over hoe wat, maar vooral voor jouw ouders het waarom..
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:43

Een paard is een kuddedier, die horen niet alleen.
Als een andere pony geen optie is, is een geitje dan misschien wel een mogelijkheid als gezelschap?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:48

Een paard is geen speelgoed wat "leuk is voor de kleinkinderen" ;) Kunnen ze het zich ook niet voorstellen als ze alleen op een eiland zitten, waar ze enkel zichzelf hebben (en dus niet pa & ma samen, maar apart) en op de rest van het eiland zijn alleen maar apen als ander levend wezen? Of laat ze hun paardje eens kennismaken met een ander paardje wat in de buurt staat. Misschien zien ze dan hoe pony's op elkaar reageren en misschien kunnen ze ook bij elkaar logeren? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:01

Sammie schreef:

Het is een minishet, staat in de openingspost. Dus als je je ouders zegt dat hij dodelijk is heb je inderdaad kans dat ze zich doodlachen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:11

Pony achter hun rug weer verkopen onder het mom 'het is nou eenmaal zo'.

Eerlijk? Nee, maar dat is het op deze manier houden van een jong veulen ook niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 06:49

Doanique schreef:

Eerlijk? Nee, maar dat is het op deze manier houden van een jong veulen ook niet.

Dat zou dat ik dan weer niet doen. Grote kans dat je enorme ruzie in de tent krijgt en als er een nieuwe komt (want zij zien het probleem dan toch niet), heeft TS er nog minder 'grip' op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:00

Ik zou aangeven dat dit paardje allerlei gedragsproblemen gaat ontwikkelen waar zij niet vrolijk van gaan worden. Ik heb dit vroeger zelf ook bij iemand meegemaakt die een veulen alleen zette. Op den duur werd het dier (en dit was dan een merrie, nog niet eens een hengst) onhandelbaar. Trappen, aanvallen etc etc. Puur een gebrek aan opvoeding door het gebrek aan soortgenoten. Ik denk niet dat jou ouders hier blij mee zullen zijn. En uiteindelijk niemand, want de pony zie ik uiteindelijk bij de slager belanden als zijnde onhandelbaar. Laat ze dit lezen. Goed dat je je er druk om maakt, hopelijk gaan ze inzien hoe verkeerd ze bezig zijn.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:28

Je kunt ze het paardenbesluit van de dierenbescherming laten lezen en zeggen dat het per 1 jan in gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:10

safina schreef:
Het is een minishet, staat in de openingspost. Dus als je je ouders zegt dat hij dodelijk is heb je inderdaad kans dat ze zich doodlachen. :)

Shetlanders kunnen anders een stuk dwarser zijn dan eentje van rond 1 meter :+ Lijkt mij logisch dat die tweede opmerking nou niet al te serieus genomen hoeft te worden. Ging erom dat 't niet slim is. Minishet of Shire.. Dit moet je gewoon niet doen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 08:33

Doanique schreef:

Als me dat zou lukken zou ik het nog doen ook, maar ja! Helaas ik heb geen sleutels om bij mij ouders naar binnen te kunnen.

En veulen houden op deze manier is ook zeker niet mijn keuze.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 08:34

Kan iemand mij de wetgeving sturen zodat ik deze onder hun neus kan duwen? Ik kan hem via Google niet vinden, wel dat het wenselijk is, maar niet dat ze strafbaar zijn.

En ja dat heb ik wel nodig, om hun te overtuigen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 08:36

safina schreef:
Sammie schreef:

Inderdaad ik heb al aangeven dat de pony ongelukkig wordt zonder soortgenoot. Maar ja dat is nou eenmaal zo, hij moet maar gelukkig zijn dat hij "gered" is.......... Was hun antwoord.

Deze pony heeft 50 euro gekost, dus ze weten wat de prijzen zijn van dit soort pony's.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:44

Hij is niet gered. Een leven vol lijden is niet beter dan een dood waar het ophoudt. En voor een veulen is alleen gehouden worden een leven vol lijden.

Het is helaas niet verboden. Je zou contact kunnen opnemen met de dierenbescherming, of zij eens een bezoek met eventueel tips kunnen doen. Van hen nemen ze het misschien eerder aan dan van jou.

En geef aan dat jouw kinderen in ieder geval niet met de pony om zal mogen gaan omdat dergelijke pony's altijd onbetrouwbaar worden en dat jij dat dus te gevaarlijk vindt. En dat je ook aan je zussen/broers zal aangeven dat pony's die alleen opgroeien sociaal gestoord zijn en dus gevaarlijk, zodat zij in ieder geval daar kennis van hebben voordat ze hun kinderen al dan niet daarbij laten.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:46

Heb je goed duidelijk gemaakt dat dit een soort verwaarlozing is? Het lijkt me dat niemand dat op zijn geweten wil hebben toch...

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:09

Even een vraag. Iedereen heeft het erover een paard hoort niet alleen te staan en daar ben ik het volledig mee eens. Maar imo staat een paard ook alleen als hij op stal staat en geen contact kan maken met soort genoten. Dat vind ik ook niet kunnen....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:12

nu als een andere pony geen optie is,
kan misschien een schaap,geit of een koppeltje kippen gezeldschap houden, dat is dan wel geen pony maar wel vriendjes voor hem/haar