Verlichting te paard, ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer ik met een paard in het donker de weg over steek doe ik dit:

1: Zonder verlichting/reflectie
2 (1%)
2: Met reflectie, denk aan: uitrijdeken/reflecterende bandages/sjabrak/etc.
16 (11%)
3: Met verlichting, denk aan: fietslampjes/speciale ruiterlampjes/etc.
12 (8%)
4: met verlichting en reflectie materiaal
106 (77%)

Totaal aantal stemmen: 136

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:30

Sabbientje schreef:
(al zou het volgens de wegens en verkeerswet niet mogen, want je moet wit/geel licht voor en rood licht achter hebben)

Er is een goede reden om dit wel aan te houden, en niet omdat het volgens de wet moet. Dit is bedacht zodat je medeweggebruikers kunnen zien welke kant een voorwerp zich op beweegt. Als je rood licht ziet, beweegt het van je af, als het wit is, komt het naar je toe.

mystery1980

Re: Verlichting te paard, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:38

heb een hesje met verlichting voor mezelf. lampjes en reflectie om de benen. Witte fietslampjes in de manen en rode in de staart. Soms nog een reflecterende uitrijdeken en reflectie om het hoofdstel. Ben echt net een wandelende kerstboom, maar rij dan ook langs een onverlichte weg. Het is ook niet dat ik even een weggetje over moet maar maak rustig een rit van anderhalf uur.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:41

:D ben in ieder geval gerust gesteld dat de meeste ruiters MET reflectie/verlichting de weg op gaan.

En ik hoop ook dat ruiters die eigenlijk altijd zonder rijden/reden, nu gaan nadenken of dat wel zo verstandig is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:42

Alleen reflectie zie je ook pas heel laat :n bijna net zo laat als geheel zonder helaas.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:20

smurffie schreef:
Ik heb altijd mijn lichtgevende hesje aan ( van BR) kleine moeite en zie je heel veel door!
Verder paard een uitrijdeken, zo'n oranje waarmee ook de borst een stuk zit ( van horze geloof ik).

Deze bedoel je zeker?
Afbeelding
Dat vind ik de beste reflectie uitrijdeken die er is.
Omdat er echt overal van die strepen opzitten.

Heb hem zelf ook voor mijn paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:32

Sabbientje schreef:
smurffie schreef:
Ik heb altijd mijn lichtgevende hesje aan ( van BR) kleine moeite en zie je heel veel door!
Verder paard een uitrijdeken, zo'n oranje waarmee ook de borst een stuk zit ( van horze geloof ik).

Deze bedoel je zeker?
[ Afbeelding ]

Enige jammere eraan is, dat die vrij warm is.
Is bv niet geschikt voor een nazomeravond of een zachte winter, voor mijn pony. Veel te warm.

Ik heb n uitrijdeken van dat hele dunne gaasspul, van de welkoop.
En een reflecterend borsttuig met gele fietslampjes erop voor zichtbaarheid van de voorkant. Dat geeft geen extra warmte en wel net zoveel zichtbaarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:36

Ik had al een hele verzameling, oranje jasje, witte lamp voor op mijn helm en 2 rooie klittenbandjes met LEDS voor om mijn armen. Voor mijn paard heb ik ook nog reflectiebanden om iedere been en ik wil nog een borststuk voor reflectie. Helaas is mijn tas gestolen dus de lampjes heb ik niet meer. -O- Maar dat is toch echt wel het minimum voor wat ik wil hebben als ik buiten rijd, mensen moeten me goed kunnen zien en dat is anders heel vaak niet het geval.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:38

ik heb ook voor vier gekozen. Laatst zonder gegaan naja had een hesje aan... En uitrij deken maar dat voelde voor mij best wel onveilig. Miste de lampjes

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:41

@Sabientje: is een hele mooie deken inderdaad! Helaas dat hij zo warm is. (Heb hem daarom ook niet).
Als ze die ooit zonder voering gaan maken, wil ik hem graag hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:59

Als ik met schemer of in het donker rijd dan doe ik het volgende:

Een fietslampje aan haar neusriem. (Zo'n hangende)
Hoofdstel reflectoren (makkelijk met klittenband te bevestigen), of haar reflectiehalster extra om.
Om elk been, net boven haar knie, van die reflecterende "arm" banden van elastiek met lichtjes. (Ik zet ze nooit op knipperen maar gewoon op constant aan)
Om mijn eigen bovenbenen en enkels ook zo'n band.
Zelf een reflectiehesje aan.
En in haar staart een rood hangend fietslampje.

Alles bij de action voor weinig vandaan... Ik ga eerdaags voor nog meer dingen kijken.
Ik krijg langzamerhand een verslaving voor reflectiedingen en lampjes...en dat terwijl ik bijna nooit savonds buiten rijd!

Ik ga ook nooit zonder andere ruiter, of fietser (met zijn lichten aan) naar buiten.

Mijn mede buitenrijmaatje heeft ongeveer alles hetzelfde en wel een passend reflectiedeken... Meestal laten we haar voorop...Als er een auto van achteren komt (in de polder, we steken geen weg over)...dan druk ik op een knopje van mijn telefoon, zodat die oplicht, en "zwaai" ik er een soort mee naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:04

Anoniem schreef:
Ik had al een hele verzameling, oranje jasje, witte lamp voor op mijn helm en 2 rooie klittenbandjes met LEDS voor om mijn armen. Voor mijn paard heb ik ook nog reflectiebanden om iedere been en ik wil nog een borststuk voor reflectie. Helaas is mijn tas gestolen dus de lampjes heb ik niet meer. -O- Maar dat is toch echt wel het minimum voor wat ik wil hebben als ik buiten rijd, mensen moeten me goed kunnen zien en dat is anders heel vaak niet het geval.
En we hebben nog een uitrijdeken voor beide paarden. :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:05

hahahahha wilde ze zelf haar benen ook warm houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:06

Hahaha jaa! :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:07

Sabbientje schreef:
smurffie schreef:

Deze bedoel je zeker?
[ Afbeelding ]

Ja die inderdaad! Gelukkig ingevoerd dus gebruik hem zelfs op zomeravonden :) echt een super deken!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:21

optie 4

Vroeger moesten we altijd over de weg richting de ponyclub… Zodra het donker werd reed altijd één van de ouders met de auto achter ons aan . En wij (vriendin en ik) met z’n tweeën met reflectie banden om de benen, hesje aan en verlichting om linkerbeen. Als ik tegenwoordig naar buiten ga hangt er een rood lampje in m’n paard zijn staart en een wit lampje om haar nek (met een martingaalriempje). Verder een reflectiedeken en bandjes om. We hoeven gelukkig geen weg over te steken alleen een klein stukje fietspad en dan rijden we verder in het park. Geluk bij een ongeluk wordt het nooit donker in de Randstad. De kassen in de omgeving geven zoveel licht, echt ongelooflijk hoe goed je blijft zien in het donker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:45

Ik wandel ook veel langs de weg, dan altijd met reflecterend hes met verlichting, paard met reflectie aan het halster en aan de benen, en als ik met deken op wandel zorg ik meestal dat dat een rambo is met reflectiestrepen.

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:12

Mijn paard heeft altijd van reflecterende peesdingen om alle 4 haar benen, een reflecterend ding om haar hals. Lichtjes voor en achter aan de deken. Sinds kort ook een reflecterende deken die we mooi aankomende winter kunnen gebruiken. En ik zelf heb een hesje aan en lichtjes om mn armen en benen.
Ik ben van mening dat je echt wel goed zichtbaar moet zijn voor je medeweggebruikers. En indien je geen verlichting en reflectie hebt ook niet de straat op moet gaan. Niet alleen voor je eigen veiligheid maar ook voor je medeweggebruikers.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:19

Ik reed vroeger toen ik mijn moeders paard nog reed zelfs in de buitenbaan nog met een reflectiehesje.
Paard is op z'n kol na pikzwart en de buitenbaan was niet overal goed verlicht, dus na een les van regelmatige bijna-botsingen ging er standaard een hes om 's avonds. :)

Ik heb overigens echt haat aan uitrijdekens nadat ik dankzij zo'n ding eens bijna naast het paard lag ipv dat ik er netjes op bleef zitten, had geen grip meer op dat flippende paardje door die deken. :+

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:36

Bij de action heb je trouwens reflectiebandjes met 4 led-lampjes die kunnen knipperen of continue branden, zijn maar 1,50 en kun je met klittenband vast maken om armen/benen/paardenbenen/etc

sharinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:25

Ik heb ook gekozen voor 4 met reflectie en verlichting. Zonder dat is levensgevaarlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:40

Mag ik die enkeling die gestemd heeft dat ie alleen met reflectie gaat, erop wijzen dat de wet voorschrijft dat je wit of geel, CONSTANT BRANDEND licht voor en rood achter MOET hebben!!!!

Hoe groot je de kerstboom verder maakt is niet relevant, daarin doet de wet geen uitspraken dus leef je uit!

Ik heb ooit eens bijna een paard op de motorkap gehad. Die liep langs een weg, in het donker. Zwart paard, nota bene! Het was dat ik op enig moment meende iets te zien bewegen dat ik gas terug nam om mezelf meer reactietijd te geven, anders had ik d'r gewoon plat gereden!
Zij droeg een reflecterend jasje en reflectie om de benen, nou daar was dus mooi helemaal NIETS van te zien voor mij!!!
Later is me nog eens zo'n situatie overkomen alleen had ik toen een andere auto bij waar twee rally-spec verstralers op zaten. Toen ik die aan deed, was het niet meer te missen, maar helaas rijden er maar erg weinig mensen met 100W schijnwerpers op hun auto , niet in de laatste plaats omdat het strikt genomen niet mag...........

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:44

Nee niet speciaal nodig hier, ik heb het wel, een lamp op mijn cap, maar dat is vooral omdat zelf anders niks zie. Verder 4 reflecterende bandjes om zijn benen, een reflecterend borsttuig en een reflecterende staartbeschermer. Voor mezelf nog een reflecterend hesje. Verder heb ik nog een reflecterende uitrijdeken, maar dat is gewoon een onding, glijd en hij word er te warm onder.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:56

Ik ga niet de weg op in het donker. Maar als ik op buitenrit ga en verwacht terug te komen als het schemert dan doe ik bij voorbaat een fluoriscerend hesje aan. Mijn hond (bordercollie) heeft dan ook een fluoriscerende jas aan.
En als ik met mist ga rijden heeft het paard ook nog een fluoriscerende deken op.

Als ik met de marathonwagen rij heb ik altijd fluoriscerende bescherming op de wagen en aan mijn tuig (borsttuig en schoft). Ook heb ik voor de veiligheid extra knipperlichtjes in de kar liggen voor het geval dat...

Afbeelding

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:58

Altijd! Ik reed eerst 3x per week in het donker ( winter dan) maar nu eigenlijk niet meer. Ik moet wel over een weg waar ze vaak 80 rijden.

Deken, hesje, band erom heen en een wit licht voor en rood achter, knipperende bandjes om mijn benen en soms ook bandjes om de benen van mijn paard.

Liever een achterlijke kerstboom zijn dan niet gezien worden door een auto die dan veel te hard voorbij scheurt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:09

Voor mezelf is het al 9 jaar lang optie 4. Tot vorig jaar had ik 2 stalgenoten die voor optie 1 (niks dus) gingen en die er ondanks aanspreken ook niks aan deden. Ouders ook niet. Het was dat ze zo voorspelbaar waren en vrijwel altijd rond dezelfde tijd op dezelfde plek liepen, maar anders had ik ze zelf al 10x op de motorkap gehad. Ik wil niet weten hoe erg andere automobilisten geschrokken zijn.