Vakantie in Duitsland en paard gaat mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Vakantie in Duitsland en paard gaat mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:03

aangezien er in nederland nu niet echt zeer dubieuze ziektes zijn onder de paarden is de kans op een ziekte overbrengen gering,daarnaast zal een griepje oid gewoon behandeld worden door een VA...

het is gewoon iets wat een dagelijkse gang van zaken aan de grens is en niemand die zich ermee bezig houdt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:05

Zal je net zien dat TS degene is die wel gecontroleerd wordt. O:) Maargoed is aan TS of ze dat risico wilt lopen zoals ik al gezegd heb.

Feit blijft dat het volgens de wettelijke regels wel moet. :j

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:13

TS zorg dat je antwoord van een overheidsinstantie hebt inclusief nummers, Dan heb jij bij een controle een sterk verhaal, en mogen de ambtenaren het zelf ter plaatse uitzoeken.
De controleurs zijn niet op de hoogte van alle regels, als jij kan aantonen dat je je best hebt gedaan om het uit te zoeken. dan kunnen ze jou weinig meer maken.

En Somebitch, ik ben graag op de hoogte welke regels ik overtreed, en aan welke ik me wel hou.
En de leukste zijn, welke regels zijn dubbel of alternatief uit te leggen.

Een controleur doet ook maar zijn werk, als die ziet dat jij je best doet, en dat kan aantonen, is het een ander gesprek dan dat jij dingen wil verbergen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:16

Allemaal bedankt voor de berichtjes, dat zijn er een boel :D . Ik heb nog lang de tijd om na te vragen en er over te denken dat ik mijn paard(jes) wel zal mee nemen. Er is wel een manege in de buurt waar je ook bos ritten kan rijden en ik zie de vrienden groep niet elke dag iets gaan doen. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:56

jansje73 schreef:
Allemaal bedankt voor de berichtjes, dat zijn er een boel :D . Ik heb nog lang de tijd om na te vragen en er over te denken dat ik mijn paard(jes) wel zal mee nemen. Er is wel een manege in de buurt waar je ook bos ritten kan rijden en ik zie de vrienden groep niet elke dag iets gaan doen. -O-

Mijn welgemeende advies: sla alle adviezen van Bokt in de wind, bel de douane en vraag hoe het zit.
Vraag tevens uit welke wetsartikelen blijkt dat het is zoals je aan de telefoon wordt uitgelegd; enerzijds zodat je het na kunt lezen, anderzijds dat je kunt controleren dat je de juiste vragen hebt gesteld (en dus correcte antwoorden hebt gekregen) danwel dat je geen onzin is wijsgemaakt, want daar maakt ook de overheid zich aan de lopende band schuldig aan!!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:41

ikke schreef:
Mijn welgemeende advies: sla alle adviezen van Bokt in de wind, bel de douane en vraag hoe het zit.

Helaas Ikke daar kan de douane je niet bij helpen. Het gaat nl om regels van de VWA.

En het is idd gewoon zo dat je als je de grens overgaat met je paard je een gezondheidsverklaring nodig bent. Al is het maar voor dat bezoekje aan de DA.

Het staat duidelijk uitgelegd op de site van de KNHS.
https://www.knhs.nl/kenniscentrum/inter ... -je-paard/

En het feit dat er vrijwel niet gecontroleerd wordt, de grensbewoners zonder de grens overgaan (en ja ik doe het ook :D ) maakt niet dat er uitzonderingen zijn. Het wordt oogluikend toegestaan door beide zijden ;)
Officieel als ik naar Nederland ga met paard in de trailer/vrachtauto, hoor ik een gezondheidsverklaring te hebben voor het paard. En andersom is dat hetzelfde. Er zijn zelfs wedstrijden waar je vooraf gewaarschuwd wordt te zorgen dat je dat ding hebt omdat je zonder naar huis gestuurd wordt.

Een gezondheidsverklaring is 9 dagen geldig, en zou je verblijf in het buitenland dus langer zijn moet er daar opnieuw 1 worden afgegeven voor de terugreis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:22

rina schreef:
ikke schreef:

Helaas Ikke daar kan de douane je niet bij helpen. Het gaat nl om regels van de VWA.

Lees voor "douane" "VWA" in mijn vorige post en je bent er.

Heel frappant dat iedereen het weet maar dat niemand hier de links kan geven naar de juiste wetgeving!

Daarbij, Rina, op het moment dat je de douane hierover belt en expliciet vraagt naar de betreffende wetsartikelen, zal de douane of toch weten waar het over gaat of alsnog doorverwijzen naar de VWA.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:47

Ikke grinnik douane lezen waar je VWA bedoeld, hmmm geloof niet dat ik helderziend ben :+
En het betreffende artikel wordt genoemd in de link die ik gaf. Maar goed als je hem direct wilt hebben, hier is hij. http://wetten.overheid.nl/BWBR0007049/H ... 14-09-2014

Ik kan hem dus echt wel geven. Maar hij is echt heel simpel te vinden via de link die ik gaf.
En grinnik grinnik de douane bellen en vragen stellen over explicite wetsartikelen, ik zou zeggen do try :') Ze weten daar ook echt niet alles, en vaak moet je van de ene naar de andere verbonden worden om er uberhaupt achter te komen waar je nu moet zijn. Ik heb al vaker met die instanties gebeld. Alles is daar verdeeld over verschillende afdelingen, en ze weten van elkaar vrijwel niet eens wat ze doen/weten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:59

rina schreef:
Ikke grinnik douane lezen waar je VWA bedoeld, hmmm geloof niet dat ik helderziend ben :+
En het betreffende artikel wordt genoemd in de link die ik gaf. Maar goed als je hem direct wilt hebben, hier is hij. http://wetten.overheid.nl/BWBR0007049/H ... 14-09-2014

Ik kan hem dus echt wel geven. Maar hij is echt heel simpel te vinden via de link die ik gaf.
En grinnik grinnik de douane bellen en vragen stellen over explicite wetsartikelen, ik zou zeggen do try :') Ze weten daar ook echt niet alles, en vaak moet je van de ene naar de andere verbonden worden om er uberhaupt achter te komen waar je nu moet zijn. Ik heb al vaker met die instanties gebeld. Alles is daar verdeeld over verschillende afdelingen, en ze weten van elkaar vrijwel niet eens wat ze doen/weten.

Ehm, wacht even, dit gaat om handel in dieren. Wat TS doet is het paard verplaatsen binnen het eigen gebruik van het paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:05

Maakt geen verschil.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:27

Maakt idd geen verschil ook voor particulier geldt de gezondheidsverklaring. :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:33

Greins, en toch blijf ik er bij dat je van de duitse vwa een verklaring moet hebben, en als die zeggen dat het niet nodig is, dan moet je naam enz van die persoon meenemen.
Het is in duitsland, en daar gelden toevallig DUITSE regels dus moet je van de DUITSE vwa een antwoord hebben.

En bokt en KNHS zijn geen bevoegde instanties. Dus alle antwoorden hebben 0 waarde.

en ben benieuwd wat die echt zeggen.

Dit was het antwoord wat ik gekregen heb, en tijdens controle mochten ze die maar bellen, die kon duits en ik niet.

Hi,

I have an answer from German customs - the EU is one single veterinary space, so no special documentation (other than passport) is required.

Best regards,

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:52

Rossfechten zie link en zoek de Einhufer in de lijst http://www.gesetze-im-internet.de/tiers ... _3_75.html Of als je je echt door de wetstekst wilt worstelen http://www.bgbl.de/banzxaver/bgbl/start ... rt=%2F%2F*[%40attr_id%3D%27bgbl169s0693.pdf%27]#__bgbl__%2F%2F*[%40attr_id%3D%27bgbl169s0693.pdf%27]__1414874696031 Klik op de PDF die daar aangegeven wordt. En grinnik ja hij is al van 1969 _O-

En mag jij vinden dat de link naar de KNHS 0 waarde heeft, maar heb je de link ook gelezen??? Er staat nl de verwijzing in naar welk wetsartikel van toepassing is ;) Zoek wetsartikel en je bent klaar.

Voor de douane zal het paard idd geen aparte verklaring nodig zijn, maar er is meer dan alleen maar de douane zoals ik al eerder melde. Dit is een wetgeving die voor de douane niet van belang is en dus ook niet door de douane gecontroleerd wordt. Dit is een EU regel.

Edit: zie dat de link naar de wetstekst niet wil werken zo. Even copie/paste en je kan het lezen.