Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:03

Tja, ik heb het zelf omgedraaid.
Mijn haflinger wordt 1x per week 'gereden' door de dochtertjes van mijn bijrijdster (3 en 6 jr oud).
Zij wilde ze zelf zonder zadel of op een bb-pad laten rijden.
Ik vond dat geen goed idee, want als ze er vanaf glijden of stuiteren, vallen ze best van hoog (haf is ong. 1.50 m hoog).
Op mijn eigen zadel passen de kinderen niet, ze komen niet met de voeten onder de zweetbladen uit. Hebben dus niks in te brengen op dat zadel en maken het bovendien stuk doordat ze er met moddervoeten tegenaan 'schoppen'.

Ik heb dus een kinderzadeltje gekocht, zo'n pinokkio-zadel, zodat de kinderen in een voor hun formaat passend zadeltje zitten, beugeltjes hebben, een vasthoudtlus en ook nog met de voetjes bij hafs buik kunnen om aan te drijven.
Lange singel eraan (die van mn longeersingel past) en de kids kunnen veilig rondhobbelen op mijn haffie.

Dit zadel kostte iets van 80 euro (nieuw, op mp vast goedkoper te vinden). Eigenaresse wilde meebetalen, maar dat wilde ik niet. Het is mijn pony waar ze opklimmen, ik ben er verantwoordelijk voor dat dat veilig kan. Ik ben allang blij met de extra aandacht die mijn pony van hun krijgt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:05

ik zou zelf gewoon voor een zadeltje zorgen, waar praten we over hoogstens 100/150 euro
dan is het gewoon jou zadel ook voor je nichtjes en als het meisje te groot wordt :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:08

Het is net hoe belangrijk jij het vindt dat ze op je shet kan rijden. Als je graag wilt dat ze bereden wordt zou ik zelf een zadeltje aanschaffen. Zo kunnen dan ook je nichtjes rijden.
Maar als je het niet belangrijk vind dat je shet bereden wordt, zou ik de aanschaf van een zadeltje aan hen overlaten.

Ik zou haar niet meer zonder zadel laten rijden. Als er iets gebeurt, ben jij verantwoordelijk. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren. Maar als je aangeeft dat de shet al pittig is en je laat een 6 jarig meisje zonder zadel wat sprongetjes maken, lijkt mij dat vragen om problemen.
Ik zou tegen de moeder zeggen dat zonder zadel niet lukt, dat ze al twee keer is gevallen. Dat ze lekker kan poetsen en vlechten en weer kan gaan rijden als ze een zadeltje hebben gevonden.

50/50 zou ik niet doen. Van wie is dan het zadeltje? Daar kun je nog problemen mee krijgen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:09

De shet is eigenlijk gekocht als maatje voor mijn IJslander. We hebben niet eens een keuze gehad tussen shetlanders. Mijn oma had een kennis die shetlanders fokte. Die man had nog een shetlander over die hij toch zou verkopen omdat hij niet mooi genoeg was voor keuringen enzo en toen hebben wij dus de pony overgekocht voor een vrienden prijsje. In eerste instantie hadden we ook helemaal niet verwacht dat we wat met de shetlander zouden gaan doen. Toen ik merkte dat ze zo actief was en leuk vond om dingen te doen heb ik een hoofdstelltje gekocht en ben ik met haar gaan oefenen. Daarna ben ik oefeningen voor het mennen gaan doen en toen heb ik op mijn verjaardag een sulky gekregen. Zo, het verhaal hoe we aan de pony komen en wat we er mee doen. We hadden geen betere shetlander kunnen wensen ^_^

Ik voel me zo beroerd als ik geld vraag om op mijn pony te mogen rijden. Waarom weet ik niet. Misschien omdat we ze goed kennen? Misschien vind ik het gewoon lastig om te vragen? Geen idee wat het is. Ik heb zadeltjes gevonden tussen de 40 en 60 euro tweede hands, nieuw kosten ze iets van 120 euro. Dus het is niet bepaald duur maar dan geef je het wel aan iets uit waar je zelf eigenlijk niets aan hebt. Als ik er een vergoeding voor krijg met het rijden dan heb ik er geen probleem mee om een zadel aan te schaffen. Heb er ook al over gedacht omdat 16 inch zadel in te ruilen voor een goed passend zadel. Het 16 inch zadel ga ik sowieso verkopen omdat ik toch geen pony heb waar het op past misschien dat ik met het geld wat ik er nog voor krijg een shetlander zadel kan kopen.

Wat ik precies ga doen dat weet ik nog niet. Ik ga in elk geval opties voor leggen bij mijn buurvrouw.

vuurneon schreef:
Afspreken dat jullie zelf een zadeltje kopen en zij de helft mee betalen? Het kopen van een zadel zou ik in eigen hand willen houden namelijk.

Lijkt mij niet erg slim. Straks komt er ruzie over en is het niet duidelijk wie nou echt het zadel heeft. Dus dit is niet echt een optie.

Cemlys schreef:
Ten eerste snap ik niet dat je met een amper ingereden shetlander gaat springen zonder zadel, maargoed ;)
Ik zou nooit iemand anders een zadel voor mijn pony laten kopen, mijn dier en ik ben verantwoordelijk wat er op komt te liggen, wat als het zadel niet past? Dan is het hun schuld dat de rug zeer doet of kapot is? Pinokkiozadeltje kost een 100 euro, zat keus in goedkopere zadeltjes, maar zorg dat het tenminste goed ligt. Verder heb je er natuurlijk wel wat aan als die shet af en toe gereden wordt, hij wordt immers zadelmak gemaakt/ingereden. Als jij het leuk vind dat het dier beweging krijgt dan zou ik gewoon zelf voor een zadeltje zorgen.

Shetlander reageert erg goed doet braaf wat ze moet doen. Alleen na de sprong deed mijn buurmeisje haar hand om hoog om bij te sturen ( moet nog leren dat je bij het sturen handen laag moet houden, dus de hand gaat soms om hoog ) dus het hoofd van de pony gaat omhoog waardoor zei uit balans raakt en er af glijd. Verder is de pony beleerd voor de sulky dus beweging krijgt de pony wel.

hwn

Re: Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:13

Er zijn al heel wat opties aangegeven.

Maar je zegt dat je nu de laatste 3 weken links van zadeltjes doorgestuurd hebt, maar geen reactie, maar heb je al gevraagd waarom? Mss heeft buurvrouw het momenteel gewoon erg druk, en wil/zal ze effectief wel een zadeltje kopen zodra ze even tijd heeft, en maak je je zorgen om niets?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:14

Je kunt de moeder toch gewoon vriendelijk voor de keus stellen:

Zonder zadel wordt er niet meer gereden wegens gevaar van vallen.

Dus heeft mams de keus:
1. zij koopt een zadeltje.
2. jij koopt een zadeltje maar er wordt een bedragje gevraagd voor het rijden.

Als dochterlief op een manege ging rijden zou het OOK geld kosten.

minikatje

minikatje schreef:
Ik heb nog een pannekoek liggen. Als jullie zorgen voor een goede pad ( met inlages liefst) mag je hem gratis komen halen.

In al het geweld is mijn post een beetje verdrongen. :+

Vayo

Alja schreef:
ik zou zelf gewoon voor een zadeltje zorgen, waar praten we over hoogstens 100/150 euro
dan is het gewoon jou zadel ook voor je nichtjes en als het meisje te groot wordt :)

Zo kun je het ook omdraaien. Waarom schaft de moeder van het meisje het zadel niet aan. Voor éénmalig hoogstens 100/150 euro kan het meisje dan wekelijks op de shetlander rijden.
Als ts zelf het zadeltje ook zou gaan gebruiken vind ik het een andere zaak.
Het is niet noodzakelijk dat het meisje op de shet rijd. Ook betaald ze daar niets voor en geeft ts aan dat ze dat niet erg vindt. En het kost ts ook tijd om met het meisje en de pony bezig te zijn.
Nu vindt ze dat leuk, maar dan nog mag er wel iets tegenover staan ..... namelijk dat de moeder dan voor het zadeltje zorgt.

Ik snap je gevoel over geld vragen om op de shet te rijden. Ik zou dat zelf ook lastig vinden! Ik zou het positief brengen! Dat je zonder zadel gewoon te gevaarlijk vindt. Maar dat ze gewoon lekker mag blijven poetsen en vlechten en wandelen aan de hand in de bak bijv. tot ze een zadeltje hebben gevonden ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:16

Ik zou er toch zelf 1 kopen. Dan heb je zelf n zadel bij je pony, en dat zadel is over tig jaar ook nog goed.
Ik heb zelfs 2 zadels voor onze welsh A. 1 met handvat voor onze dochter en n 16 inch kunstof zadel. Zodat hij af en toe gereden kan worden.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:18

wat ik zou doen, is overleggen met de buren hoeveel zij maximaal uit zouden willen geven voor dat zadel. Dan koop je zelf een zadel die binnen de prijs valt die de buren uit wilden geven. Daarna vraag je aan hen dat geld weer terug. Als ze dan nou toch niet het zadel willen kopen, dan vraag je gewoon een wekelijkse bijdrage. Zo weet je zeker dat je een zadel hebt dat goed ligt, zorg je ervoor dat het allemaal snel gebeurd en krijg je ook nog je geld terug en heb je dus zelf geen kosten eraan.

Ja, als ze niet willen betalen voor het zadel maak je wel kosten, maar dan vraag je die bijdrage en lost zich dat ook weer op. en dan heb je wel zelf een zadeltje voor je nichtjes of later voor andere bijrijders.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:20

minikatje schreef:
minikatje schreef:
Ik heb nog een pannekoek liggen. Als jullie zorgen voor een goede pad ( met inlages liefst) mag je hem gratis komen halen.

In al het geweld is mijn post een beetje verdrongen. :+

haha, Ik heb hem gezien hoor ;) Ik zal even kijken! Bedankt voor je aanbod! Ik ben nog even de rest van de reacties aan het door lezen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:21

Ik zie een pannekoekzadel van Minikatje voorbij komen :D.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:28

Allemaal goede tips en meningen. Ik kan niet op alles apart antwoorden al zou ik dat best willen ;)

Ik ben zeker berijd om zelf een zadel te kopen echter was er al afgesproken dat hun een zadel zouden aanschaffen. Het bedrag ligt hun niet zo in de weg voor een zadel. Toen ze een nieuwe rijbroek gingen kopen hebben ze in de ruitersport zaak een shetlander zadel gezien voor 120 euro en dat vond ze ook wel mee vallen voor een zadel. Dit was een paar dagen na dat we hadden afgesproken dat hun voor een zadeltje zouden zorgen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:44

Ik weet niet of het al genoemd is.. Maar kun je niet afspreken dat jij (binnen een bepaald budget) een zadeltje koopt en dat zij jou vervolgens het geld betalen. Dan weet je zeker dat het er op korte termijn is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:48

Tjemig. Ik denk echt dat het twee kanten op kan gaan.
Er zijn voor beide kanten goede argumenten. Zowel dat jij een zadeltje koopt als dat zij dat doet. Ik denk dat je gewoon aan moet geven dat jij niet meer wil dat er zonder zadel gereden gaat worden en dan maar af kan wachten wat de reactie zal zijn en dan verder kan gaan handelen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:57

Nou, misschien was het raar om zo af te spreken, maar het is nu eenmaal zo afgesproken en dan vind ik dat mevrouw er zicht toch aan moet houden! Een zadeltje kost hun de kop niet en zij wil rijden! Jij hebt het ze verder niet aangeboden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:58

Ineke2 schreef:
Doubtless schreef:
Tegen d'r moeder zeggen dat ze voor een goed zadel moet zorgen & dat er anders niet meer gereden wordt :Y) ?

Precies! Jij bent verantwoordelijk als er wat gebeurd he, dus een zadel is gewoon belangrijk. Voor je pony zijn rug en ook voor de veiligheid.
En anders zelf een zadel aanschaffen maar dan geld vragen voor het rijden. Jij besteed er ook veel tijd en aandacht aan. Kiezen of delen...

Alles is al gezegd, maar dit zijn echt wel je rechten hoor je doet kosteloos best veel voor hun tijd, geld en een pony.En als het zo eindigt laat je dan niet chanteren door een zielig meisje...het is de keuze van haar ouders

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:03

Kentaro schreef:
maar als ze beiden de helft betalen, hoe gaat het dan als het meisje stopt met rijden??

Gewoon afspreken dat het een bijdrage is voor het rijden van de pony.
Als ze een bedrag betaald per keer wordt het wel erg duur denk ik.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:14

ja maar het is hier wel een regio dat het niet normaal is om te betalen om te pony rijden dus ik denk als ze dat gaat vragen de mensen dan wel naar een volgende buurvrouw gaan waar wel gratis mag worden gereden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:17

Nou prima toch Alja? Die pony hoeft namelijk niet bereden te worden voor beweging volgens de TS.
Zij stopt er wel tijd en energie in, dan mag je daar op zijn minst wel iets terug van verwachten volgens de afspraak.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:19

Alja schreef:
ja maar het is hier wel een regio dat het niet normaal is om te betalen om te pony rijden dus ik denk als ze dat gaat vragen de mensen dan wel naar een volgende buurvrouw gaan waar wel gratis mag worden gereden.

Maar dat maakt toch niet uit? TS doet t niet voor de beweging vd pony oid maar enkel voor t plezier van t meisje ;)

Tja opzich kosten die zadeltjes niets en heb je er altijd plezier van als er n kindje wilt komen rijden.. dus k zou t zelf kopen denk ik..
Je kan bv ook aan de ouders een eenmalige bijdrage vragen van bv 50 euro voor t rijden in t algemeen.. dan zit je ook niet met iedere week geld vragen en heb je toch n tegemoetkoming voor t zadel

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 13:33

horsies5 schreef:
Alja schreef:

Maar dat maakt toch niet uit? TS doet t niet voor de beweging vd pony oid maar enkel voor t plezier van t meisje ;)

Tja opzich kosten die zadeltjes niets en heb je er altijd plezier van als er n kindje wilt komen rijden.. dus k zou t zelf kopen denk ik..
Je kan bv ook aan de ouders een eenmalige bijdrage vragen van bv 50 euro voor t rijden in t algemeen.. dan zit je ook niet met iedere week geld vragen en heb je toch n tegemoetkoming voor t zadel

Dat is wel een goed idee! Kan ik ook wel gaan voorstellen. Voor dat bedrag kan ik een zadeltje kopen en kost het zadeltje meer betaal ik dat gewoon zelf en kost het minder dan is het geld mooi mee genomen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:55

Kentaro schreef:
maar als ze beiden de helft betalen, hoe gaat het dan als het meisje stopt met rijden??

Goede afspraken over maken, maar als ik het zo lees is dat in dit geval niet mogelijk :=

Ik heb dat ook gedaan, de verzorgster heeft voor zowel zadel als hoofdstel de helft meebetaald. Als bedankje voor alles. Is jaren geleden en zadel heb ik ondertussen gewoon ingeruild voor een ander zadel, zonder overleg met haar. Wel als medegedeeld natuurlijk dat ik 'ons' zadel ging inruilen voor een ander. Spullen blijven bij het paard en daarmee bij mij als eigenaar. Maar goed, dan moet de andere partij niet zo moeilijk dan als bij de ts natuurlijk. Dan werkt het niet :n

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:51

Ik heb net een prachtig 12 inch dressuur zadeltje gezien. Zou 12 inch passen op een shet of is dat te groot? Natuurlijk als dit zou kunnen gaan we hem nog op de pony zelf passen. Ze willen hem eventueel ruilen voor een 15 inch zadel ik heb dus gezegd dat ik een 16 inch had liggen en daar hebben ze eventueel ook wel interesse in. Dus hopelijk hebben ze interesse in ons zadel. Echter is hun zadel een stuk nieuwer dan die van ons dus denk wel dat wij wat bij moeten betalen, is dat het geval ben ik zelf van plan geld bij te leggen en vraag dan aan mijn buurvrouw om eenmalig een bedrag te betalen voor het rijden/het bekostigen van het zadel. Hebben die mensen geen interesse in ons zadel ga ik met mijn buurvrouw over leggen of hun het zadel willen kopen of ik dat koop en dat hun dan een bedrag geven voor het rijden. Natuurlijk gaan we kijken of het zadel goed ligt op de pony en of mijn buurmeisje er fijn op kan zitten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:59

Klinkt goed!