Gewicht ruiter voor D-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loe_Loe

Re: Gewicht ruiter voor D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:11

10% is imo niet zo reeel. Reken maar na, dan zijn we allemaal wel te zwaar voor ons paard/pony!
Ik vind mezelf; 1.58m, 48 kg prima passen op mijn nrpsser (1.46, ca. 400kg) maar ik zou er geen punt van maken om er iemand op te laten rijden van 60 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:31

10% was het meest gewenste...met 20% kun je al rugproblemen veroorzaken.
Ik blij dat ik met mijn 50 kilo en 1,58 makkelijk op mijn paard van 677 kilo en 1.75 hoog kan! :D

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:38

Ik vind het vaak schokkend om te zien hoeveel echt zware mensen op kleine/smalle paarden of pony's rijden.
Het is vreselijk zielig natuurlijk, en het ziet er ook nog eens niet uit vind ik.

Ik ben 57 kg en rijd op een smalle D-pony en een grote E-pony. Iemand van meer dan 65 kg komt er echt niet op!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:43

Vind het afhankelijk van de pony of hij wel of niet robuust is. Bijvoorbeeld mijn paardje is 1.44, mooi rank barok en kan mij 68 kg gemakkelijk dragen (ben lang en slank). Ik vind 70 KG voor haar het maximum. Daarentegen is onze oudste ruin 1.48 en echt ouderwets barok een echte tank en als mijn man van 80 kg (lang en slank) erop zit is het gewoon een prachtige combinatie om te zien.
Heb je daar en tegen een paardje van 1.44 die echt iel is dan zou ik daar niet zo gemakkelijk 80 kg op zetten hoor.
Heb echter ook ooit een mijnheer op een ijslander gezien waarmee hij trektochten deed. Aan de hand had hij een andere ijslander zodat hij kon af wisselen. Ik had niet het idee dat die ijslander daar een probleem mee had zo'n grote man op zo'n klein paardje. Dus daarmee relativeer ik gelijk mijn eigen antwoord.
Ook in Costa Rica zie je van die kleine paardjes met volwassen boeren met veel bagage op en neer rijden. Na paar dagen is het een heel normaal gezicht. Vaak zijn die kleine paardjes taai en sterk. Alleen zijn wij al die grote KWPN-ers vaak gewend en dat is inderdaad een ander verhaal.

Amborella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:49

Vind het ook van de pony afhankelijk, de ene pony is de andere niet.
Ik rijd mijn verzorgpony van ongeveer 1.40 (konik x welsh), ben zelf 60 kg en 1,68.
Er ligt wel een licht zadel op, een wintec dressuur. Dat scheelt ook denk ik :)

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:34

50-70 kilo?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:41

Gruis schreef:
Jeutje 70, dat vind ik echt wel veel hoor. Kan me niet voorstellen dat die pony daar geen last van ondervindt.

Serieus :')

70 kilo, dat weeg ik op 4 kilo na. Jij gaat mij niet wijsmaken dat ik te zwaar zou zijn voor een Haflinger of Fjord van 1.48 :') Als je een beeld wil bij een bijna 70kg wegend persoon moet je even op mijn profiel kijken :+

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:43

Thesserd schreef:
Gruis schreef:
Jeutje 70, dat vind ik echt wel veel hoor. Kan me niet voorstellen dat die pony daar geen last van ondervindt.

70 kilo, dat weeg ik op 4 kilo na. Jij gaat mij niet wijsmaken dat ik te zwaar zou zijn voor een Haflinger of Fjord van 1.48 :') Als je een beeld wil bij een bijna 70kg wegend persoon moet je even op mijn profiel kijken :+

Het ging over een pony van 1,39 ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:45

Oh, ik zie het inderdaad. Sorry :+

1,39 is een stukje kleiner, maar als het een stevige haflinger of fjord is zou het geen probleem zijn denk ik... Inderdaad erg verschillend per paard of pony.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:01

Nou vind het soms ook belachelijk om te zien dat mensen die echt ruim te zwaar zijn voor een reguliere D pony dan maar op een fjord of haf gaan zitten.. vind dat je erg vaak te zware mensen op haflingers en fjorden ziet.. naast dat ik het er niet uit vind zien voor de pony, kan ik me ook niet voorstellen dat die diertjes echt zo veel meer kunnen dragen enkel omdat ze kort en gedrongen zijn. Een 18 inch zadel is ook vaak echt te groot voor die ruggetjes...

Vind 70 voor een grote D pony écht de max!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:33

Door de bouw van een (ouderwetse) haflinger en fjord kunnen ze én meer richting de 20% belast worden i.p.v. dat het bij 16% wel min of meer ophoudt, en zijn ze zwaarder dan een small d-pony. Beide hebben invloed. Maar ik zie ook regelmatig ruiters die zelfs dan te zwaar zijn voor hun dier, helaas.

Daar staan IJslanders trouwens om berucht. Zelfs als je 20% aanhoudt. Volgens de verschillende sites weegt een IJslander tussen de 320 en 380kg. Omdat ze tegenwoordig wat groter zijn dan de 1.42 die ze daar aangeven, reken ik met 400kg. Dat betekent dat ze dan alsnog maar 80kg draaggewicht mogen hebben en dus een ruitergewicht van 70kg. Daar gaan een hoop mensen overheen omdat ook volwassen mannen er vaak op rijden en een IJslander kan alles aan, volgens overlevering.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:38

Gruis schreef:

Thesserd schreef:

Gruis schreef:
Het ging over een pony van 1,39 ;)

Aha dan had je het wss over mij en mijn pony. Mijn pony is een kruising Quarter x Haflinger.
Een stevigere pony ga je niet vinden denk ik, misschien op een kleine tinker na. Ze is kort,
stevig, gespierd, in super goede conditie en heeft korte benen.
In mijn profiel staan foto's en ik heb enkel positief commentaar gehad dat het zo leuk
staat en dat we zo'n leuke combi zijn. Vind mezelf ook absoluut niet te zwaar/te groot.

Maar he dat mag iedereen voor zichzelf (en zijn pony) weten :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:08

essie_blue schreef:
Nou vind het soms ook belachelijk om te zien dat mensen die echt ruim te zwaar zijn voor een reguliere D pony dan maar op een fjord of haf gaan zitten.. vind dat je erg vaak te zware mensen op haflingers en fjorden ziet.. naast dat ik het er niet uit vind zien voor de pony, kan ik me ook niet voorstellen dat die diertjes echt zo veel meer kunnen dragen enkel omdat ze kort en gedrongen zijn. Een 18 inch zadel is ook vaak echt te groot voor die ruggetjes...

Vind 70 voor een grote D pony écht de max!

Voor sommige grote D's kan ik me dat voorstellen dat 70kg genoeg is, maar genoeg grote D's die dat prima kunnen dragen. Ze (haflingers, fjorden, tinkers) zijn niet alleen 'kort en gedrongen' maar vooral stevig, breed en sterk. Sorry maar '70 echt de max' vind ik echt belachelijk :')

Zoals hier boven ook, kan me niet voorstellen dat die quarter x haflinger moeite heeft met de ruiter.

Beetje overdreven allemaal...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:06

Kan je overdreven vinden, maar ik vind dat gewoon zat. ;) Het is een dier en die kan niet zeggen of hij het te zwaar vindt. Omdat een fjord vaak hartstikke breed is, of vooral vaak te vet :') , vind ik niet dat je zomaar kan zeggen dat daar heel veel meer op kan. Meestal zijn die rassen ook helemaal niet zo groot, tinkers gelukkig zijn er wel vaker in E pony formaat. Het kan voor een keertje vast geen kwaad, maar kan me er ontzettend aan ergeren als ik de zoveelste te zware ruiter op een te klein paard fanatiek zie springen of dressuren, en dat een aantal keer in de week.

Ik had overigens een grote D pony, ook niet een overdreven smal ding, en ook voor hem vond ik 70 de max.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:37

essie_blue schreef:
Meestal zijn die rassen ook helemaal niet zo groot, tinkers gelukkig zijn er wel vaker in E pony formaat.

Haflingers en fjorden zie je tegenwoordig vaak in E pony formaat hoor :)

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:23

Ik heb een welsh x Arabier d pony dus niet al te sterk dus max 60 kg bij mij :o

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:27