Niobe schreef:Als hij met zweep in de ring wel Chinees spreekt dat lijkt het me geen probleem.Dus als zij door de wedstrijd afwijkende hulpen gaat geven, door onbewuste zenuwen en de pony weet even niet wat ie moet doen, dan moet ie maar gestraft worden?
Stel je hebt een kind, die thuis het hele huis vrolijk rond rent en je gaat ermee naar China, daar aangekomen komt een Chinese inwoner en die vraagt het kind in het Chinees of hij/zij een stukje wil rennen. Kind weet niet wat hij zegt en jij ook niet, want laten we er even van uit gaan dat jij ook geen Chinees kan. Dan ga jij toch ook raar staan kijken als de Chinese inwoner je kind vooruit gaat schoppen?
TS moet zorgen dat de communicatie in stand blijft, ook op wedstrijd. Dat klinkt makkelijker dan gezegd, maar paardrijden is ook niet simpel!
Ik heb aardig wat ervaring met paarden die ik in training gekregen heb die hetzelfde gedrag in meer of mindere mate hadden.
Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen het ontstaan is door een ruiter die in de ring anders (voorzichtiger) is gaan rijden. Daarmee is de grens van de gehoorzaamheid verlegd en als die blijft opschuiven dan sta je uiteindelijk stil.
De enige manier om dit op te lossen is duidelijk te maken dat de afspraken van thuis ook in de ring gelden. Daarvoor moet je dan soms echt even duidelijk doorkomen. Niet leuk om op wedstrijd te doen maar het is vaak met een paar keer opgelost.