Leren laarzen schoon houden met dit weer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:47

Izzy19 schreef:
Je hebt speciaal waterafstotend spul voor leer hé :-) Dat moet je gebruiken, dan blijven ook gewone leren schoenen veel langer mooi.

Ooooh _O-

Ik dacht dat je gewoon dat spul bedoelde waar je ook je jas en sneakers mee doet :')

Weer wat geleerd! :)*

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:49

Ik zeg ook schoencrème. Ik heb bij mijn petries een blik gekregen. Deze werkt super is trouwens ook kleurloos. Zadelzeep oid is echt uit den boze! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn trainingslaarzen ook wel eens onder de kraan afspoel. Maar maak ik direct droog. Daarbij nooit je laarzen drogen op of dicht bij de kachel. Snelle temp. verschillen plus de natigheid is super slecht b het leer

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:53

Ik weet niet of het al gezegd is, maar Petrie raadt zelf aan geen lederdressing, zadelzeep etc te gebruiken.
Alleen schoencreme en schoenpoets. Anders wordt het leer week oid.

(Krijg het topic niet helemaal geopend, vandaar dat ik niet alles gelezen heb)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 24-10-14 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:53

Alice13 schreef:
Ik zeg ook schoencrème. Ik heb bij mijn petries een blik gekregen. Deze werkt super is trouwens ook kleurloos. Zadelzeep oid is echt uit den boze! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn trainingslaarzen ook wel eens onder de kraan afspoel. Maar maak ik direct droog. Daarbij nooit je laarzen drogen op of dicht bij de kachel. Snelle temp. verschillen plus de natigheid is super slecht b het leer

Zadelzeep is toch om het leer vrij te maken van viezigheid? Daarna moet je toch gewoon lederdressing oid gebruiken??

Ik droog ze inderdaad ook na met een doek. Ze staan niet bij de verwarming (in de auto verwarming nooit op voeten gericht), maar in een kast boven vloerverwarming, wat niet heel erg warm wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 23:54

Simbaa schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar Petrie raadt zelf aan geen lederdressing etc te gebruiken.
Alleen schoencreme en schoenpoets. Anders wordt het leer week oid.

(Krijg het topic niet helemaal geopend, vandaar dat ik niet alles gelezen heb)

Oooh ja?? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord, juist wel dat dressing het beste is...
Ga ik morgen even nazoeken!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:05

Ik zal ook even kijken waar ik het gelezen heb! Was sowieso een bron van Petrie. Misschien stond het wel op de doos van mijn laarzen :).

Edit: http://www.petrie.nl/bootcare Hier staat dat je ze niet mag reinigen met zadelzeep. Het kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb, maar ik dacht echt ergens gelezen te hebben dat alleen schoenspullen geschikt zijn. Maar misschien heb ik me vergist...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:10

Citaat:
Waar laat je ze zolang ze nat zijn? Daarmee wil ik namelijk liever niet het huis in :P
En eigenlijk ook niet mijn auto in, die is al smerig genoeg als er geen zand in ligt :')

Maar na 20 minuten de verwarming vol aan zijn mijn laarzen nog niet echt droog...

Leer moet je absoluut niet laten drogen door een hittebron, dat is niet goed voor leer.

mavantos

Re: Leren laarzen schoon houden met dit weer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:20

Zadelzeep is slecht voor zowel je zadel als de rest van je spullen. Tegenwoordig wordt er niet meer chemisch gekleurd en als je dus te vaak met zadelzeep leer reinigt wordt de kleur lelijk. Even vochtig doekje en daarna lederdressing volstaat prima. Scheelt nog geld ook!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:43

Laarzen mag je inderdaad nooit vetten met bijenewas olie of wat dan ook. Ik zou de petrie cream gebruiken, deze maakt je laars waterafstotend en verzorgt ook. En inderdaad schoenenpoets ook.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:52

Ik gebruik voor het leer dat veel contact komt met water leervet van Harley-Davidson (ja idd van de motoren) Dat vet is heel erg dik en trekt heel langzaam in.
Laarzen reinigen en dan een likje van dat vet, een nachtje laten staan in een warme ruimte, maar niet op de verwarming of in de zon.
Na die nacht uitwrijven met een zachte doek.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:16

Janine1990 schreef:
Alice13 schreef:

Zadelzeep is toch om het leer vrij te maken van viezigheid? Daarna moet je toch gewoon lederdressing oid gebruiken??

Ik droog ze inderdaad ook na met een doek. Ze staan niet bij de verwarming (in de auto verwarming nooit op voeten gericht), maar in een kast boven vloerverwarming, wat niet heel erg warm wordt.

Zadelzeep maakt het leer zacht. En is slecht Vd kleur en het leer v je laarzen. Dat was wat ik ge horen kreeg bij aankoop v me laarzen.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:23

Elspelsz88 schreef:
Ik rijd gewoon met mijn oude laarzen, of met mijn allstars ;) niet met mijn dure nieuwe Petries, al dat zand gaat krassen joh! :+ :n

met allstars is niet aan te raden :(
je hebt geen goede grip met natte beugels je gaat glijden dat is niet zon pretje!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:24

Inspuiten met waterafstotende spray. En herhalen na een x of 8 in de regen/viezigheid. + schoensmeer eens per maand bv.
Verder de laarzen niet laten drogen bij de kachel. maar gewoon in huis opgevuld met kranten. :)
Die spray hebben de meeste schoenenwinkels wel. Werk zelf bij Scapino.
Wel vragen of t special voor leer is.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:27

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:29

Gewoon goed schoonmaken en poetsen met kiwi schoenpoets. Goed uitwrijven met een borstel en daarna nog een keer met een panty (gaan ze extra van glimmen en daarna kun je het vuil er zo vanaf vegen). Ik zou ze wel regelmatig poetsen met schoenpoets :D
En als je gereden hebt altijd het vuil eraf halen.

Afijn, genoeg tips, tijd om te gaan proberen :j Succes

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:27

Janine1990 schreef:
SuperAssie schreef:
Hier ook een zeiknatte bak.
Ik laat het zand opdroger, boratel het eraf met een zachte borstel en daarna met leerdoekjes schoonmaken. Eens in de 2 weken vetten en dat houd ze heel netjes!

Waar laat je ze zolang ze nat zijn? Daarmee wil ik namelijk liever niet het huis in :P
En eigenlijk ook niet mijn auto in, die is al smerig genoeg als er geen zand in ligt :')

Maar na 20 minuten de verwarming vol aan zijn mijn laarzen nog niet echt droog...

Ik laat ze gewoon staan bij mijn spullen als ik afzadel/opruim(laarzen zijn het eerste wat uitgaat als ik mijn paard vast heb gezet omdat ik er niet op kan/wil lopen), en als ik dan ver klaar ben zijn ze zo goed als droog. Ja op de natste plekken zijn ze nog wel nat maar het meeste is dan opgedroogd.
Zachte borstel erover om het zand weg te borstelen en eventueel met een klein borsteltje de naden en veters(want die heb ik ook nog, nog meer poetswerk xd) goed schoonmaken en dan de leerdoekjes.
Daarna gaan ze zo de tas in en hop de kast in :)

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:30

Ik heb zelf ook petries en ik zweer bij de onderhoud set van petrie!

Wij hebben een hele natte bak in de winter, stap met blubberpoten van m'n paard af. Sinds ik de set van petrie gebruik, hoef ik na het rijden alleen even m'n laarzen af te spoelen en af te drogen. Zie zien er dan weer als nieuw uit:) Eén keer in de twee weken maak ik ze helemaal school met het reinigingsmiddel en smeer er dan een laagje van die creme overheen. Als ik ze dan afspoel, zie je alles er zo 'af glijden' als het ware.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:32

Naskapower schreef:
Leer moet je absoluut niet laten drogen door een hittebron, dat is niet goed voor leer.

Kachel staat ook nooit gericht op mijn voeten hoor, aangezien ik nooit koude voeten heb in deze laarzen :) Dus drogen door een hittebron, denk niet dat dat het echt is...

Thuis staan ze een 10cm boven de vloerverwarming.

mavantos schreef:
Zadelzeep is slecht voor zowel je zadel als de rest van je spullen. Tegenwoordig wordt er niet meer chemisch gekleurd en als je dus te vaak met zadelzeep leer reinigt wordt de kleur lelijk. Even vochtig doekje en daarna lederdressing volstaat prima. Scheelt nog geld ook!

Weer wat geleerd :)*
Kan ik dat stinkende blik zadelzeep ook weg smijten... Wat een lucht... :r

jorika1986 schreef:
Ik gebruik voor het leer dat veel contact komt met water leervet van Harley-Davidson (ja idd van de motoren) Dat vet is heel erg dik en trekt heel langzaam in.
Laarzen reinigen en dan een likje van dat vet, een nachtje laten staan in een warme ruimte, maar niet op de verwarming of in de zon.
Na die nacht uitwrijven met een zachte doek.

Ik lees dus net dat vet niet geschikt is. Maar dit vind ik dan wel weer interessant :o Die tassen zijn van leer, dat is niets anders dan mijn laarzen toch? Waarom mogen zulke tassen dan wel ingesmeerd worden met vet, en mijn laarzen niet? Neem aan dat HD z'n klanten niet voorliegt....
Of heet het misschien anders?

lieke2 schreef:
Gewoon goed schoonmaken en poetsen met kiwi schoenpoets. Goed uitwrijven met een borstel en daarna nog een keer met een panty (gaan ze extra van glimmen en daarna kun je het vuil er zo vanaf vegen). Ik zou ze wel regelmatig poetsen met schoenpoets :D
En als je gereden hebt altijd het vuil eraf halen.

Afijn, genoeg tips, tijd om te gaan proberen :j Succes

Ik heb ze net gepoetst met schoensmeer van Ariat... Of hoe dat spul ook heet... Echt heel stug spul is het... Maargoed, de hele laars ingesmeerd, laarzen zijn nu meer antraciet dan zwart... Maar we zullen vanavond kijken wat het effect is!! Uitpoetsen is en drama met dat spul helaas :(

Die schoensmeer zit trouwens in een plastic potje, dus in de fik steken gaat daar ook niet mee... :P Dan liever de Petrie cream en/of Kiwi inderdaad... Dan wil ik wel die die in de fik moet :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:35

SuperAssie schreef:
Ik laat ze gewoon staan bij mijn spullen als ik afzadel/opruim(laarzen zijn het eerste wat uitgaat als ik mijn paard vast heb gezet omdat ik er niet op kan/wil lopen), en als ik dan ver klaar ben zijn ze zo goed als droog. Ja op de natste plekken zijn ze nog wel nat maar het meeste is dan opgedroogd.
Zachte borstel erover om het zand weg te borstelen en eventueel met een klein borsteltje de naden en veters(want die heb ik ook nog, nog meer poetswerk xd) goed schoonmaken en dan de leerdoekjes.
Daarna gaan ze zo de tas in en hop de kast in :)

Oooh ja, dan kan dat inderdaad... Ik trek ze thuis aan, rij in de auto naar het paard... Ga rijden en rij weer terug... Pas thuis doe ik ze uit. Het zijn net pantoffeltjes, echt een genot om ze elke keer weer aan te trekken!!

Loois93 schreef:

Wij hebben een hele natte bak in de winter, stap met blubberpoten van m'n paard af. Sinds ik de set van petrie gebruik, hoef ik na het rijden alleen even m'n laarzen af te spoelen en af te drogen. Zie zien er dan weer als nieuw uit:) Eén keer in de twee weken maak ik ze helemaal school met het reinigingsmiddel en smeer er dan een laagje van die creme overheen. Als ik ze dan afspoel, zie je alles er zo 'af glijden' als het ware.

Die set heb ik inderdaad ook gehad... Beviel best wel goed inderdaad... Maar ik had niet het idee dat ze er zo waterafstotend van werden...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:38

Nee dat vind ik zonde.. Loop minimaal op mijn laarzen. Als mijn paard gezadeld is trek ik ze aan en stap meteen op, idem als ik gereden heb. Stap van paard, zet hem vast en trek meteen de laarzen uit.
Dan kan ik je ook niet helpen, aangezien je dus ook waarschijnlijk een hele andere manier van opbergen hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:42

SuperAssie schreef:
Nee dat vind ik zonde.. Loop minimaal op mijn laarzen. Als mijn paard gezadeld is trek ik ze aan en stap meteen op, idem als ik gereden heb. Stap van paard, zet hem vast en trek meteen de laarzen uit.
Dan kan ik je ook niet helpen, aangezien je dus ook waarschijnlijk een hele andere manier van opbergen hebt.

Na drie en half jaar is dat niet meer zo zonde hoor :P Ben toch van plan om er nieuwe laarzen voor wedstrijden bij te kopen binnenkort. Die zal ik niet zo misbruiken als ik met deze doe. :P Daar zijn dit ook gewoon trainingslaarzen voor. Ze zijn zwart, ze zijn een fractie te kort voor mijn lange benen... Er mist van de ene laars al een P. :')

Maar ze staan thuis wel heel netjes opgeborgen. Beter dan in menig vochtige zadelkamer... Gewoon lekker droog, kamertemperatuur +/- 20 graden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:03

Janine1990 schreef:
Ik lees dus net dat vet niet geschikt is. Maar dit vind ik dan wel weer interessant :o Die tassen zijn van leer, dat is niets anders dan mijn laarzen toch? Waarom mogen zulke tassen dan wel ingesmeerd worden met vet, en mijn laarzen niet? Neem aan dat HD z'n klanten niet voorliegt....
Of heet het misschien anders?

Tassenleer en schoenleer is een heel ander soort leer. Het ene moet stabiel en stevig blijven ter ondersteunen, het ander is juist bedoeld voor soepel gebruik.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:30

Loois93 schreef:

Die set heb ik inderdaad ook gehad... Beviel best wel goed inderdaad... Maar ik had niet het idee dat ze er zo waterafstotend van werden...[/quote]

Oh ik vind de creme juist erg fijn, als ik ze afspoel met water zie je zo alles in straaltjes weglopen van het vet. Ze zijn ook super snel droog daarna. Na het rijden spoel ik ze gelijk af en hou ik ze eventjes aan tijdens het afzadelen etc. Dan kunnen ze na een klein kwartiertje zo m'n tas weer in :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 13:32

Sizzle schreef:
Tassenleer en schoenleer is een heel ander soort leer. Het ene moet stabiel en stevig blijven ter ondersteunen, het ander is juist bedoeld voor soepel gebruik.

Maar ik neem aan dat je weet wat voor tassen er aan een motor zitten?
Die zijn bedoeld om stevig te blijven... Althans, die van mijn vader wel... Weliswaar geen Harley...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:41