Scoliose bij ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frisian_love

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:40

Ook hier lichte scoliose en extreme lordose helaas.
Mijn lijf gaat vastzitten als ik niet rijd, het rijden houdt me soepel.
Mijn instructrice kent mijn beperkingen en houdt daar rekening mee, mijn paardje zit superlekker voor mij.
Het geluk wat ik heb, is dat mijn paard precies tegengesteld scheef is aan mijn lichaam.
Met alle ruiters erop is ze linksom makkelijker en bij mij rechtsom, dus wij houden elkaar in evenwicht.
Nadeel is wel, dat als ik moet wijken voor het linkerbeen, ik echt allemaal hele rare kronkels in mijn lichaam trek.
Ik laat mijn paardje ook af en toe doorrijden door mijn instructrice om te voorkomen dat ik haar scheefrijd.

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:54

Appelsapje schreef:
Hier ook een lotgenoot. Ik ondervind er absoluut geen pijn van onder het rijden(lichte vorm)
maar ik merk wel dat als ik er tijdens het rijden er niet op let , mijn paard wel scheef begint
te lopen. Daarom probeer ik dus consequent erop te letten dat ik tijdens het rijden recht zit.

Ja, dit merk ik ook heel goed. Alle paarden waar ik op rijd hebben spontaan een afwijking naar links. :') Al denk ik wel als ik vaker rijd ik meer op mijn houding moet letten, en daardoor me houding wel verbeterd.

Vorige week heb ik weer gereden, maar ik merkte toch wel dat het deze week vaker in me rug schoot. Een beetje spieren kweken kan denk ik geen kwaad. Toch die Kettlebell weer onder het stof vandaan halen.

AmyLyklama schreef:
Het ligt eraan in welk stadium zoals waarschijnlijk al gezegd. Als je in een beginnend stadium zit, en je doet elke avond oefeningen, dan heb je kans dat het beter word en kun je ook gewoon rijden. Het lijkt me wel slim om even met een fysio te bespreken.

Er zijn niet echt verschillende stadia. De een heeft nu eenmaal een hogere graad dan de ander. En beginnend "stadium" is bijna altijd bij iedereen hetzelfde, het doet zich voor in de begin tienerjaren als je begint te groeien. Ik groei al een tijdje niet meer, en daardoor veranderd er vrij weinig meer aan. (In ieder geval niet op het tempo dat je soms ziet bij groeiende ruggetjes) De pijn is bij mij ook minder geworden toen ik eenmaal uitgegroeid was.
Bij een fysio loop ik al jaren eigenlijk niet meer, sinds het eigenlijk wel goed gaat met de pijn.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:04

Ik meld mij ook maar even als ruiter met scoliose. Het rijden zorgt er bij mij juist voor dat ik minder last ervaar. op het moment dat ik niet rij merk ik dat mijn rug stijf word en ik meer last krijg. Ik heb helaas wel het 'geluk' een dubbele scoliose te hebben. Een bocht tussen mijn schouderbladen en een onder in mijn rug. Ik ga meestal in het voorjaar een aantal keer naar de fysio om de boel weer los te maken. Wel zit ik snel scheef met mijn schouders wat ik nog wel kan corrigeren wanneer het gezegt word.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:08

Ik meld me ook !

Ik ben geboren met scoliose en loop nu zo'n 6 tal jaar bij de kinesist, de eerste 3 jaar zo'n 3x/week en nu zo'n 1x/week. Elke 6 maand moet ik op controle gaan als opvolging en soms is er verbetering maar de laatste tijd niet meer: sinds de laatste controle heb ik er een bochel en holle rug bij.
Ik heb zo'n 3 jaar geleden een ongeluk gehad waarbij ik een scheur kreeg in mijn heup als gevolg van het ongeluk en die wil maar niet tot minimaal genezen door de blijvende belasting erop( linkerheup, scoliose naar links) verder heb ik door de voortdurende belasting ook artrose gekregen in mijn knieën ( linkerknie het ergst). |(
Ik leef van de pijnstillers,zonder geraak ik niet uit bed..laat staan een stap eruit kunnen zetten en dit door de combinatie van mijn rug,heup,knieën en aangeboren spierziekte.
Zit heel vaak af te zien en kan er niet meer tegen, de pijn word meer en meer..jaren lang zit ik te wachten op een operatie maar altijd een nee gekregen doordat ik te jong was, ik er eruit kon groeien(niet meer gegroeid) maar eindelijk heb heb ik goedkeuring gekregen doordat ik leef op pijnstillers en de bijkomende klachten ervan(heup,knie).

Volgende maand heb ik een afspraak staan bij de chirurg voor mijn operatie datum te plannen , wat zal ik blij zijn..zal me als herboren voelen ! *\o/*

Ik ben ook gestopt met rijden door de pijn die niet meer te verdragen was, tijdens rijden had ik geen pijn maar erna was het afzien.
De meeste problemen waarbij ik tegenaan keek bij het rijden zelf is : scheef zitten, gespannen schouders, bekken kantelen en naar beneden kijken want dat was altijd het fijnste voor mijn spieren.
Ik men nu met mijn pony's maar hoop in de toekomst weer te kunnen rijden, als dat niet gaat dan is het wel jammer maar mennen is voor mij ook voldoende. :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:25

Jeetje... Bij mij valt het reeeeuze mee in vergelijking met anderen hier.
Sterkte alvast LauLauu, hopelijk gaat het na je operatie een stuk beter!!

Regelmatig paardrijden is inderdaad heerlijk voor je rugspieren, dan blijf ik een stuk losser en soepeler. Momenteel zit ik in mijn dressuurdipje omdat ik mij vreselijk stoor aan het scheef zitten en daardoor paard scheef rijden. Ook heb ik eigenlijk geen fijn zadel (nieuw zadel wordt gemaakt) dus dat werkt ook niet mee.

Oefeningen met zo'n bal lijken mij ook geschikt. Ik heb 1x een ruiterfitheidstraining gedaan waarbij we oefeningen moesten doen met zo'n bal. De volgende dag voelde ik precies waar al mijn buik en rugspieren zaten :D

Voor het lange zitten zag ik laatst de Backjoy op Horse Event. Het is een zitje wat je op je stoel/bank/etc zet waardoor je bekken goed gekanteld wordt en je core geactiveerd wordt. Het zou rugklachten moeten verlichten!
http://www.backjoyeurope.com/nl/howitworks