fjordnina schreef:Voor Kruimeltje zou mijn plan er zo uitzien:
Eerst uitzoeken of hij wormen heeft. Die dikke buik kan daar namelijk een symptoom van zijn. Er zijn 3 manieren hoe je zou kunnen handelen:
1. Gewoon een wormkuur geven en hopen dat die het gewenste effect heeft (daarbij weet je dus niet óf het dier wormen heeft en indien het dier wel wormen heeft: of de wormkuur tegen de betreffende worm werkzaam is).
2. Een mestmonster nemen en die bij de dierenarts laten onderzoeken. Het is heel goed mogelijk dat er in het monster geen wormen worden gevonden, terwijl het dier ze wel heeft, bovendien wordt de rode bloedworm sowieso nooit in de mest gevonden.
3. Een bloedmonster laten nemen door de dierenarts, hier komen alle mogelijke wormbesmettingen uit naar voren.
Wat ik meestal zelf doe is eerst een breedspectrum wormkuur geven en even afwachten. Zie ik veranderingen, dan geeft ik dezelfde kuur na de aangeven periode nogmaals. Zie ik geen veranderingen dan laat ik de mest onderzoeken. Komt daar niets uit dan laat ik bloedonderzoek doen.
Een 2 jarige te dikke shet, waar je de ontworm geschiedenis niet van weet, zou ik niet alleen een breedspectrum wormkuur geven, maar in eerste instantie pyrantel (tegen spoelworm).