Paard staakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:43

Heel herkenbaar verhaal dit, ik had ook een verzorgpony. Die ook niet de makkelijkste eigenaar had, hij stak nergens geld in als ze niet "echt" iets had. Maar ik was/ben dol op die pony en ik was niet van plan dit op te geven, dus ben zelf aan de slag gegaan. Ik heb eens rustig op dr rug geduwd (echt zacht hoor maar gewoon om naar dr reactie te kijken) niks geen pijn helemaal niks. Dus verder gaan kijken, dan maar met halster rijden, nog altijd een stakende pony. Tja en dan.... ik ben gaan googlen en kwam tot de conclusie dat het misschien niet eens aan de pony lag, maar aan mij of onze band. Ik heb het zadel terug in de kast gehangen, en heb me op grondwerk gestort veel googlen/boeken lezen. Daar ging ik dan weer naar mn pony, en al helemaal met grondwerk kwam ik erachter dat die pony eigenlijk totaal geen respect had.(ze is de eerste 2 jaar braaf geweest met wat ondeugende dingetjes maar verder niks) uiteindelijk ben ik ook lange lijnen en vrijheidsdressuur gaan doen, onze band werd steeds sterker dat als ik aankwam ik maar hoefde te roepen en ze gewoon naar het hek kwam en ik alles met dr kon doen. Dus ik dacht nu zijn we er klaar voor, mijn zadel gepakt en opgestapt (wat was ik zenuwachtig en nieuwschierig naar het resultaat). Iets waar nooit van had kunnen dromen werd werkelijkheid! en nu is ze ong sinds een half jaartje is ze van mijzelf en kan ik springen met neckrope, rijd bitloos en heb nooit meer echt problemen (niet dat ze me dr nooit meer afgooit maar je snapt wat ik bedoel). We hebben natuurlijkk alles wel weer langzaam moeten oppakken enzo maar het resultaat mag er zijn.

Ik zeg niet dat dit bij elke pony het geval is, maar het kan gewoon met respect te maken hebben. Ik heb ong 1/2 niet gereden maar ik had het er wel voor over, niet alles gaat om rijden toch? en het was nog niet eens stom omgrondwerk enzo te doen!

Misschien moet je grondwerk gewoon eens proberen! Ik bedoel baad het niet schaad het niet!

veel succes met je knollie en ik hoop dat jullie er samen uitkomen! :j /3 :)

dazzletrofke

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:29

Pff lastig dat het niet serieus genomen wordt. Je kan nog zo goed op gedrag gaan letten maar als je niet weet of er fysiek iets is dan wordt het probleem misschien alleen maar erger.
Ik denk niet dat je zelf moet gaan bekostigen, maar misschien kunnen jouw ouders een gesprekje met de eigenaar aangaan? Gezellig en positief natuurlijk, niet beschuldigend. Maar misschien dat een volwassene serieuzer genomen wordt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:43

Als het niets lichamelijks is*, dan bestaat er ook de kans dat de pony te vaak en teveel van hetzelfde moet doen. Probeer tijdens het rijden in de bak zoveel mogelijk af te wisselen door figuren te rijden, maak tijdens het wandelen onverwacht een volte, leg eens een balkje neer tijdens het longeren of leg eens een yoga-bal in de bak en schiet die af en toe een andere kant op, zodat de pony lekker heen en weer gaat rennen. Variatie is heel belangrijk, maar af en toe ook helemaal niets hoeven is ook fijn voor een pony. Breng bijvoorbeeld alleen een keer een appeltje en geef hem een aai over zijn bol, zonder dat je direct wat met de pony wilt ondernemen. ;)

* Ik heb zelf in het verleden een paard gereden voor iemand, die ook zo reageerde als deze eigenaar. Het paard liep al vanaf het begin niet helemaal lekker en ik wilde er niet meer op rijden voordat ik zeker wist wat er aan de hand was. De eigenaar zei dat ik gewoon langer moest rijden en dat het vanzelf over zou gaan. Dat deed ik dus beslist niet en na verloop van tijd zag de eigenaar dat het paard inderdaad niet goed liep. VA erbij en het bleek in dit geval een rugprobleem. Helaas was het voor dit paard niet meer te herstellen, maar wat was ik achteraf blij dat ik niet door ben blijven rijden en mijn poot stijf heb gehouden richting de eigenaar. Dit hoeft uiteraard niet bij deze pony het geval te zijn, maar als een paard plotseling gaat staken en dat blijft herhalen kán het dus zijn dat lichamelijk ongemak is òf dat er teveel of te lang hetzelfde wordt gedaan. Kwestie van uitsluiten.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 19:13

Ik ben gisteren en vandaag weer naar de desbetreffende pony geweest en heb met halster gereden, het was nog steeds het zelfde. Dus ben ik na een half uurtje weer gestopt. Vandaag ben ik gaan wandelen en het was gewoon weer precies hetzelfde verhaal, ik ben best boos geworden maar het doet haar gewoon helemaal niets...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:25

Heb je les?
Klinkt mij gewoon in de oren als een pony die jou giga in de maling neemt. Een instructeur kan jou de aanwijzingen geven die op dat moment nodig zijn. Na een aantal keren heel consequent zijn denk ik zomaar dat dit probleem verdwenen zal zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:28

Er wordt vaak zoveel verwacht van een paard of pony. Als je nog jong bent en nog niet zo ervaren is het heel logisch dat een pony opeens niet meer naar je luistert. Waarschijnlijk heb je zijn eerdere signalen gemist over onduidelijke communicatie en weet een pony op een gegeven moment niet meer goed wat hij moet doen. Dat is geen onwel en zeggen: maar hij kent de basis, helpt dan niet meer. Je hebt hem onbewust andere dingen aangeleerd, zo gaat dat gewoon. Aaanpakken of straffen is dan niet de weg. Gwoon weer rustig starten bij wat wel goed gaat, kan helpen. Niet denken dat je hem de baas moet zijn, kan ook helpen. Gewoon samen dingen doen die je pony ook leuk vind, dat helpt weer voor hem om vertrouwen terug te krijgen. Je laten helpen door een ervaren iemand kan zeker ook goed zijn, maar alleen als je daarna niet weer te veel vraagt, waar jijzelf gewoon nog niet aan toe bent.
Ht is toch eigenlijk best gek dat we van een pony verwachten een kind of een beginnende volwassene te moeten vertrouwen, terwijl die soms best(onbedoeld natuurlijk) gevaarlijke dingen uithalen. Pony's zijn wel wijzer en vertrouwen liever op zichzelf!

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:29

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar waar heb je de teugrls vastgrmaakt toen je met halster ging rijden? Ik had nl laatst iets gelezen over de bevestiging van teugrls bij bitloos rijden, vond ik wel interessant. Dit is de site: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm
(Helemaal het laatste stuk bij 'conclusies')

En heb je les? Anders misschien eens een instructice om hulp vragen ofzo. Suc6
+:)+

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 19:50

Ineke2 schreef:
Heb je les?
Klinkt mij gewoon in de oren als een pony die jou giga in de maling neemt. Een instructeur kan jou de aanwijzingen geven die op dat moment nodig zijn. Na een aantal keren heel consequent zijn denk ik zomaar dat dit probleem verdwenen zal zijn.

Nou ik heb heel lang les gehad, maar dat kan mijn moeder niet meer betalen dus nu heb ik het zelden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:50

Les is wel heel belangrijk als je deze problemen wil oplossen.
Kun je niet een baantje proberen te vinden en op die manier zelf je lessen bekostigen?
Als mensen in je omgeving merken dat zoiets heel graag wilt dan zullen ze vast helpen. Bijvb met klusjes te laten doen. De auto wassen ofzo.

Verder kun je misschien de eigenaresse van de pony vragen om je te helpen? Ik neem aan dat die dat gedrag ook niet wil hebben van de pony.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:02

Ineke2 schreef:
Les is wel heel belangrijk als je deze problemen wil oplossen.
Kun je niet een baantje proberen te vinden en op die manier zelf je lessen bekostigen?
Als mensen in je omgeving merken dat zoiets heel graag wilt dan zullen ze vast helpen. Bijvb met klusjes te laten doen. De auto wassen ofzo.

Verder kun je misschien de eigenaresse van de pony vragen om je te helpen? Ik neem aan dat die dat gedrag ook niet wil hebben van de pony.

Ik heb een blessure aan mijn rug en voeten (of eigenlijk meer een soort afwijking om het zo maar te zeggen :') ) is lang staan of lopen niet prettig, anders had ik allang een krantenwijk gehad! Ik ben van plan om zodra ik vijftien ben in een winkel te gaan werken, dan kan ik waarschijnlijk wel lessen betalen.
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 23-10-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:03

Shenavallie schreef:
Als het niets lichamelijks is*, dan bestaat er ook de kans dat de pony te vaak en teveel van hetzelfde moet doen. Probeer tijdens het rijden in de bak zoveel mogelijk af te wisselen door figuren te rijden, maak tijdens het wandelen onverwacht een volte, leg eens een balkje neer tijdens het longeren of leg eens een yoga-bal in de bak en schiet die af en toe een andere kant op, zodat de pony lekker heen en weer gaat rennen. Variatie is heel belangrijk, maar af en toe ook helemaal niets hoeven is ook fijn voor een pony. Breng bijvoorbeeld alleen een keer een appeltje en geef hem een aai over zijn bol, zonder dat je direct wat met de pony wilt ondernemen. ;)

* Ik heb zelf in het verleden een paard gereden voor iemand, die ook zo reageerde als deze eigenaar. Het paard liep al vanaf het begin niet helemaal lekker en ik wilde er niet meer op rijden voordat ik zeker wist wat er aan de hand was. De eigenaar zei dat ik gewoon langer moest rijden en dat het vanzelf over zou gaan. Dat deed ik dus beslist niet en na verloop van tijd zag de eigenaar dat het paard inderdaad niet goed liep. VA erbij en het bleek in dit geval een rugprobleem. Helaas was het voor dit paard niet meer te herstellen, maar wat was ik achteraf blij dat ik niet door ben blijven rijden en mijn poot stijf heb gehouden richting de eigenaar. Dit hoeft uiteraard niet bij deze pony het geval te zijn, maar als een paard plotseling gaat staken en dat blijft herhalen kán het dus zijn dat lichamelijk ongemak is òf dat er teveel of te lang hetzelfde wordt gedaan. Kwestie van uitsluiten.

Dank je! Zeker dat eerste is het proberen waard :D, ik ga het direct proberen zodra ik weer langs ga.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:55

Ik ben ondertussen alweer een paar keer langs geweest, en het ging eigenlijk best goed! Heb nog niet heel veel gedaan, niet gereden ofzo, maar ik merkte wel dat ze er eindelijk zin in had!