Paard kopen dat luchtzuigt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:49

Onze pony deed het ook, hij lijkt zich niet op zn gemak te voelen als ie opgestald wordt. Hij staat bij ons met schuilstal buiten en hij doet t alleen nog als ie n snoepje krijgt. We zijn destijds bij n pony wezen kijken die het echt heel erg deed en dat vond ik wel naar om te zien, die had ik daarom laten staan.

Ineke2

Re: Paard kopen dat luchtzuigt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:54

Maagzweren en luchtzuigen hebben naar mijn weten wel verband met elkaar. Daarom lijkt mij het verband koliek en behandeling van maagklachten weer heel logisch

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:09

Ineke2 schreef:
Maagzweren en luchtzuigen hebben naar mijn weten wel verband met elkaar. Daarom lijkt mij het verband koliek en behandeling van maagklachten weer heel logisch

Dan is er inderdaad wel verband ivm het luchtbuizen de pijn verzacht bij maagzweren en komt een evt koliek aanval vanuit de maagzweer. Echter niet elk paard dat lucht zuigt heeft een maagzweer. Dus om nou te zeggen dat lucht zuigen in verband staat met koliek dan zeg ik heel hard nee. Is zo na te gaan op google dat luchtzuigen niet meer staat voor verhoogde kans op koliek.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:36

Misschien wat kort door de bocht maar mijn mening Is dat je geen paard moet kopen met problemen, die krijg je vanzelf wel een keer

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:43

Ik zou hem niet kopen. Het is een heel storend iets waar je je enorm aan kunt gaan ergeren. En idd het is besmettelijk, je loopt risico dat andere paarden het overnemen. Ik zou geen luchtzuiger in pension willen hebben

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:49

Mijn luchtzuiger staat ondertussen al een jaar op een stalling en er is geen enkel paard dat dit tot nu toe heeft overgenomen...
Besmettelijk is het dus niet. Wat ik wel kan is dat andere paarden die zich ook vervelen of een gevoelige maag hebben hier een voorbeeld aan nemen. Maar dan denk ik dat dit eerder aan het stalbeleid te wijten is dan aan de luchtzuiger...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:57

pillow schreef:
Ik zou hem niet kopen. Het is een heel storend iets waar je je enorm aan kunt gaan ergeren. En idd het is besmettelijk, je loopt risico dat andere paarden het overnemen. Ik zou geen luchtzuiger in pension willen hebben

Hoe kom je bij deze onzin?

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:59

inderdaad wat een flauwkul!
Ik ken iemand die fokt met een luchtzuiger. inmiddels al 10 veulens gehad, waarvan er niet 1 luchtzuigt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:03

Inderdaad de grootste flauwekul die ik heb gehoord dat andere paarden het overnemen. Geen stalbaas die hier daarom een paard weigert. Van de stalondeugden vind ik dit een van de minst ergere. Een wever vind ik veel erger omdat er dan ook sprake is van extra slijtage van de gewrichten.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:04

Inderdaad, martine. :j

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:15

Wow, ik wist niet dat mensen eigenlijk zo weinig nog over luchtzuigers wisten.
Luchtzuigen ontstaat meestal uit verveling, stress of maagklachten. Als een paard luchtzuigt komt er endorfine vrij, wat ze een soort van high maakt. Als het van maagklachten komt kan er iets aan gedaan worden. Onderzoek, weinig tot geen krachtvoer, veel hooi etc. (eigenlijk gewoon de standaard behoeftes)
Mijn paard is begonnen te zuigen uit verveling en het is nu een verslaving geworden.
Ja, de tanden slijten sneller, maar met een rubber over de ijzeren rand is dit opgelost.
Ja, het is irritant, maarja we hebben er alles aan gedaan om het op te lossen. Als zij er happy van wordt..
Nee, ze hebben niet meer kans op koliek, dit is gewoon pech hebben. Mijn paard zuigt echt best veel (ook op de wei) en ze heeft 1x in 12 koliek gehad en dit was van het nieuwe gras.
Nee, het is totaal niet besmettelijk, paarden nemen het ook niet over. Als paarden het over gaan nemen van elkaar is het stalbeleid niet goed en vervelen ze zich waarschijnlijk gewoon.
En als allerlaatste,
ze worden er niet minder van. Het is en blijft een paard wat net zo goed in de sport kan lopen, buitenritten maken, paard zijn!

Wat je je moet af vragen als je een luchtzuiger wil kopen is, kun je het negeren en kun je er alles aan doen om het minder te maken (weidegang, vriendjes, veel hooi). Dat is denk ik het belangrijkste

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:17

Amyyy schreef:
Wow, ik wist niet dat mensen eigenlijk zo weinig nog over luchtzuigers wisten.
Luchtzuigen ontstaat meestal uit verveling, stress of maagklachten. Als een paard luchtzuigt komt er endorfine vrij, wat ze een soort van high maakt. Als het van maagklachten komt kan er iets aan gedaan worden. Onderzoek, weinig tot geen krachtvoer, veel hooi etc. (eigenlijk gewoon de standaard behoeftes)
Mijn paard is begonnen te zuigen uit verveling en het is nu een verslaving geworden.
Ja, de tanden slijten sneller, maar met een rubber over de ijzeren rand is dit opgelost.
Ja, het is irritant, maarja we hebben er alles aan gedaan om het op te lossen. Als zij er happy van wordt..
Nee, ze hebben niet meer kans op koliek, dit is gewoon pech hebben. Mijn paard zuigt echt best veel (ook op de wei) en ze heeft 1x in 12 koliek gehad en dit was van het nieuwe gras.
Nee, het is totaal niet besmettelijk, paarden nemen het ook niet over. Als paarden het over gaan nemen van elkaar is het stalbeleid niet goed en vervelen ze zich waarschijnlijk gewoon.
En als allerlaatste,
ze worden er niet minder van. Het is en blijft een paard wat net zo goed in de sport kan lopen, buitenritten maken, paard zijn!

Wat je je moet af vragen als je een luchtzuiger wil kopen is, kun je het negeren en kun je er alles aan doen om het minder te maken (weidegang, vriendjes, veel hooi). Dat is denk ik het belangrijkste

_/-\o_ :j _/-\o_ :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:31

Ik zou hem ook fijn laten staan. Ik wil ook echt geen luchtzuiger op stal. Irriteer me dood aan het geluid. En daarnaast ben ik er zeker niet van overtuigt dat andere paarden het niet overnemen. Helemaal niet als je slimmeriken op stal hebt, die alles van elkaar afkijken. Kan men wel zeggen dat het te maken heeft met het stalmanagement, maar daar mankeert hier niks aan (overdags buiten en snachts eigen en toch open boxen, heel veel hooi en weinig krachtvoer) maar als de dames hier al van mijn oudje kusjes geven hebben afgekeken, ga ik het er echt niet op aan laten komen met een luchtzuiger.

Verder ben ik het ook eens met Zodiacje. Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 01:04

Die van mij is ook een luchtzuiger, enkel alleen na krachtvoer en tussendoortjes.
Ik zet hem meteen na het eten buiten, geef nog maar 2x per dag krachtvoer en geen tussendoortjes meer op stal.

Ik zorg dat hij veel buiten staat, veel hooi krijgt in meerdere kleine porties.

Ik kan me geen beter paard wensen... Overigens doen de andere paarden het niet overnemen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 01:06

En tsja het geluid is irritant ja.
Maar ik vind het nog irritanter dat er zoveel stront uit komt :')

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 01:08

Hou er wel rekening mee dat veel mensen op pensionstallingen geen luchtzuiger tegenover hun paard willen (als ik het me goed herinner) :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 01:13

Ik vind het echt z'n grote onzin dat mensen geen paard wat luchtzuigt op stal willen hebben.
WAAROM dan niet?

*Zelf zou ik ook niet graag op zon stal staan, 'mensen met verstand van paarden' die niks van luchtzuigers af weten. En dat moet mijn paard dan verzorgen, nee bedankt. :evaw: *

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 02:45

Ik zou het perfecte passende paard er niet om laten staan maar zou echt heel veel minder willen betalen (echt wel de helft van de helft van de waarde die het paard als niet lucht zuiger waard zou zijn). Waarom minder? Vanwege de risico's en een lucht zuiger moeilijk verkoopbaar is

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 03:22

Amyyy schreef:
Ik vind het echt z'n grote onzin dat mensen geen paard wat luchtzuigt op stal willen hebben.
WAAROM dan niet?

*Zelf zou ik ook niet graag op zon stal staan, 'mensen met verstand van paarden' die niks van luchtzuigers af weten. En dat moet mijn paard dan verzorgen, nee bedankt. :evaw: *

Omdat een heleboel mensen nog steeds denken dat ze het van elkaar overnemen, zie maar in dit topic ;)

Ik heb zelf al +12 jaar een luchtzuiger. Ik geef je één goede tip, er is hier op bokt een heel lang topic daarover en neem die is goed door. Dan leer je vanzelf wat het inhoudt, wat de oorzaken kunnen zijn, wat allemaal onzin is over luchtzuigers, enz enz..
Ik zou er zelf nooit een paard voor laten staan maar je moet er wel kennis van hebben.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 06:17

Mijn paard is ook een erge luchtzuiger. Hij doet het op stal heel veel, aan de voerbak. In de wei doet hij het niet. Hij krijgt veel hooi, lucerne en vaak per dag te eten. Hij staat van 7 tot 3 ongeveer buiten.

Hij heeft nog nooit koliek gehad. Pas geleden heeft hij een kur gehad tegen maagzweren, omdat ik me afvroeg of dat de oorzaak zou kunnen zijn van het luchtzuigen. Maar het luchtzuigen is niet gestopt. Eigenlijk is het voor mij geen probleem!

Je moet er aan denken dat ze op veel stallen geen luchtzuigers willen hebben staan of in ieder geval niet in de buurt van andere paarden.
Als je hem weer wilt verkopen, zou ik er wel over nadenken of je een luchtzuiger wil kopen. Veel mensen willen geen paard dat lucht zuigt dus je raakt ze moeilijker weer kwijt. Al weet ik niet waarom, want ik denk dat het een beetje een idee is van mensen dat een paard niet mag luchtzuigen. Natuurlijk is het het meest ideaal als ze het niet doen, maar een probleem vind ik het ook niet. Mensen maken er denk ik zelf een probleem van.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:05

Ik verbaas mij dat er nog steeds stallen zijn die een onterecht beeld hebben van luchtzuigers
Ik heb er zelf een paar op stal gehad waarvan 1 in ernstige mate deze was ook een kribbe bijter.
De voortanden compleet afgesleten maar er nooit koliek van gekregen.
En nee het is niet besmettelijk andere paarden nemen het niet over het heeft alles te maken met stalbeleid en voeding.
Een paard die het doet zal er zijn leven lang mee doorgaan er zijn ook paarden die buiten een paaltje pakken maar er zijn er ook die het doen zonder iets vast te pakken.
Wat ik wel op stal heb gemerkt is dat mensen zich er aan storen omdat het geluid erbij erg irritant is.
Als je kiest voor een lucht zuiger en het is niet in erge mate dan zou ik het paard er niet voor laten staan alleen bij verkoop kan het wel problemen geven omdat het wel een gebrek is en omdat er zeker mensen zijn met een verouderd beeld hierover en ze daardoor op veel stallen niet welkom zijn.
Ik ben het eens om hem voor de koop te laten controleren op een maagzweer omdat dat vaak de oorzaak is maar het lucht zuigen gaat nooit meer over, wel kan het door een goed stal en weide beleid sterk verminderen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:14

Als je de hele dag op stal werkt, is een luchtzuiger behoorlijk irritant.
Dat sommige eigenaren er maar een uurtje per dag zijn en er dan geen last van hebben, omdat het paard bezig is, dat snap ik. Maar ik vind dat er wel begrip moet zijn voor staleigenaren die de hele dag werken op stal, want dan is luchtzuigende paarden heel vervelend.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:20

janouk ik was ook de hele dag op stal maar had daar geen last van.
Paarden horen niet de hele dag op stal maar buiten.
Dus als je er als stal eigenaar last van hebt dan is er inderdaad iets mis met het stal beleid.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:21

janouk schreef:
Als je de hele dag op stal werkt, is een luchtzuiger behoorlijk irritant.
Dat sommige eigenaren er maar een uurtje per dag zijn en er dan geen last van hebben, omdat het paard bezig is, dat snap ik. Maar ik vind dat er wel begrip moet zijn voor staleigenaren die de hele dag werken op stal, want dan is luchtzuigende paarden heel vervelend.

Een paard hoort niet de hele dag op stal te staan, maar lekker buiten. Stukje stalbeleid....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:27

Pfff wat een onzin staat er her en der. Veel ervaring met luchtzuigers/kribbebijters. Totaal geen probleem en andere paarden nemen het absoluut niet over. Voor kribbebijters gewoon een 'zuigplek' maken dmv dik vilt over de rand van de staldeur bijvoorbeeld, dan slijten de tanden niet.