Welke verzekering betaald bij bijrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Welke verzekering betaald bij bijrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:38

Ik heb ook mijn rug gebroken toen ik van mijn bijrijdpaard viel. Maar mijn verzekering heeft gewoon alles betaald hoor.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:40

ikke schreef:
Slina schreef:
Ik heb met mijn bijrijdpaard ooit iets kapotgemaakt en ik heb het laten vervangen en kreeg het geld terug van mijn verzekering.
Maar nu ik zo lees, zou eigenlijk de eigenaar dan verantwoordelijkheid moeten nemen?
Ik vind het alleen wel zo netjes dat ik het vergoed want het was mijn fout.

Wat jij niet weet is of de verzekering de kosten vervolgens verhaald heeft bij de verzekeraar van de eigenaar.

Beetje fatsoenlijke verzekeraar regelt dat zelf, gaat daar z'n klanten niet mee lastig vallen. Datzelfde geldt voor Alice13: dat jouw verzekeraar het opgepakt heeft, wil nog niet zeggen dat het niet verhaald gaat worden.

Nou ik heb netjes bericht gehad dat het is uitgekeerd via mijn verzekering ;) daarbij had ik het anders ook echt wel Vd eigenaar gehoord hoor

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:32

LDRD schreef:
ote="Jippie_G"]

Nee, natuurlijk kan men dat niet weigeren :n .

Je hebt mijn link gelezen neem ik aan?
Dan volsta ik namelijk met te zeggen dat aan kinderen jonger dan 14 jaar geen eigen schuld kan worden toegerekend. Daarboven wel dus.

Helder! Dus het argument dat men een 18-plusser wil als bijrijder ivm aansprakelijkheid, slaat feitelijk eigenlijk nergens op?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:28

Is inderdaad geen argument.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:06

Als blijkt dat die automobilist zo roekeloos heeft gereden dat het logisch was dat het veulen schrok (of je bijrijpaard) en dus een deuk in een auto trapt/loopt... dan is de bestuurder aansprakelijk.
en mag hij zijn reparatiekosten zelf betalen, en de kosten van de DA ook.
Echter, trapt het veulen/paard zelf een deuk in de auto terwijl de automobilist niks vreemds doet waarvan het paard kan schrikken, dan is de eigenaar verantwoordelijk (en aansprakelijk) ook al is die er fysiek niet eens bij.
Dus dan komen zowel DA kosten als reparatie voor kosten van de eigenaar (WA).

Het is alleen wel enorm moeilijk om te beoordelen wie schuld heeft. Heeft de automobilist te hard gereden? als jij zegt van wel, en de automobilist zegt van niet.. wie heeft er dan gelijk? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een rechtszaak.

Mocht jij nu aan het rijden zijn op je bijrijdpaard en paard schiet ervandoor en jij valt ongelukkig en houdt blijvend letsel over, waardoor je altijd medische hulp nodig zult hebben(denk als fysio, operaties etc etc).. dan is de eigenaar aansprakelijk en zal jouw zorgverzekering geld gaan claimen bij de WA van de eigenaar.
Ik heb een jaar lang bij iemand gereden die geen enkele verzekering had. Enkel een zorgverzekering. Dus geen WA, niets, en ik reed 2 paarden van hun, ik reed dus onverzekerd.
Was er iets gebeurt met mij, had de eigenaar het OF uit eigen zak kunnen betalen of mijn zorgverzekering.

Overigens is er ook een eigen risico aan het rijden van iemand anders zn paard, en dat is afhankelijk van je leeftijd.
Hoe ouder je bent, hoe meer kans dat je eigen risico hebt (en de WA van de eigenaar dus minder uitbetaald)..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:13

RoyceMack schreef:
Als blijkt dat die automobilist zo roekeloos heeft gereden dat het logisch was dat het veulen schrok (of je bijrijpaard) en dus een deuk in een auto trapt/loopt... dan is de bestuurder aansprakelijk.
Echter, trapt het veulen/paard zelf een deuk in de auto terwijl de automobilist niks vreemds doet waarvan het paard kan schrikken, dan is de eigenaar verantwoordelijk (en aansprakelijk) ook al is die er fysiek niet eens bij.

Het is alleen wel enorm moeilijk om te beoordelen wie schuld heeft. Heeft de automobilist te hard gereden? als jij zegt van wel, en de automobilist zegt van niet.. wie heeft er dan gelijk? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een rechtszaak.

In principe wordt zoiets geen rechtszaak, want als er geen bewijs is kan een rechter hier ook niks mee.

Mocht jij nu aan het rijden zijn op je bijrijdpaard en paard schiet ervandoor en jij valt ongelukkig en houdt blijvend letsel over, waardoor je altijd medische hulp nodig zult hebben(denk als fysio, operaties etc etc).. dan is de eigenaar aansprakelijk en zal jouw zorgverzekering geld gaan claimen bij de WA van de eigenaar.

Overigens is er ook een eigen risico aan het rijden van iemand anders zn paard, en dat is afhankelijk van je leeftijd.
Hoe ouder je bent, hoe meer kans dat je eigen risico hebt (en de WA van de eigenaar dus minder uitbetaald)..

Dit is niet het geval :n .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:45

LDRD schreef:
RoyceMack schreef:

In principe wordt zoiets geen rechtszaak, want als er geen bewijs is kan een rechter hier ook niks mee.

Nope, wordt geen rechtzaak; dat kan de rechtsbijstand prima zelf af. Been there, done that.
In mijn geval waren er getuigen die roekeloos rijgedrag konden bevestigen EN die auto bleek daar helemaal niet te mogen rijden!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:26

Maar waarom ik dit topic opende....;)
Was voornamelijk de vraag dat als ik als bijrijder iets doe met een paard van iemand anders, en dat paard raakt gewond, wie moet de DA kosten betalen? Ben heel bang dat een eigenaar dan zegt dat ik dat uiteraard moet betalen. Of valt het dan onder een verzekering van mijzelf?
Of is de eigenaar hiervoor verzekerd?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:27

Algemene 'wijze' raad: zorg dat je als eigenaar en als bijrijder allebei een goede AVP (WA) hebt. Handig daarbij is nog een rechtsbijstandsverzekering. Dan kan het bijna niet meer mislopen.

Als er al iets gebeurt, dan 'vechten' de verzekeringen het vaak onderling wel uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:58

Freya, als jij aansprakelijk bent dan valt dat onder jouw aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Ben jij niet aansprakelijk dan niet, maar dan hoef je natuurlijk ook niets aan de eigenaar te betalen.

De eigenaar is gewoon aansprakelijk voor de eigen gedragingen van zijn dier, zoals in het artikel dat ik postte te lezen is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:04

LDRD schreef:
Freya, als jij aansprakelijk bent dan valt dat onder jouw aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Ben jij niet aansprakelijk dan niet, maar dan hoef je natuurlijk ook niets aan de eigenaar te betalen.

De eigenaar is gewoon aansprakelijk voor de eigen gedragingen van zijn dier, zoals in het artikel dat ik postte te lezen is.

Dus als mijn verzorgster iets doet waardoor mijn paard gewond raakt, betaald haar AVP de ontstane ziektekosten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:07

Als zij daarvoor aansprakelijk is wel ja.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:56

Als de bijrijder iets onverantwoords doet waardoor paard gewond raakt(lees: galopperen door een weiland met kuilen, onder invloed van alcohol en drugs op het paard stappen, midden op een drukke weg rijden, savonds zonder verlichting(overigens is dat volgens mij niet verplicht, maar wel onverantwoord)...
dan is de bijrijder aansprakelijk voor de DA kosten. Maar volgens mij valt dat onder AVP verzekering en die heeft bijna iedereen.
(vaak wordt dat per gezin geregeld).
Als het paard uit eigen energie gewond raakt(dus vanuit het niets bv schrikt en in het prikkeldraad terecht komt, dan is de eigenaar aansprakelijk voor die kosten).
maar ook dat is soms heel moeilijk te bepalen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:00

Ja idd lastig, mijn verzorgpaardje werd in zijn neus gebeten door een hond. Is het de baas van de hond, ik of de eigenaar?
Denk de baas vd hond in dit geval, gaat ook niet om dit voorval verder, maar gewoon als voorbeeld.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:14

Maar hoe is het andersom?
Stel mijn bijrijder van 11 krijgt iets Door het rijden op mijn pony.
Als het niet haar schuld is het het degene die het veroorzaakt heeft maar als het "gewoon" gebeurd is ben ik dus aansprakelijk begrijp ik uit een eerdere post want ze is onder de 14.
Nu rijd ze nooit alleen dus dat scheelt maar valt dat onder mijn wa dan?
Vraag ik me al langer af en in het eerder verwezen topic kom ik er dat niet op uit. Of ik lees verkeerd

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:43

LukieBradley schreef:
Maar hoe is het andersom?
Stel mijn bijrijder van 11 krijgt iets Door het rijden op mijn pony.
Als het niet haar schuld is het het degene die het veroorzaakt heeft maar als het "gewoon" gebeurd is ben ik dus aansprakelijk begrijp ik uit een eerdere post want ze is onder de 14.
Nu rijd ze nooit alleen dus dat scheelt maar valt dat onder mijn wa dan?
Vraag ik me al langer af en in het eerder verwezen topic kom ik er dat niet op uit. Of ik lees verkeerd

ja dit risico heb jij als eigenaar

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:43

Best tricky allemaal, vooral voor eigenaren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:02

Ja dat zeg ik.
Maar valt het dan onder mijn wa of is het iets anders?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:11

RoyceMack schreef:
Als de bijrijder iets onverantwoords doet waardoor paard gewond raakt(lees: galopperen door een weiland met kuilen, onder invloed van alcohol en drugs op het paard stappen, midden op een drukke weg rijden, savonds zonder verlichting(overigens is dat volgens mij niet verplicht, maar wel onverantwoord)...
dan is de bijrijder aansprakelijk voor de DA kosten. Maar volgens mij valt dat onder AVP verzekering en die heeft bijna iedereen.
(vaak wordt dat per gezin geregeld).
Als het paard uit eigen energie gewond raakt(dus vanuit het niets bv schrikt en in het prikkeldraad terecht komt, dan is de eigenaar aansprakelijk voor die kosten).
maar ook dat is soms heel moeilijk te bepalen.

's Avonds is verlichting verplicht!!! Ken de wet, verdikkie, voordat ik je ondersteboven rijdt!!

Freya6 schreef:
Best tricky allemaal, vooral voor eigenaren.

Kwestie van een goede AVP en rechtsbijstand. Stukje gezond verstand doet de rest.