Ellende met laden op wedstrijd: waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Ellende met laden op wedstrijd: waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:26

Mijn merrie gaat weliswaar niet op wedstrijd maar wel regelmatig naar het bos. Met laden wil ze er altijd eerst een paar keer half op om dan even te checken of ze er nog wel goed achteruit af kan. Sinds we dit begrijpen sturen we haar zelf achteruit en is ze vaak na drie keer gerust gesteld. Absolute Don't is vanaf achter druk uitoefenen.

Sommige mensen vinden het raar dat we zo geduldig zijn met een paard dat elke week wel met de trailer weg gaat, maar zij kunnen de boom in. Het moeten ook voor haar ook leuke uitjes zijn. Eenmaal op de trailer is ze de rust zelf en schranst ze lekker van haar hooinet. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:34

Voor trailer laden zijn geen eenvoudige trucjes of zo die bij alle paarden werken. Ieder paard is uniek. De een zoals die van ons rent erop, de ander (zoals de tweede bij ons) gaat aarzelend voetje voor voetje. De derde moet je eventjes streng en duidelijk een tik op de kont geven of achter hem zwiepen met de zweep zodat hij suist zonder te raken (zoals vroeger bij ons oudste die wel durfde maar soms vanuit dominantie niet wilde) terwijl de andere moet je met echt beleid proberen er in te krijgen.
Er is dus niet één recept. Zelf loop ik altijd met onze ietwat angstige merrie schuin voor haar en heb haar beet aan de zijkant van het halster (dus niet touw). De ruin staat er meestal al in en heel kordaat loop ik erop met mijn merrie. Als we binnen zijn gelijk stang er achter (doet iemand anders) en vroeger kregen de paarden dan wat te eten. TEgenwoordig eigenlijk meestal niet meer want dat is gewoon niet nodig. Gewoon aai beloning voldoet.
Onze merrie staat met paniek halster op de trailer zodat ze als ze van stress zich laat vallen gelijk los is. Bij haar werkt dat super want ze is wat claustrofobisch. Ik kan me voorstellen dat je dat juist bij een ander paard absoluut niet moet doen.
Ben ooit bij een merrie gehaald van bekende op wedstrijd die na uren nog steeds niet te laden was. Wat een gedoe zeg. Ik kon de merrie voelen en ze was helemaal niet bang maar was dominant. Dus ik heb haar toen heel streng toegesproken van B. NU GAAN! waarop geen reactie kwam en toen flinke tik met de zweep gegeven op haar kont. Ze vloog en tot op de dag van vandaag zijn alle trailer laad problemen bij die merrie opgelost. Ze laat zich heel rustig en gemakkelijk laden want ze was en is gewoon niet bang voor de trailer zoals mijn jongste. Dat werkte dus voor DIT paard (dat ik goed kende), maar moet je bijvoorbeeld bij mijn jongste die zweep angst heeft echt NOOIT en te NIMMER doen. Dan is gelijk al het vertrouwen weg. En dat bedoel ik dus met te zeggen dat elk paard uniek is en anders geladen moet worden.
O ja, wel een tip. Kijk NOOIT achterom naar je paard. Kijk altijd vooruit in de richting waarheen je wilt gaan, dus in de trailer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:09

Ohja, die problemen op wedstrijd, je ziet ze echt ook van alles precies verkeerd doen. :n Ik kijk van een afstandje toe en als het echt niet grappig meer is (voor het paard) ga ik vragen of ze hulp nodig hebben. Ik ga echt niet uit mezelf helpen, ze moeten het zelf aangeven als ze hulp nodig hebben. Of ik steek mn kaartje onder de ruitenwisser ;)

Heb ook regelmatig gezien dat ook bekende ruiters soms naar nare methodes grijpen om paarden te laden. Ook dat ze daarbij erg stomme dingen doen zoals trailer onder een lantaarnpaal parkeren dusdanig dat het binnen heel erg donker wordt bijvoorbeeld. Of naast een muur waar ook zo'n driehoekig blok beton ligt om te voorkomen dat auto's tegen de muur rijden en dan daar een paard willen laden. Paard paar keer op het blok gedonderd en kop gestoten.... niet leuk....

Ben het met pien_2010 eens dat er geen standaard recept is om te trailerladen, elk paard is anders. Wat voor de een werkt kan voor de ander compleet verkeerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:29

Ijn verzorgpaard loopt zo de trailer op. Staart vastpakken als hij de trailer instapt en touwtje over de hals. Stang erachter, naar voren lopen en goed vastzetten.

Mijn andere verzorgpaard ging de eerste keer als veulen op de trailer. Mams moest naar de kliniek. Eerst mams erop, en toen veulen er achteraan. Geen problemen mee gehad. Het is maar net hoe makkelijk een paard is en of hij vertrouwen heeft.

Zelf zie ik op wedstrijd als groom ook veel manieren om een paard toch op de trailer te krijgen.. En dat is inclusief zweep, verkeerd gebruik van lijnen etc.
Vind ik echt sneu := die zullen ook niet fijn op de trailer staan met rijden lijkt me!
Ga dan eerst goed thuis trainen als je weet dat het laden moeilijk is. Trailer in de paddock, voer in de trailer..

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:33

Misschien trainen mensen thuis wel goed, maar op vreemd terrein is anders al thuis hè. Dus ik vind het helemaal niet zo vreemd dat je deze problemen op concours wel eens ziet...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:43

Ik vraag me af of ik op wedstrijd dan mijn ogen in mijn achterzak heb zitten. Want heel eerlijk gezegd zie ik op wedstrijd eigenlijk nooit echt heel bizarre dingen.
Soms een paard wat eens een paar keer langs de klep oploopt, of een paard wat links en rechts de aanleuning van een longeerlijn nodig heeft. Of paarden waarvan ik juist denk dat de ruiter/amazone wel even wat kordater mag zijn..... Maar echt heftige dingen van paarden die echt niet willen, of die uitermate onbekwaam of bot de trailer in gejaagd worden heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien.

Ik zie juist meer problemen bij de combinaties die eigenlijk niet zo vaak op pad gaan, en dan eens een dag met de trailer weg willen (voor een buitenrit oid). Trailerladen is dan niet geoefend, wordt te weinig gedaan, en dan moet en zal het paard op dat moment op de trailer.. met hulp van vader/vriendje oid.... met alle gedoe van dien...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:48

Ik heb een paard dat altijd twijfelt of de trailer wel veilig is, elke rit opnieuw. En zolang dat ik daar alleen een kwartiertje mee bezig ben, staat ze er na dat kwartier op. Komen er mensen helpen of langs de kant staan. Dan weet ik dat ik kan overnachten. Mijn merrie houdt niet van vreemde mensen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:53

Toen ik nog in de wedstrijdsport zat wilde mijn paard van toen ook niet op de trailer. Ik was vaak alleen en heb zelf mijn paard geleerd om in de trailer te lopen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:23

Het zal wel per paard verschillen of deze wel of niet makkelijk in een trailer gaat. Zelf heb ik iets meegemaakt met een paard van mijn vriendin, die makkelijk in de trailer stapte. 1 keer was de rit heftiger dan normaal, harder gereden , meer (verkeerde) bochten , om toch ergens op tijd te zijn.
Een paard heeft niets om tegenaan te leunen en moet het van zijn 4 benen hebben. Dit paard was zo ontdaan van de rit, dat het weken heeft geduurd eer hij weer rustig in de trailer stapte.
Het ligt niet altijd aan het paard, of deze rustig in een trailer stapt. Het kan ook door de rijstijl komen.
Voor de mensen die vooraf slaan heb ik geen woorden. 8)7

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:29

Geduld ... en nog meer geduld.

Ik zie ze soms zelfs laden met een t-shirt over het hoofd.
Echt mijn bek valt dan open.

6 jaar geleden had ik ook problemen en heb ik Petra Vlasblom erbij gehad
Probleem aangepakt en tot een jaar geleden deed ik netjes met alle rust zoals ik het geleerd had, lijntje naast de trailer.
Geduld en vertrouwen

Vorig jaar voor het eerst alleen geladen zowel op stal als in het bos.

Heeft 5 jaar geduurd maar nu laad ik hem prima alleen alleen mensen willen vaak te snel.
Veel te snel

O nu is het " probleem" opgelost dus nu MOET hij er ook maar gelijk in terwijl ze dan geen energie steken in het na traject.

Heel jammer en heel sneu voor het paard

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:47

Gister ook op wedstrijd geweest.. Ik heb (lees: had) ook een paard wat moeilijk kan laden, maar door te oefenen, consequent zijn en het juiste materiaal staat ze nu altijd binnen 2 seconden op de trailer. I.p.v. 0,5 - 2 uur.

Naast mij stond een vrouwtje die problemen had met laden. na mijn prijsuitreiking stond ze nog met het paard buiten de trailer.. Ondertussen kwam het stoom uit haar oren.

Ik bied niet gauw mijn hulp aan, maar van zulke situaties gaan mijn handen jeuken. Ik zag de dingen die er fout gingen en ik moest gewoon wat doen (had overigens voor de wedstrijd al even met haar staan kletsen, dus het is niet dat ik zomaar iemand aansprak).

Mijn eigen touw gepakt (4m lang) en mevrouw had gelukkig zelf al een geschikt halster ter beschikking (een gewoon halster voor lastige trailerladers vind ik niet geschikt).

Paard eerst aan de hulpen gezet (achterwaarts en voorwaarts wanneer ik het wilde), goeie gedrag beloond.
omdat het paard steeds langs de klep vluchte, 2 longeerlijnen strak naar achteren gespannen (niet achter de billen, wel als versmalling). Druk op het halster als ie niet liep, ontspannen en belonen als ie wel liep. En verder zelf niet uit de trailer gaan (paard mag niet bepalen waar ik mijn voeten zet).
Na 2 kleine steiger momentjes liep het paard zo de trailer in.

Eigenaar blij, en paard blij. Maar zal het de volgende keer makkelijker gaan? Ben bang van niet, want paard was niet het probleem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:16

HEEL herkenbaar... ik zie ook regelmatig mensen paarden met geweld en dwang in een trailer slaan dat ik denk van, jaja, en hoe denk jij dat hij het de volgende keer MINDER erg vind dan.

Maar niet zozeer alleen op wedstrijden hoor, zelfs gewoon op stal, overal.
Ik heb er nog nooit wat van gezegt en dat ga ik zeker ook niet doen, want iedereen kent de paardenwereld, iedereen kan en weet het beter. Hun paarden, die verkloten ze maar lekker zelf. Als ze hulp echt willen, komen ze wel vragen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:46

Nogmaals mijn vraag:

Wanneer ZIEN jullie dan zélf ECHT problemen met het trailer laden op wedstrijd? Want ik zie het namelijk eigenlijk nooit, en ga toch best vaak op pad.

Zelf zie ik ( met alle respect) de problemen toch echt veel vaker bij recreatie ruiters die zo nu en dan eens met hun paard op pad willen en dan verwachten dat hun paard, die het trailerladen en het met de trailer reizen niet gewend is, dit ineens braaf doet.

En dan gaat het vaak nog wel als je bij huis weg gaat ( paard weet dan nog niet wat er in de trailer gaat gebeuren: namelijk gereden worden en je balans houden, bij een chauffeur die meestal ook niet het meest ervaren is met het trailer rijden... dus vaak ook niet het meest soepel/vloeiend rijdt), maar de terugweg wil zo'n dier dan niet meer.

Kortom: een titel "Ellende met laden, waarom", daar kan ik me van alles bij voorstellen ( onvoldoende investeren in oefenen, chauffeur die niet ervaren/voorzichtig genoeg is enz enz enz) maar ik zou het dus vooral niet beperkt houden tot "Ellende bij trailerladen op wedstrijd" want daar zie ik het dus niet...
(ook al niet omdat de meeste wedstrijdruiters hier WEL in investeren. Immers: een paard dat niet wil laden...daar heb je "niets" aan als wedstrijd ruiter)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:49

Nou draai ik elke maand als secretariaat een wedstrijd.
Ik ben dan echt de hele dag op het terrein.
En op elke wedstrijd is er altijd wel 1 die niet te laden is.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:56

mijn ruin was ook moeilijk te laden. Bij hem haalde het zowie zo niks uit om te slaan, hij sloeg net zo hard terug.

tig keer met geduld had geen uitwerking. hij ging op de klep staan en verder dacht hij zoek het maar uit,
Uiteindelijk met longeerlijn en dat ging wel goed thuis. Toen zijn we ook eens naar vreemd terrein gegaan. heb een uur lopen kloten en hulp gevraagd niks hielp. Hij was al een paar keer uitgebroken.

toen heb ik de auto met trailer in de buiten bak gezet, en ja ik ben zo iemand die dan een jas of iets dergelijks over de ogen heen doet. ik heb even wat rondjes gelopen zodat hij zijn richting gevoel kwijt was. (hij wist waar de kar stond)
nu liep hij er zo op, en ik heb nooit meer problemen gehad met laden. gooi nu touwtje over z.n hals en hij loopt 9 van de 10 keer zo de kar op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:10

Ik verbaas me dan weer over hele cursussen die blijkbaar nodig zijn voor het laden. De dag tevoren test ik even hoe lang ik moet incalculeren, ik zet ze erop en ik ben weg. Heb tot dusver nog geen enkel echt lastig te laden paard erbij gehad, de meest irritante is de merrie omdat zij per se een longe achter haar kont moet (en er dan gelijk opstapt, k.u.t.je dat ze is) en ik er dus alleen langer over doe omdat ze doodleuk haar hoofd naast de trailer doet alleen.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:37

Pfoe, mijne zijn ook wel wat moeilijker te laden maar er is nog nooit een zweep aan te pas gekomen. Hoogstens een longeerlijn.

Bij mijn eerste pony liep ze er door een appeltje zo op. Jammer genoeg is er bij haar vorige ruitertje die haar mee op wedstrijd nam wat gebeurd. Waarschijnlijk de trailer ingeslagen, ze is zo bang nu. Dit hoop ik met rust, vertrouwen en mijn vader op te lossen.

De andere pony liep er altijd zo op maar vloog er gelijk weer uit, dankzij mijn vader, vertrouwen en consequent blijven werd dit ook veel minder.

Mijn paard nu vind het ook wat spannend, de ene keer erger dan de andere keer. Maar zodra de nieuwe bodem in de trailer ligt gaan we lekker oefenen (:

Ik ben wel altijd zelf degene die mijn paard laadt. Voor haar vind ik het belangrijk dat ze mij kan vertrouwen en mij zo de trailer in volgt aangezien er tijdens een wedstrijd niet altijd dezelfde personen meegaan.

Waar ik wel boos om kan worden; paard van een bekende wilde niet terug in trailer na wedstrijd, een ONBEKENDE man liep langs en riep dat hij haar wel een lesje zou leren. Hij pakte een longeerzweep en gaf haar een knal. Het arme beest was daarna doodsbenauwd...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:23

Ik ben ook veel op concoursen te vinden, en zoals ik al zei ik vind het niet vreemd dat je het wel eens ziet. Er zullen dan toch regelmatig mensen met (jonge) paarden komen die nog niet vaak op vreemd terrein zijn geweest het allemaal erg spannend vinden en dus moeilijker te laden zijn. Hebben wij ook wel eens gehad, en ach dan zijn er altijd mensen die een oordeel hebben of het veeeeeel beter zouden kunnen. Ik bemoei me nooit ergens mee tenzij mensen er om vragen....
En ik kan ook niet zeggen dat ik het heel vaak zie gebeuren, en al helemaal niet dat er geweld bij gebruikt word.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:37

Urielle schreef:
Ik verbaas me dan weer over hele cursussen die blijkbaar nodig zijn voor het laden. De dag tevoren test ik even hoe lang ik moet incalculeren, ik zet ze erop en ik ben weg. Heb tot dusver nog geen enkel echt lastig te laden paard erbij gehad, de meest irritante is de merrie omdat zij per se een longe achter haar kont moet (en er dan gelijk opstapt, k.u.t.je dat ze is) en ik er dus alleen langer over doe omdat ze doodleuk haar hoofd naast de trailer doet alleen.

Klopt, vind ik ook. De paarden die echt bijgewerkt worden met een zweep zie ik ook maar zeer zelden. Ik verbaas me veel vaker dat mensen een paard niet een (spreekwoordelijke) schop onder zn reet geven. Om over de 30 man "hulp" nog maar niet te spreken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:48

Nies_ schreef:
Urielle schreef:

Klopt, vind ik ook. De paarden die echt bijgewerkt worden met een zweep zie ik ook maar zeer zelden. Ik verbaas me veel vaker dat mensen een paard niet een (spreekwoordelijke) schop onder zn reet geven. Om over de 30 man "hulp" nog maar niet te spreken.

Helemaal mee eens!

Weet je: ik laad mijn ruin in mijn eentje, ga in mijn eentje met hem op pad. Laden is vanaf dag 1 nooit een probleem geweest... Maar ik heb ook vanaf dag 1 geweten dat er een dag zou komen dat hij eens de mogelijkheid van níet de trailer op gaan zou uit proberen. Want hij ging altijd wel braaf en makkelijk, stond ook altijd rustig zijn hooi te eten in de trailer... maar ik voelde de voorwaardelijkheid.

En die dag kwam nadat ik had geprobeerd om mijn goed ladende paard op een parelli manier te gaan laden ( door parelli deskundige...). Was voor ponylief de gelegenheid om te ontdekken dat je ook gewoon stil kunt gaan staan op de klep. Wat dus prompt uitgeprobeerd werd, na het rijden in een gehuurde binnenbak, op weg naar huis. Gewoon, doodleuk "nee"... geen angst, geen schrik... alleen maar "nee" ( want hij wilde liever naar een in een paddock staand paard).

Heb daar eenmalig toch een zeer stevig "gesprek" voor nodig gehad. Was niet leuk, maar wel nodig. Sindsdien nooit meer een probleem gehad, paard gaat relaxed, ontspannen aan een los touwtje achter me aanlopend de trailer op, om daar innig tevreden aan zijn hooi te beginnen. Kortom: je moet als het nodig is, toch ook op je strepen durven staan....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 23:51

Punz: wij zijn dit jaar een keer of 10 op concours gegaan en op de meerderheid hebben we een 'probleemsituatie' gezien. Problemen met laden op recreatief terrein heb ik geen ervaring mee.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:09

Wonderlijk.. gemiddeld eens in de veertien dagen op pad geweest. Niets vervelenders gezien dan zo nu een dan een paard dat wat meer tijd nodig had..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:24

Urielle schreef:

Tsja, als jij een paard koopt dat al een trailerlaadprobleem heeft, kun je testen en oefenen wat je wil.
Daarom ging ik ook niet op wedstrijd met trailer, want ik wist toch al dat het een drama zou worden.
En dan bedoel ik echt type trailer slopen, door de stang heen breken, compleet in paniek zijn, steigeren en omvallen op de laadklep, enz..
Zo erg dat zelfs de ervaren trailerspecialisten het niet opgelost kregen. Ik was maar wat blij met cursussen, want uiteindelijk is het wel opgelost.

Dus ja, blijkbaar is het nodig. Ongetwijfeld door de onkunde van mensen, maar daar kon ik weinig aan doen gezien het de mensen voor mij waren.
Gelukkig zijn er dan cursussen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:38

Juist toen ik vaak met verbazing zat te kijken hoe een paard op wedstrijd er langer dan een uur over deed om ingeladen te worden.... mijn paard liep altijd zo de trailer op en ineens ging het steeds moeilijker. Ze vertikte het erin te lopen op wedstrijd en zo stond ik een tijd te klieren. Mensen boden goedbedoeld aan om te helpen en deden dit op de manier zoals je bij een bang paard zou doen. Proberen mee te lokken met voer en heel lief praten. Echter, mijn paard stak nog net niet haar middelvinger op (als ze doe had gehad) het was te zien dat het geen angst was. Dit opgelost door meteen een tik met de longeerzweep te geven als ze stil ging staan. Nou, paar keer nodig geweest en nu loopt ze er weer prima op! Zelfs loopt ze er zonder mij op en kan ik destang dus gelijk dichtdoen.

Wel wil ik duidelijk maken dat ik dit bij een bang paard niet zou doen!!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:42

Eerst een hele poos met hoofdstel en longeerlijn, absoluut geen zweep.
Mijn moeder is geen held met paarden dus die deed de lijn en wij als meisjes van 14/15 moesten de enorm sterke met eigen wil opererende D pony op de trailer krijgen.
Later ging het (door de rust die we altijd hadden tijdens het laden) zonder longeerlijn en met een halster zo de trailer op. Ook in mijn eentje, dus pony erop, touwtje over de hals, er langs lopen en balkje dicht :D