Aanbinden touw/koordhalster onderweg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:06

Nog nooit een stalhalster zien knappen. Ook niet toen paardlief door de bak sjeeste en ik aan de andere kant van het touwtje hing. Ook niet toen ze gingen hangen. Ook niet als ze op het touw gaan staan. Dus zo makkelijk knappen die krengen niet, en ja, het kunnen de dure halsters van 20 euro zijn met goede ringen eraan, maar simpele dingetjes van 3 euro kunnen er ook wat van. Halster zelf gaat bijna kapot waar je bij staat, maar die ringen die kapot knappen? Ho maar.

Als je paard gewoon netjes stilstaat zou ik het gerust aandurven m vast te zetten met touwhalster hoor. Als ze in paniek raken heb je het touw sneller los dan een stalhalster knapt.

nicolanca

Re: Aanbinden touw/koordhalster onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:22

Touwhalster geeft hele nare wonden doordat het snijdt door vel en vlees , heb op Facebook echt gruwelijke foto voorbij zien komen, kan die niet zo snel vinden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:35

En dan is t ook belangrijk dat je de rest van Mn bericht quote/ leest, TurdusMerula.
Als je je paard goed traint, zou je helemaal geen last moeten hebben van een paard die trekt. Dan kennen ze het wijken voor druk namelijk en gaan ze er dus niet tegenin. Behalve dan als er iets gebeurd met pure paniek misschien, zoals brand. Want dan komt het instinct naar boven. Maar dan maakt het halster helemaal niet zo veel meer uit natuurlijk. Daar komt de belangrijke quick release knoop in beeld.
Ik doelde er ook op dat de training belangrijk is, niet het soort halster. Want het is nooit goed als een paard trekt. Waarom kiezen tussen 2 kwaden ipv het goede? (Als je een paard hebt dat trekt, laat ik dat er ook maar even bij zetten voordat dat verkeerd wordt opgevat :P)

Daarnaast inderdaad, een stalhalster breekt ook niet zó makkelijk. Als wij een paard hebben waar we tijdelijk een halster om moeten laten in het weiland, dan maken we een breakaway halster.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:49

Daarom: liever paard vast zetten aan een tie-wrapje oid. En het gewoon leren om stil te staan.
Hangen aan stalhalsters is ook schadelijk.
Een paard is een vluchtdier. Hangen kan daarom gebeuren als het schrikt. Natuurlijke reactie.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:25

Ik zet mijn paard altijd vast aan het touwhalster. Ook in een schriksituatie beweegt hij van de druk af, dat heb ik hem aangeleerd. Natuurlijk kan ik niet zeggen dat hij nooit iets doet als hij echt supererg schrikt, maar hij doet het er super op.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:40

toen wij hier vroeger op trektocht gingen,stonden alle paarden vast met touwhalster en een 10mm touw(dus zonder slotje of eender wat),gewoon een lang touw vastmaken aan het touwhalster en bv wat hoger in een boom.

daarnaast hou je gewoon een scherp zakmes bij.
gaat iets fout,snij je zo'n touwtje met een goed scherp met in no-time los(is uiteindelijk altijd handig meehebben als je met je paard op pad bent)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:38

Laten we het erop houden; een gewaarschuwd mens telt voor twee.