Iedereen bedankt voor de berichten, ik probeer per persoon te reageren.
@Meisje2000; er zijn al verschillende rijstijlen en chauffeurs geprobeerd, maar dat lijkt helaas weinig invloed te hebben.
@Mariloulou; bedankt voor je hoopgevende bericht. Het vastzetten aan 2 kanten, als hij aan 1 kant staat, is een goede tip! Als ik het achterluik dicht doe, wordt hij helaas nog onrustiger.
@Nammie; helaas is onze enige uitvalsweg een provincialeweg en daarnaast wordt hij van stilstaan op het erf wel rustiger , maar langs de weg wordt hij alleen maar drukker. Helaas heb ik geen flauw idee waar dit vandaan komt. Toen we 'm zonder tussenschot hadden staan, leek hij echt angstig/paniekerig te worden, omdat hij geen steun had, maar met tussenschot?! De trigger lijkt ook geen geluid, maar wat het wel is...
@smurfje; Zuid Holland, groene hart. Maatje gaan we morgen proberen, fingers crossed.
@Ineke; zonder tussenschot was het een groot drama, bijna gevaarlijk te noemen, dus dat bleek geen optie. Eten doet hij iedere dag in de trailer tegenwoordig, met het grootste gemak staat hij daar. Hartstikke gezellig.
@3timesmom; hoop dat jij iets met de gegeven tips kan. We blijven doorpuzzelen 
@patasja; daar ga ik niet vanuit. Ik blijf zoeken tot we een idee hebben om dit gedrag iig minder te maken.
Update van vandaag, nadat gister een drama was zonder tussenschot, vandaag maar weer het schot erin gezet. Laden ging nog steeds top, zonder het schot schuin te zetten, zo in z'n eentje erin, op het gemak eten, knuffelen. Kan 'm nu helemaal zelf laden, stang erachter, klep dicht, makkie.
Daarna toch een stukje gaan rijden en dat ging redelijk goed, hij leek aardig op z'n gemak,. 2 keer wat gestamp, maar echt nihil. Daarna uitgebreid beloond, eten gegeven, etc. Kwam er ook weer gewoon heel rustig vanaf. Morgen gaan we proberen te rijden met een wat ouder en zeer trailermak paard. We blijven volhouden!