Trailer zonder E rijbewijs.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:53

Ik zeg toch exact wat daar staat? De lege auto is 1180 de auto mag 1250 trekken dus mag de trailer inderdaad zwaarder zijn dan die 1180. Maar niet zwaarder dan 1250 wat ik net zei want dat is het maximale dat de auto mag trekken!

LizMD

Re: Trailer zonder E rijbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:56

Dat is wat ik bedoelde inderdaad :) Rustig aan, tis geen aanval. Ik lees alleen niet eerder wat je nu zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:58

Je maakt er volgensmij zelf een ander verhaal van want ik het steeds over het trekgewicht gehad en niet over het ledig gewicht van de auto :) , ik zie het ook niet als een aanval maar ik snapte niet hoe je er nu iets anders van kon maken dan dat er stond :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:25

Dit is volgens mij hoe het zit:
-1. Bij trekken met B zonder E moet je (zover ik weet) idd. nog steeds rekenen met theoretische maximum massa's.
-2. Combinatie moet < 3500 kg zijn. Met auto max. 1600 kg en trailer max. 1250 kg: no problem.
-3. Auto moet daadwerkelijk gewicht trailer mogen trekken.

De meest beperkende factor in dit verhaal is dus de TMM Ahw. van de auto: 1250 kg. Tgv (1) en (3) moet je daarmee rekenen. Dat is dus zowel Rbw.-matig als technisch waar de trailer aan moet voldoen. Je paard weegt 450 kg, mag de trailer nog max. 800 kg wegen. Dat moet te doen zijn, er eentje vinden die bijv. 750 kg weegt en 500 kg laadvermogen heeft. Is dan wrs. wel een "teruggekeurde", maar dat maakt niet uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:36

Hoi Eirikur, Yvank_ heeft volkomen gelijk. Er zijn twee dingen die ALLEBEI moeten gelden.
1) RIJBEWIJS: mag chauffeur het rijden zonder E: hier geldt de tmm zoals op papier staat
2) AUTO: mag de auto het trekken: hier geldt het werkelijke gewicht (weegbrug)

Het maakt voor 2) helemaal niets uit of de chauffeur B of BE heeft. In dit geval mag zowel met als zonder E een anderhalfpaardstrailer met TMM van 1600 kg achter de auto en met en zonder E mag het werkelijke gewicht niet boven de 1250 kg uitkomen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:32

Rex_Rolfo schreef:
Hoi Eirikur, Yvank_ heeft volkomen gelijk. Er zijn twee dingen die ALLEBEI moeten gelden.
1) RIJBEWIJS: mag chauffeur het rijden zonder E: hier geldt de tmm zoals op papier staat
2) AUTO: mag de auto het trekken: hier geldt het werkelijke gewicht (weegbrug)

Het maakt voor 2) helemaal niets uit of de chauffeur B of BE heeft. In dit geval mag zowel met als zonder E een anderhalfpaardstrailer met TMM van 1600 kg achter de auto en met en zonder E mag het werkelijke gewicht niet boven de 1250 kg uitkomen.

OK, got it. Maar dat maakt voor de essentie van mijn vorige post niet uit.
TS moet vanwege 2) op zoek naar een trailer met een TMM van <1250 kg met een ledig gewicht van <800 kg ivm 450 kg paard.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:41

Ik rijd mijn trailer ook met alleen een B rijbewijs.

Heb een suzuki vitara van (eigen gewicht + laadvermogen) 1450kg en mag ook 1450kg trekken.

Dan heb ik een 1,5paards trailer van een eigen gewicht van 580kg en een totaal gewicht van 1200kg.

Overigens snap ik dat een E rijbewijs niet voor niks is maar kan ik mijn combinatie gewoon achteruit, bochtje achter, fileparkeren en gewoon parkeren. Dat E rijbewijs zegt niet altijd alles.

Waar je wel ook even op moet letten is de maximale kogeldruk van je auto en de kogeldruk van de trailer. Niet geheel onbelangrijk.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:43

Wat ik geleerd heb als regel is:

1. Ledig gewicht van de auto moet > dan totale te laden gewicht van je trailer (dus tmm)
2. Totale te laden gewicht van je auto (tmm) en je totale te laden gewicht van de trailer (tmm) moet < 3500 kg
3. de auto het mogen trekken

Auto ledig 1340 kg
TMM trailer is 1300
Auto mag 1400 geremd trekken
TMM auto is 1950

1340 > 1300 kg
Totaal 1300 + 1950 = 3250 kg
en auto mag 1400 kg trekken

Dus voldoen we aan alle eisen voor het legaal en verzekerd rondrijden op een B rijbewijs en de ervaring krijg je door het te doen en niet door en middagje met een instructeur rond te rijden..

Inderdaad is de kogeldruk ook even een puntje!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:44

Volgens mij is je 1ste punt nog van de oude wetgeving en is die inmiddels "vervallen"

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:48

XxDiandraxX schreef:
Volgens mij is je 1ste punt nog van de oude wetgeving en is die inmiddels "vervallen"

Ja volgens mij is het nu het ware gewicht.. maar dan moeten ze je wegen.. dus houden we nog maar even de papierenversie aan, aangezien ze die kunnen controleren

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:49

Bij alleen B kijken ze naar de gewichten op papier en bij BE kijken ze naar het ware gewicht (dus weegbrug)

Edit even opgezocht

Aanhanger voorttrekken met rijbewijs B
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

ik kon daar ook de brochure met de nieuwe regelgeving downloaden en daar stond het volgende:

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:55

Super is zeer duidelijk dacht ik zo!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:59

Dank jullie wel voor jullie antwoorden, ik ben er in iedergeval een stuk wijzer uit geworden! Thanks!!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:12

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:27

dat is helemaal handig!!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:49

Mag ik vragen waarom je er tegen op ziet je E te halen, maar evt wel met een B combinatie zou willen gaan rijden? Niet naar bedoeld hoor, maar ik rij met b rijbewijs met een b combinatie, maar moet toch ook gewoon alle handelingen doen die je ook met het behalen van je e rijbewijs moet kunnen... Niet dat je daar straks staat, achteruit een krappe bocht moet maken en je half in de stress schiet omdat je dat erg lastig vind. Op een terrein waar niemand toekijkt is toch weer anders als in een situatie waar 10 mensen op je moeten wachten......

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:54

Of je belt morgen Rdw met kentekens van trailer en auto bij de hand.. Ze kunnen je precies vertellen of het mag of niet.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 15:20

Bernoe schreef:
Mag ik vragen waarom je er tegen op ziet je E te halen, maar evt wel met een B combinatie zou willen gaan rijden? Niet naar bedoeld hoor, maar ik rij met b rijbewijs met een b combinatie, maar moet toch ook gewoon alle handelingen doen die je ook met het behalen van je e rijbewijs moet kunnen... Niet dat je daar straks staat, achteruit een krappe bocht moet maken en je half in de stress schiet omdat je dat erg lastig vind. Op een terrein waar niemand toekijkt is toch weer anders als in een situatie waar 10 mensen op je moeten wachten......

Omdat het een hele dag duurt, en ik maar weinig vrije tijd heb, zit namelijk 5 dagen in de week op school, heb nog een kind, ik werk nog, heb een paard dus vind het een beetje moeilijk om een dag vrij te kunnen maken om het zomaar te zeggen.Mijn dagen zijn altijd straks ingeplanned om het zomaar te zeggen haha.

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:03

Hou je ook rekening met het maximum gewicht van je trekhaak? In theorie kan het namelijk zo zijn dat je auto wel 1600 kg mag trekken, maar je trekhaak 1500kg. Altijd even checken.