Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Angela schreef:Venix schreef:Ik heb ook het idee dat ze iets aan mij relateerd? Ze laat zich soms namelijk wel vangen door vriendin of haar vader (waar de stalling van is) maar zij vragen natuurlijk nooit wat van haar na het vangen (zoals rijden, trainen enz.)
En daarmee geef je zelf ook de oplossing: het moet voor je paard de moeite waard zijn om naar je toe te komen. Zorg dus voor veel afwisseling in wat je gaat doen, en laat dat vooral ook leuk voor je paard zijn. Zoek naar iets wat je paard echt super fijn vind (voer dus blijkbaar niet, maar misschien wel aandacht, dat ene plekken goed rossen?) en doe dat regelmatig eerst voordat je iets anders met je paard gaat doen. Het is dan voor je paard in de eerste plaats leuk dat je er bent, en dan is het niet alleen maar "werk".
Safiera schreef:Wij hebben bij onze pony vroeger ook de 'wegjaag-truc' gebruikt. Net zo lang laten rennen tot ze het zat zijn en vervolgens mogen ze stilstaan, rennen ze dan weer weg wanneer je dichterbij komt, gewoon opnieuw wegjagen.
Nu hoeven we hoogstens een klein stukje achter haar aan te wandelen en ze weet het al. Gaat zelf stilstaan en laat zich pakken.
Werkt ook goed bij bange paarden, vertrouwen verliezen heb ik nog niet meegemaakt. Je wilt je paard ook niet bang maken met wegjagen, maar in beweging houden. Zo van: jij mag niet stilstaan voordat ik het zeg en als je dan zelf weer gaat lopen zul je moeten lopen tot ik zeg dat je stil mag staan.
Venix schreef:Ineke2 schreef:Begin dit wel als je écht tijd hebt... Een half uur 3 kwartier, sorry dat is echt niks als je een probleem hebt.
Een halfuur/3kwartier voor ik wegliep bedoelde ik toen he. Daarna ben ik nog uren beziggeweestMisschien verkeerd verwoord, sorry daarvoor.
Patries90 schreef:Venix schreef:Een halfuur/3kwartier voor ik wegliep bedoelde ik toen he. Daarna ben ik nog uren beziggeweestMisschien verkeerd verwoord, sorry daarvoor.
Maar toch dat weglopen is voor je paard een overwinning

Venix schreef:Dankjewel, duidelijk antwoord! Ga het zeker proberen![]()
Maakt het nog verschil dat er meerdere paarden (momenteel 2) bij staan wanneer ik haar ga wegsturen? Gaat ze dan langer door met rennen? Want opzich doet ze dat nu natuurlijk ook al, ze gaat altijd aan de ren samen met een andere jonge merrie.