waarde papierloos paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:05

lady62 schreef:
Een papierloze net zadelmakke ruin is inderdaad niet zoveel waard heeft ook geen fokwaarde.
Als ik een jong paard koop koop ik echt niet de rotte hoor als er een goede staat.
Jij hebt jouw mening en ik mijn ervaring.

Ik koop uiteraard ook geen rotte, maar was meer om aan te geven dat "gezond" op de foto's geen garantie is op een fijne sportcarrière.
Uiteraard is als je 2 GELIJKE paarden zou hebben, waarvan de ene met papier, en de andere zonder papier, degene met papier meer waard.

Misschien hebben wij gewoon goede klanten dat we meermaals papierloze paarden voor rond de 5000-8000 euro verkocht hebben. Paarden met papier brengen afhankelijk van talent/gezondheid en overige factoren ook 500 euro tot 20.000 (en meer) euro op.
Laat ik het zo zeggen: Liever een paard zonder papier die gezond/fijn te rijden is voor 3500 euro.
Dan een paard met papier, ongezond, onbeleerd/geen kwaliteit voor 1500 euro.

Bambi_

Re: waarde papierloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 14:38

Sky-as, over wat voor paarden praat je dan voor die prijs? Die al een bepaald niveau hadden? Of misschien een blauw papier (zegt altijd nog meer dan helemaal niks).

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:43

Ja maar dit paard is ook niet veel meer dan zadelmak en je kunt dus helemaal nog niets zeggen over eventueel talent.
Maar goed als TS het er voor over heeft dan moet ze het doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:49

Bambi_ schreef:
Sky-as, over wat voor paarden praat je dan voor die prijs? Die al een bepaald niveau hadden? Of misschien een blauw papier (zegt altijd nog meer dan helemaal niks).

Verschillend. 1 paard was net een kleine maand zadelmak. Een ander kon een bb parcoursje springen, maar wel beide supertoffe, mooie, nette paarden (zijn verkocht als springpaard). Vermogen om een Z te kunnen springen, de ene misschien niet voorzichtig zat, maar een TOP amateurpaard. (beide overigens alleen een paspoort).
Het hangt ook van je klanten af, dat valt me hier op bokt heel erg op.
Wij hebben wel eens paarden te koop staan, die bokt misschien 1500-3000 waard zouden vinden (volgens "bokt" normen) maar die wel voor veel meer naar het buitenland vertrekken....
De eigenaar vraagt pas teveel geld, als er helemaal niemand is die het er voor wilt geven ;)

Soms moet je wat langer wachten op de juiste klant.
Maar als ik jouw omschrijving moet geloven, zou hij mij dat geld waard zijn (terwijl als mijn vriend hem voor de handel zou willen kopen, hij er misschien max. maar 1500 aan uit zou geven).

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:51

Bambi_ schreef:
Keuring is van 2 weken geleden, voor hij te koop werd gezet. De prijs die zij minimaal willen hebben, ligt rond de 3500 euro. Niet de hoofdprijs, maar vind ik persoonlijk nog wat teveel. Het is en blijft een papierloos paard en heeft daardoor geen enkele verwachtingswaarde en geen geschiedenis. En hoe lief, leuk en bijzonder hij ook is, ik kan van niets anders uitgaan dan de dagwaarde. Het enige dat hij heeft is een bijzondere kleur en leuke gangen. Ik twijfel of ik de gok zou nemen voor 3000, laat hem dan sowieso klinisch door mijn eigen dierenarts nog wel even herkeuren. Of misschien is een ‘gek’ me wel voor die wel de vraagprijs biedt.
Röntgenkeuring zal ik sowieso zelf moeten betalen, twijfel hier nog een beetje over, ik kan de waarde van dit paard ook zonder foto’s laten verzekeren, als hij dan wat krijgt kan ik altijd nog zien wat ik terug krijg.

Röntgenonderzoek zou ik zeker laten doen. Wordt hij afgekeurd, dan is dat altijd voor rekening van de verkoper. Als jij hem ooit wilt verkopen, heb je niets aan een paard dat niet goed gekeurd is.
Als de verkoper het hier niet mee eens is, weet je hoe laat het is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:54

Johanna59 schreef:
Röntgenonderzoek zou ik zeker laten doen. Wordt hij afgekeurd, dan is dat altijd voor rekening van de verkoper. Als jij hem ooit wilt verkopen, heb je niets aan een paard dat niet goed gekeurd is.
Als de verkoper het hier niet mee eens is, weet je hoe laat het is.

Waarom is dat altijd voor rekening van de verkoper? Dat staat echt werkelijk nergens geschreven. Vaak genoeg zijn keuringen voor kosten van de koper. Ik kan me voorstellen dat je daar als koper niet blij van wordt, als blijkt dat de eerste 3 paarden die je bekijkt, niet goed zijn op de röntgen, maar het is zeker geen geschreven wet dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:58

Bij de slager maakt het niet uit welk papier erbij zit. Dan zijn ze allemaal even duur. Papier is nuttig in het geval van een merrie of ggk hengst vanwege de verwachtingen voor de fokwaarde.

Ik heb voor een soort gelijk paard (papierloos bont 5 jaar amper B nivo 3000 betaald) Paard is nu 8, springt wissels mag z2 starten en nu maakt het papier echt niet uit. Ik heb er veel vraag naar maar deze gaat echt niet weg.

Verwachtingswaarde ligt vooral aan bouw, karakter en gangen. Iedereen snapt dat een topafstamming die krom,kreupel is en een rotkarakter heeft minder verwachtigswaarde heeft dan het dier dat jij beschrijft. Zou je het dier wat jij beschrijft met een topafstamming vinden dan mag je het dubbele zoniet 3 dubbele aan vraagprijs verwachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:04

Een gezond, correct, netjes gereden paard al dan niet met papier mag dat best kosten. Als dat al te hoog is, dan gaat de markt pas echt kapot. Waarom zou je je dieren nog netjes opleiden als je er niets voor terug krijgt?

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:15

Johanna, volgens mij is dat meer een ongeschreven regel. Als ik hem rontgen wil laten keuren is dat toch echt voor mijn rekening. Lady 26, ook aan een onbeleerd paard kun je zeker wel beoordelen of een paard potentie heeft om jou doelen te halen en ik zie wel wat in dit paard, ook al heeft hij nog niks gepresteerd. Ik ben erg positief over hoe hij beweegt en aanvoelt onder het zadel nu hij nog groen is, word alleen maar beter naarmate je meer kilometers maakt. Of het potentieel talent dat je ziet in een jong paard er uiteindelijk uit gaat komen is natuurlijk een kwestie van de juiste manier van rijden.

Ik hoef er niks aan te verdienen, dus ik denk dat ik gewoon nog even rustig afwacht en mijn bod laat staan. Is hij sneller weg, pech gehad.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:20

O ts oke heb begrepen dat hij geen extra bewegingen had maar gewoon zadelmak was en een leuk kleurtje.
Natuurlijk als je er potentie in ziet ga er dan voor.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:25

Je hoeft voor rontgen niet altijd het uitgebreide "dure"pakket te nemen je kunt ook een wat minder uitgebreide rontgen laten doen Van de meest voorkomende ernstigste delen bv hoefkatrol enz Dit is een stuk goedkoper

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 03:40

De 3500 die ze vragen lijkt me een normaal bedrag.

Het paard is braaf, heeft twee correcte gangen en een bovengemiddelde galop, mooi correct paard verder en een commercieel interessant kleurtje. Papieren zijn alleen interessant vanwege eventuele verkoop later en worden opgeheven door de kleur.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:06

Ik vind de gevraagde prijs heel normaal, en ben eigenlijk verbaasd dat je hem laat schieten om die laatste 500 euro.
Als het echt een leuk paard is ben je dat geld toch meteen weer vergeten?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:28

Je kunt gerust proberen om iets van de prijs af te krijgen, maar ik zou niet lager dan 3000 euro bieden als het paard je aanstaat. Wel zou ik het paard röntgenologisch laten keuren voor dat geld en de afspraak maken dat de kosten bij afkeuring voor de verkopende partij zijn.
Mocht men daar niet mee akkoord gaan dan (zou ik afhankelijk van hoe graag ik het paard zou willen) een lager bod doen, je neemt dan immers een risico.
3500,- lijkt mij trouwens helemaal geen gekke vraagprijs, ik denk niet dat er veel soortgelijke paarden te koop staan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:46

Ik vind 3500 ook een hele mooie prijs.
Het klinkt echt als een leuk paard :j