Fraude met wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:42

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nneer.html

Volgens mij mag dat niet zomaar. Als burger mag je alleen wel iemand staande houden om er een toezichthouder en of agent bij te halen. Als iemand zich voordoet als iemand anders en daarmee punten rijdt voor iemand anders gaat dat ook om financiele kwesties. Dus ik denk dat je daarin wel in je recht staat als je het echt wilt.

MariekeS_

Re: Fraude met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:52

Toch ben ik nu wel nieuwsgierig hoe vaak hier fraude mee gepleegd wordt...
Op de kleinere concoursen meedoen, niet dichtbij huis voor bijvoorbeeld klassering mbt verkoop. Er gebeuren zoveel meer dingen die niet door de beugel kunnen en in praktijk geen haan die ernaar kraait of er iets van durft te zeggen...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:54

Er is toch ook nog zoiets als een commissie? Die dienen dat toch ook te checken? Volgens mij kun je ervoor een "ban" of een schorsing krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:14

Ik ben er dus ook nieuwschierig naar! Hoevaak gebeurt het? Op welke manieren? Wat mag de wedstrijdleiding ondernemen? Wat zijn mogelijke sancties?

Volgensmij is hier nog niet veel mee gedaan namelijk.. Ze (knhs etc) zullen zich ervan bewust zijn, maar alleen ervan bewust zijn is niet genoeg :P

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:19

'of een teken dat je de avond daarvoor teveel hebt gedronken..'
Geweldige zin :')

Ga eens even je link doorlezen!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:22

pagina 14 en 24 zeggen wel iets maar dat is meer voor als je stiekem een beter paard onder je kont hebt dan waar je je mee hebt ingeschreven denk ik..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:24

OH WACHT! ik heb het gevonden. Pagina 21, hoofdstuk 9, artikel 38, 1.B.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:27

En iets specifieker hoofdstuk 10 op pagina 21 artikel 44 punt 10 :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:37

Ik weet dat er momenteel bijvoorbeeld bij ons op de faculteit van de universiteit een flinke actie is tegen frauderen. Docenten en management zijn echt 0% op de hoogte van hoeveel er werkelijk gefraudeerd wordt. Die geloven te naïef in het 'zal heus wel meevallen' terwijl studenten weten hoe de vork werkelijk in de steel zit ;) Tot grote ergenis hoor van de meeste want het merendeel doet nog altijd kneiterhard hun best maar het gaat echt tot bijna professionele fraude groepen aan toe..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:20

Ik vrees dat het vaker gebeurd dan dat iedereen weet. Ik ben jaren terug aangenomen op een stal waar ik na 3 dagen ontslag nam omdat ik daar echt niet wilde werken. Daar moest paard X een sportpredikaat krijgen maar paard X liep niet zo goed en dus werd paard Y die veel op X leek maar 2 nivos hoger liep meegenomen naar concours. Deze behaalde makkelijk de benodigde winstpunten zodat X officieel geklasseerd was en het benodigde predikaat behaalde.Eigenaar blij, want beest was officieel gestart en had door het predikaat nu meer waarde. Wat de eigenaar niet wist was dat t beest helemaal nooit op concours was geweest. Met name achteraf wedstrijdjes heb je zelden controle.
Daar gingen de lastige beesten ook gesedeerd op concours.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:35

heb een keer meegemaakt op een spingstal dat er tijdens concours wat mis was gegeaan. paspoorten warden door elkaar gehaad ofzo door het knhs. toen had een relatief jonkie ineens internationaal gelopen :p hebben ze wel weer terug gedraaid maar als ze niets gezegd hadden was ik wel benieuwd hoe lang het geduurd zou hebben voor er vragen kwamen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:53

Zo word er wel gecontroleerd op grotere wedstrijden. Bijvoorbeeld de controle bij de afgelopen hippiade. En dan is er ineens heel veel op tegen en gaan mensen klagen, waarom?
Bij internationale wedstrijden worden paarden ook gecontroleerd met chip en paspoort. Vaak zijn die wedstrijden meerdaags en mag je maar een bepaald aantal paarden meenemen. Zo mag je bijvoorbeeld bij de vierspan wedstrijden maar 5 paarden op het terrein hebben. Deze worden ook gecontroleerd of dit de paarden zijn waar je mee ingeschreven staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:53

Nimber schreef:
Ik vrees dat het vaker gebeurd dan dat iedereen weet. Ik ben jaren terug aangenomen op een stal waar ik na 3 dagen ontslag nam omdat ik daar echt niet wilde werken. Daar moest paard X een sportpredikaat krijgen maar paard X liep niet zo goed en dus werd paard Y die veel op X leek maar 2 nivos hoger liep meegenomen naar concours. Deze behaalde makkelijk de benodigde winstpunten zodat X officieel geklasseerd was en het benodigde predikaat behaalde.Eigenaar blij, want beest was officieel gestart en had door het predikaat nu meer waarde. Wat de eigenaar niet wist was dat t beest helemaal nooit op concours was geweest. Met name achteraf wedstrijdjes heb je zelden controle.
Daar gingen de lastige beesten ook gesedeerd op concours.

Gesedeerd zelfs :oo
Snap wel dat je daar dan liever niet werkt!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:58

Dom wel erg vervelend. Ik zit op voetbal en daar hebben we pas controle. Vanuit de knvb heeft iedereen een pas met foto en die moet elke wedstrijd gecontroleerd worden zodat er geen andere mee kunnen spelen. Misschien dat wanneer er toch regelmatig melding gemaakt wordt dat de knhs ook zoiets ook kan invoeren.

Fardau22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:57

Erg jammer dat dit moet gebeuren.
Misschien is het een optie om een pasfoto op de startkaart te plaatsen?!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:12

Gebeurd volgens mij best veel, een verkeerd paard meenemen, op een andere naam starten etc. Tot een bekende melding maakt bij de KNHS, dan hangt er toch wel degelijk een boete/schorsing boven je hoofd.

Het lijkt me alleen achteraf lastig te controleren. Op de wedstrijd zelf zou zoiets op chip of ID te vinden moeten zijn, maar de melding komt natuurlijk pas achteraf bij de KNHS binnen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:07

Ik denk dat het best wel gebeurd... Als jury moet ik eerlijk zeggen let ik er (te?) weinig op. Ik heb wel ooit gehad dat mijn schrijfster zei, hier staat merrie, dat is een ruin. Nou ja dan ga ik even verhaal halen. Bleek een wissel te zijn, merrie stond kreupel thuis dus was allemaal wel in orde.

Zelf wel ooit problemen gehad met mijn schimmel. Stond op het papier Bruin. Maar was toch echt een schimmel, zwart geboren. Geen idee wie daar toen ooit had zitten slapen. Heb ik ook moeten laten aanpassen.

Maar met de huidige protocollen krijg je sowieso veel minder info over een paard en is het dus ook lastig te controleren. Bruin. Tja dat kan nogal veel zijn he...

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:57

Denk dat er idd meer gesjoemeld wordt dan je denkt. Ander paard meenemen, andere ruiter op je paard.
Foto op je startpas en identificeren bij aanmelden van concour vind ik niet eens een gek idee. Maar weet niet of dit echt te realiseren valt.
Je kunt toch wel blijven sjoemelen denk ik. Maar waarom zou je dit willen doen? Ik rijd wedstrijden voor mijn plezier, dat zou iedereen moeten doen, dan hoef je ook geen fraude te plegen.

miekxlady97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:13

Afgelopen weekend werd er bij me zusje op wedstrijd de chip gecontroleerd. Was een kleine wedstrijd maar ik vond het zeker goed dat ze het deden!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:20

Heel verstandig als zoiets sporadisch gecontroleerd wordt. Als je als deelnemer altijd het risico hebt gecontroleerd te worden, zijn mensen hier misschien minder makkelijk mee.

Zo ook op de hippiade, daar was veel commentaar op dat er ineens zo goed gecontroleerd werd (ok, een ontbrekend stickertje van enting uit 2007 is ook echt zuur dat je hiervoor in 2014 je prijs in moet leveren). Maar dit had er al heel wat eerder uit moeten komen.

En dan lijkt me een stickertje van een enting geen fraude, maar een verkeerd paard meenemen toch wel degelijk !

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:44

Ongelooflijk dat dit gebeurt, zelfs op breedtesport niveau..
Ze dachten wel een keer dat ik fraudeur was :+ Op het paspoort van mijn paard staat dat hij een paar witte haren op de neus heeft, maar die zijn haast niet te zien. Paardjelief zijn hoofd maar even in de juryauto laten steken (vond ie leuk: is hier nog lekkers? :+ ) en toen was het gelukkig te zien. Vond het heeel goed dat ze het controleerden.
Een oplossing is er haast niet denk ik, als je echt wil frauderen kan je ook altijd iemands ID kaart lenen als je die verplicht moet laten zien. Ken genoeg mensen die hun ID uitlenen aan jongere vriendinnen die op stap gaan. En een foto op de startpas lost ook niet veel op denk ik, mensen zien er sowieso als zo anders uit met / zonder cap.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:50

Er mag best meer gecontroleerd worden op paspoort etc. Ik heb nog nooit controle gehad op entingen of andere dingen. Zelfs na aandringen willen ze het paardenpaspoort gewoon niet zien. Eigen startpas en inschrijfnaam word lastiger. Mijn roepnaam is de naam die ik gebruik en als mijn identiteit zie. Ik voel me ook niet als de naam die op mijn ID staat. Ik reageer niet eens als mensen mij bij voledige naam roepen. Lang leve lange namen en kompleet andere roepnaam.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:06

Met dressuur moet je je hier melden bij de auto van de jury. Die kijken paspoort en startkaart na.
Bij springen en binnenwedstrijden, kan je wel zonder controle rijden.
Volgens mij zou het idd beter zijn als er meer controle op zou komen.
Ook wel eens op dressuur cc geweest. Werden de combinatie's omgeroepen, was maar goed ook...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:11

Ik heb het nagevraagd tijdens de bijscholing wat je precies kanen mag als jury in deze. Conclusie, niet veel.