Buitenrijden met hond en paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:59

Bij stukken langs de weg loop ik naast het paard met de hond aan een halstertouw. In het bos doe ik haar los en het halstertouw klik ik aan het bit en rij ik net een dubbele teugel zeg maar ;)

Birdieh83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:00

goede vraag! Ik zit met het dilemma dat mijn hond prima los kan in het bos, maar zodra hij een hertje (of iets anders wilds) ziet schiet hij erachteraan.
zijn er meer mensen die de hond meenemen die normaal gesproken achter wild aan gaat? En iemand tips om dat te voorkomen? De hele rit in galop is ook zo wat ;)

ter illustratie mijn knappe kruising tussen podenco/chinese naakthond

Afbeelding

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:03

Zowel mijn vorige Stafford als mijn huidige Stafford heb ik geleerd naast het paard te lopen. Bosritten/ in de bak/ over de akkers, ze konden altijd gewoon mee. Als ze langs de weg even vast moesten, gebruikte ik daar een lang halstertouw voor. En voor het losmaken leerde ik ze hun voorpoten op mijn voet te zetten.
En ik leerde ze gebarentaal. Zodat ik op afstand kon gebaren als ze even opzij moest of moesten wachten of terug komen.
Heerlijk om te genieten van natuur, hond en paard!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 20:04

Dat is wel grappig een jackie naast een fries :D hoelang gaan jullie eigenlijk rijden als jullie met de hond weggaan? Mijn hond wil soms ook nog wel eens achter wat aan gaan, maar die bedenkt zich snel als ik hem roep haha, die blijft gelukkig heel erg in de buurt :-) Ga denk eens oefenen volgende week, dan neem ik hem wel mee naar de oesterdam, (zo mooi daar!!) dan vraag ik gewoon aan mijn vriend of die hem met de auto naar de oesterdam brengt :D
Afbeelding en je kan er nog zwemmen met de paarden ook!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:05

Mijn hond loopt altijd los mee. Ooit eens met lijn geprobeerd maarvze bleef dan te dicht bij me en dat van ind ik een beetje tricky, paardlief hoeft maar even een pas opzij te doen vanwege een schrikreactie en hondlief ligt eronder. Ik heb een border collie dat goed luisterd. Naast en wachten zijn toch de belangrijkste regels tussen ons bij de oversteek van wegen of bij tegenliggers. In het bos volgt ze altijd vanzelf en duikt nooit de bosjes in ook niet om achter wild aan te gaan.

Duhelo

Re: Buitenrijden met hond en paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:11

ik heb mijn Tsjech ook vaak mee naast het paard, totnutoe wel enkel stap-draf ritten (hond wordt enthousiast bij galop, en schiet er vlak voor, waardoor paard struikelt)
Onze miija zit wel altijd vast, ze is soms een grote angsthaas waardoor ze in paniek ervandoor kan gaan, en is ook niet te betrouwen als er een haas oid passeert, dan komt de wolf in haar boven.Daarnaast is het hier overal langs de weg, en bij druk verkeer.
ik heb geprobeerd om ze in de hand te houden, maar ze trekt behoorlijk. Met een canicross ding rond mijn middel is geen succes bij het lichtrijden, dus bind ik ze aan mijn pommel van mijn specialized saddle vast.
ik heb tussen mijn lijn en haar tuig wel een wacky walker tussenstuk (rubber, die dus meeveert) en het touw hangt door mijn pommel aan zichzelf vast met een panieksluiting, dus ik kan ze vrij vlug lostrekken.
paardlief is ook 100 % betrouwbaar en op een hand te sturen. Ik had deze week toch een galopje geprobeerd, hond schiet voor paard, en paard gooide direct haar remmen dicht en stond stil.
Als hond teveel voor haar benen loopt geeft ze haar ook subtiel een duwtje zodat ze er niet op stapt :D

https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:59

Steefjevos schreef:
Ik doe het ook, ik zit op een Fries van bijna 1.70 en de hond is een Jack Russel!
Op de stukken waar geen auto's komen loopt ze los en verder heb ik haar anders aan een lange lijn er naast lopen. Ze weet wel goed de commando's voor 'naast', heeft geleerd om aan de goede kant van paaltjes langs te gaan en luistert goed naar 'wacht'. Toch allemaal dingen die erg makkelijk blijken te zijn als ze mee op pad gaat.
Wij gaan ook hele stukken over straat.
Het is echt heel leuk en de grote Friese heldin durft zelfs langs enge dingen als de Jack er eerst langs gaat... Held op/met sokken.

Zal eens kijken of ik wat foto's heb!

Hier was dat net zo!
Grappig dat het bij jullie precies zo gaat

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:14

Ik had een Whippet en die ging altijd loss mee. Hij wist wat wachten was, wat voor, achter, links en rechts was. Whippets hebben de neiging tot jagen, maar ik hoefde maar nee nee te zeggen en hij hield in.
In stap liep hij voor het paard, in draf er achter. Ik ben geen voorstander van aanlijnen omdat de hond ten alle tijden weg moet kunnen als het paard raar gaat doen. Maar ik was een geluksvogel met een hond die zó goed luisterde.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:41

Kuggur schreef:
HorseAlround schreef:
Helaas is de Horse Doglijn niet meer in het assortiment van PFIFF (ik heb hem ook verkocht), Ben nu bezig er zelf eentje te maken. Bij interesse kun je PB sturen, dan houd ik je op de hoogte van de vorderingen.

Waarom per pb? Ik heb ook wel interesse te zien hoe je zoiets maakt, altijd leuk zulke nuttige doe het zelf projecten. Ik vermoed dat er meer lezers zijn in dit topic met belangstelling.
(of is het een revolutionair nieuw ontwerp dat je wil patenteren?)

Omdat ik geen reclame mag maken hier :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:29

Ah ik begrijp het, je maakt ze voor de verkoop, dat had ik even niet mee gekregen.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:26

Sieltec in duitsland verkoop ook speciale lijnen voor dit doel.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:35

Ik heb de hond ook meestal mee het bos in; eerst deed ik dr wel eens vast, gewoon aan een halstertouw in de hand.
Inmiddels kent de hond het commando "naast". Ben begonnen dit te oefenen naast de fiets, aan de lijn. Veel belonen als het goed gaat.... (brokjes). Nu gooi ik een brokje naar beneden als ze goed naast heeft gelopen en we zijn van de weg af. Los en onder appèl werkt uiteindelijk het beste

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:46

En de boswachter , als je die tegenkomt gaan jullie dan galopperen ofzo? :+

Ik wil heel graag mijn hond meenemen , en zij kan strak naast lopen indien nodig dus wat dat betreft geen probleem. Alleen heb ik geen zin in bekeuringen, wordt daar niet op gecontroleerd?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:54

Ik heb mijn hond geleerd op commando in de berm te gaan lopen aan de kant waar ik ook loop. Ik moet haar wel in de gaten blijven houden want ze vergeet soms dat ze er moet blijven lopen. Maar dan zeg ik gewoon weer "in de berm" en dan loopt ze weer in de berm.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:58

luckyboy5 schreef:

Ik wil heel graag mijn hond meenemen , en zij kan strak naast lopen indien nodig dus wat dat betreft geen probleem. Alleen heb ik geen zin in bekeuringen, wordt daar niet op gecontroleerd?

De controleur rijdt rond met een auto, die kan de smalle paden niet in 8-)
En we doen ook wel eens een galopje om op zo n smal pad te komen :D

Gekheid (voor een deel...). Ik heb de hond elektronisch aangelijnd en de boswachter vindt dat ok.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:07

Wat handig is is om je hond te leren tegen je beugel op te gaan staan zodat je hem vast en los kan maken. Ik deed dat tijdens het uitstapten op het erf gewoon een beetje spelenderwijs oefenen. Moet er wel bij zeggen dat m'n paard volledig op een hand te rijden was.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:48

amie1965 schreef:
luckyboy5 schreef:

De controleur rijdt rond met een auto, die kan de smalle paden niet in 8-)
En we doen ook wel eens een galopje om op zo n smal pad te komen :D

Gekheid (voor een deel...). Ik heb de hond elektronisch aangelijnd en de boswachter vindt dat ok.

Wat is dat : elektronisch aanlijnen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:03

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:16

Birdieh83 schreef:
goede vraag! Ik zit met het dilemma dat mijn hond prima los kan in het bos, maar zodra hij een hertje (of iets anders wilds) ziet schiet hij erachteraan.
zijn er meer mensen die de hond meenemen die normaal gesproken achter wild aan gaat? En iemand tips om dat te voorkomen? De hele rit in galop is ook zo wat ;)

ter illustratie mijn knappe kruising tussen podenco/chinese naakthond

[ Afbeelding ]

Dit zou dus voor jou de oplossing kunnen zijn! :)

Duhelo schreef:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:35

Ik vind dat een heel apart gebruik van het woord "aanlijnen".

Het gebruik van een electronische halsband is imo iets anders dan aanlijnen.

Wel een praktische loop hole. Dan zou ik dus in Nederland gewoon mijn hond los kunnen laten als ie maar zo´n ding omheeft. Persoonlijk zou ik er dan gewoon geen batterijtjes in doen (ik heb iets tegen deze manier van corrigeren).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-09-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:40

Ik heb altijd met 2 honden buitengereden. Luisterden beide super en nam voor de zekerheid een halstertouw mee voor het geval als de wegen wat drukker waren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:40

ik wil mijn hondje ook gaan meenemen maar het is maar een kleintje, kom er te paard nooit bij dus aanlijnen en aflijnen gaat niet zomaar lukken
iemand een idee?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:46

Ik had mn hond aan de longeerlijn op de weg. Voordeel ve westernzadel is de knop 8-) ik had een lus in de longeerlijn gemaakt die ik los over de knop legde.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:49

Ik heb gewoon ingecalculeerd dat je controle kan krijgen en de klos kunt zijn. Dat geld zowel in de stad als naast het paard. Ik had mij voorgenomen dan deemoedig te zijn en gewoon te betalen, zonder overigens van het voornemen af te stappen mijn hond ooit aan te lijnen.
Het is nooit nodig geweest, het enige wat ik heb gekregen was een enkele preek.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:58

Ik heb ook zo'n band, maar dan tegen het blaffen, ook met statische opdonders en geluid. Ik ben gaan verhuizen in een bovenwoning in apartementen gebouw, dus je kan wel nagaan dat de buren het niet fijn vinden als die hond tekeer gaat. Het werkt wel, maar vind het wel zielig, hij reageert er wel op en nu blaft hij dus niet meer (heb de band 4 dagen omgehad) Maar, mijn idee van trainingsbanden, dat ze dus een opdonder,trilling of geluid krijgen dat ze juist in paniek schieten en dan juist er vandoor gaan? Ik vond dat mijn hond er nogal heftig op reageerde (heb hem daarom ook gewoon op zn laagste stand gezet) Had ook geen andere methode omdat hij gewoon weg door bleef blaffen als k hem op zn mieter gaf, en als ik dan straks klachten krijg, dat ik mijn hond dus weg moet doen, en aangezien ik dat beestje van gratenbaal, bang en mishandelde hond heb gekregen en hem helemaal opgeknapt heb, vind ik dat nogal zonde.