Paard gekocht: eigenaar in paspoort wijzigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:18

Mijn ene pony staat wel op mijn naam maar oude adres
en de ander staat op naam van degene waar ik haar vandaan heb
Ik ga dat echt niet veranderen, zie er geen meerwaarde van in.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:19

Stel ik heb 5 jaar geleden een paard gekocht. Ik heb de papieren (paspoort, stamboekpapieren) in bezit maar nooit op naam laten zetten. De persoon wiens naam op de papieren staat (niet perse de persoon van wie ik gekocht heb, kan heel goed de fokker met 3 eigenaren er nog tussen) komt op de proppen en zegt het paard is van mij, maar ik kan bankafschriften etc overleggen dat ik al 5 jaar stalgeld en dierenartskosten betaal voor dit paard, dan win ik de rechtzaak.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:20

DatBenIkNou schreef:
Allegra schreef:
Nee hoor, ook de naam op het stamboekpapier is wettelijk geen eigendomsbewijs. Alleen een koopcontract en/of als je kunt aantonen dat je voor langere tijd de zorg voor het paard draagt.

Ik ben geen jurist, maar volgens mij klopt dit niet. Het is extra aanvullend bewijs als je kan aantonen dat je langere tijd de kosten draagt voor een paard. Sommigen mensen hebben niet eens een koopcontract, daar wordt niet altijd mee gewerkt.
Volgens mij is het stamboekpapier met jou als eigenaar benoemd daarin, wel degelijk een rechtsgeldig eigendomsbewijs. Je moet nl wel het één ander overhandigen voordat het paard op jouw naam komt in de papieren.
Paspoort niet.

Het enige echt bewijs is het contractje zoals hierboven beschreven staat. Kijk alle 339208 topics over dit onderwerp er maar op na.

En inderdaad, er wordt niet altijd met een koopcontact gewerkt, maar gelukkig zijn er steeds meer mensen die weten dat dat wel zou moeten.

EvaC

Re: Paard gekocht: eigenaar in paspoort wijzigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:29

Ik zit ook al maanden in twijfel om het paspoort van mijn paard over te laten schrijven. Ik heb zelfs het formulier al ingevuld, maar ik vind het risico van het opsturen van het paspoort zo groot en de kosten asociaal.

Ik heb een koopcontract bij mijn paard en kan dmv rekeningen ook aantonen dat ik zorg voor haar draag, dus opzich is het niet nodig. Ik vind het alleen gewoon een prettig idee. Ook heb ik ergens eens gelezen dat als je bv wedstrijden gaat rijden of met je paard naar keuringen gaat het echt op jouw naam moet staan. Geen idee of het waar is en waar ik het gelezen heb toen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:34

EvaC schreef:
Ik zit ook al maanden in twijfel om het paspoort van mijn paard over te laten schrijven. Ik heb zelfs het formulier al ingevuld, maar ik vind het risico van het opsturen van het paspoort zo groot en de kosten asociaal.

Ik heb een koopcontract bij mijn paard en kan dmv rekeningen ook aantonen dat ik zorg voor haar draag, dus opzich is het niet nodig. Ik vind het alleen gewoon een prettig idee. Ook heb ik ergens eens gelezen dat als je bv wedstrijden gaat rijden of met je paard naar keuringen gaat het echt op jouw naam moet staan. Geen idee of het waar is en waar ik het gelezen heb toen.

Paspoort of stamboekpapier??

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:35

Het paspoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:48

Voor wedstrijden is dat iig niet waar @EvaC. Ik rij wedstrijden zonder dat het paspoort van mijn paard op mijn naam staat!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:48

Eva, ik denk dat dat voor wedstrijden niet hoeft. Als een bijrijder wil starten met zijn bijrijdpaard, hoeft dat paard niet op zijn naam te staan hoor. Ook stalruiters van handelsstallen hebben de paarden die ze rijden niet op hun naam staan.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:03

Bij het KWPN is het in ieder geval zo dat de eigenaar van het paard lid moet zijn van het KWPN. Ik heb met de koop wel stamboekpapier op mijn naam laten zetten, die moest ik dan opsturen en ik kreeg er een sticker bij om bij de eigendomsmutaties in het paspoort te plakken (wat dus helemaal niet als eigendomsbewijs word gezien maar oké). Niet zo moeilijk allemaal, stond wel op de site uitgelegd. Kost alleen inderdaad allemaal wel geld. Beetje veel als je het mij vraagt ook.
Ik heb toen wel de papieren aangetekend verstuurd. Zou me niet gebeuren dat ze de boel kwijt raakten. Ze sturen het echter gewoon met de post weer terug.

Als ruiter hoef je niet lid te zijn van het stamboek of het paard wat je rijd op je naam te hebben staan, je moet wel lid zijn van het KNHS wil je meedoen aan officiële wedstrijden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:04

EvaC schreef:
Het paspoort

Paspoort is sowieso geen eigendomsbewijs.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:14

Ik denk dat ik het overschrijven op naam dan laat zitten.
Het leek mij mooi om mijn naam erin te hebben staan :) (meer een emotioneel ding denk ik), maar als het zoveel kost...en paspoort opsturen zie ik ook niet zitten eigenlijk.

Aan een koopcontract heb je zo te lezen meer.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:52

Opsturen heb ik aangetekend gedaan. Maar idd het heeft verder vrij weinig 'waarde' .

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:56

DatBenIkNou schreef:
EvaC schreef:
Het paspoort

Dat bedoelde ik er ook niet mee. Dat weet ik namelijk wel.

Jet schreef:
Eva, ik denk dat dat voor wedstrijden niet hoeft. Als een bijrijder wil starten met zijn bijrijdpaard, hoeft dat paard niet op zijn naam te staan hoor. Ook stalruiters van handelsstallen hebben de paarden die ze rijden niet op hun naam staan.

Het leek mij ook al vreemd want ik had hetzelfde voorbeeld in mijn hoofd als wat jij aandraagt.

Hopke89 schreef:
Ik heb toen wel de papieren aangetekend verstuurd. Zou me niet gebeuren dat ze de boel kwijt raakten. Ze sturen het echter gewoon met de post weer terug.

Meen je niet! Terwijl ze zelf op hun site schrijven dat je het beste alles aangetekend kan versturen i.v.m. het kwijtraken in de post. Wat slecht zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:01

DatBenIkNou schreef:
EvaC schreef:
Het paspoort

Stamboekpapieren ook niet...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:05

mijn paard staat niet in een stamboek ingeschreven, alleen in het "veulenboek".
Ik heb het ook altijd raar gevonden dat ik nooit kan aantonen dat het dier mijn eigendom is.

Geen idee waar ik dit overschrijven zou kunnen laten doen..