Welk ras kan ik het beste nemen? Wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missoomsie

Re: Welk ras kan ik het beste nemen? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:39

Dankjewel ik hoop het ook!

LisaDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:30

Aan alle eisen voldoet mijn BWP behalve aan de kar (dat heeft hij nooit geleerd)
Voor de rest ook een Haflinger! Super paarden, heb net een veulen gekocht! Ze zijn enorm speels, leergierig & echt super lief! Natuurlijk voor te springen niet ideaal (maar er zijn tegenwoordig veel moderne haflingers) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:53

Als je toch een maatje groter wil, sluit de groninger dan ook niet uit. ;)

LeslieAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:31

een leuk ras is denk ik de KWPN of de New Forest. ik denk dat die goed aan je eisen voldoen en.. het zijn nog eens mooie paardjes ook /3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:37

Maak voor jezelf een eisen lijstje, wat wil je doen, hoe groot, wat moet het paard kennen, wat voor leeftijd minimaal en maximaal en niet te vergeten je budget. Ga met dat lijstje naar de boktmarkt(of marktplaats), vul links je eisen in en ga gewoon snuffelen tussen wat er over blijft. Er is vanzelf wel een dier die je aanspreekt, ongeacht het ras. En ga her en der kijken, zodat je ook een goed beeld krijgt wat voor een je wilt, of wat je juist niet wilt ;)
Verder, neem altijd iemand mee met kennis en ervaring en laat altijd klinisch keuren, ook al zeggen ze dat dit al gedaan is.

Veel plezier met je zoektoch! :D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:39

Fries! Voldoet aan je beschrijving en springen kunnen ze zeker leren en dressuur is steeds minder vreemd tegenwoordig. Mijn moeder kocht toen ik een jaar of 8 was een friese merrie en samen zijn we gegroeid. Op mn 10 a 11 ging ik alleen naar stal om te rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:43

Kijk hoe groot de grootste ruiters zijn, ga daar 20cm onder zitten als ondermaat. Natuurlijk kan er wel eens een grotere ruiter op, maar zo blijven de verhoudingen kloppen en is de kans op overbelasten niet zo groot.

Kijk ook hoe zwaar de zwaarste ruiters zijn. Als die er een enkele keer op rijden (max 1x per week een uur). Doe dan dat gewicht x5.5, wat het paard minimaal moet wegen als het niet te zwaar is. 20% van het gewicht van het paard als max, incl. kleding en tuigage (een zadel weegt al snel 6kg).

Dus stel, je grootste ruiter is 1.70 en weegt 85kg, deze rijdt eens in de week. Zoek dan een paardje van minimaal 1.50 en 500kg (dus een niet te schriel paardje). Rijd deze ruiter vaker, ga dan voor een paard van minimaal 550kg (15% v.h. lichaamsgewicht).

Een hoop wat rustigere rassen zijn betrouwbaar, kindvriendelijk, voor de wagen te beleren en leergierig. Ga voor een niet te zware bouw en dan zit dat al snel goed.

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:42

Als ik dit lees denk ik gelijk aan een tinker of fjord :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:58

Kies een paard niet op zijn ras maar op zijn eigenschappen. Koop een braaf paard zonder gebreken (gebreken moet je niet kopen die krijgen ze vanzelf) met de juiste maat en leeftijd voor wat je er mee wilt doen. Een gewoon 13 in een dozijn huis tuin en keuken paard waar je eindeloos veel lol mee kan hebben.
En als je er echt niet uitkomt koop dan een gelderspaard en het liefst een ruin die zijn makkelijker in de omgang dan merries.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:03

freiberger

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:44

Rheinlanders en Norikers zijn ook heel brave paarden (zeer geschikt voor de wagen en voor een recreatieve rit onder de man), maar ik denk dat je gewoon een aantal paarden moet gaan bezoeken en kijken waar een klik is. Geef vooraf aan wat de minimale eisen zijn en ga dan op (be)zoek. ;)

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:53

lianne304 schreef:
freiberger

Ga ik in mee. Een Freiberger voldoet aan je eisen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:10

Ook ik denk dat er heel veel paardjes aan jouw eisen voldoen m.a.w. je kunt eigenlijk alle kanten uit. Zowel een Fries, Haflinger, Freiberger, Tinker, draver, kwpn, nrps enz enz het kan allemaal.

Stal Westfriesedijk is al genoemd en die heeft vaak wel leuke dravers staan waar je alle kanten mee op kunt en zo zijn er meer adressen. Of een particulier die gewoon een goed nieuw thuis zoekt voor hun dierbare paardje.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:16

Een fries voldoet zeker aan jouw eisen, er zijn hele grote friezen (barok fries) en je hebt ook de iets wat kleinere moderne friezen.
Een fjord/haflinger kan ook maar deze zijn meestal wel wat koppiger dan een fries :9

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:18

Ik zou voor een Haflinger/Fjord/New Forest/Ijslander gaan :)
Het is wel heel erg verschillend per dier, of ze aan je eisen voldoen natuurlijk! :)
Veel plezier in je nieuwe huisje!

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:03

Het ligt natuurlijk een beetje aan het karakter van het paard... over het algemeen zijn haflingers (waar ik als eerste aan denk als ik zo je beschrijving zie) kindvriendelijk, kunnen makkelijk een kar trekken etc. maar ik ken ook haflingers die niet aan die beschrijving voldoen het is denk ik zoeken naar paarden/pony's die aan je eisen voldoen en afstrepen waarom je de een wel of niet zou doen en sowieso een paar keer voordat je het kopen overweegt op bezoek te gaan.
Succes in ieder geval! Ben benieuwd wat voor paarden/pony's het uiteindelijk worden :)

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:47

ja het is al eerder gezegd dat je niet echt op een ras kan afgaan want de ene is de andere niet :-) maar ik zou denken aan een haflinger/fjord ze trkken makkelijk de kar en zijn MEESTAL niet erg ondeugend /3
maar ik zou kijken welke maat wil je hebben en kijk even op marktplaats en even wat uitzoeken want ja de ene is de ander niet, en hij moet bij JOU passen :)

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:38

Mijn verzorgpony"s zijn fell pony's en die zijn super braaf en rustig en je kan er mee mennen en ik rij er ook regelmatig op en ben zelf 1.72, dus ze kunnen ook makkelijk een volwassene dragen. Ze zijn ook niet super groot dus ook geschikt voor kinderen. :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:00

ik zou niet zozeer naar ras kijken maar meer naar het karakter.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:43

Ik zit erg te denken aan een Haflinger of IJslander. :Q

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:49

Het is al veel vaker gezegd: kijk niet naar het ras, maar maak een lijstje met minimale/maximale stokmaat, de mate van massa die het dier moet hebben, karakter, mate van al dan niet rijtypisch zijn, en ga dan naar individuele paarden kijken ( onafhankelijk van het ras) die voldoen aan jullie vereisten.

Maar mocht je toch een specifiek ras willen.... Denk dan eens aan een Iers springpony ras, die in het land van herkomst ook voor de wagen komen, waar je prima een dressuurproef mee kunt rijden, geschikt voor kinderen en volwassenen... Nuchter, werklustig, slim... ( waardoor soms ook wel íets eigenzinnig)....

Kortom:
Een Connemara natuurlijk!!

( :D Maar ik ben érnstig bevooroordeeld... Zie mijn profiel.. :D . Start hem tussen de paarden in de dressuur, volg voor ons plezier springlessen..)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:12

New Forest natuurlijk...
Wij hebben er 3, ze lopen aangespannen in de wedstrijdsport, worden recreatief gereden waarbij ze braaf maar toch zeker pittig zijn, en dressuur en springen als de beste.
Ik ben 1.65 en pas er prima op, dus kleine volwassenen en kinderen kunnen er goed op weg, het is ook net hoe je ze rijd en voerd , de onze worden stevig gevoerd en gereden, maar normaal gesproken zijn het ideale kinderpony s...

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:56

Het ligt echt aan het karakter van een paard, bv. Friese paarden zijn over het algemeen lief maar er zitten ook behoorlijk stoute tussen. Dus ga naar een aantal paarden kijken, wat jij leuk vindt! En kijk of hij aan je eisen voldoet. Dus ieder paard is anders.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:17

ik denk dat je gewoon moet gaan kijken. haflingers voldoen over het algemeen aan je eisen maar ook haflingers heb ik etters van gereden. je hebt tussen elk ras rotte appels zitten om het zo te zeggen. daarbij gaat het ook nog om de klik en die is altijd bepalend. wie weet ga je bij 4 haflingers kijken en kom je met een fries thuis. ik zou dus niet zo zeer naar een bepaald ras gaan kijken maar kijken naar het paard of pony was je het meest aanspreekt zodat wanneer je gaat kijken je kan zien of die klik er ook werkelijk is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:20

Gelders.
Worden allround gefokt om mee te springen, dressuren en te mennen.
Vriendelijk mensgericht karakter. Lekker voorwaarts maar toch heel braaf en een mooie maat. gemiddeld 164 dus niet zo gek groot. Maar rondgeribt ennet iets breder.