Nieuwe kudde.. Probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:42

Jeetje, dat is balen dat het met de tinkerruin mis gegaan is.

Wat is jouw inschatting als je ze allemaal bij elkaar zou zetten?
Niet dat ik adviseer om dat te doen, maar meer om een beeld te vormen over de onderlinge verstandhouding en rangorde....

Als ik je verhaal goed begrijp is de nieuwe tinkerruin het felst op de merries en wil er maar wat graag bij staan, maar als hij erbij staat dan gaat hij jagen, toch?
Of kalmeert hij na verloop van tijd?

Het blijft moeilijk hoor, aan de ene kant wil je dat alle paarden `heel` blijven en aan de andere kant is er het risico dat het apart houden het gedrag versterkt.
Waardoor de hevigheid toeneemt......

De merries staan op een weiland? Staat daar voldoende gras of is deze schraal?
Het klinkt misschien sneu maar wij hebben ooit een ruin erbij gezet die in eerste instantie niet bij de kudde kon, door hem een paar dagen weinig eten te geven.
In de merriewei stond veel gras waardoor hij uiteindelijk het gras boven de merries verkoos.....maar die ruin was een vreetzak, niet alle ruinen laten zich zo makkelijk beinvloeden door eten.

flavlip

Re: Nieuwe kudde.. Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 10:20

Bedankt voor de antwoorden en het meedenken allemaal! Ik heb het andere topic ook gelezen, top dat je toch gezelschap hebt kunnen regelen voor je paard!

De onderlinge verhoudingen zijn verandert. Tussen de ruin die de mijne heeft toegetakeld gaat het eigenlijk goed. De rangorde is bepaald. Ruin is de baas, mijn pony staat onderaan, gaat aan de kant (soms met wat tegenzin), ruin 'beschermt' mijn pony ook tegen tinker.

Tinker vindt echt dat de merries van hem zijn en de andere 2 lijken daar eigenlijk geen probleem mee te hebben, ze hebben elkaar.

Tinker wordt alleen heel onrustig op t moment dat de mannen naar zijn idee te dichtbij komen. Hij jaagt ze dan weg, naar ze toerennen is genoeg. Mijn pony komt echt niet bij hem in de buurt. Andere ruin soms wel en rent dan met opgeheven hoofd weer weg (lijkt m soms een beetje op te jutten, maar zoekt de echte confrontatie niet op).

Blijkbaar stond ruin te dichtbij, waardoor tinker door het draad ging..

Nu dus apart, maar eigenlijk denk ik dat de ruin en mijn pony gewoon samen kunnen. Tinker echter.. Weet ik niet. Hem snap ik niet zo goed. Hij is echt een bulldozer.

Misschien tinker en ruin samen zetten zodat zij eerst de rangorde samen bepalen? Zonder merries in de buurt en later met? Dan weer 3 mannen bij elkaar?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:06

Je ideeën klinken inderdaad goed, zo zou ik het ook doen. Al geprobeerd inmiddels?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:24

dat laatste zou ik niet doen. de rangorde word namelijk toch weer opnieuw bepaald zodra de merries er bij komen. als het die tinker echt om de merries gaat heeft het dus geen zin om hem eerst met de ruinen te zetten.

als er genoeg ruimte is om weg te komen voor elk paard/pony dan zou ik de ruinen er gewoon bij zitten op hoop van zege. in elke kudde moet eerst de rangorde bepaald worden en bij de ene kudde gaat dat sneller als bij de andere. als je ze elke keer in hun gevecht uit elkaar haalt verstoor je het bepalen van de orde waardoor het elke keer opnieuw zou gebeuren. je kan ze wel uit elkaar halen zodra het goed gaat (weet niet of ze snachts binnen staan) anders zou je ze savonds weer uit elkaar kunnen halen de 2 ruinen bij elkaar en de rest in een andere wei. zodat er snachts geen onvoorziene ongelukken gebeuren maar op het moment van opjagen of trappen/steigeren naar elkaar kan je ze beter niet uit elkaar halen. vaak is het daarna namelijk bepaald. en als elk paard/pony er vrede mee heeft hoe de rang is zal er daarna weinig meer gebeuren. het kan ook best zo zijn dat buiten de tinker om de 2 ruinen ook weer bonje met elkaar krijgen want die zullen beide ook weer voor een nieuwe plek gaan in de kudde. als je het overdag doet en savonds (mits er geen gejaag is) uit elkaar haalt en dit een paar keer zo doet kan je na een week ze gewoon bij elkaar laten staan zonder omkijken. bij het creëren van een nieuwe kudde kunnen altijd ongelukken gebeuren dit is ook moeilijk te voorkomen. het is gewoon hopen dat elk paard de signalen goed opvangt zo niet kan een trap idd wel eens een korte kreupelheid of kleine hechting opleveren maar na mijn idee is dit bijna niet te voorkomen.

veel succes iig ben benieuwd hoe het afloopt en of je de kudde bij elkaar krijgt!