Enige spoed: wat is dit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:44

Ik zou ook denken iets van vliegenspul. Ken wel meer boeren die een soort zakjes aan de halsters/ oormerken (bij koeien) hangen tegen de vliegen. Sommigen gebruiken spul dat meurt niet normaal, maar zij zweren erbij.

Zijn vooral oudere boertjes die zulk spul gebruiken volgens mij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:44

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:45

Molfre schreef:
Hier een foto van de inhoud.

Mocht iemand mij er trouwens 100% van kunnen verzekeren dat het anti vlieg spul is hang ik het halster gewoon weer terug, maar wel met een kwart van de inhoud.

Zo te zien mottenballen, inderdaad een oud truukje tegen vliegen. Wordt veel gebruikt in afvalcontainers.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:46

Lijkt idd op mottenballen

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:49

Ik zal het halster gewoon weer om doen.

Eerst 100 procent van het hele verhaal weten en waarom het er aan hangt.

Je weet maar nooit.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:49

Maar het ruikt niet als mottenballen, het ruikt veel veel sterker en ze voelen erg koud aan. Het slaat ons hier allemaal op de keel onderhand. Had die foto niet binnen moeten maken

Anoeska27

Re: Enige spoed: wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:50

Je had er gewoon vanaf moeten blijven...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:53

Dat de meesten van mening zijn dat ik er af had moeten blijven is inmiddels duidelijk, ik heb gezegd dat er goede redenen zijn dat ik dat niet gedaan heb en dat ik morgen eens bij de buurman te raden ga.
Het beest is inmiddels trouwens rustig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:54

De meeste van die middeltjes zijn niet bedoeld om binnen te gebruiken. Ze worden niet voor niets voor dieren in de wei gebruikt, op stal gebruiken ze meestal wel ander spul.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:56

Door de foto moest ik aan kamfer denken, dat ruikt ook behoorlijk heftig.
Ben benieuwd wat de eigenaar als uitleg geeft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:57

Ik snap wel dat ze het eraf heeft gehaald. Het is misschien wel iets niet mag, maar als TS het idee had dat het paard aan het lijden was (het slaat ze zelf al op de keel), dan vind ik dat ze prima gehandeld heeft.

Morgen gewoon even aan de eigenaar vragen wat het is, excuses dat je het eraf hebt gehaald als het iets blijkt te zijn wat een goede functie heeft. Maar leg de eigenaar ook uit wat het paard aan het doen was en dat nadat je het eraf haalde, rustig werd. Misschien heeft de eigenaar zelf niet door dat het dier er last van heeft.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:58

Dit is dus op de wei, maar het was een geur die zelfs buiten echt op mijn slijmvliezen sloeg.

En gewone mottenballen zijn het ook niet, als jullie dit in je kast houden voor een nachtje, verhuizen jullie morgen nog.

ElineS, dat is dus precies mijn idee, ik heb al vaker middeltjes en dergelijken aan de buurman gegeven als vervanging voor rare dingen die hij toepaste, ik ga hem dus hier ook wel mee helpen als het inderdaad tegen de vliegen blijkt te zijn.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 07-09-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:59

Ik vind het ook maar vreemd en ik ga even volgen want ben wel benieuwd. Aan de ene kant geef ik TS wel gelijk dat ze het gedaan heeft als het paard er zo op reageert is niet bepaald goed voor hem lijkt mij, Aan de andere kant sluit ik me ookwel weer aan dat ze het eraf had moeten blijven maar goed gebeurd is gebeurd. Ik begrijp ook dat TS de paarden verzorgd?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 00:01

Nee, het zijn de paarden van mijn buurman, ik heb ze vroeger wel verzorgd.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:02

ElineS schreef:
Ik snap wel dat ze het eraf heeft gehaald. Het is misschien wel iets niet mag, maar als TS het idee had dat het paard aan het lijden was (het slaat ze zelf al op de keel), dan vind ik dat ze prima gehandeld heeft.

Morgen gewoon even aan de eigenaar vragen wat het is, excuses dat je het eraf hebt gehaald als het iets blijkt te zijn wat een goede functie heeft. Maar leg de eigenaar ook uit wat het paard aan het doen was en dat nadat je het eraf haalde, rustig werd. Misschien heeft de eigenaar zelf niet door dat het dier er last van heeft.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:03

Molfre schreef:
Nee, het zijn de paarden van mijn buurman, ik heb ze vroeger wel verzorgd.

Oow okee zo je kent de mensen dus we goed dan vind ik het wel een juiste handeling.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:05

Goed gedaan ts!
Ik ben benieuwd wat de buurman verteld over deze geur.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:09

Hoe het spul heet weet ik niet, maar we hingen dit ook aan de koeien. Het werkt inderdaad tegen insecten, je hebt ook een variant die rustgevend is maar ze stinken beide. Die waar ik mee gewerkt heb was ook donkerder. Ik hoop overigens niet dat de buurman je voor de schade laat opdraaien want dit spul is duur, echt duur. ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:12

Kamfer? Das ook dat spul wat in mottenballen zit, als het puur is ruikt het natuurlijk sterker.

Ravenna18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:13

Ik ben het er mee eens dat je goed hebt gehandeld.
Het is dan wel niet je eigen paard en misschien niet helemaal correct om zomaar het land in te gaan en het paard te ontdoen van het halster.
Maar als jullie thuis de geur al niet kunnen houden, hoe moet dat dan zijn voor het paard die er mee op z'n hoofd loopt.. 24/7 zonder even een frisse neus te kunnen halen.
Ik zou ook als een malle rondjes gaan lopen als ik van die gekke stink zakjes op m'n hoofd heb hangen.

Ben wel benieuwd hoe het afloopt inderdaad!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:14

Heb je een foto van het spul?

Wacht ik zie het al.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 07-09-14 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 00:15

De buurman kennende zal het niet duur geweest zijn en schade is er niet, zoals het eruitziet op de foto is zoals het uit het zakje kwam, heb de boel weer netjes terug in het zakje gestopt.

Jullie hingen het aan de koeien ook met zoveel tegelijk (er zitten zo'n 7 ballen per zakje)? En dit spul stinkt niet allen vreselijk, vergelijk het met een aantal keer een flinke teug pure ammonia in ademen.

Foto staat op pagina 1

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:22

kamferballen heb je in alle soorten en maten..
sterkere en minder sterke

Afbeelding

zoals je kunt zien zijn deze ook bijvoorbeeld voor in het toilet..

ze lijken ook op die van jou (vochtig vallen ze dan natuurlijk uit elkaar)?

foto gevonden bij het zoeken op allerlei soorten kamferballetjes
deze komen uit Azië dus zal behoorlijk goedkoop geweest zijn.

ik ben in Azië geweest en de middeltjes die daar gebruikt worden, dan vergas je ook bijna..
wij hebben een keer om zo'n geur een andere kamer gevraagd omdat we beroerd werden van de lucht

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:25

De ouderwetse mottenballen stonken echt heel veel meer dan die van tegenwoordig.
Toentertijd werden ze gemaakt met Kamfer en ja dat stinkt echt een uur in de wind.
Mijn opa en oma zworen ook bij de ouderwetse (die je met geluk ergens nog wel op de kop kan tikken).
Hun kleding had dan ook vaak een "speciaal" geurtje...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 00:31

Dan denk ik inderdaad om een soort industrial strength 300 jaar oude aziatische mottenbal gaat en ga ik het halster dus niet terug hangen, dier is nu lekker kalm.

Ik heb nog ergens een oud boett deken liggen wat het dier wel past, die zal ik meenemen als ik hem de paarden zie voeren en groene leem heb ik ook nog ergens achterin de kast.