Hoeveel cm spoortje voor 1ste keer sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:26

Mss een tip om in het vervolg geen sporen in combinatie met beginner te laten vallen. Want dat is doorgaans ook geen goede combi, waardoor veel bokkers het idee krijgen dat ze dat even moeten melden :D

Ik reed mijn pony vroeger soms met een klein, stomp spoortje. Ik had eens een langer model dat ze in de winkel voor paarden adviseerde geleend, maar daar was ze het niet mee eens en ging in protest (lees gillen en bokken) als ik de spoor gebruikte. Dus die heb ik nooit meer gebruikt.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:26

MissChrys schreef:
Misschien zijn impulssporen wel wat voor je.
Ik gebruik ze ook.
Die kun je niet te hard gebruiken, omdat het bolletjes zijn en dus niet prikken maar rollen (bij te veel druk).

klinkt handig! bedankt voor de tip!

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:28

capopjekop schreef:
Mss een tip om in het vervolg geen sporen in combinatie met beginner te laten vallen. Want dat is doorgaans ook geen goede combi, waardoor veel bokkers het idee krijgen dat ze dat even moeten melden :D

Ik reed mijn pony vroeger soms met een klein, stomp spoortje. Ik had eens een langer model dat ze in de winkel voor paarden adviseerde geleend, maar daar was ze het niet mee eens en ging in protest (lees gillen en bokken) als ik de spoor gebruikte. Dus die heb ik nooit meer gebruikt.

Ja klopt.. was niet zo'n handige titel, beetje dom haha, naja

420BlazeIt

Re: Hoeveel cm spoortje voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:30

Ik zou eerst lessen nemen en ervaring opbouwen (aangezien je dertien bent), en pas sporen gaan nemen als ze nodig zijn (en dit dat in goed overleg met je instructeur).

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:32

Ik heb 2x per week les, al een hele tijd en ik weet dat ik er nu wel aan toe ben, ik heb t ook heel goed overlegd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:33

Als je een ervaren ruiter bent, je je benen stil kunt houden, dan is een "beginnersspoor" helemaal niet nodig. In mijn ogen is een grove wielspoor de fijnste spoor. De druk wordt over een groot oppervlak verdeelt. Let wel, je dient te rollen en niet te prikken met een grove wielspoor.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-09-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

xEmily schreef:
Ik zou eerst lessen nemen en ervaring opbouwen (aangezien je dertien bent), en pas sporen gaan nemen als ze nodig zijn (en dit dat in goed overleg met je instructeur).

Misschien even de reacties van ts lezen?
Ze heeft 2 keer per week les, ze rijd al een hele tijd.
Vind leeftijd ook niet echt een goede graadmeter. Pony EK rijden ze ook met sporen
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 06-09-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MissChrys

Beste mensen.
Leeftijd heeft niks met ervaring te maken.
Een meisje van 13 kan al 6 jaar rijden, een dame van 25 pas 2 bij wijze van...

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:35

Ik rij inmiddels al 8 jaar, dus niemand hoeft zich zorgen te maken :) Ik weet echt wel wat ik doe.. Mijn vraag was alleen; voor de eerste keer een spoortje, welke lengte? Niets meer, niets minder. Bedankt voor alle reacties met wel hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:35

Je kan alles ook héél goed oefenen zonder sporen. Ik rijd al jaren, en ik heb nog nooit één spoor aan m'n voeten gehad. Ik zou het gewoon lekker zonder doen, als je goed rijdt zijn sporen niet nodig.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:37

Het zou bokt niet zijn als niemand commentaar zou hebben op een topic...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:40

je bent 13 en rijdt al een hele tijd?Zijgangen kun je prima met de zijwaartse druk van je kuit doen.Als je paard tenminste voor het been is,en als hij dat niet is moet je eerst zorgen dat hij het word.

Nee...leeftijd doet er niet toe....als iemand bijvoorbeeld 8 is en schrijft dat ze haar hele leven al rijd...tja.

Ze zijn er hoor,die met 13 jaar een mooie onafhankelijke zit hebben en een stil been.Maar Bokt loopt er niet van over :D Maar misschien is TS er wel een,wie weet.

Een wielspoor vind ik ietwat overdreven....

8 jaar rijden is niets.Helemaal niet eens in de week op een manege.Dan zit je er leuk op,meer niet ;)
Wel als je op je 20 ste begint en dan ben je 28....maar in dit geval ben je begonnen op je vijfde,dat is meer ponyhobbelen.

Volgens mij starte jij een topic of niet?Als je dat niet had gedaan had je ook geen commentaar gehad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:40

xSmilla schreef:

Dit vind ik een rare opmerking. Niemand valt je aan, men geeft echter zijn mening.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:42

Resistance schreef:
xSmilla schreef:

Dit vind ik een rare opmerking. Niemand valt je aan, men geeft echter zijn mening.

En als die niet bevalt is het ''typisch Bokt'' :Z

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:42

Maar ik geloof dat de vraag van ts niet was: 'Zou ik met sporen gaan rijden?' :)
Of jullie het verstandig vinden doet er grof gezegd vrij weinig toe, ts heeft namelijk al besloten dat ze met sporen wil rijden. Dus misschien is het verstandiger om on-topic te blijven en antwoord te geven op de vraag welk formaat spoor ze het best kan nemen.

Ik zou persoonlijk gewoon voor een klein stomp spoortje gaan. :)

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:43

Oke dat is waar, alleen iedereen begint opeens heftig te reageren over het feit dat ik met een knop spoortje wil gaan rijden, ik rij 4 tot 5 keer per week en weet echt wel wat ik doe..

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:43

hannah41 schreef:
Maar ik geloof dat de vraag van ts niet was: 'Zou ik met sporen gaan rijden?' :)
Of jullie het verstandig vinden doet er grof gezegd vrij weinig toe, ts heeft namelijk al besloten dat ze met sporen wil rijden. Dus misschien is het verstandiger om on-topic te blijven en antwoord te geven op de vraag welk formaat spoor ze het best kan nemen.

bedankt! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:44

hannah41 schreef:

je hebt helemaal gelijk.....dan zou ik toch voor die wielspoor gaan van 20 cm. :j

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:44

geerke schreef:
je bent 13 en rijdt al een hele tijd?Zijgangen kun je prima met de zijwaartse druk van je kuit doen.Als je paard tenminste voor het been is,en als hij dat niet is moet je eerst zorgen dat hij het word.

Nee...leeftijd doet er niet toe....als iemand bijvoorbeeld 8 is en schrijft dat ze haar hele leven al rijd...tja.

Ze zijn er hoor,die met 13 jaar een mooie onafhankelijke zit hebben en een stil been.Maar Bokt loopt er niet van over :D Maar misschien is TS er wel een,wie weet.

Een wielspoor vind ik ietwat overdreven....

8 jaar rijden is niets.Helemaal niet eens in de week op een manege.Dan zit je er leuk op,meer niet ;)
Wel als je op je 20 ste begint en dan ben je 28....maar in dit geval ben je begonnen op je vijfde,dat is meer ponyhobbelen.

Volgens mij starte jij een topic of niet?Als je dat niet had gedaan had je ook geen commentaar gehad :+

Onzin zeg....
Als iemand op z'n 20e begint is het ook hobbelen, ritme en evenwicht zoeken.

Niemand op welke leeftijd ook stapt groen op 'n paard en rijdt gelijk weg met L niveau

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:47

over het algemeen heeft een kind van vijf een slechter evenwicht dan een volwassene...maar ik weet het ook niet hoor.Al die jaren dat ik les heb gegeven(gediplomeerd) heb ik het misschien niet goed gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:47

Mijn hemel, stel moraal ridders. Ze vraagt toch om het spoortje.

Ik zou voor de kortste stompe gaan dan heb je de minste kans dat je bij de minste beweging in je pony zit! Misschien kan de mevrouw van de winkel je helpen?

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:48

Doanique schreef:
Mijn hemel, stel moraal ridders. Ze vraagt toch om het spoortje.

Ik zou voor de kortste stompe gaan dan heb je de minste kans dat je bij de minste beweging in je pony zit! Misschien kan de mevrouw van de winkel je helpen?

bedankt ! :) Hier heb ik wat aan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:53

Je kan het alsnog wel aan je instructrice vragen uiteraard, misschien dat jouw paard iets anders nodig heeft dan het spoortje dat de winkelmevrouw je aanraadt! De eigenaar van mijn verzorgpaard rijdt met een zwanenhals en ik met een stomp knopje omdat ik heel anders rijd dan haar!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:54

ik reed als 13-14-jarige ook met een spoortje, 2cm recht .

Als jouw instructie het aanraadt gewoon doen, wij hebben je niet zien rijden.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:55

Doanique schreef:
Je kan het alsnog wel aan je instructrice vragen uiteraard, misschien dat jouw paard iets anders nodig heeft dan het spoortje dat de winkelmevrouw je aanraadt! De eigenaar van mijn verzorgpaard rijdt met een zwanenhals en ik met een stomp knopje omdat ik heel anders rijd dan haar!

ahh oke, zal ik doen! dankjewel :)