Ik mis mijn eierdopje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 17:23

Janine1990 schreef:
KPet schreef:
Toch vind ik het opvallend dat er blijkbaar veel mensen zijn die geen goed passende cap kunnen vinden, maar daar voor mijn gevoel weinig mee wordt gedaan. We willen allemaal een veilige cap die goed zit, maar ik vraag me af of een goed passend dopje het in de praktijk werkelijk zou afleggen tegen een goedgekeurde maar slecht passende cap.

Wat denk je zelf??
Zo'n dopje kreeg geen EN1384 norm hoor...

Anders zouden motorrijders ook prima met een bouwhelm kunnen rijden :')

Wat een raaare gedachtegang....

Zie ook reactie van DarkShines...

Natuurlijk zijn die niet goedgekeurd, maar dat is mijn punt ook niet. Die caps zijn beter dan bloot hoofd, goedgekeurd of niet. De goedkeuring gaat alleen wss om een passende cap. Ik vraag me dus af wat de schade is van een goedgekeurde, maar slecht passende cap. Zo'n rare gedachte vind ik dat niet.

De vergelijking met de bouwhelm vind ik niet opgaan. Die is niet bedoeld om te vallen nl. Je zou beter de vergelijking kunnen maken met een slecht passende integraalhelm tegenover zo'n oude solexhelm die wel past.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:29

Heeft dat afvallen niet te maken met het gewicht van de cap? MIjn cap past prima, maar als ik mijn hoofd ondersteboven hou dan schuift hij inderdaad wel, omdat hij gewoon een stuk zwaarder is dan het eierdopje. Maar daar heb ik de kinband dan weer voor. Hij zit redelijk los bij mij, maar net strak genoeg om ervoor te zorgen dat de cap niet afglijdt als ik ondersteboven hang.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:35

Maar het is toch logisch dat je een goed passende helm koopt?

Als je een willekeurige motorzaak inloopt en een helm meeneemt, word je aan de kassa ook gevraagd of de helm goed past en lekker zit. Daar wordt de veiligheid benadrukt! En op de een of andere manier zijn motorrijders toch een stuk minder zuinig dan ruiters... Dat blijkt wel uit de vele topics hier op Bokt waar mensen te beroerd zijn om een fatsoenlijk passende cap te kopen (tsjah, kwaliteit en comfort komt met een prijs), maar wel blijven vragen naar een beter passende cap. En alles afkeuren.

De bouwhelm was inderdaad geen goede vergelijking. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je beter een minder goed passende veiligheidshelm kan dragen dan een goed passend eierdopje. Zie wederom de reactie van DarkShines.

Maargoed, ga eens een Charles Owen passen, of Samshield en Kep (die laatste twee hebben een speciale hoes die je er in kan leggen, met foam wat zich naar je hoofd vormt).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:36

Sheran schreef:
Heeft dat afvallen niet te maken met het gewicht van de cap? MIjn cap past prima, maar als ik mijn hoofd ondersteboven hou dan schuift hij inderdaad wel, omdat hij gewoon een stuk zwaarder is dan het eierdopje. Maar daar heb ik de kinband dan weer voor. Hij zit redelijk los bij mij, maar net strak genoeg om ervoor te zorgen dat de cap niet afglijdt als ik ondersteboven hang.

Een cap hoort ook niet helemaal strak op je hoofd te zitten. Maar mag ook niet schuiven als je gewoon rustig nee of ja schud ;)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 18:12

Janine1990 schreef:
Maar het is toch logisch dat je een goed passende helm koopt?

Als je een willekeurige motorzaak inloopt en een helm meeneemt, word je aan de kassa ook gevraagd of de helm goed past en lekker zit. Daar wordt de veiligheid benadrukt! En op de een of andere manier zijn motorrijders toch een stuk minder zuinig dan ruiters... Dat blijkt wel uit de vele topics hier op Bokt waar mensen te beroerd zijn om een fatsoenlijk passende cap te kopen (tsjah, kwaliteit en comfort komt met een prijs), maar wel blijven vragen naar een beter passende cap. En alles afkeuren.

De bouwhelm was inderdaad geen goede vergelijking. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je beter een minder goed passende veiligheidshelm kan dragen dan een goed passend eierdopje. Zie wederom de reactie van DarkShines.

Maargoed, ga eens een Charles Owen passen, of Samshield en Kep (die laatste twee hebben een speciale hoes die je er in kan leggen, met foam wat zich naar je hoofd vormt).

Daarmee doe je twee aannames:
1: dat er voor iedereen een passende cap te vinden is
2: dat degenen die zeggen dat ze geen passende cap kunnen vinden eigenlijk te lame zijn om er geld aan uit te geven.

Dat vind ik flinke aannames

Lowara

Re: Ik mis mijn eierdopje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:25

Die doppen van vroeger moest je toch passend maken met krantenpapier erin?
God.. Zie ze nog zo voor mij, of met elastiek strak onder de kin ( inclusief knoopje na enkele jaren ivm lubberend elastiek) of met zo'n kinbakje :+
Heb er toendertijd vele versleten weet ik nog!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:58

Ik wil de mensen hier uitdagen voor mij een passende cap te vinden, die na 2 maanden nog steeds past (ik vind ook geen passende pet trouwens, echt heel moeilijk hoofd). Maatje 51... Budget op dit moment 350€... (Ik heb hier nu 7 caps liggen van een hele hoop verschillende merken, die ik beter allemaal op marktplaats zet) Ik heb altijd het probleem dat eens de cap wat gezet is, hij begint te schuiven bij simpel ja schudden. Schuift nooit zijwaarts, altijd naar voor/achter.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:54

Dus je hebt een vrij rond hoofd? Ik zou dan geen caps van Harry's Horse proberen, die zijn vaak vrij rechthoekig. Casco valt vaak wel redelijk rond uit (die lelijke verstelbare dan...) Ik heb juist een smal hoofd, ik plakte wel eens inlegkruisjes aan de zijkanten, in de vulling, zodat hij toch nog paste :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:15

Eierdopjes ind je nog heel veel op rommelmarkten, ze zijn altijd beter dan geen cap dus als ze jou beter bevallen; gewoon kopen en thuis dragen. Op wedstrijd is het weer een ander verhaal natuurlijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:21

Janine1990 schreef:
Als je een willekeurige motorzaak inloopt en een helm meeneemt, word je aan de kassa ook gevraagd of de helm goed past en lekker zit. Daar wordt de veiligheid benadrukt! En op de een of andere manier zijn motorrijders toch een stuk minder zuinig dan ruiters...

Vallen op het asfalt met 120 km per uur is ook wel andere koek dan met 25 km per uur op een bos/zandbodem vallen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:59

sallandval schreef:
Janine1990 schreef:
Als je een willekeurige motorzaak inloopt en een helm meeneemt, word je aan de kassa ook gevraagd of de helm goed past en lekker zit. Daar wordt de veiligheid benadrukt! En op de een of andere manier zijn motorrijders toch een stuk minder zuinig dan ruiters...

Vallen op het asfalt met 120 km per uur is ook wel andere koek dan met 25 km per uur op een bos/zandbodem vallen.

En dus minder blessuregevoelig?

Een motor heeft geen eigen wil ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:10

KPet schreef:
2: dat degenen die zeggen dat ze geen passende cap kunnen vinden eigenlijk te lame zijn om er geld aan uit te geven.

Zeker kan iedereen een passende cap vinden :)

Zoals ik al zei heeft Samshield stukken in de cap zitten die zich naar je hoofd vormen. Kep heeft een inlegstuk die ook naar het hoofd vormt.
En zo zijn er wel meer merken die gebruik maken van dit soort technieken. Juist omdat elk hoofd uniek is. :)

Dat tweede is meer een mening. Maar het gaat om je hoofd... Nou, daar heb ik wel wat centjes voor over. Dan maar wat minder andere onzin aanschaffen. Bovendien is een hele rits caps afkomstig uit dezelfde fabriek de schaal is dan gelijk maar het uiterlijk kan anders tonen, massaproductie zorgt logischerwijs voor een aantrekkelijke prijs. Is leuk als dat een passende cap is hoor... Er is tenslotte toch uitgegaan van een gemiddelde... Maar je kan niet altijd gemiddeld zijn. Dan is het kiezen of delen, een minder goed passende cap en niet zeuren of een goedpassende cap en bijbehorende prijs betalen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 22:33

Janine1990 schreef:
sallandval schreef:

Een motor heeft geen eigen wil ;)

Ik zou zeggen inderdaad minder blessuregevoelig en een motor kan ook hele rare toeren uithalen

Janine1990 schreef:
KPet schreef:

Zeker kan iedereen een passende cap vinden :)

Zoals ik al zei heeft Samshield stukken in de cap zitten die zich naar je hoofd vormen. Kep heeft een inlegstuk die ook naar het hoofd vormt.
En zo zijn er wel meer merken die gebruik maken van dit soort technieken. Juist omdat elk hoofd uniek is. :)

Dat tweede is meer een mening. Maar het gaat om je hoofd... Nou, daar heb ik wel wat centjes voor over. Dan maar wat minder andere onzin aanschaffen. Bovendien is een hele rits caps afkomstig uit dezelfde fabriek de schaal is dan gelijk maar het uiterlijk kan anders tonen, massaproductie zorgt logischerwijs voor een aantrekkelijke prijs. Is leuk als dat een passende cap is hoor... Er is tenslotte toch uitgegaan van een gemiddelde... Maar je kan niet altijd gemiddeld zijn. Dan is het kiezen of delen, een minder goed passende cap en niet zeuren of een goedpassende cap en bijbehorende prijs betalen.

Natuurlijk kan ik iedere cap passend maken, maar is dat niet hetzelfde verhaal als met onderleggers onder een slecht zittend zadel? Het zit wat beter, maar past nog steeds niet. Ik denk dat dat ook de essentie van mijn verhaal is. Ik heb nu mijn caps passend gemaakt, maar het zit nog altijd niet zo goed als mijn dopje.
Laatst bijgewerkt door KPet op 06-09-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:34

Janine1990 schreef:

Niet zozeer dat, je kunt aan zowel een val van een paard als aan de val van een motor overlijden, maar de krachten die een motorhelm moet kunnen weerstaan zijn veel groter dus die helmen zijn logischerwijs duurder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:39

KPet, een motor haalt geen toeren uit, het is de onvoorzichtigheid van de rijder die de motor rare dingen laat uithalen hoor... Een motor heeft geen eigen wil...

Een cap met een zadel vergelijken is ook onzin (het beïnvloed namelijk niet jouw bewegingsgestel). Het gaat in de genoemde merken namelijk niet om een onderlegger, maar gewoon een losse voering die jij afstemt op jouw hoofd. Dus als je het graag wilt vergelijken met een zadel, doe het dan maar met een op maat gemaakt zadel ;) De voeringen van het speciale foam passen zich namelijk aan op jouw hoofd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:42

sallandval schreef:
Janine1990 schreef:

Niet zozeer dat, je kunt aan zowel een val van een paard als aan de val van een motor overlijden, maar de krachten die een motorhelm moet kunnen weerstaan zijn veel groter dus die helmen zijn logischerwijs duurder.

Daarom moet een motorhelm naast de schedel ook het gezicht en de kaak beschermen.

Of de krachten groter zijn, betwijfel ik... Want ga jij met je motor opzij en schuif je enkele meters met je helm over het asfalt, dan zijn dit hele andere krachten dan wanneer jij vanaf je paard met je hoofd op de grond valt. Ik ben ooit met m'n hoofd recht naar beneden geland. Dus met mijn volle gewicht op mijn hoofd en nek. Dat zijn hele andere krachten dan over het asfalt schuiven, bij wijze van.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:00

Janine1990 schreef:
KPet, een motor haalt geen toeren uit, het is de onvoorzichtigheid van de rijder die de motor rare dingen laat uithalen hoor... Een motor heeft geen eigen wil...

Een cap met een zadel vergelijken is ook onzin (het beïnvloed namelijk niet jouw bewegingsgestel). Het gaat in de genoemde merken namelijk niet om een onderlegger, maar gewoon een losse voering die jij afstemt op jouw hoofd. Dus als je het graag wilt vergelijken met een zadel, doe het dan maar met een op maat gemaakt zadel ;) De voeringen van het speciale foam passen zich namelijk aan op jouw hoofd.

Nee, een zadel beinvloed niet mijn bewegingsgestel, maar wel die van het paard! Gooi jij graag een willekeurig zadel op je paard met pads er onder om het 'op maat te maken'? Een zadel is als het goed is perfect passend zonder vullinkjes. Dus onzin? Dacht het niet

Overigens worden de meeste ongelukken met paarden ook veroorzaakt door onkundigheid of onvoorzichtigheid. Een paard waarschuwt daarbij nog stukken meer dan een motor :D
Laatst bijgewerkt door KPet op 06-09-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:01

Afbeelding

Deze bedoel je???

Heerlijk die oude dingen!
Zou dr best een terug willen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:03

KPet schreef:
Nee, een zadel beinvloed niet mijn bewegingsgestel, maar wel die van het paard! Gooi jij graag een willekeurig zadel op je paard met pads er onder om het 'op maat te maken'? Een zadel is als het goed is perfect passend zonder vullinkjes. Dus onzin? Dacht het niet

Ooooh ik snap het al...
Je vergelijkt de invloed van de cap op het paard met de invloed van het zadel op het paard... }:0

God o god.... :n

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:05

Janine1990 schreef:
KPet schreef:

Ooooh ik snap het al...
Je vergelijkt de invloed van de cap op het paard met de invloed van het zadel op het paard... }:0

God o god.... :n

..... sure, wat jij wil joh

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 23:06

Jolliegirl schreef:
[ Afbeelding ]

Deze bedoel je???

Die ja :D

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:10

Enkele jaren geleden een trail van 7 dagen gereden in Spanje. Extra zo'n nieuwerwetse cap gekocht. Lichtgewicht, veel ventilatie enz enz. Oude cap toch mee genomen. Eind van het liedje...ikzelf m'n oude vertrouwde capje op en iemand anders mijn nieuwerwets gestroomlijnde space-helmet...Kon niet wennen aan dat nieuwe ding. Ik snap je probleem dus TS.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:18

Tot voor kort verkoos ik m'n ouderwetse niet goedgekeurde cap zonder riempjes ook boven mijn goedgekeurde gpa.
Ik kon ondersteboven hangen zonder dat die viel.
Omdat ik geen verzekeringsproblemen wil heb ik die cap toch maar aan de kant geschoven.
Bij een ongeval is het eerste wat ze vragen, had de ruiter een goedgekeurde cap op?
Goedkeurde exemplaren zijn toch steviger, veiliger en niet voor niets goedgekeurd.
Nu heb ik er een kep bij en die zit veel comfortabeler dan de gpa.
Ik heb geen heimwee meer naar die oude cap.

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:48

KPet schreef:
Jolliegirl schreef:
[ Afbeelding ]

Deze bedoel je???

Die ja :D

ik heb nog z'n cap liggen maat 52 ,helaas is hij te groot dus maar 2 keer gedragen !