Kan je hangen tegengaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:42

Met de longeerlijn ziet er ook goed en veilig uit zo, Bellatrix. Wat werkt dat werkt :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Kan je hangen tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:49

Ja, vind ik ook. :j
Misschien dat ik hem over een tijdje weer gewoon aan zijn halstertouw vastzet maar voor nu blijf ik het even zo doen.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:40

Zit er goed uit met de longeerlijn.
Ik had een pony die ging hangen uit angst en onrust. Met heel veel geduld en discipline is het me gelukt haar zover te krijgen dat ze nu wel gewoon vast kan staan zonder problemen.
Ik heb haar heel lang los gehad en geleerd helemaal stil te blijven staan op commando, daarna een touw door de ring en die zelf vasthouden zodat je de druk kan regelen (absoluut niet loslaten als ze gaat hangen dat bevordert het slechte gedrag, gewoon druk erop houden).
Daarna ben ik oefeningen gaan doen met haar om haar het bewustzijn van vast staan te geven. Ik ging zelf op het touw staan en heb haar zo geleerd dat ze niet in paniek moet raken van druk maar gewoon haar voetjes moet optillen om de druk kwijt te raken. Zo is het me gelukt om haar volledig van haar hangprobleem af te helpen, zelfs op het wedstrijd terrein zet ik haar nu vast zonder probleem.

paardenzo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:16

Omdat ik nog wel eens met jonge paarden werk, ken ik dit probleem. Het heeft me ook al veel kapotte halster opgeleverd. :-( Wat dan wel weer handig is is een voorraadje stalhalsters. Ik heb ze laatst online gekocht voor maar 4,5 euro per stuk (bij aankoop van 5) op http://www.halsterwinkel.nl Altijd handig om achter de hand te hebben.

Verder denk ik dat het ook wel verschil maakt waar je je paard vastzet. Ik heb het idee dat het op bijv. een wasplek met een muur achter het paard. Het paard niet of minder snel gaat hangen. Omdat het weet dat het niet verder naar achter kan.

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:25

Op de site "paardenbegrijpen" van Marijke de Jong staat een heel mooi stukje over hangen geschreven. Zeker de moeite waard om even te lezen!

rollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:45

Wikkel het touw een aantal keer erom heen, zodat hij Leo gaat als hij gaat hangen

RoosvdWeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:58

Je kunt ook zoeken naar een hoge plek om het touw aan te bevestigen. Bijvoorbeeld een touw wat aan een hoge balk hangt. Paarden kunnen namelijk kracht zetten omhoog en naar achteren, maar niet naar beneden. Je paard hoort wel gewoon zijn hoofd op zijn eigen hoogte te kunnen houden maar waar je het touw vastmaakt moet dan hoger dan zijn hoofd. Succes!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:35

Kun je je paard niet leren om los te staan bij het poetsen? Die van mij staat altijd los en blijft gewoon braaf staan. Dat heeft wel een tijdje gekost om aan te leren. Ik vond het zo vervelend dat ze niet met haar hoofd de vliegen goed weg kon jagen als ze vast stond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:40