voor en tegen 24/7 weidegang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: voor en tegen 24/7 weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:38

Wat is dat voor stofzuiger?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:06

google even: mestzuiger.

heel handig, daarna hoef je enkel naar de mesthoop te rijden en de klep open te doen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:26

Ik heb mijn paard ook ruim een jaar aan huis en 24/7 buiten gehad met een inloopstal.
Voor het paard was het geweldig, ik zag haar ook zeker positief veranderen. Wel is het erg erg veel werk, zoals al eerder gezegd. Ook als je niet net om de hoek komt kijken en al veel zelf doet, kun je je daar wellicht nog in vergissen.

Ik ben namelijk absoluut geen voorstander van 24/7 op de wei. (Hoefbevangen paard hierdoor) Dit houd in dat je de tijd moet hebben om ze op het gras te zetten, ze er ook weer af te halen, hooi te voeren, water bijvullen, mest opruimen en inderdaad reparaties en onverwachte zaken. Ik moet zeggen dat dit met een 40 urige (en soms meer) werkweek heel zwaar was. Ik stond om 5 uur tot half 6 's ochtends te voeren en water te vullen, om vervolgens te douchen en klaar te maken voor werk en dan nog voor ik wegging de slowfeeder vullen zodat ze zolang mogelijk hooi hadden, na mijn werk rond 6 uur begonnen de klusjes als mest ruimen en watervullen etc. weer, als ik dan ook nog wilde rijden at ik meestal rond half 10 's avonds pas zelf en haalde ik ze rond 11 uur 's avonds weer van de wei. 24/7 buiten betekend ook voorjezelf 24/7 alleen maar paarden, het is echt een heel management.

Ik moet zeggen dat ik wel bedenkingen heb bij het steeds heen en weer halen van je paarden.
Je bent ze steeds aan het verhuizen, wat het invallen ook niet ten goede zal komen. Geen regelmaat in weidegang en daarnaast is 24/7 gras geven aan schrale paarden in mijn ogen een risico, gezien hun weerstand lager is, is de kans op zaken zoals hoefbevangenheid aanzienlijk groter.
Als je de mogelijkheid hebt, en het niet erg vind al het werk erin te stoppen, zou ik eerder overwegen ze permanent op die wei te zetten.

Succes in ieder geval.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:52

Vesceron schreef:
Ik heb mijn paard ook ruim een jaar aan huis en 24/7 buiten gehad met een inloopstal.
Voor het paard was het geweldig, ik zag haar ook zeker positief veranderen. Wel is het erg erg veel werk, zoals al eerder gezegd. Ook als je niet net om de hoek komt kijken en al veel zelf doet, kun je je daar wellicht nog in vergissen.

Ik ben namelijk absoluut geen voorstander van 24/7 op de wei. (Hoefbevangen paard hierdoor) Dit houd in dat je de tijd moet hebben om ze op het gras te zetten, ze er ook weer af te halen, hooi te voeren, water bijvullen, mest opruimen en inderdaad reparaties en onverwachte zaken. Ik moet zeggen dat dit met een 40 urige (en soms meer) werkweek heel zwaar was. Ik stond om 5 uur tot half 6 's ochtends te voeren en water te vullen, om vervolgens te douchen en klaar te maken voor werk en dan nog voor ik wegging de slowfeeder vullen zodat ze zolang mogelijk hooi hadden, na mijn werk rond 6 uur begonnen de klusjes als mest ruimen en watervullen etc. weer, als ik dan ook nog wilde rijden at ik meestal rond half 10 's avonds pas zelf en haalde ik ze rond 11 uur 's avonds weer van de wei. 24/7 buiten betekend ook voorjezelf 24/7 alleen maar paarden, het is echt een heel management.

Ik moet zeggen dat ik wel bedenkingen heb bij het steeds heen en weer halen van je paarden.
Je bent ze steeds aan het verhuizen, wat het invallen ook niet ten goede zal komen. Geen regelmaat in weidegang en daarnaast is 24/7 gras geven aan schrale paarden in mijn ogen een risico, gezien hun weerstand lager is, is de kans op zaken zoals hoefbevangenheid aanzienlijk groter.
Als je de mogelijkheid hebt, en het niet erg vind al het werk erin te stoppen, zou ik eerder overwegen ze permanent op die wei te zetten.

Succes in ieder geval.

Vesceron, ik snap je verhaal niet helemaal. Je zegt tegen 24/7 te zijn. Licht toe hoe je zelf je paarden hield en dit was geen 24/7 buiten toch? daarna geef je aan dat 24/7 een groot risico is voor sobere rassen i.v.m. hoefbevangenheid en eerder te overwegen ze permanent op de wei te zetten, maar permanent is dus 24/7. Sorrie, maar ik snap echt niets van je verhaal....

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:53

foutje
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 05-09-14 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:55

Weidebloem, ik zeg zeker niet tegen 24/7 buiten te zijn, in tegendeel, ik ben voor.
Ik ben alleen tegen 24/7 GRAS, staat er ook precies zo (op de wei staat er). Daarom geef ik aan dat je de tijd en mogelijkheid moet hebben om ze steeds te verplaatsen van het gras naar het stuk zand.

Daarna geef ik aan dat 24/7 op GRAS een risico is (overigens zei ik niet voor sobere rassen, maar voor schrale paarden).

Ik zou overwegen ze permanent BUITEN te zetten (en niet steeds te verhuizen) waarbij ze een weidemanagement zelf kan gaan invullen door ze ook op het zand te houden. Excuses, daar staat inderdaad "op die wei" maar ze gaf zelf aan op die wei een stuk af te willen zetten zonder gras, had ik wellicht wat moeten verduidelijken.

Overigens heb ik mijn paard zeker wel 24/7 buiten gehouden, alleen niet 24/7 op gras, ook dit staat zo omschreven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:12

ah nu snap ik de verwarring! dank je wel voor je uitleg!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:18

Gelukkig, misschien had ik wat te vluchtig getypt :+
Graag gedaan :-)