Help! Hij is niet bang van verkeer maar toch erg onzeker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:26

ThirzaXinge schreef:
mijn pony had dit ook

wij hebben toen bloemetjes in de wei gezet en dan maar zelf laten uitzoeken, het werkte wel :')

:') zag er nog leuk fleurig uit zeker?
ik denk voor dit paard het verstandig is om iemand die hij/zij goed kent ernaast te laten lopen en er zelf op te gaan zitten.
zingen kan ook nog wel eens helpen :D
(mensen kijken je dan wel raar aan :Y) )

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:28

Ik ken dit ook! Mijn merrie wanneer ze alleen op buitenrit moet staat ze om de 200M wel een x op de achterbenen om vervolgens echt niet meer verder te willen.
Soms na 10 minuten gaat ze ineens wel. Of ik moet haar in draf zetten, wil ook wel eens lukken.

En heel soms dan gaat het echt niet en moet ik ff afstappen. En vervolgens stuk verder weer opstappen en is er daarna weinig aan de hand..

Zweep werkt averechts. Al heb ik die wel bij me anders peert ze hem er denk tussenuit.

Heb dus geen tips :p

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:29

Na twee jaar hetzelfde probleem gehad te hebben zijn we opeens zover dat hij voorop loopt. Hij hoeft geen ander paard meer voor zich te hebben (of een fietser). Ook ik heb er twee jaar lang naast gelopen maar opeens ging bij hem de knop om :)*

Als hij iets eng vindt bouwt hij ook enorme spanning op. Hij verstijft en er is geen beweging meer in te krijgen. Ik los het als volgt op (en het werkt perfect): Het ONgewenste gedrag maak ik moeilijk en gewenste gedrag makkelijk.
Als hij verstijft zet ik hem aan het werk. Ik laat zijn voeten bewegen, maakt niet uit hoe (cirkels linksom, cirkels rechtsom etc). Daarna bied ik hem de mogelijkheid weer aan om rechtdoor te lopen, langs die "enge" grasspriet. Hij had al snel door dat rechtdoor stappen, met een licht contactteugeltje toch echt een stuk makkelijker is dan stil te gaan staan.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:43

Ik ben benieuwd!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:52

laziezo schreef:
Voor mij is er geen verschil of ik in het bos rijd of in de polder, Maar wat Larakuhr zeg ziet ik wel wat in.. het is open dus meer kanten om in de gaten te houden of er gevaar komt.

En Berdien85. De magnesium krijg hij elke dag dus dat verminderd al de gevoeligheid van de prikkels maar de druppels kan ik er wel bijgeven, maar werken die zo snel? want dan kan ik dat nog extra geven misschien voor we naar buiten gaan

Ja klopt en je kunt het prima combineren.

Lenora_C

Re: Help! Hij is niet bang van verkeer maar toch erg onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:29

Mijn merrie heeft dit ook! Vrachtwagens geen probleem! Alleen zijn bij mij de opritten van huizen wel erg spannend! Ik neem gewoon een paardenvriendje voor haar mee en het probleem is opgelost. Alleen buiten rijden laten we voorlopig voor wat het is! We moeten er wel samen plezier in hebben en niet samen teleurgesteld terug naar stal.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 17:14

Zo zie je maar eigenlijk dat buiten rijden niet zo vanzelfssprekend is bij veel van ons!

Ik ben met Zies nu 2x nog naar buiten geweest. Eerste keer is hij 2x stil gaan staan maar lukte om hem snel weer te laten stappen. Ook stukje achteruit omdraaien en direct aandraven werkte ook wel! ik was trots

De dag erna weer! Hij heeft op zijn route die we altijd lopen 1x zeer kort stilgestaan!! Dus ik dacht van laten we eens een klein vreemd stukje erbij pakken.. Dat ging aardig tot we bij een huis kwamen waar honden achter een heg heen en weer aan het rennen waren, wat gekke sprongen tot gevolg hadden. daar baalde ik zo van! Ben daarna aan de hand een stuk gaan lopen en terug naar stal erop gestapt.

Vandaag hebben we wedstrijd gehad , maar ook hier wat spanning. We geven niet op! Morgen gaan we weer naar buiten!