Van met dekens naar zonder dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:01

hesterve schreef:
Je kan het allicht proberen. Blijf goed luisteren naar je paard. Laat ze merken dat ze het koud heeft? Dan kan je altijd nog een deken op doen.

+1 hier ben ik het mee eens
Goed luisteren en kijken naar je paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:10

Paarden hebben een hele andere gewaarwording van temperatuur dan mensen. Dus ga je eigen 'voelen' niet projecteren op het dier, maar goed observeren.
De optimale omgevingstemperatuur voor een paard ligt gemiddeld tussen de 5 en 15 graden. (een mens ca. 18 -22) Daarbij heeft het paard ook meer fysieke vrijheid zonder deken.
Ik zou het gewoon proberen. Als het blijkt dat het een dag wat (te) fris/nat is, kun je een regendeken op doen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:15

Mijn Quarter kruising was ook altijd voornamelijk in de winter een stal gewend (ook overdag, ze hadden daar geen mogelijkheid tot overdag buiten lopen, dus ook overdag warmte uit de stal en van elkaar) en hij was afgelopen winter heel hard geschrokken van het buitenstaan overdag zonder deken. En nou hadden we best een milde winter. In de lente hadden we het ook even wat minder qua temperatuur en toen ze dus al in de nachten buiten verbleven stond ie zo te rillen tegen 10 uur in de avond dat ik m toch maar een regendeken om heb gedaan voor de nacht. En dat terwijl het droog was en al een graad of 12 in de nachten. Ik heb dat afgelopen winter en afgelopen lente heel voorzichtig moeten aanpakken. En hij had heus een beste wintervacht hoor. Afgelopen zomerweken had ik eerst met 10 graden en alles daaronder in de nacht nog een ongevoerde waterdichte deken om, langzaam heb ik dat afgebouwd, want elke keer als het een graad of 14 was, dan voelde hij zich prettig, daaronder werd ie wat kleumerig. Extra veel ruwvoer, en geleidelijk eens een keer met 12 graden zonder deken laten staan (wel zolang het in de nachten droog was), daarna eens een keer met 10 graden ook zonder laten staan met extra veel ruwvoer en moet zeggen, ik controleer m regelmatig maar hij heeft al weken geen ongevoerde deken nu op gehad in de nachten. Terwijl we ook al wel 9 graden hebben gehad hier. Dus dat lijkt wat bijgetrokken te zijn. Deze herfst blijft ie ook zonder deken staan, tenzij het langdurig regent. Hij houdt niet van regen. Als ik ze al een deken op doe is het wel van Horseware, die ademen goed, hebben een goede denier buitenkant en hebben een prettige voering waardoor het idee van een deken op al een stuk aangenamer is.