Wedstrijd jasje verplicht met knopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:50

miss_lizje schreef:
Niet mee eens kleinvosje.
Een jury kan ook lagere punten geven voor verzorging als het paard niet in knotten is. Terwijl losse manen ook zijn toegestaan.

Ja tuurlijk maar als jij gewoon een net rijjasje aan hebt met een rits dan hebben ze toch geen reden om lager te punten. Als jij je paard niet invlecht hebben ze wel een reden

kleinvosje

Re: Wedstrijd jasje verplicht met knopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:51

Wat is die reden dan? I de reglementen staat dat het met losse manen mag. Dat is dus geen reden.

For the record, ik ben jury ;-)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:53

Ik vind dan persoonlijk dat je minder moeite doet dan iemand met wel knotten. Ik zou er minder punten voor geven. Als je een jasje aan hebt dan maakt het toch verder niet uit of er een rits of knopen aan zitten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:55

bliver schreef:
Ik vind dan persoonlijk dat je minder moeite doet dan iemand met wel knotten. Ik zou er minder punten voor geven. Als je een jasje aan hebt dan maakt het toch verder niet uit of er een rits of knopen aan zitten

Dat mag dus niet, lager punten omdat JIJ vindt dat iemand dan minder moeite doet. Dat is persoonlijke voorkeur. Het gaat erom wat er in het reglement staat. Daar staat dat losse manen mogen, dus mag je daar niet voor aftrekken omdat je het minder mooi vindt of wat voor reden dan ook.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:07

Nou dat bespaard mij voortaan een hoop moeite dan. Geen benen meer wassen en die manen lekker gekamd los laten. Wedden dat ik er commentaar op krijg bij verzorging.
Daarnaast zijn er ook jury's van de oude stempel die het bijv. ook niet eens zijn met dat de plastron niet meer verplicht is. En daar nog een opmerking over maken ook.

Maar ontopic, het verschil in verzorging tussen jasje met rits of jasje met knopen is dusdanig klein dat ik denk dat de meeste mensen het niet door zullen hebben.

edit:

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling
niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden
gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering
gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van
toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band.
De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.

De voorkeur word dus al door het reglement aangegeven. Ik zou het dus best begrijpen dat iemand die zijn paard totaal niet getoiletteerd heeft een veel lagere score krijgt als iemand die alles tot in de puntjes verzorgt heeft. Ben juist eerder verbaast dat je dus wel de zelfde punten kan krijgen voor verzorging. Dat moedigt toch totaal niet aan om netjes en verzorgt de ring in te gaan?
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 27-08-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:11

Als jij alles volgens de reglementen doet, is er als het goed is niets aan de hand. Krijg je dan alsnog opmerkingen van een jury, dan mag je dat est melden bij de KNHS...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:19

Het gaat trouwens om dit jasje. Op het plaatje vind ik hem helemaal niet mooi, in het echt zit hij veel strakker aangesloten.
Afbeelding

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:40

daar word regelmatig mee gereden hoor! Zelfs in de subtop. Ik heb bijvoorbeeld diederick van Silfhout met dit jasje gezien.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:45

miss_lizje schreef:
Nou dat bespaard mij voortaan een hoop moeite dan. Geen benen meer wassen en die manen lekker gekamd los laten. Wedden dat ik er commentaar op krijg bij verzorging.
Daarnaast zijn er ook jury's van de oude stempel die het bijv. ook niet eens zijn met dat de plastron niet meer verplicht is. En daar nog een opmerking over maken ook.

Maar ontopic, het verschil in verzorging tussen jasje met rits of jasje met knopen is dusdanig klein dat ik denk dat de meeste mensen het niet door zullen hebben.

edit:

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling
niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden
gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering
gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van
toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band.
De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.

De voorkeur word dus al door het reglement aangegeven. Ik zou het dus best begrijpen dat iemand die zijn paard totaal niet getoiletteerd heeft een veel lagere score krijgt als iemand die alles tot in de puntjes verzorgt heeft. Ben juist eerder verbaast dat je dus wel de zelfde punten kan krijgen voor verzorging. Dat moedigt toch totaal niet aan om netjes en verzorgt de ring in te gaan?

Dus hun voorkeur gaat uit naar knotjes met wit elastiek? In veelal zwarte manen? Rare voorkeur :P

Ken helemaal geen jasjes met ritsen maar die vind ik wel mooi ^

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:51

bliver schreef:
daar word regelmatig mee gereden hoor! Zelfs in de subtop. Ik heb bijvoorbeeld diederick van Silfhout met dit jasje gezien.

Ik heb hem gekregen van mijn werk eigenlijk, rijden hoog in de springsport, maar ik dacht dat het misschien met dressuur anders was! Heb Diederik er niet nee gezien.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:52

Giolli schreef:
bliver schreef:

Ik heb hem gekregen van mijn werk eigenlijk, rijden hoog in de springsport, maar ik dacht dat het misschien met dressuur anders was! Heb Diederik er niet nee gezien.

Nee hoor springen en dressuur zijn dezelfde regels al zie je dit soort jassen bij springruiters veel meer

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:53

Bedankt voor de nuttige antwoorden. Volgend weekend eerste concours met mijn jonkie dus was al een beetje nerveus en toen kreeg ik óók nog die opmerking over dat jasje! Haha..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:54

Maak je niet druk! Lekke rijden. Succes

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:55

Ik lees niets over veelal zwarte manen? De voorkeur gaat inderdaad uit naar netjes gevlochten, zodat je aan beide zijden van de hals hetzelfde beeld kunt hebben en bijvoorbeeld goed de juiste of onjuiste buiging kunt zien. Maar dat is een voorkeur, de andere opties zijn ook gewoon toegestaan en horen geen andere punten op te leveren. Ook het witte elastiek hoeft niet, het mag.

Totaal niet getoiletteerd zie je ook meteen, dan zijn de manen bijvoorbeeld niet netjes van gelijke lengte en niet goed verzorgd. Dat is reglementair gewoon aangegeven en mag dan dus wel lager beoordeeld worden.

Vergeet ook niet dat de hoefverzorging en harnachementsverzorging ook allemaal in dat ene cijfer meegenomen worden he...

Maar goed, het ging hier over een jasje met rits, dat is gewoon toegestaan!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:59

Rits is gewoon een 'modernere' versie, met knopen zijn klassiek. Maak je niet al te veel druk, en succes met je wedstrijd :)

edit; veel makkelijker eigenlijk met rist, bij mijn rijjasje waren de knopen foetsie en kon ik er nieuwe op zetten
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 27-08-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:02

kleinvosje schreef:
LoveChamp schreef:
Na mij weten mag je alles dragen maar kost het punten. Ik zou zeggen of bel de KNHS even en vraag het of waag de gok erop en probeer het ik denk niet dat ze je daarom de ring uit mogen sturen. Ik volg even want het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt :p

Als eerste: lees het topic eens even door, want het antwoord is als van de KNHS gekomen.

Ten tweede: Als iets reglementair mag, mag een jury daar geen punten voor aftrekken zoals je in je eerste zin suggereert.

Oww oeps daar heb ik dan overheen gelezen heb even snel overgekeken :=
Goed dat ik dat weet want ik heb er een keer -2 opgehad bij een onderlinge omdat ik een vest aan had daarom dacht ik dat dat mocht.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:03

Maar onderling is wat anders als officieel ;-)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:04

kleinvosje schreef:
Maar onderling is wat anders als officieel ;-)

Haha jaa dat zeker maar omdat dat toen bij mij al gedaan werd dacht ik dat dat officeel dan al helemaal niet mocht maar dan neem ik het terug

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:08

miss_lizje schreef:
Niet mee eens kleinvosje.
Een jury kan ook lagere punten geven voor verzorging als het paard niet in knotten is. Terwijl losse manen ook zijn toegestaan.

Ik krijg met losse manen gewoon dezelfde punten hoor. Toen mijn paard nog lange manen had en dan ingevlochten bovenop de hals kreeg ik wel vaak een puntje meer voor verzorging, maar dat was ook wel heel mooi.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:36

Vroeger stond er inderdaad specifiek in het reglement vermeld dat een jasje knopen moest hebben, echter is deze zin er met een reglementswijziging uitgehaald. Nu is een rits dus gewoon toegestaan.

Als reactie op kleinvosje; in het reglement staat wel duidelijk 'in voorkeursvolgorde', ik geef wel een lager punt bij niet ingevlochten paarden. Dat heeft niks met mijn persoonlijke voorkeur te maken, maar met die van het reglement. Overigens ook zo geleerd op de jurycursus..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:42

Geef jij een mooie vlecht dan een nog lager cijfer dan losse manen? Staat namelijk wel lager in de volgorde. ;) Ik blijf het een onzincijfer vinden.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:13

Nies_ schreef:
Geef jij een mooie vlecht dan een nog lager cijfer dan losse manen? Staat namelijk wel lager in de volgorde. ;) Ik blijf het een onzincijfer vinden.

Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit gezien heb bij een niet Fjord/Haflinger/IJslander/Shetlander/Fries (welke weer apart genoemd worden, waarvoor voorkeursvolgorde niet geldt).

Ben het met je eens dat het een onzincijfer is, heb mij er als ruiter ook nog nooit druk om gemaakt.