Vanaf welke leeftijd kind paard laten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:05

Mijn dochter is vanaf 5 jaar begonnen met 2 x per week pony les (half uurtje per les).
Met 9 jaar reed ze vrijwel dagelijks (op verzorgpony een B-tje of op onze eigen pony een E-tje)
Mijn dochter is hypermobiel en juist het paardrijden is heel goed voor haar (verstevigt de spieren) volgens de fysio en de huisarts

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:11

Ikzelf ben ook begonnen op mijn 4.
Heb toen heel brave pony gekregen waar ik veel plezier mee gehad heb.
In het begin was het enkel stappen aan de hand, maar ik zat al snel mee in de lesjes (30min).
Focus op die leeftijd is nog niet zo groot, dus lesjes niet te lang houden.

Angela

Re: Vanaf welke leeftijd kind paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:14

Mijn dochtertje is nu 5 en een half en gaat eens in de week zo'n 5 tot 10 minuten op mijn paard. Ik laat mijn paard aan de longe lopen, en ze mag stappen en draven. Mijn paard is bestuurbaar op stem, dus eigenlijk longeer ik mijn paard terwijl ze erop zit.

Als ze 6 is, en wilt, mag ze beginnen met rijlesjes. Dit zijn privelesjes van een half uurtje, op de pony's (dus niet op mijn eigen paard, al zou dat later misschien wel kunnen).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:18

Ik ben op mijn 4e begonnen met lessen op een shetlander. Mijn zus was 6 jaar ouder en ik reed gewoon met haar mee in de les. Wekelijks een uur. Ik heb er geen last van gehad. Ik heb zelfs foto's dat ik als baby al voorop zat mij mijn zus... maar ja dit is wel al 30 jaar geleden... :=

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:21

Voor mijn vierde verjaardag kreeg ik mijn eerste paardrijles. :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:53

Fijn topic, mijn dochtertje is wel nog niet zo oud (nu 3) maar ik heb vaak nagedacht over het wel of niet van paardrijden. Ze zit nu al af en toe lekker een rondje in stap op paard.. zonder papa of mama, want dat wil ze niet meer.

Ik heb namelijk vroeger altijd geleerd dat het niet heel goed ovor de heupen was en ook altijd gedacht dat daar mijn pijnlijke symfyse (tijdens de zwangerschap) vandaan kwam.

Voor diegenen die begonnen zijn met Voltige, dat is toch ook vrij intenstief (net zoals turnen) of dan alleen maar de simpele oefeningen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:20

Riddershow schreef:
Fijn topic, mijn dochtertje is wel nog niet zo oud (nu 3) maar ik heb vaak nagedacht over het wel of niet van paardrijden. Ze zit nu al af en toe lekker een rondje in stap op paard.. zonder papa of mama, want dat wil ze niet meer.

Ik heb namelijk vroeger altijd geleerd dat het niet heel goed ovor de heupen was en ook altijd gedacht dat daar mijn pijnlijke symfyse (tijdens de zwangerschap) vandaan kwam.

Voor diegenen die begonnen zijn met Voltige, dat is toch ook vrij intenstief (net zoals turnen) of dan alleen maar de simpele oefeningen?

Hier met name simpele oefeningen voor het evenwicht. Je kan het in elk geval niet vergelijken met turnen. Niet het voltige niveau bij jonge kinderen in elk geval;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:24

Bij mij op de manege mocht je ook pas rijden als je 7/8 was. Ik ben veel later begonnen, maar toen was ik nog te slap in m'n benen etc. Dit verschilt per kind natuurlijk.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:29

Heb veel ponylessen gegeven, op beide maneges mochten de kinderen vanaf 6 jaar rijden.
Bij alle kinderen begonnen we wel met 5x een half utje privé les waarbij ook opzadelen borstelen zat.
Het kan wel zes jaar maar je merkt goed dat als xe een jaartje ouder zijn dat ze het beter kunnen begrijpen en luisteren.
Hoe jonger ze zijn des te minder lang kunnen ze zich concentreren op het rijden en hobbelen ze gewoon een beetje mee.
(Uitzonderingen hierin daar gelaten natuurlijk).

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:41

Mijn kids zitten al van af ongeveer een jaar op de pony. Maar wel kort, even 100m stappen en dan er af en dat 1x per week. Toen ze 6 en 7 waren hebben ze een half jaartje op een manege gereden. Nu zijn we 2 jaar verder en rijden ze 1x per week/twee weken een half uur tot drie kwartier, stap en draf. Galop doen we poradisch, met een D-pony vinden ze het nog snel en echt springen. Alles gewoon spelenderwijs en op hun tempo.

xMichelleM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:41

Ik zit al vanaf mn 6e op paardrijden, dat vind ik ook een prima leeftijd. (maar dat hangt natuurlijk ook van kinderen af)

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:15

Ik zou als het bij je in de buurt zit kleine kinderen ook eerst op voltige doen. Dan leren ze toch in teamverband de omgang met pony's en het is super goed voor het evenwicht en het vertrouwen voor de kinderen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:37

Wij hebben op de manege alleen lessen, geen stapritjes oid. We beginnen met lesgeven (1x per week of 1x per 2 weken) vanaf een leeftijd van 7 jaar, met (longe)lessen van een halfuur. De minimumleeftijd heeft voornamelijk te maken met het denkniveau van de kids, het is erg prettig als ze de instructies kunnen begrijpen en simpele verbanden kunnen leggen (gillen/rennen vlakbij een paard --> paard schrikt). Ook zijn de meeste kinderen tegen die leeftijd motorisch ver genoeg ontwikkeld om bijvoorbeeld het lichtrijden op het ritme van de pony onder de knie te krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:54

Maar dat heeft dan dus duidelijk meer te maken met de geschiktheid voor de manegeomgeving/les (vooral in groepjes) dan voor het paardrijden zelf. En dat ligt heel anders als je een eigen paard hebt en er zelf bij bent.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:57

Dit hoor ik meer maar kan nou nooit de bron vinden of een onderzoek dus waarom zou het slecht zijn?
marleen_usar schreef:
Te jong is niet goed vanwege hun bekken, ik vind een jaar of 7 een goede leeftijd.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:59

Meestal vanaf 6-7 .. heeft te maken met de groei enzo
ik ben zelf met 6 begonnen :D

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:07

Ik ben zelf begonnen toen ik nét 6 was en ik zou niet weten waarom daar wat mis mee zou zijn :)! Mits je kind er zelf om vraagt natuurlijk en het niet het idee van de ouder is het kind te laten paardrijden :o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:20

Ik vind zelf dat de jongsten rond hun 6e met 'echt' les kunnen beginnen. Ik ben zelf op m'n 8e begonnen, tot toen nooit paardengek geweest. Wat ik wel altijd echt prettig heb gevonden is dat mijn eerste jaar les een jaar privéles was (op een kleine stal). Zo werd ik niet afgeleid door anderen, en ondertussen was er voor de instructrice maar een iemand om op te letten en dat was ik.
Tot haar 6e zou ik haar gewoon af en toe meenemen en lekker een paar rondjes laten hobbelen.
Ik heb ooit wel eens gehoord dat te jong beginnen niet goed is, maar of dit waar is kan ik niet zeggen.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:40

Ach ik zat al op het paard toen ik nog geen jaar was had zelfs mijn eigen paarden al en mijn shet,
volgens mij was het eerste woord wat ik kon zeggen paard :')

Ben er mee opgegroeid en reed als 3 jarige al snel rond op mijn pony :j als het niet eerder was geweldig om die foto's terug te zien

Ik denk dat je moet kijken naar het kind,
Het kan echt geen kwaad om 10 min te stappen,( draven ) beetje leren teugels vast te houden enzo

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:25

Islien schreef:
Meestal vanaf 6-7 .. heeft te maken met de groei enzo
ik ben zelf met 6 begonnen :D

Ook hier de vraag waar is de bron en onderzoek hiervan je groeit namelijk ng verder door als de leeftijd zes à zeven. Dus die stelling klopt niet echt in mijn ogen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:27

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:30

ik ben met lessen begonnen toen ik 4 was ( ik word nu 40 :+ ), daarvoor kermisritjes enz.

kan geen kwaad hoor, ik zou haar wel op een pony laten lessen en af en toe op je paard zitten/stappen is geen probleem.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:35

Ik was nog net geen 4 jaar, ik ben nu in de 40. En geen last van mijn bekken of andere nare dingen, die je volgens sommige mensen er van kan krijgen.. :D

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:44

Ik ben zelf begonnen met 7. Mijn zoon bij 10. Op de manege in de buurt geven ze kinderen van 4 jr een half uur les. Op de manege van mijn zoon is het vanaf 7.

Ik zou haar gerust een rondje laten rijden als ze het leuk vindt en dan spelenderwijs uitbreider naar haar wil en kunnen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:26

Omgang met paarden wordt er al vanaf dag 1 ingestamt, dus daarvoor hoef ze niet op les/manege ;)

Maar misschien wordt het dus over een jaartje op zoek gaan naar een leuke pony..