Zwaar paard en jong veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guess_NH

Re: Zwaar paard en jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:26

Ja je oudere paard kan wel speels zijn, maar is toch anders als een leeftijdsgenootje.
Ik heb zelf dit jaar ook 2 veulens aangeschaft (ging voor 1 kijken en ben toen met 2 gekochte veulens naar huis gegaan :+ ). Ik twijfelde of ik ze in de opfok wilde zetten, ben daar ook gaan kijken. Nu heb ik zelf een stuk grond met 3 stallen en besloten dat ze gewoon bij mij op de weide komen. Ik heb nog en volwassen ruin en een volwassen merrie lopen, dus dan staan ze gemengd. Dan hebben ze toch (in dit geval 2) paarden die ze opvoeden en op hun plek kunnen zetten en een leeftijdsgenootje waar ze mee kunnen ravotten.

Als je de optie hebt zou ik zeker de overweging nemen, of evt een plekje aanbieden voor een veulen van een ander.
Mooie knappe man heb je aangeschaft trouwens! :D

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:31

Ik zou ook ( als je de optie heb ) in overweging nemen er een veulen bij te hebben staan. Knappe vent hoor! :)

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 13:04

Ik kan die optie inderdaad in overweging nemen maar dan ga ik wel moeten verbouwen in men stal ... Kan momenteel geen 3 paarden stallen .. zal het eens overleggen met men vriend

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:09

Ik denk niet dat het een probleem gaat opleveren. Onze lompe grote zware tinker is pleegpapa geweest van een pasgeboren klein ponyveulen. Moeder stond in de groep waar onze tinkerman de leider was. Merrie is apart van de kudde geboren en met een drie dagen oud veulen er weer bijgezet. Veulentje was echt een fijn breekbaar poppetje maar de merrie had het snel slim bekeken. Alleen bij zogen keek ze naar het veulen om, de rest van de tijd werd ze bij onze tinker afgeleverd zodat die zich ermee bezig kon houden.

In he begin voor mij vooral erg spannend maar hij ging er zo voorzichtig mee om. Naar mate ze groter, steviger en brutaler was werd hij ook wat lomper in zijn doen.

Ik vergelijk het altijd maar met honden, daarin kan een grote herder ook heel voorzichtig spelen met een kleine pupterrier.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:36

Bij mij is het goed gegaan met een veulen bij mijn oudere paard.
Tuurlijk gaan ze elkaar roepen als ze elkaar niet zien maar dat is een kwestie van wennen.
Ik de eerste twee weken niet op mijn oudere paard gereden emaar ben daarna gewoon weer begonnen met rijden waarbij ik het veulen op stal zette.
Werkte prima.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 14:15

Dankje trouwens voor de leuke comments .. Vind hem ook niet mis ! Helemaal iets anders als men dikkont

Ik denk dat het vooral afwachten gaat worden eenmaal hij er is.. ieder paard reageert anders maar ikhoop dat het toch gaat klikken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:21

KailyxMur schreef:
Aha, we zijn weer lekker bezig met het beeld geven "hoe het hoort".
Topic gaat nu andere kant op dan volgens mij de bedoeling van TS was.

Wat een onzin zeg. TS vraagt om advies en dan krijgt ze die. Al is het niet het advies dat ze graag wil horen.
En misschien is "hoe het hoort" wel de beste raad, want het is niet voor niets "hoe het hoort".

TS doe met de raad wat je zelf wilt uiteraard.
Leuk veulen heb je gekocht trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:38

Een ouder paard kan wel speels zijn maar dan kan het wel gevaarlijk worden. Jonge hengsten/ruinen leggen elkaar het liefst de hele dag op de knieen door er bovenop te steigeren en dat wil je niet met een veulen en een volwassen paard.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:26

Babootje schreef:
KailyxMur schreef:
Aha, we zijn weer lekker bezig met het beeld geven "hoe het hoort".
Topic gaat nu andere kant op dan volgens mij de bedoeling van TS was.

Wat een onzin zeg. TS vraagt om advies en dan krijgt ze die. Al is het niet het advies dat ze graag wil horen.
En misschien is "hoe het hoort" wel de beste raad, want het is niet voor niets "hoe het hoort".

TS doe met de raad wat je zelf wilt uiteraard.
Leuk veulen heb je gekocht trouwens.

Haha onzin? Niks onzin. Ze vraagt advies of het kan om bij haar oudere paard te zetten.
Ze vraagt NIET of het te vroeg is dat veulen weg gaat bij de moeder, of in de opfok te gooien.

En 'hoe het hoort' is tegenwoordig alleen een beeld van mensen. Iedereen heeft zijn eigen manier, en 'hoe het hoort' is absoluut niet altijd de juiste.
Mijn jaarling merrie loopt ook in de kudde van 5 paarden, en wordt er zo'n 3 x per week uitgehaald. Erg? Nee want dat is voor MIJ de juiste manier.

Het gaat er om dat er soms nogal doorgedramt wordt dat je een veulen in de opfok moet douwen of dat hij te jong weg gaat.
En TS vraagt daar helemaal niet om, ze vraagt of het gaat om haar veulen bij haar oudere paard te zetten.
Niks onzin dus, gewoon aangeven dat het topic geheel de andere kant uitging dan dat de bedoeling was!!

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:31

Kitsu schreef:
@KailyxMur dankje , idd was weer even een heel andere kant aan het uitgaan als ik bedoelde , dus speciaal voor jou een foto van men kleine vriend.
[ Afbeelding ]

Nog een jong dier erbij ja ? Zo oud is mijn paard nog niet eh , zou hij niet spelen ?
Anders toch in overweging nemen een jonge shetlander te kopen .. Maar daar heb ik dan weer geen extra stal voor natuurlijk

Aii, hij is echt prachtig. Die mag je hier wel afleveren hoor, strikje hoeft niet eens :+ :')

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:57

Haha ! Het is wel een stoere hoor , zich altijd oprichten als je een foto neemt. Ben benieuwd

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:39

Ik zou er ook zeker een wat jonger paardje of veulen bijzetten/lenen. Shetlander kan prima. Mits hij ook de verzorging kan krijgen die hij nodig heeft en niet alleen voor de sier rondloopt als grasmaaier. Schuilstal of oude container box geen optie?

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:42

Ik kan misschien een schuilstal bijmaken.. Maar dat moet ik eerst even overleggen met de weibaas natuurlijk.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:52

Heb het altijd gedaan zoals ts. Soms gaat het gewoonweg niet anders, de eerste keer was het veulen 5 maanden oud, en was de merrie niet zo vriendelijk, maar het ging al snel heel erg goed.
De tweede keer heeft mijn toenmalige ruin, de jaarling heel goed opgevangen, ze hebben heel wat samen gespeeld, de ruin was toen in de 20. Ze waren echt maatjes.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:35

Hier een foto van de 2 op hun eerste dag. Het klikt heel goed en ze zijn best gelukkig samen

Afbeelding

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:38

Fijn!

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:49

Ik denk ook wel dat het oudere paard rekening houdt met de kleine. En anders, de kleine is waarschijnlijk wel in staat om zichzelf te redden, nietwaar?

Echter, waarom zou je een veulen met een ouder paard laten opgroeien?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:19

Waarom niet? Gemengde kudde is imo alleen maar beter voor zo'n snotbel.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:55

Joh TS wat een leuk koppel!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:56

Wat een tof duo, zo samen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:13

Leuk om te zien! Hopelijk heb je twee dikke vriendjes voor het leven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:46

Ayasha schreef:
Waarom niet? Gemengde kudde is imo alleen maar beter voor zo'n snotbel.

twee paarden is geen gemengde kudde.

Ts, fijn dat hij hem goed geaccepteerd heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:27

en twee veulens bij elkaar zonder een oudere er bij is een beter plan? Wat hebben die elkaar te leren? :)
Is als twee kleuters samen zetten en er van uit gaan dat die elkaar leren volwassen worden... :?
Dan is een ouder dier samen zetten met een jonkie imo het minst slechte van de opties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:40

Voor een hengstveulen kan dit een heel saaie situatie zijn met alle problemen die daarbij horen. Hengsten horen te kunnen raggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:43

Denk dat ie met een ardenner wel wat kan raggen.... :D En die Ardenner weet heus wel dat 't een jonkie is en past zich wel aan.
Zelfs die duivel thuis die nergens rekening mee heeft gehouden in zijn 18 jaar past zich aan aan die kleine terrorist waar hij bij staat en die kunnen heerlijk samen ravotten. :+