(JV)Stemhulpen tijdens de proef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruikt je wel eens een stemhulp tijdens de proef?

Nee, nooit
11 (18%)
Soms, alleen als....
32 (54%)
Ja, regelmatig en de jury...
16 (27%)

Totaal aantal stemmen: 59

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:00

Alleen hoooo, of prrrrt (afhankelijk van wat het paard is aangeleerd) en eventueel braaaaf, maar dat kan ik ook duidelijk maken door even een klopje op de hals te geven zoals Sjuimpje het ook beschrijft. Zo doe ik het thuis ook en dat kennen ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 03:06

Zo half binnenmonds kun je aardig wat geluidjes maken hoor Haha!. Wel even thuis goed oefenen natuurlijk. Het kriebeltje op de hals komt mij ook bekend voor .
Waar ik wel op moet letten tijdens de proef is dat ik niet automatisch dingen tegen mijn paard zeg, sommige dingen zitten zo ingebakken dat ik soms per ongeluk wel eens gewoon iets zeg als "goed gedaan". Daar moet ik dus thuis ook goed op letten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 03:10

Bij dressuur eigenlijk alleen bij verruimen... en een goed zo meisje...

Bij western klets ik mijn paard de oren van het hoofd. Maar bij western mag het ook Lachen

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:21

Ik schijn ook best veel te praten tijdens mijn proeven. Vaak zijn het geen klikjes of gang-commando's, maar meer hoooo's of 'doe nou eens niet zo gek merrie' of 'hee dwarskop, werk eens even mee' zinnetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:07

Een paar jaar terug had ik een (jong) paard dat zich vreselijk opwond over het aangaloperen en die dat dan dus in een enorme bok deed. DIe liet ik op de stem aangaloperen. In het voorlezen wachtte mijn zus dan tot ik bij het juiste stukje was en riep dan "Bij A in arbeidsgáá-lop Schijnheilig Ik heb er nooit commentaar op gehad Haha!

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:50

stem hulpen zijn eigenlijk niet toegestaan volgens mij moet het paard bij dressuur gewoon zo correct aan de hulpen zijn zodat ie het ook zoder stem kan.
Ik heb wel eens een opmerking van de jury gehad dat ik te veel met mn tong klik. Dat was zo'n automatisme geworden... Haha!
Ik had een keer gelezen dat tongklikken niet zo heel erg is maar als het paard er niet op reageert doe het dan liever niet.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 17:36

ik gebuik regelmatig stemhulpen mijn pony vertrouwd dan alles wat beter ik doe dit dan alleen wanneer ik niet bij de jury ben maar toch helpt het heel goed

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:23

Ik gebruik niet zo heel vaak stemhulpen tijdens mijn proef, hij wordt wel altijd beloond na het verlaten van de ring bij A. Maar tijdens mijn proef zijn we beiden zo geconcentreerd, dat ik er niet eens aan denk. Alleen als hij heel heet is, dan praat ik wel heel zachtjes op hem in, af en toe, even zeggen datie kalm aan moet doen.
Tijdens de training zeg ik het wel meteen tegen hem, als hij een moeilijke oefening braaf doet, maar in de proef doe ik dat dus na afloop, als ik klaar ben.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:55

Mijn paard luistert iets te goed naar de stemhulpen van de voorlezer. Nu start ik nog maar pas, maar toen er tijdens een eerste wedstrijd tussen A en F (?) arbeidsgalop voorgelezen werd, zat mijn paardje gelijk in galop (dus op het moment dat het voorgelezen werd).
Dit hebben wij de wedstrijd erna vervangen door 3e gang. Nu snapt het paardje het, en kan er gerust arbeidsgalop gezegd worden.
Maar, mag dit?
Verder gebruik ik geen stemhulpen, het is algemeen bekend dat het niet mag, en daar kun je dan toch ook op trainen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:43

Ik gebruik het in principe niet, maar ik ben er 1x op gestraft tijdens een onderlinge wedstrijd, kreeg er 1 minpunt voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:02

astridastrid schreef:
Dit hebben wij de wedstrijd erna vervangen door 3e gang. Nu snapt het paardje het, en kan er gerust arbeidsgalop gezegd worden.
Maar, mag dit?

Volgens mij mag dat niet, want er moet voorgelezen worden wat er in het boekje staat en niet iets anders.
Maar een vriendin van mij had eenzelfde probleem. Als Marty in galop zat en ik zei daar en daar arbeidsdraf, dan viel hij ook meteen in draf. Dat hebben we toen opgelost door Heel hard Arbeids te roepen en dan wat zachter draf en dat werkte dus wel. Officiëel zal dat ook wel niet mogen, maar goed, ze heeft er nooit commentaar op gehad.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:14

Bij hulp van derden (dus een voorlezer die lesgeeft) behoort eigenlijk uitsluiting te volgen. Ik heb dit 1x gedaan, omdat de voorlezer net zo les stond te geven als tijdens een prive-les en dat gaat me toch echt te ver. Ik maak er altijd een opmerking over op de coupon, en het komt zeker in de punten terug.

Wat betreft stemhulpen van de ruiter. Ik wil er eerst helemaal zeker van zijn dat de ruiter stemhulpen geeft. En de eerste keer wil ik nog wel negeren. Daarna is het gewoon -1 bij elke stemhulp, en dat licht ik ook toe op de coupon. Ik heb eens iemand in de ring gehad (L2) waarbij het paard alleen nog maar vooruit liep op de stemhulpen. De ruiter zat aan een stuk door te klikken met haar tong. Er zaten zeker 10 strafpunten in die proef (en dan heb ik nog maar bij de helft van de onderdelen een strafpunt eraf getrokken).

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:32

Ik gebruik zelden stemhulpen alleen om hem soms rustig te krijgen
als ik voor lees probeer ik nooit de rrr te gebruiken om dat veel paarden daar op reageren de ruiter hoort bij mij dus arbeids daf en glop dus ook geen overduidelijke aaaaaaa want daar reageren ze gewoon vaak op

ik heb trouwens wel eens in een moment van verstands verbijstering tijdens een bok met aangaloperen keihard yiehaaa geroepen gelukkig was dit onderling en kon de jury er wel om lachen !!

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:43

heej
ik rij in de B en gebruik bijna altijd mijn stemhulp Bloos!
want eenmaal in de ring begint ze meestal te rennen en krijg ik haar nooit terug en dan heel de proef door:
hooo maar , braaf , goedzo, zo is ie braaf,kom maar
gheghe heel de proef door dat moet de jury toch gezien hebben Verward
maar goed ik snap best wel dat als je hoger rijd dat je dit niet mag doen maar bij een B proefje
zelf nog geen opmerkingen over gehad maar heb ook pas 5 wedstrijden gereden Haha!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:49

Goh, ik let eigenlijk nooit op wat er voorgelezen w, meestal is dat iemand van de wedstrijdvereniging, en na zoveel proeven zijn die mensen moe, en durven weleens achter te lopen

Maar ik heb is een keer "EEJJJ" gezegd toen ie niet wou aanspringen, maar verder kan ik met niet herinneren ooit een stemhelp gebruikt te hebben tijdens een proef Verward

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:22

ik praat best wel vaak en dan dingen zoals 'goed zo' en 'rustig maar' en 'hoo' enzo Tong uitsteken gewoon om haar vertrouwen te geven

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:33

Ik praat ook in de proef tegen de paarden, maar wel zo dat de jury het niet ziet. Woorden als 'hooo' kan je vrij onopgemerkt zeggen, maar ik zeg ook wel eens 'goed' als ze iets heel goed doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:51

Ik vind stemhulpen om een paard gerust te stellen wat anders dan bijvoorbeeld klikken of draf of galop zeggen. Ik heb zelf ook een keer een waarschuwing gehad voor klikken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:08

Tessebes schreef:
Ik vind stemhulpen om een paard gerust te stellen wat anders dan bijvoorbeeld klikken of draf of galop zeggen. Ik heb zelf ook een keer een waarschuwing gehad voor klikken.

Dat vind ik ook. Als een paard ergens van schrikt en de ruiter spreekt hem even toe dan heb ik daar geen problemen mee.