Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dit klinkt als een veel te jolig paard die jullie lekker aan het uitproberen is, en daarmee ook een heel eind komt zo te lezen.Punz schreef:Cassidy: allemaal heel zinvolle informatie, maar wat ik wat moeilijk vind: We weten de leeftijd en ervaring van TS niet, weten niet welke "vooropleiding" het paard heeft. Dus ik ga dan toch voor de voorzichtige optie: niet in je eentje aanmodderen, maar zorgen voor deskundige begeleiding TERWIJL je met het paard bezig bent.
Een brutale vierjarige KWPN-er, met een onervaren amazone/ verzorgster... dat is dan toch best risicovol
Punz schreef:Ik wil niet discrimineren op leeftijd hoor. Wel op ervaring en het vermogen realistisch in te schatten wat je wel en niet kunt! Wil echt de laatste zijn die leeftijd als criterium wil nemen.
Op basis van de post van TS vermoed ik echter dat ze nog geen dijk van ervaring heeft met vier jarige paarden. En als ik dan lees dat een vriendinnetje al wat schade heeft opgelopen (bij het longeren....op de wei......), dan ben ik bang dat de noodzakelijke kennis en/of begeleiding er misschien niet is.
En dan vind ik het echt góed van TS dat ze hier om tips vraagt, dat geeft aan dat ze bereid is om te leren, en dat is natuurlijk alleen maar te waarderen. Ik hoop dan alleen dat ze in dat leertraject ook echt begeleiding heeft, anders kan het gewoon gevaarlijk worden ( maar ga er vanuit dat je het daar mee eens bent)
Cassidy schreef:Punz schreef:En ik ben iets pessimistischer vrees ik: ben bang dat er te veel alleen, of door twee paardenmeisje samen, gedaan wordt met paarden en pony's die daar mogelijk (nog) niet helemaal geschikt voor zijn, zónder deskundig toezicht/begeleiding, met alle ellende van dien.
Daar ben ik het mee eens. En dan hoop ik dat er iemand met voldoende verstand en ervaring ingrijpt als er kinderen zijn die niet voldoende ervaring hebben om alleen met een paard om te kunnen gaan. Is dit niet het geval, is dat helaas heel vervelende voor de kinderen waarvan de eigenaar of de verantwoordelijke van het paard niet voldoende tijd, kennis of hersens heeft om die kinderen te begeleiden. Maar ondanks dat, leeftijd en ervaring is geen vereiste om met Parelli aan de gang te gaan. Hersens wel. Maar aangezien iedereen van mening is voldoende hersens te bezitten om met een paard aan de gang te gaan, zal het met de mogelijkheid om tot hen via de methode Parelli door te dringen ook nog wel meevallen. Alles zal afhangen van hun bereidheid om te leren. En daar is leeftijd nu pertinent geen criterium voor.