Een paard 'delen' om kosten te besparen. ervaring gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:56

Paard kopen en eventueel uitlenen aan de instructeur op stal (als paard en instructeur daar geschikt voor zijn) tegen vergoeding, of een verzorger zoeken ervoor die meebetaald.

Ken er erg veel die een deel van de stalling meebetalen, maar het moet wel zo zijn dat je die 250 best KUNT betalen maar niet wilt. Het geld moet er dus wel zijn als de andere betalers wegvallen.

G_Jitte_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:59

Ik heb nu al dat probleem bij de verzorgpaarden van mij en mijn vriendin. Buiten de paardenwereld is ze mega leuk! Maar eens we bij de paarden zijn is het echt niet leuk. We zijn het totaal niet eens met elkaar en we maken er altijd ruzie maar bon . Ik zou er dus nooit aan beginnen :P

KingYasFenn

Re: Een paard 'delen' om kosten te besparen. ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:03

Leasen is vaak op contract waarbij ook duidelijk is afgesproken wat voor jouw kosten valt en wat terug komt bij de eigenaar.
Tevens staat er dan ook precies hoeveel dagen in de week jij het paard als jouw eigen paard mag zien.
Ook eventueel (als je alle dagen least) is er dan in het contract mogelijkheid om het dier te verplaatsen naar een andere stal.
Er staat vaak ook precies beschreven wat jij met het paard mag.
rijden, mennen, uitbrengen in de sport etc.
Bijrijdpaard heeft voor mijn gevoel de eigenaar nog echt wel veel in te brengen terwijl bij een goede lease jij echt het paard voor jezelf hebt en zelfstandig een boel kan beslissen :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:06

MAar goed, dan nog zal je met lease dezelfde discussies houden over ijzers/bloot, deken/geen deken, binnen/buiten etc
Tenzij je een paard op verplaatsing least en deze dus de volle 7 dagen onder jouw hoede valt maar daar hangt meestal direct ook weer een groter prijskaartje aan ivm stallingskosten etc.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:12

Vaak ben je die discussie al voorkomen.
In mijn lease zat toen der tijd ook allemaal in het contract dat paard gehele jaar door op ijzers stond, in de winter zelf werd besloten of er dekens op moesten ( was 7 dagen lease) en dat binnen/buiten via de regelgeving van de stalling bleef doorgaan. (was toen 12/7 basis). dat kan je natuurlijk allemaal opnemen i/h contract.

Ik vond overigens het wel meevallen, het bedrag voor 7 dagen lease,
daarbij kan je dan nog zeggen, ik trek het financieel toch niet, een eigen paard hebben is dus nog helemaal niks van mij...
je bint je financieel veeeeeeel minder dan een eigen paard of een gedeeld paard..
kun je beide niet zo maar 123 weer wegkrijgen, al helemaal niet als je hem gedeeld hebt met iemand die haar deel wel financieel kan dragen....

Begin anders eens aan een vol lease (is vaak bij mensen die gaan studeren, doen ze dan op lease zetten en pakken hun paard weer volledig voor zichzelf na hun studie, maar ook mensen die bijvoorbeeld zelf een jaar op reis gaan etc. (was toen in mijn geval) of mensen die momenteel te druk zijn voor hun paard maar niet volledig willen verkopen... Je ziet het echt wel vaker..
en voor een begin is het prima om te testen of je het financieel aankan :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:16

Zag dat je dan ook nog overwoog om iemand in een andere sporttak te zoeken. Dat wordt helemaal ellendig.
Ik heb jonge paarden voor een springruiter gereden, die vond het te belastend voor ze als ik zijgangetjes reed, was geen groot succes. Ook een keer een goede springruiter op mijn Z paard gehad, die vond het vreselijk dat het paard op de zit reageerde (als je ging zitten en been verlegde maakte ze een keurige overgang naar halt). Hij vond dat een paard moest blijven galopperen ongeacht wat er allemaal gebeurde op zijn rug.
Probeer dat maar eens te combineren :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:18

Sizzle schreef:
Ik ken alleen slecht afgelopen voorbeelden daarvan, tot heftige ruzies aan toe. Twee kapiteins op een schip.....

Mee eens! zelfde ervaring.

Ik zeg: Niet doen!!!

En de redenen zijn hier al genoemd.

Precies zelfde gedachte en ervaringen en dat zegt toch voldoende.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-08-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:25

leeneliefje schreef:
maar wel met de zekerheid dat jij (en de andere eigenaar) beslist over het paard en dus ook eindverantwoordelijk is.

Stel............ paard krijgt enorme koliek. éne eigenaar wil wel laten opereren, andere eigenaar niet. En dan hebben we het niet alleen over het kostenplaatje (want dan zou je gewoon domweg zeggen: 'als jij het wil, betaal jij het maar'), maar ook omdat niet behandelen en dus euthanaseren soms beter en humaner voor het paard zelf wordt geacht.

Hoe ga je dat dan oplossen? En wie is er aansprakelijk mocht het paard schade aan iets of iemand anders aanrichten?

Medische beslissingen? En de stijl van het rijden? Niemand rijdt hetzelfde. Ben jij bezig geweest om op jou manier aan verbeterpunten in de training te werken, rijdt de ander het paard en dan kun je weer van voren af aan beginnen.

Er zijn hier tig topics over geweest, mensen die net als jij vragen 'goh zou dat wat zijn?' of zelfs mensen die het echt hebben gedaan (en in 99,9% v/d gevallen levert dat alleen maar een hoop ruzie, ellende en frustratie op voor alle partijen).

Dit is echt zo'n voorbeeld van iets wat leuk lijkt qua plan in theorie, maar wat in de praktijk toch vrijwel altijd héeeel erg tegenvalt.

Dus nee, dit moet je écht niet willen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:40

nu hier wel een gedeeltelijk positief verhaal.....tot de mede eigenaar met de verzorgsters ging sjansen.....slaande ruzie, een verbroken relatie en een alleenstaande tienermoeder 16. en het paard werd verkocht omdat de eigenaar toen huurachterstand had en dat niet meer op kon hoesten nadat hij de lik in moest voor kinderlokken met de verzorgpony.

waar haal je een betrouwbaar iemand vandaan die het zelfde wilt als jou?
pas maar op je zit sneller in de problemen als dat je er uitblijft! het paard hier heeft niet geleden maar alle andere daarom heen wel en dat was het niet waard zo veel ellende -:(-

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:43

Bij ons op stal staan ook 2 meisjes die een paard delen. Dit is echt niet aan te raden hoor! :( Ze waren goed bevriend maar hebben constant ruzie. Zelfs al hebben ze hun vaste dagen... Ook letterlijk elke euro delen ze door 2 en dit is voor onze stalhouders ook niet te doen! Zelfs een dagwissel of gewoon sporen of niet bv geeft zoveel problemen dat ze bijna niet meer praten.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:44

Ik zou het niet doen. Er zijn genoeg reacties dus ik ga hierin mee.....ga liever een leasen dan een paard delen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:27

Wij zijn een van de uitzonderingen waarbij het wel goed gaat :)
Maar onze situatie is redelijk uniek. We kennen elkaar al tien jaar, altijd via de paarden. Ik ben eerst de verzorgster geweest van haar pony. Zij was eigenaar en maakte de beslissingen, maar we waren het eigenlijk altijd met elkaar eens. Toen die pony overleed zijn we na gaan denken over hoe nu verder. Samen een paard kopen was voor ons een logische stap. Overigens is er nog een jaar overheen gegaan voordat dat paard er daadwerkelijk was. Het gaat bij ons erg goed. We vullen elkaar aan, kunnen onze kennis delen en elkaar helpen. Er is iemand die het paard even goed kent als ik om mee te overleggen als er iets niet goed zit. Zij heeft altijd zin om me te helpen met rijden, is het eindeloze geklets over het paard nooit zat en wil altijd mee op wedstrijd. Alles gaat in overleg en de kosten worden volledig gedeeld (het paard heeft zijn eigen rekening :P ). Je moet elkaar dingen gunnen, dat is het belangrijkste. Flexibel zijn, maar je wel aan afspraken houden. Goed communiceren, soms compromissen sluiten. We zijn het tot nu toe één keer oneens geweest, ik wilde de deken in het roze en zij in het donkerblauw :') (het is roze geworden!).

Maar in jouw geval zou ik het niet aanraden. Jij wil een paard, kan (of wil) dat zelf niet betalen en zoekt daarom een tweede eigenaar. Op die manier zou ik het onverstandig vinden. Wij hebben samen een paard gekocht omdat we elkaar al zo lang kenden en zeker wisten dat we het over alles op paardengebied eens zijn. Niet omdat we allebei zo graag een paard wilden en iemand zochten om de kosten mee te delen (al is dat natuurlijk mooi meegenomen).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:21

Ik ben half eigenaar geweest en dat is gigantisch slecht afgelopen, de andere eigenaar was nota bene mijn beste vriendin toentertijd! Niet doen!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:25

Ik zou het nooit doen, ik denk dat er altijd wel problemen van komen. Je zult nooit voor 100% op 1 lijn zitten met iemand. En als het niet werkt heb je een groot probleem.
Ik zou al nooit meer met iemand in 1 wei willen staan omdat dat al voor grote problemen kan zorgen haha! :')

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:40

Ook hier paard van hele goede vriendin geleased. Gelukkig zijn we nog vriendinnen en heb ik het paard uiteindelijk kunnen kopen maar ook mijn ervaring: niet doen!!

Bij mij op stal hebben 2 meiden samen jaren lang een paard samen gehad en dat is naar mijn weten altijd goed gegaan maar imo is de kans op ruzie uiteindelijk vele malen groter dan de kans dat het goed gaat.
In het beste geval maak je ruzie om wanneer er een deken op moet in het slechtste geval mankeert ie iets en moet er over leven of dood besloten worden en dan maar hopen dat jullie het dan eens zijn..
In mijn geval ging de ruzie over het gebruik van sporen. Helemaal nergens over dus maar bijna paard en vriendin kwijt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:41

vrienden werk collega's en hier op bokt inderdaad allemaal wat ik hoor is dat samenwerken snel of een keer slecht afloopt of met ruzie.

zou wel goed kunnen gaan, maar ja als je jaren verder bent kan alles al anders zijn..

situaties die ik ken. een die verhuist.. een krijgt een vriend minder tijd/intresse in paard..ruzie om de manier waarop, geld problemen.. ect

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:44

Het delen van een paard leidt denk ook heel vaak tot problemen. Ik zou het niet doen. Evt. wel leasen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:47

[quote="Sanned"]Wij zijn een van de uitzonderingen waarbij het wel goed gaat :)
Maar onze situatie is redelijk uniek. We kennen elkaar al tien jaar, altijd via de paarden. Ik ben eerst de verzorgster geweest van haar pony. Zij was eigenaar en maakte de beslissingen, maar we waren het eigenlijk altijd met elkaar eens. Toen die pony overleed zijn we na gaan denken over hoe nu verder. Samen een paard kopen was voor ons een logische stap. Overigens is er nog een jaar overheen gegaan voordat dat paard er daadwerkelijk was. Het gaat bij ons erg goed. We vullen elkaar aan, kunnen onze kennis delen en elkaar helpen. Er is iemand die het paard even goed kent als ik om mee te overleggen als er iets niet goed zit. Zij heeft altijd zin om me te helpen met rijden, is het eindeloze geklets over het paard nooit zat en wil altijd mee op wedstrijd. Alles gaat in overleg en de kosten worden volledig gedeeld (het paard heeft zijn eigen rekening :P ). Je moet elkaar dingen gunnen, dat is het belangrijkste. Flexibel zijn, maar je wel aan afspraken houden. Goed communiceren, soms compromissen sluiten. We zijn het tot nu toe één keer oneens geweest, ik wilde de deken in het roze en zij in het donkerblauw :') (het is roze geworden!).

Dan vind ik wel dat de volgende deken donkerblauw mag worden. Ha ha.
Maar als dit alles is waar onenigheid over is geweest, heb je volgens mij en ze unieke situatie. Houden zo!
Daar mag je blij mee zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:48

Ik ken hier ook geen goede ervaringen mee.
Ookal had iemand een contract!
En van beste vriendinnen naar tegenoverelkaar in de rechback.
Ik heb het zien gebeuren...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:48

Werkt inderdaad vaak niet. Ik heb een tijdje een aantal paarden gedeeld met mijn zus. Waardeloos ik heb een heel andere rijstijl dan mijn zus en kreeg de paarden na een aantal weken onder zadel met de meest irritante problemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:52

Mijn opa zei: mannen kunnen nog beter een vrouw delen dan een paard.

I rest my case :')

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:54

Vooral op veel maneges bieden ze leasepaardenaan voor volledige 7 dagen per week, ik zou adviseren om naar zoiets te kijken. Zeggenschap heb je dan :)
Als ik zo je topic lees, zou ik niet willen leunen op een bijrijdster. Als diegene wegvalt heb je een probleem en als de stalling al niet haalbaar is voor je, dan laten we het gedeelte nog weg waarin paard ziek kan worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:17

leeneliefje schreef:
Of is dit een ontzettend slecht idee?

Kort maar krachtig? Ja, dit is een ontzettend slecht idee!

Verder moet het verhaal van Sanned je duidelijk maken dat het op jouw manier echt niet goed kan gaan en haar manier de grote uitzondering op de regel is.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:00

En is een betalende bijrijder zoeken niet een idee? Dan kun je ook 50-100 euro per maand vragen, (afhankelijk van het aantal dagen) maar dan is het wel duidelijk dat jij nog de eigenaar bent en dus de beslissingen maakt.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:06

Ik denk dat als je echt een bijdrage van een ander nodig hebt om je paard te onderhouden, een paard misschien nog even een stapje te ver is :) Een keer een fikse DA rekening en je zit in de problemen.