2 paarden in 1,5 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 01:45

Hmm ik denk dat het behoorlijk krap is.. ligt er ook aan wat voor afstand je ermee wilt rijden, als ze lekker staan met z'n tweeën en het is een hele korte rit in de trailer zou het misschien kunnen..
belangrijk is dat je ouders gaan kijken wat de maximale toegestane massa van de trailer is. Als je hierover heenkomt, is dat gevaarlijk en het gaat tegen de wet in. Toegestane maximale massa is er niet voor niets natuurlijk :).
Vanaf een computer (in mijn geval telefoon) is het ook lastig oordelen zonder foto.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 01:47

Wij deden een Groninger 1.64 en arabiertje van 1.45 in een anderhalf paards! Wil prima! En mag ook, hb nog nooit een 1.5 trailer met maar 6 benen erin gezien namelijk

sneeuwpop

Re: 2 paarden in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:14

Ik denk dat je beter de verzekering kan bellen en de politie. De verzekering of je wel verzekerd bent met die combinatie en daarna de politie of je geen boete kan krijgen. Zou dat eerste ook op papier willen hebben voor ik ermee zou willen rijden.

Verder vind ik dat als de pony's makkelijk laden op deze manier, dat het voor de pony's niet onvriendelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:48

Ik denk dat je overbeladen gaat zijn. De meeste 1,5 paards trailers hebben een maximaal gewicht van 1300 sommige nog minder. Je geeft aan dat de pony's 450 wegen dat is dus 900 samen. Je trailer zal zo rond de 600 wegen en let daarbij op dat het gewicht op de papieren zelden het echte gewicht is, als je de trailer naweegt zijn ze eigenlijk altijd zwaarder. Dan zal je nu de 1500 kg zitten dat is 200 kg overbeladen...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:50

Leeuwnie schreef:
Mijn (stevige en brede) IJslandse paarden staan al jaaaaaren met zijn tweeën in een 1,5 paardstrailer, zonder tussenschot. Buik aan buik. Kan prima, sterker nog: met 2 in de trailer is stabieler dan 1 in de trailer.

En zo lang het met het laadvermogen is toegestaan: niks aan het handje :)

Ik kan inderdaad meerdere mensen (ook met ijslanders) die ook hun 2 paarden vervoeren in een 1,5 paards trailer. :)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:58

Vind het persoonlijk te krap voor het formaat ponies wat je er in zet. Maar als je het toch wilt doen en overtuigd bent van de veiligheid en verzekeringsaspecten thjaaaaa het blijft je eigen keus.
2 kleine ponies in een anderhalfpaards trailer vervoeren vind ik een ander verhaal. De paarden/ponies moeten echt wel wat bewegingsruimte hebben en niet als een sardientje op gehokt staan in de trailer.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:06

ik denk dat je overbeladen bent...

ook heb je kans dat de auto dan de boel niet mag trekken aangezien het te zwaar is...

ik betwijfel of het wettisch is toegestaan en het lijkt me niet echt prettig voor je pony's.
ik heb een 1.5 paard trailer voor mn tuigermerrie maar daar past misschien een mini pony bij in maar 2 naast elkaar never...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:13

Als de paarden samen niet meer wegen dan het laadvermogen, en er in passen zie ik geen problemen. Ik ben benieuwd naar een foto!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:05

Wat nu verstandig zou zijn, is de trailer leeg te wegen, dan weet je in ieder geval het juiste begin gewicht.
Dan kun je kijken op de kentekenpapieren wat je nog overhoudt van je laadvermogen, de aanpassingen gaan daar immers nog van af.
Wellicht is het ook handig de pony's te wegen, denk namelijk dat het er om zal hangen of het technisch gezien mag.

Op zich als beide pony's voldoende ruimte hebben om te kunnen staan (comfortabel genoeg) en het mag technisch gezien qua gewicht dan zou ik het wel aandurven

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:16

Ik zou inderdaad ook gewoon even wegen. Als je niet over het max. gewicht komt en de pony's hebben fatsoenlijk ruimte zie ik geen probleem. Weet alleen niet hoe het verzekeringstechnisch zit. Voor de politie maakt het denk ik niet uit, daar gaat het om het gewicht. Ik heb mijn pony's wel eens met zn 2e in een 1,5 paards zonder schot, gaat prima. Maar die staan ook al hun hele leven samen, zelfs op stal willen ze niet apart.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:48

Ik doe mijn shetten ook in een anderhalf paardtrailer mar dat gaat maar net. Kan me niet voorstellen dat twee paarden in een anderhalf paards passen. Maar is het niet een 1 driekwarts trailer?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:12

Bon_charmeur schreef:
Wij deden een Groninger 1.64 en arabiertje van 1.45 in een anderhalf paards! Wil prima! En mag ook, hb nog nooit een 1.5 trailer met maar 6 benen erin gezien namelijk

Ik snap niet hoe dit past?

Tja... je moet gewoon kijken of het qua breedte voldoende is en of het qua gewicht toelaatbaar is. Ik heb het in nood ook wel eens gedaan met 2 pony's van 1.30-1.35, dat ging net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:20

Tessebes schreef:
Bon_charmeur schreef:

Tja... je moet gewoon kijken of het qua breedte voldoende is en of het qua gewicht toelaatbaar is. Ik heb het in nood ook wel eens gedaan met 2 pony's van 1.30-1.35, dat ging net.

Afgezien daarvan maak je mij niet wijs dat dat aan gewicht past.... Een paard van 1,64 zal zo rond de 550 wegen een van 1,45 450 dan heb je 1000 kg te laden. De meeste 1,5 paards trailers zijn echt wel 600, op papier lichter maar in het echt wegen ze vaak meer. Dan heb totaal 1600 kg ik ken geen 1,5 paards trailer die dat al maximaal gewicht heeft..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:58

De recentere trailers hebben vaak mtm1600
De oudere meestal 1200

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:11

Dan nog speel je op het randje vrees ik. Ik denk echt dat heel veel mensen niet weten wat hun trailer + paard(en) werkelijk weegt.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:29

Tessebes schreef:
Bon_charmeur schreef:

Had je niet een 2 paardstrailer zonder tussenschot.... in mijn trailer kunnen geen 2 e pony'sn dat past echt nooit!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:32

Avelienvd schreef:
Wat nu verstandig zou zijn, is de trailer leeg te wegen, dan weet je in ieder geval het juiste begin gewicht.
Dan kun je kijken op de kentekenpapieren wat je nog overhoudt van je laadvermogen, de aanpassingen gaan daar immers nog van af.
Wellicht is het ook handig de pony's te wegen, denk namelijk dat het er om zal hangen of het technisch gezien mag.

Op zich als beide pony's voldoende ruimte hebben om te kunnen staan (comfortabel genoeg) en het mag technisch gezien qua gewicht dan zou ik het wel aandurven

Hier ga ik in mee, dit is volgens mij het enige juiste antwoord. Em dan moet je nog kijken of je auto dat mag trekken. Verder is voor zover ik weet de maximale kogeldruk van de trekhaak nog van belang, daar mag je ook niet overheen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:14

Jemig wat een aannames ook hier weer.

TS, skip alle antwoorden die afwijken van onderstaand:

Je mag gewoon twee pony's in een 1,5paards trailer vervoeren. Het enige punt is dat JIJ verantwoordelijk bent dat de trailer niet overbeladen wordt. Zolang dat in orde is; de auto bovendien het feitelijke gewicht kan en mag trekken en de chauffeur over het juiste rijbewijs beschikt, is er geen enkele reden waarom het niet mag.

Ik heb met grote regelmaat twee flinke IJslanders in een 1,5-paards vervoerd naar en van les. Ze stonden klemvast tussen de wanden en elkaar en laden (of lossen) is nooit een punt geweest, ze liepen er zo op en af. Een dikke Discovery V8 trok het setje moeiteloos.
Dit is overigens in de IJslanderwereld helemaal niet zo'n ongebruikelijke aanpak. IJslandervolk is daar een stuk pragmatischer in dan dat warmbloedvolkje.......

Overigens TS; als een paard omvalt op de trailer is dat ALTIJD de fout van de chauffeur. Langzaam rijden is niet van belang, het gaat erom dat je gelijkmatig rijdt en geen abrupte richtingsveranderingen inzet. Dat is waar het meestal fout gaat.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:24

Net wat Ikke zegt, je kan gewoon 2 ponys in die trailer doen zolang je auto 't kan trekken en je trailer niet overbeladen is. Op de vrachtwagen staan de paarden ook krap dus ik zie 't probleem wat anderen zien niet zo.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:09

ikke schreef:
Ik heb met grote regelmaat twee flinke IJslanders in een 1,5-paards vervoerd naar en van les. Ze stonden klemvast tussen de wanden en elkaar en laden (of lossen) is nooit een punt geweest, ze liepen er zo op en af. Een dikke Discovery V8 trok het setje moeiteloos.
Dit is overigens in de IJslanderwereld helemaal niet zo'n ongebruikelijke aanpak. IJslandervolk is daar een stuk pragmatischer in

:) :)

Ik vervoer dus met enige regelmaat 2 IJslanders in een 1,5 paardstrailer. Buik-aan-buik. Gaat prima. Mijn Renault Megane 1.5 diesel mag deze prima trekken.

Ik zal eens een fotootje maken. Het kan echt príma!
(Ben nu op vakantie, maar daarna ga ik vast snel met de pony's op pad!