vang schreef:Dat ik beter geen jong paard had genomen, daar was ik vorig jaar al achter. Maar ik heb wel degelijk aan onze relatie gewerkt, ik heb grondwerklessen genomen, en we maakten vorderingen.
Moest ik nu zelf een trailer hebben, en ik had kunnen oefenen, dan was er waarschijnlijk ook geen probleem geweest. Alles heb ik geen trailer, en moet ik een paardenvervoersfirma laten komen.
Het is niet zozeer van de kudde weggaan, want ik heb al met haar aan de hand gewandeld zonder de kudde. Het probleem was hier de combinatie paniek door de vrachtwagen + kudde horen roepen + kudde niet meer zien.
Dat betekent dat je al die dingen afzonderlijk moet trainen en later pas bij elkaar moet voegen. Je paard is niet dominant, maar enorm onzeker. En trekt daardoor haar eigen plan, omdat jij haar blijkbaar niet de zekerheid kan bieden die ze zoekt. Dat is geen schande, ik doe er al 6 jaar over om mijn haflinger dat te leren en met zo'n type paard ben je nooit uitgeleerd en zul je echt wel vaker tegen dat soort situaties aanlopen. 
Niet alles in 1x willen oplossen, maar kleine stapjes. Eerst moet je de verlatingsangst oplossen. Ga inderdaad met haar wandelen, leer haar bij de kudde vandaan te gaan, maar ook dat ze weer terug komt bij de kudde. Eerst kleine stukjes van huis weg, dan steeds grotere stukjes. Onderweg kun je haar ook laten grazen = leuk en afleiding. Maar vooral: leer haar dat jij haar veiligheid biedt. Dat ze op jou kan bouwen en vertrouwen.
Pas als dat goed gaat en ze niet meer reageert op het weggaan van de kudde, maar jou daardoor dus vertrouwt, ga je werken aan de trailer/vrachtwagen. Ook dat moet een veilige plek worden, ze moet leren dat het geen paarden eet en dat ze er niet dood in gaat. Maar vooral ook dat ze gewoon weer thuiskomt bij haar kudde.
Ben je zelf niet zeker genoeg van jezelf? Zoek dan hulp. Is ook geen schande, is juist alleen maar goed.