Welke 2 paards trailer licht eigen gewicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke 2 paards trailer licht eigen gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:04

Ik heb daar heel recent nog met iemand van de verkeerspolitie contact over gehad. Die gaf aan dat je met BE trekken mag wat het werkelijk weegt. Hij gaf zelf aan stel je auto mag 2000 trekken en je hebt een trailer die op de weegbrug 2000 of minder weegt dan is dat toegestaan. Dat je trailer 2500 mag wegen is niet van belang.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:07

Ja,klopt ik ben van België.
Ik weet dat er zeker 1 ding verschilt met de MTM van een trailer t.o.v. Nederland.
Als we de MTM van onze trailer laten verlagen,kunnen we die nooit meer naar het oorspronkelijk gewicht zetten.
TS,misschien toch best even informeren bij de bevoegde instanties in Nederland om echt zeker te zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:12

De enige correcte regels voor BE in België zijn de volgende.

Nieuwe reglementering BE

WIJZIGINGEN RIJBEWIJS AUTO/AANHANGWAGEN

Nieuwe reglementering in voege sinds 01/05/2013

Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg.

Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt.

Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.

Rijbewijs B+E is vereist voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximaal toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg. Indien je wilt rijden met een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg, dan dien je in het bezit te zijn van rijbewijs C1+E.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:12

Die Hotra heb ik.
Ik heb daar mijn 2 E pony's ingezet om te kijken wat het dan in totaal zou wegen en ben me rot geschrokken.
De pony's zijn ranke type's van 1.52 en het totaal gewicht was 1875.
Die trailer kan dus nooit 620 wegen.
Ik had alleen geen zin om de trailer nog eens leeg na te wegen,maar die pony's wegen nooit 625.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:19

Oh ja TS.Deze tip wil ik nog even meegeven.
Als je gaat kijken naar een trailer vraag dan of het mogelijk is om er met je wagen,samen met de huidige eigenaar natuurlijk,een eindje mee te rijden.Zo voel je tijdens het rijden hoe die ligt achter je wagen.
Wij hebben nl. een trailer gehad met een zeer hoge kogeldruk.Met elk hobbeltje wipten we omhoog in de auto en de vering van onze wagen hebben we 2x moeten laten vervangen.
Onze huidige trailer heeft een veel betere wegligging en je merkt amper dat die aan de wagen hangt.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:23

@Kirrr

Ik ken die regels wel.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:27

VickyS schreef:
@Kirrr

Ik ken die regels wel.

VickyS schreef:
Onze Westeria weegt 620kg en heeft MTM 2000 kg.
Maar ongeacht of je rijbewijs BE hebt of niet,als je wagen maar 1800kg mag trekken mag je eigenlijk niet de baan op met een 2-paards trailer met hogere MTM dan 1800kg.
Er wordt niet gekeken hoeveel je trailer effectief weegt met paard erin maar naar de MTM.

Je spreekt hierin de regels tegen. Vandaar dat ik ze nog even van de site haalde.
Wil het topic hiermee niet vervuilen, maar bokt staat vol met foutieve regels over de rijbewijzen, hoewel ze vrij simpel en rechtlijnig zijn. Ze passen ze alleen veel te vaak aan waardoor iedereen (incl politie) verward is.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:40

Ging in mijn eerste reactie niet over het rijbewijs maar over het trekvermogen van de wagen.
Heb je dat dan niet door?

Maar goed.
Dus TS onze Westeria (ouder model van '89 maar prima in orde) weegt 620 kg op de weegbrug.Deze heeft geen zadelkamer.En hij ligt ook goed achter de wagen.
Ik geloof dat dit merk later overgenomen is door Sluis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:54

Kirrr schreef:
VickyS schreef:
@Kirrr

Ik ken die regels wel.

VickyS schreef:
Onze Westeria weegt 620kg en heeft MTM 2000 kg.
Maar ongeacht of je rijbewijs BE hebt of niet,als je wagen maar 1800kg mag trekken mag je eigenlijk niet de baan op met een 2-paards trailer met hogere MTM dan 1800kg.
Er wordt niet gekeken hoeveel je trailer effectief weegt met paard erin maar naar de MTM.

Je spreekt hierin de regels tegen. Vandaar dat ik ze nog even van de site haalde.
Wil het topic hiermee niet vervuilen, maar bokt staat vol met foutieve regels over de rijbewijzen, hoewel ze vrij simpel en rechtlijnig zijn. Ze passen ze alleen veel te vaak aan waardoor iedereen (incl politie) verward is.

Kirrr: De regels die jij aanhaald zijn inderdaad identiek aan NL (reglement rijbewijzen) maar in NL mag je technisch gezien alles achter je auto knopen, zolang de auto het daadwerkelijke gewicht van die (geladen) aanhanger ook mag trekken (art 8.15.15 reglement voertuigen).
Met name dit laatste is dus het punt waarvan ik signalen heb dat dat in België zou afwijken. Ik heb echter geen idee hoe ik Belgische wetgeving uit moet pluizen; als jij dat weet, graag de onderbouwde bevestiging danwel ontkrachting van dit vermoeden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:18

Vicky, graag nog even lezen wat je zelf schreef, want je blijft jezelf tegenspreken.

Ikke, ik zal de wetartikels er even bij zoeken.
Mijn ouders trekken zo vaak de trailer (mtm 2ton) met hun feroza die maar 1300kg (kan er wat naast zitten) kan trekken.
Met een BE is dit perfect in orde.
Vroeger was er een andere regel ivm wanneer je BE en wanneer B mocht hebben.
Als je voor de nieuwe regelgevig (1 mei 2014) een trailer wilde trekken met B rijbewijs, moest de MTM van de trailer onder het gewicht van de auto zitten en het totaal mocht niet meer zijn dan 3500kg.
Dus auto 1400kg mtm. Trailer 1300 mtm = totaal van 2700 mtm was toegelaten met B rijbewijs.
Indien je achter diezelfde auto een trailer met 2000mtm wilde hangen, moest je BE hebben.
Zowel omdat je totaal meer dan 3500kg is en mtm trailer groter is dan mtm auto.
Je kon dus maar met zeer beperkte combi's rijden met een B rijbewijs, een feroza en 1/2 of zelf 1 paards trailer (terug gekeurd) kon dus werken.

Nu zijn de regels aangepast en kunnen veel meer mensen met een B rijden voor de trailer.
Nu is het genoeg als je totaal onder de 3.5ton blijft.

Het nut van de code 96 snap ik niet, veel rijscholen zijn hier ook nog niet met mee.

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
[BS 28.03.1968]

Hoofdstuk III: Gebruik en lading

Artikel 21. Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen

§1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 18, 32, 32bis en 47 van dit besluit, mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden.

Dit voorschrift geldt niet voor de slepen die toevallig worden gevormd ter gelegenheid van het depanneren van een voertuig.

§2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik :

1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.

2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.

§ 2.b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.

1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

2° De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

§3. De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is.

Wanneer de personenauto of de auto voor dubbel gebruik niet kan gebruikt worden voor het slepen van een aanhangwagen, wordt er "Nihil" geschreven in het vak voorbehouden voor de aanduiding van de maximum massa van de voertuigensleep.

§4. De bepalingen van § 3 zijn alleen toepasselijk op de voertuigen die onderworpen zijn aan de bij artikel 23 van dit besluit voorziene schouwingen.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:59

@Kirr Wie vervuilt er hier nu dit topic?
Vicky heeft zelf aangegeven om de Nederlandse instanties te raadplegen.
Waarom blijf jij nu zo doordrammen?
Typische bokt reactie.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:26

Ik heb ook een hotra 2paards volpolyester trailer van 2005. Op papier inderdaad maar 620 kilo. Ik ga er altijd vanuit dat ie leeg 700 kilo is. Heb hem helaas nog nooit alleen gewogen, zou ik wel kunnen laten doen eigenlijk voor het zekere.
Ik heb toen ook bewust gekeken naar 2 paards met een laag eigen gewicht, omdat ik toen op dat moment nog geen 4x4 had. Reed toen rond met auto's die max. 1300 en 1350 kg mochten trekken (uiteraard met 1 tinker erin van 540 kilo, de tinker is toen destijds wel op de weegbrug geweest :') )

Nu rijd ie voornamelijk rond met een suzuki vitara ervoor met een 6 cilinder die 1800 kilo mag hebben met achterin een kleinere tink en een grote fjord. Gaat super goed.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:50

RedLady schreef:
Typische bokt reactie.

Ik antwoord op ikke haar vraag... Niet meer of niet minder.

En oh wat zijn we toch weer vriendelijk *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:34

@Kirrr: de regels die je nu aanhaalt zijn beduidend anders dan de NL-wetgeving.
Wat ik eruit opmaak zijn de regels toch wel wat lastiger omdat men niet uitgaat van het opgegeven gewicht door de fabrikant maar uitgaat van percentages van het eigen gewicht van het voertuig (danwel de TMM).

RedLady schreef:
Typische bokt reactie.

Het is toch voor onze Belgische meelezers van belang te beseffen dat de regels daar anders zijn dan in NL. De regels die Kirrr hier aanhaalt laten zien dat er wezenlijke verschillen in de regelgeving zitten, die maken dat een voor Nederland legale combi niet vergeleken kan worden met een Belgische combi!!

U allen bent bij deze gewaarschuwd beste Bokkers.........