Doorrij plekken liezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Doorrij plekken liezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:21

Liezen openrijden kan komen van teveel/te dikke stof die de boel afknelt al dan niet samen met irritatie van haarwortelzakjes na harsen/scheren.

Even goed kijken wat je daar doet dus, verder naadloos ondergoed (Die 3 voor 3,- van de hema bevallen hier goed) en een rijbroek die daar netjes aansluit.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:23

misschien een dunnere rijbroek dan, die de stof niet zo ophoopt?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:31

ik merk duidelijk een verschil tussen een stroeve of een niet stroeve rijbroek. In de zomer kan ik niet met een broek met een leren zitvlak rijden (combinatie zweet en ruw zitvlak) - door een scheef staartbeen - die drukt dan letterlijk een wond in m'n bil... met een rijbroek zonder leren vlak is het al een stuk minder maar... na een tocht van langer dan 1,5 uur is het meestal toch wel weer rood....

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:32

Ik heb het heel lang gehad toen ik een ander zadel kocht was het over. Kan zo maar zijn dat het zadel niet de juiste pasvorm heeft voor jouw lichaam.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:02

Ik heb het niet in mijn liezen maar op mijn kont. In die plooi tussen bil en bovenbeen.
Het zou ook heel goed aan het zadel kunnen liggen bij mij, want ik heb het maar op 1 paard zo erg dat het echt helemaal open ligt. Maar een ander zadel is geen optie, ik ben een manegeruiter.
Zijn die bontjes universeel? Maar ik vind het ook zo zeikerig staan om met een bontje voor mijn delicate achterwerk aan te komen op de manege. Mijn instructrice zou zich dood lachen, die is van het type die zelfs met gebroken ledematen gewoon door blijft gaan :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:12

eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat iemand last had bij zijn liezen, lijkt me ook zeker pijnlijk

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:30

Ik had hier ook altijd last van, nu heb ik de onderbroeken van Anita (die wielrenners broekjes maar dan voor paard rijden) en naadloze rijbroeken van Pfiff, die zijn er uit als een gewone rijbroek maar zonder vervelende midden naad. Als het erg warm is doe ik barriere cream op, want ik rijd ook met leren zitvlak. Zonder leren zitvlak kan ik niet rijden, maar dit verergert het probleem wel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:49

ik zou toch maar eens oefenen met een rijbroek zonder leren zitvlak dan... Zit sowieso in de zomer minder zweterig.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:51

Na een uurtje zweten nog geen doorrijplekken. Maar ik reed op een paard waar ik nog maar 1 keer eerder op gereden had, dus niet echt vergelijkingsmateriaal. En er zit nogal een verschil tussen een tank van een Fjord met veelzijdigheidszadel(waar ik het meest op rij) en een reus van een KWPN-er met heeele ruime gangen en een dressuurzadel.
Toevallig reed de schoonzus van mijn instructrice het uur na mij en zij had zo'n pad op het zadel liggen. Bij Divoza te koop zei ze, maar als ik op de website kijk zie ik degene die zij had niet. Het was geen bontje en geen gelpad.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 15:59

Vandaag weer gereden met geleende hkm broek en blaren spul maar helaas, liezen weer open en na 20 min gestopt met rijden.
Nogmaals bedankt voor alle tips. Ga nu Anita broek halen.
Ik heb het sinds een maand of 3, scheer nu wel fanatieker vanwege het weer dus wellicht komt het daar ook door. Ik het wel het idee dat mijn rijbroeken goed aansluiten.
Eerst maar paar dagen longeren, kan de boel genezen en dan rijden met Anita ondergoed.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:18

Toch te vroeg gejuicht, ligt wel open. Ik ga op zoek naar zo'n pad.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:10

MairiMacBran schreef:
Ik heb het niet in mijn liezen maar op mijn kont. In die plooi tussen bil en bovenbeen.
Het zou ook heel goed aan het zadel kunnen liggen bij mij, want ik heb het maar op 1 paard zo erg dat het echt helemaal open ligt. Maar een ander zadel is geen optie, ik ben een manegeruiter.
Zijn die bontjes universeel? Maar ik vind het ook zo zeikerig staan om met een bontje voor mijn delicate achterwerk aan te komen op de manege. Mijn instructrice zou zich dood lachen, die is van het type die zelfs met gebroken ledematen gewoon door blijft gaan :)

Die bontjes zijn universeel. Er zijn een aantal soorten op de markt; ik heb de echte schaapsbontjes (oa van BR). De goedkopere zijn 'synthetisch schaap'; kan enorm zweten en dat helpt zeker niet.
Zeikerig? Pijn lijden hoeft toch zeker niet?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:20

Bedoel je niet de seat saver?
Ik rij al jaren met een bontje op het zadel, ik ben zelf niet echt gevoelig voor doorrijden maar de andere ruiter op de pony wel. En ik ben te lui om steeds dat bontje eraf te halen :').Het zit ook prettig :j Ik zou zelf voor een gelpad gaan, dat vormt zich beter dan die (nep)bont dingen. Of echt schapen wol maar dat is vrij prijzig.
MairiMacBran schreef:
Toch te vroeg gejuicht, ligt wel open. Ik ga op zoek naar zo'n pad.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:41

Ik ga inderdaad de seatsaver kopen. Volgens de schoonzus van mijn instructrice zat dat beter dan een bontje of gelpad. Al zal dat ook wel weer persoonlijk zijn.

En inderdaad, ik heb nu wel lang genoeg pijn geleden, dan maar zeikerig :) . Heb inmiddels een flink litteken van alle keren dat het open gereden is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:48

Laat je het wel goed genezen voordat je er weer op klimt of rij je gewoon door?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:33

Maar toch begrijp ik nog steeds niet hoe een zadelbontje waar je op zit kan helpen bij plekken aan de voorkant van je benen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:35

TS heeft last van haar liezen, maar die seatsaver dame hierboven is niet de TS ;) Snap je hem nog?

Marie111 schreef:
Maar toch begrijp ik nog steeds niet hoe een zadelbontje waar je op zit kan helpen bij plekken aan de voorkant van je benen

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:51

Klopt :)
Ja, over het algemeen laat ik het wel eerst helen. Ik rij meestal maar maar 1 keer per week en het is meestal wel weer dicht dan na een week. Maar na de les is het vaak ook weer kapot, ligt er aan op welk paard ik rij.

En het gekke is dat ik vroeger nooit ergens last van had. En toen reed ik veel vaker en veel langer. Blijkbaar is mijn lijf in de loop der tijd toch anders geworden. Stand van het bekken/zitbeenknobbels na zwangerschappen of zo.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:57

Misschien helpt talkpoeder of metholpoeder. Het lijkt meer een zweetprobleem waardoor de boel kapot gaat :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:22

Wielrenners broekje, soms smeer ik er wat zwitsal lotion op..

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:16

Ik heb de seatsaver binnen, zie zaterdag wel of het inderdaad werkt...

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:47

Ik kreeg een pb van een bokker die hetzelfde had gehad. Zij bleek een schimmelinfectie te hebben. Vande week de huisarts gebeld. Mijn weerstand is ook niet top. De ha gaf aan dat het goed kon komen door een schimmelinfectie. Ik moest daktarin halen en smeer nu een paar dagen en ik heb gewoon geen last meer! Geen liezen meer open en pijnvrij rijden!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:09

Sinds ik een ander zadel heb rij ik mij ook open niet alleen liezen en overgang bil bovenbeen maar ook zeg maar schaamstreek en ik kan je vertellen dat dat met plassen gillen is. Nu ook de anita gekocht en een rijbroek zonder leren zitting en een goed aansluitende rijbroek. En nu gaat het beter na een uur les gevoelig maar de volgende dag kan ik wel weer rijden. Het is en blijft een drama. Ik heb net een Montar rijbroek besteld daar zit bamboe in en dat schijnt zacht te zijn. Hopelijk werkt het. Het bontje op het zadel hielp niet en vond ik vreselijk

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:23

Ik ken het probleem, werd er ook gek van. Heb op de markt dikke katoenen onderbroeken gehaald met een pijpje en ging toen al beter. wat me echt heeft geholpen is zitles. Ik trok in draf en galop mijn bovenbeen erg op ipv rustig af laten hangen. Daardoor trok onderbroek mijn liezen open.
Misschien ligt het in jou geval dus niet aan het materiaal maar aan je zit of zadel ( waardoor je zit niet ideaal is). Lees mee voor de gouden tip.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:40

Na een uur les op hetzelfde paard als vorige week, met seatsaver, geen open plekken. Nu heb ik wel de halve les gesprongen en dan zit je toch anders in het zadel dan bij een uur dressuurrijden, maar ik heb goede hoop.