één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:08

Manege......... klinkt als teveel op stal staan en teveel krachtvoer..........Zeker als jij medische problemen uitsluit.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:09

repeltje schreef:
pizza64,
Sinds mijn dochter uit het ziekenhuis is, doet de pony dit jammer genoeg ook bij m'n stiefdochter, bij iedereen die met de pony omgaat eigenlijk (niet blijven staan, bit moeilijk aandoen,...).

Dan zou ik zeggen laat de pony eens nakijken, Osteopaat,Fisio, tandarts, zadelmaker en laat er eens iemand op rijden met veel ervaring/verstand ervan. Alles uitgesloten, beide kids goede les en begeleiding...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:10

Ragdollcat schreef:
Manege......... klinkt als teveel op stal staan en teveel krachtvoer..........Zeker als jij medische problemen uitsluit.

Joh ze zegt toch dat ze alles natuurlijk doen. Noem het hier ook manege... 16 paarden, NH en centered riding... lespaarden en lessen dus manege...

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:13

De oudste krijgt ook af en toe, ik denk gemiddeld om de 2 weken les op onze manege, dat is een pak minder dan mijn jongste dochter om die reden dat mijn jongste dochter gewoon véél vaker hier thuis dan mijn oudere stiefdochter...

repeltje

Re: één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:14

op de manege waar ze staat, staat ze zoveel mogelijk buiten op de wei, zeker nu in de zomermaanden

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:18

Ik ken de TS en haar situatie goed, zal eventjes mee antwoorden want het gaat voor TS soms nogal snel :)

TS vraagt zich af of de pony niet afgestompt is door het rijgedrag van de oudste. Die rijdt namelijk nog, in de tijd dat ze bij haar 'echte' mama is, op een manege waar trek-, sleur- en stampwerk de standaard is. Zo berijdt ze dan ook de eigen pony van de TS. Idd meestal gewoon op eigen houtje, zonder les. Gewoon lekker vrij en alleen rijden op de pony.

Wanneer de jongste, die veel minder kracht heeft en trouwens ook niet zo wil rijden, dan op de pony rijdt, heeft zij helemaal niets meer te zeggen en doet de pony gewoon haar eigen zin.

De vraag is: hoe verzoen je dit? Over de lessen die de stiefdochter neemt bij haar mama, heeft TS uiteraard niks te zeggen.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 30-07-14 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:19

Er zijn niet veel maneges die de dieren zoveel mogelijk buiten doen. Vandaar dat ik zo dacht.

Tja de oorzaak kan van alles zijn. Toch maar vaker meegaan met je stiefdochter om te kijken hoe de pony reageert etc., want met je dochter ga je al altijd mee ivm dat ze nog te jong is om alleen te gaan.

En proberen erachter te komen hoe het komt en waar het aan ligt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:25

repeltje schreef:
Medisch gezien zou ze echt helemaal in orde moeten zijn, daar letten wij heel erg op, alsook passend zadel, hoofdstel...

toch zou ik eens naar het gebit laten kijken, bit weigeren kan een teken zijn van scherpe haken op de kiezen,die je zelf niet kan zien en achterin zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:26

miezelke schreef:
Ik ken de TS en haar situatie goed, zal eventjes mee antwoorden want het gaat voor TS soms nogal snel :)

TS vraagt zich af of de pony niet afgestompt is door het rijgedrag van de oudste. Die rijdt namelijk nog, in de tijd dat ze bij haar 'echte' mama is, op een manege waar trek-, sleur- en stampwerk de standaard is. Zo berijdt ze dan ook de eigen pony van de TS. Idd meestal gewoon op eigen houtje, zonder les. Gewoon lekker vrij en alleen rijden op de pony.

Wanneer de jongste, die veel minder kracht heeft en trouwens ook niet zo wil rijden, dan op de pony rijdt, heeft zij helemaal niets meer te zeggen en doet de pony gewoon haar eigen zin.

Pony is dus geen zachte hulpen meer gewend, beschermd zichzelf tegen het trek-, sleur- en stampwerk door alleen te reageren als dat comfortabeler is dan ruiter negeren. Inderdaad afgestompt dus. Zonde, maar dat is weer goed te krijgen als beide daar gericht les in krijgen en oudste niet meer op die andere manege rijdt of verschil kan leren maken tussen die pony's en de eigen pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:26

"( Ze blijft niet meer mooi staan bij het poetsen, luistert heel slecht als mijn dochter erop rijdt, wil haar bit niet meer aandoen,... ze is precies boos en/of angstig."

Dit lijkt mij toch echt niet gedrag wat enkelt en alleen door een andere rijstijl kan komen hoor, maar heeft denk ik alles met correct grondwerk te maken of toch echt ziekte van de pony zelf.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:27

Stiefdochter zeggen dat ze op de manier van die manege (vriendelijk dus!) rijd en anders niet meer.

Moest ik eens doen, pony onnodig grof rijden, mijn moeder zou me eraf sleuren (en ja ook al ben ik 17 en nee de pony is niet eens van mijn moeder) en me niet meer erop laten.

Snel klaar mee, het gaat om principes, je wilt je dier niet afgestompt krijgen.

Dus hup, stiefdochter lessen bij de manege tot dat het uitstekend gaat, dan een kans geven en wat vaker vrij laten. En vooral bij proberen te brengen dat ruk en plukwerk zielig is, mag ze geen bokt account?

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:28

Mioux schreef:
repeltje schreef:
Medisch gezien zou ze echt helemaal in orde moeten zijn, daar letten wij heel erg op, alsook passend zadel, hoofdstel...

toch zou ik eens naar het gebit laten kijken, bit weigeren kan een teken zijn van scherpe haken op de kiezen,die je zelf niet kan zien en achterin zitten.

ja, we gaan zeker haar gebit eens laten nakijken!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:28

tja maar zeg juist dat je daar als moeder niks aan te zeggen hebt aan de lessen die de oudste neemt in de tijd dat ze bij haar moeder is. Dat is dan net het probleem, op de ene manege leert ze zus, en op de andere zo. En je kan dat kind dan toch ook niet gaan verbieden om met de eigen pony te gaan rijden?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:30

miezelke schreef:

De vraag is: hoe verzoen je dit? Over de lessen die de stiefdochter neemt bij haar mama, heeft TS uiteraard niks te zeggen.

Het komt echt over alsof jullie vinden dat het door het rijgedrag van de stiefdochter komt.
De pony doet het toch ook bij haar???
Nogmaals medische dingen uitsluiten en beide dames goede begeleiding en les. De stiefdochter kan er ook niets aan doen, zij heeft blijkbaar zo leren rijden.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:32

De pony is zo gaan doen tijdens het half jaar dat de stiefdochter er in alle vrijheid heeft mee gereden. TS heeft niet de tijd om altijd mee te gaan, heeft ook een baan en een huishouden etc... Meisje is trouwens 14, die hoef je toch niet altijd het handje vast te houden? En haar gaan verbieden om alleen te gaan is ook zo verregaand....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:35

Oeff een half jaar alleen geweest met de pony? Tijd zat voor gedragsveranderingen. En iedereen weet wel hoe pubers kunnen zijn, heb hier zelfs een pony van extreem mak naar vluchtig en onzeker gemaakt.

Dus medisch uitsluiten en dan lessen + begeleiding, als het niks medisch is, is de 14 jarige blijkbaar niet in staat om een pony zelf te trainen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:37

miezelke schreef:
De pony is zo gaan doen tijdens het half jaar dat de stiefdochter er in alle vrijheid heeft mee gereden. TS heeft niet de tijd om altijd mee te gaan, heeft ook een baan en een huishouden etc... Meisje is trouwens 14, die hoef je toch niet altijd het handje vast te houden? En haar gaan verbieden om alleen te gaan is ook zo verregaand....

Altijd handje vast houden hoeft zeker niet, maar het meisje is nog maar 14 en heeft dus toezicht en begeleiding nodig.......Als ouders zijnde ben je bij een 14 jarige toch nog echt de verantwoordelijke in dit gebeuren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:16

Ik denk dat beide dames meer begeleid moeten worden bij het rijden van en de omgang met de pony, bij voorkeur door van dezelfde instructrice les te krijgen, bijvoorbeeld door allebei een half uur les te hebben na elkaar op dezelfde pony, zodat ze beiden en van elkaar kunnen leren.

Natuurlijk wil de 14-jarige ook wel eens alleen rijden, en dat moet ook kunnen, mits zij voldoende rijvaardigheid heeft, en dat lijkt momenteel te ontbreken. Zij rijdt de pony nu een beetje - zo te lezen - alsof het een "fiets met haar" is, misschien ook wel onder invloed van vriendinnetjes. Op die leeftijd jutten ze elkaar op.

Kunnen beide dames een beetje met elkaar opschieten trouwens? Samen een beetje grondwerken en tutten en teuten is misschien voor de band met de pony en met elkaar ook wel een optie?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:18

Maar als de een met geweld (ruk en pluk gaat bij mij gelijk aan streng/onrechtmatig gedrag bij grondwerk) en de ander met geduld werkt, zou ik het als geduldige echt niet fijn vinden om samen met de ander te werken.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de 14 jarige verder met de pony is, maar dat lijkt TS ook niet te weten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:24

Voor een pony is het erg verwarrend als het met twee verschillende rij systemen wordt geconfronteerd. Dus ik zou eens met de papa gaan praten of hij het verschil ook ziet in rijden van de twee meisjes. Zo ja, probeer dan om een oplossing te zoeken die voor alle partijen bevredigend kan zijn.
Ideeën voor oplossing zijn: als het oudste meisje thuis komt bij de paps dan zou wellicht met de manege iets geregeld kunnen worden met lease pony;
Of extra les voor oudste meisje dat weekend op de manege paarden etc.
Uitleggen dus waarom de jongste weer terug op eigen paardje gaat waarbij oudste bedankt moet worden dat ze de tijd heeft willen overbruggen met pony daar jongste niet in staat was om te rijden.
Wellicht dat het jongste meisje met behulp van extra les weer haarzelf met de pony op de rit kan krijgen.
Mijn voorkeur zou zijn (heb ervaring met samengestelde gezinnen en daar kunnen zaken heel gevoelig komen te liggen), dat paps en mams op een lijn liggen wat betreft de gekozen oplossing en de vader en de moeder elk met eigen dochter dit voor bespreken en daarna met allemaal rond de tafel gaan. Het zou zonde zijn als het nieuwe samengestelde gezin vanwege deze kwestie problemen zou gaan krijgen.
Het zou zonde zijn als de oudste zich naar gaat voelen terwijl ze zo haar best heeft gedaan, net als dat het naar is als de jongste haar eigen pony nooit meer fijn om te rijden zal gaan krijgen.
Succes met het zoeken naar een oplossing in een fijne harmonie met oog en openheid voor alle betrokken meiden. 14 Jaar is een kwetsbare leeftijd en meisje is kwetsbaar als ze bij papa komt daar zij maar af en toe aanwezig is in dat gezin.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:34

xSlvna schreef:
Maar als de een met geweld (ruk en pluk gaat bij mij gelijk aan streng/onrechtmatig gedrag bij grondwerk) en de ander met geduld werkt, zou ik het als geduldige echt niet fijn vinden om samen met de ander te werken.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de 14 jarige verder met de pony is, maar dat lijkt TS ook niet te weten.

ik denk dat de oudste de pony inderdaad eerder ziet als een fiets met haren zoals hierboven werd gezegd... zij heeft dat jammer genoeg zo geleerd (op die andere manege)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:38

Dan zorg je dat jou vriend/man dat ook denkt en gaan jullie dan verder.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:41

xSlvna schreef:
Dan zorg je dat jou vriend/man dat ook denkt en gaan jullie dan verder.

ik denk dat hij dat zelf al weet, vanavond idd nog eens goed praten erover!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:43

Dan kunnen jullie vanuit daar een oplossing zoeken. Zou beide in ieder geval niet meer zonder begeleiding bij het paard laten, dan is het niet oneerlijk voor de een en niet voor de ander. Wel is het eerlijker voor de pony :)

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:06

klinkt ingewikkeld.

Ik heb zelf tijdelijk een meisje van 12 laten rijdenop mijn pony, zolang ik haar aanwijzingen gaf en haar corrigeerde zodra ze gefrustreerd werd(pony deed niet wat zij wilde, hoewel ze hier ook 9 van de 10x niet de goede hulpen voor gaf, wat eindigde in dat de pony precies deed wat hij moest doen met de aangegeven hulpen.. pony werd dan ook in zn mond getrokken, ruw in zijn buik geschopt en ga zo maar door..) hier wees ikhaar dan ook op, wat op een aantal keer eindigde met een snotterend kind op mn pony omdat ze van mij na moest gaan denken, en telkens weer terug moest naar de basis voor ze verder mocht met haar half verprutste zelf bedachte oefening, wat haar antwoord dan was op mijn vraag hoe ze dit bedacht had: "van de manege geleerd".
dat ik me op een middag bedacht laat ik zelf eens een rondje op hem rijden, schrok ik me rot pony liep scheef, hoofd in de lucht, bokken, stijgeren, hoofd wegdraaien, bit vastpakken en ga zo maar door. Meteen vriendin van me gebeld die les geeft en we hebben heel wat oefeningen gekregen, nu loopt hij weer zoals hij hoort te lopen.. Moet je nagaan, hoewel je er bij staat kan zon kind je pony ook nog verprutsen..

Ik ben bang dat jouw stiefdochter, 14jr dus lekker aan het puberen misschien ook wel eens te ruw en hard is geweest voor de pony, omdat een bepaalde oefening niet ging zoals het moest? het is wel de leeftijd om niet de fout bij jezelf maar bij de pony neer te leggen..
Misschien een goeie tip, neem de tijd met je pony tijdens het poetsen, streng als hij iets doet wat niet mag, en zodra hij gedrag laat zien wat positief is vooral belonen.

Mijn pony is erg gevoelig voor mijn stem, als ik erop stapte en hij gooide zijn hoofd in de lucht sprak ik boos tegen hem, zodra ik hem ook maar een seconde zag veranderen reageerde ik overdreven blij, dit heeft ook zeker geholpen misschien iets voor jouw dochter en stiefdochter?