Hoe beslis je wat je paard waard is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GevlektBont

Re: Hoe beslis je wat je paard waard is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 17:19

Ik snap dat t allemaal met de bovenstaande te maken hebben, maar waarom is nou een Jazz meer waard als een andere kwpn met leuk papier?

Op dit moment gaat een vriendin van mij haar pony verkopen, vandaar dat we ook graag wilde weten hoe je zoiets kan "taxeren" .

Gaat om een hele leuke palomino pony van 1.40 met goed papier, ouders hebben predicaten etc. Typische wedstrijd pony, zowel looks als gangen. Nette leeftijd van 3 jaar en wordt nu rustig beleerd.

Als ik op sporthorses kijk staan deze pony's voor 2500/5000 euro. Op mp staan ze voor 1800/2200 euro.

Dus wat maakt nou net die ene pony's verschil dat die wel de 5000,- euro waard zijn.( en dan heb ik ze ongeveer vergeleken met kleur, leeftijd en niveau.)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:32

Denk dan bijvoorbeeld aan de gangen (ruim en verzamelend), het karakter (werkwilligheid) en de potentie voor de sport. Genoeg onbeleerde paarden die een stuk meer kosten dan een 12-jarige die in de Z loopt, omdat de toekomstverwachtingen hoger zijn van het onbeleerde paard.

Looks vind ik niet te beoordelen. Dat is zo persoonlijk. Voor mij is het exterieur, fundament, gezondheid (röntgenologisch) en papier heel belangrijk.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:03

Wil je voor een pony meer geld krijgen, kan je beter zorgen dat hij al echt goed beleerd is en een keer mee op concours is geweest. Meeste ouders zijn niet dol op onbeleerde pony's of hele groene pony's.

Het moet wel een bewegingstopper zijn wil je er 5 voor krijgen. Denk eerder aan 2.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:04

GevlektBont schreef:
Ik snap dat t allemaal met de bovenstaande te maken hebben, maar waarom is nou een Jazz meer waard als een andere kwpn met leuk papier?

Op dit moment gaat een vriendin van mij haar pony verkopen, vandaar dat we ook graag wilde weten hoe je zoiets kan "taxeren" .

Gaat om een hele leuke palomino pony van 1.40 met goed papier, ouders hebben predicaten etc. Typische wedstrijd pony, zowel looks als gangen. Nette leeftijd van 3 jaar en wordt nu rustig beleerd.

Als ik op sporthorses kijk staan deze pony's voor 2500/5000 euro. Op mp staan ze voor 1800/2200 euro.

Dus wat maakt nou net die ene pony's verschil dat die wel de 5000,- euro waard zijn.( en dan heb ik ze ongeveer vergeleken met kleur, leeftijd en niveau.)

Dat ze te koop staan voor € 5000,- wil nog niet zeggen dat ze voor dat bedrag verkocht worden natuurlijk.

In dit geval zou ik het gemiddelde nemen en dan kijken of het inderdaad lukt met dat bedrag. Bellen er de eerste dag al 10 mensen, dan is de prijs misschien aan de lage kant. Heb je na maanden nog geen kijker gehad dan zit je wellicht te hoog met de prijs.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:10

Het ligt ook aan de verkoper. Een bekende springstal kan een goed springpaard duurder verkopen dan een onbekende particulier.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:09

felintje schreef:
Inderdaad, een paard is waard wat de gek er voor geeft.. Naja in dat geval ben ik dus een gek. Alsje het maar doet uit de liefde voor het dier !
Zeker nu de paardenmarkt slecht gaat, is het niet evident om een paard aan een te hoge prijs kwijt te raken denkik.

Dan vergis je je toch. Juist de paarden in het hogere segment, verkopen nog steeds heel goed. Juist bij de huis tuin en keukenpaarden, ligt de markt redelijk op z'n gat. Daar is gewoon veel aanbod in, paarden die echt presteren en potentie hebben voor het hogere werk, zijn gewoon schaarser en gewild. Vergeet niet dat juist de crisis bij de 'gewone' mensen heeft huisgehouden en de juist bij de rijkeren minder. Die hebben gewoon nog steeds geld om uit te geven :+ .

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:49

DatBenIkNou schreef:
felintje schreef:
Inderdaad, een paard is waard wat de gek er voor geeft.. Naja in dat geval ben ik dus een gek. Alsje het maar doet uit de liefde voor het dier !
Zeker nu de paardenmarkt slecht gaat, is het niet evident om een paard aan een te hoge prijs kwijt te raken denkik.

Dan vergis je je toch. Juist de paarden in het hogere segment, verkopen nog steeds heel goed. Juist bij de huis tuin en keukenpaarden, ligt de markt redelijk op z'n gat. Daar is gewoon veel aanbod in, paarden die echt presteren en potentie hebben voor het hogere werk, zijn gewoon schaarser en gewild. Vergeet niet dat juist de crisis bij de 'gewone' mensen heeft huisgehouden en de juist bij de rijkeren minder. Die hebben gewoon nog steeds geld om uit te geven :+ .

Inderdaad. De paarden in het hogere segment die potentie hebben voor het zwaardere werk, worden vaak via via verkocht.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:30

GevlektBont schreef:

Nou er zijn niet voor niets verrichtingsonderzoeken e.d.
De nakomelingen worden ook beoordeeld en Jazz bijvoorbeeld geeft voor de sport hele goede nakomelingen. Maar ik zou er zelf geen een willen, dus ik vind het het geld niet waard. Maar iemand die een bepaald karakter en paard zoekt om hoger dressuurwerk mee te doen weer wel. Is maar net wat je zoekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:37

Sandraa schreef:
Objectief gezien zijn deze twee paarden hetzelfde waard?

-Paard 1; bruin, 1.60, 600kg, papierloos, l-dressuur

-Paard 2: zwart, 1.65, 600kg, ggk kwpn hengst, lichte tour

Indien er precies evenveel bruikbaar vlees op zit wel ja.
goedkeuring, hengst zijn, niveau.. Je kan het economische waarde noemen maar in wezen is het Allemaal emotie. :)
Voor iemand die niets met paarden heeft telt niveau bv niet. Het is pas als je er waarde aan hecht (= subjectief/emotie) dat die dingen doorwegen. :)

Waarmee ik niet wil zeggen dat jij niet meer dan de slachtprijs gaat krijgen als je ze verkoopt he. :') Voor een paardenliefhebber zijn ze nl beduidend meer waard omwille van niveau, potentieel, goedkeuring enz. Maar puur objectief gezien zijn ze waard wat ze aan bruikbaar vlees op de botten hebben. ;)

RDMhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:40

Hallo

Ik vraag mij af hoeveel mijn pony veulen waard is het is een vos bonte homozygoot
Hengst (een van de enige)

Als iemand een idee heeft mogen jullie altijd iets reageren

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:46

RDMhorses schreef:
Hallo

Ik vraag mij af hoeveel mijn pony veulen waard is het is een vos bonte homozygoot

Welk ras is je veulen?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:25

RDMhorses schreef:
Hallo

Welkom op Bokt. Dit is een heel oud topic, misschien kan je beter een eigen topic maken?

Op je vraag kan niemand antwoord geven zonder meer info zoals:

Ras
Afstamming
Wat bedoel je met een vd enige? Er zijn wel meer vos bonte hengstveulens?
Stokmaat
Gefokt voor de sport, fok, oeps, of??
Al bekend met het veulen abc

Enz,enz

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:50

Hier bepaal ik de prijs waarvan ik blij wordt als die de stal verlaat. Wordt ik niet blij van de prijs? Dan blijft ie lekker staan en geniet ik er zelf van :j