Probleem: aanraken achter zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Probleem: aanraken achter zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:31

Uiteraard moet je dingen als pijn zeker eerst gaan uitsluiten, kijken of er medisch niet ergens een probleem de oorzaak kan zijn.
Maar persoonlijk zou ik zelf niet dadelijk overgaan tot het laten maken van foto's en dergelijke, dat zijn vrij dure grapjes, dat merk je dadelijk als je het laat uitvoeren.
En zelf denk ik helemaal niet dat dit een pijn probleem is, ik vermoed dat het een trainings probleem is, een vorm van sensibiliseren en desensibiliseren.
leiderschap en vertrouwen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:31

Ik denk het niet, maar de zadelmaker komt ook dit weekend dus dan kunnen we dat ook uitsluiten :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:37

Charr_x schreef:
Ik ga jullie tips uitproberen! Baat het niet, dan schaadt het niet :)
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Nogmaals: medisch volg ik de boel heel goed op, maar kan iemand mij uitleggen waarom een aai (of het verschuiven van een vliegendeken) pijn zou veroorzaken? Dan zou zijn huid pijn moeten doen, maar dan zou die pijn er ook zijn vanop de grond.
Als het rugpijn is, dan gaat een aai op eender welke plek aan zijn achterhand dat niet verergeren.

Wat dacht je van de gewichtsverplaatsing die je doet als je hem aait? De draai die je maakt? Of misschien spant hij alles aan en is de aai de druppel die de emmer doet overlopen, waardoor hij wegschiet?

Al vermoed ik zelf dat hij een nare ervaring heeft gehad en daarin terugschiet

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:38

Zorg dat je zelf ook goed op de hoogte bent van HOE een zadel moet liggen en vooral niet verder dan die laatste rib (oftewel tot de 16e rib voelen en van daaruit recht omhoog)
Ik heb de ervaring gemaakt met verschillende zadelmakers/passers dat het juist daar fout is gegaan!!!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 18:37

Bedankt iedereen voor jullie imput!

"Laatste rib test" heb ik gedaan, daar kwam hij niet voorbij :)

Pijn kan, maar ik vermoed ook eerder iets psychologisch.

Het is een enorm sensibel paard en ik moet misschien leren omgaan met zijn gebreken en ze aanvaarden :)

Zo is hij 100% bomproof (groot verkeer e.d.) op de weg, ook alleen, maar het geluid van een fanfare doet hem ontploffen (muziek uit boksen kan geen kwaad). Tijdens een groepsrit met een aantal gekke sprongen en draaien, uiteindelijk rustig gekregen en kunnen uitrijden achter de fanfare aan. Toen fanfare half uurtje weer vertrok in de verte, opnieuw blinde paniek.
Sommige dingen moet ik misschien aanvaarden, veel mensen hebben ook fobieën die voor derden niet te begrijpen zijn maar voor de persoon in kwestie zeer reëel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:40

Niks zomaar aanvaarden, aan alles kan gewerkt worden.
Er zijn trainers genoeg die ook aan al deze dingen hun aandacht geven, de gewone reguliere instructie werkt niet op deze punten.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 18:45

Ik zal eens luisteren bij mijn "niet-reguliere" instructrice :Y) , die er bij de laatste val bij was en het op dat ogenblik ook niet kon verklaren :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:45

ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen laat je het ons weten ? *\o/*

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:58

Sowieso! Nooit zoveel reacties verwacht!
Bedankt iedereen, keep you posted!
Eerst even mijn rug laten genezen en op vakantie, dan maak ik er werk van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:31

Ik kan het bij mezelf vergelijken, heb regelmatig rug-en nekklachten. OP de plek waar het probleem zit, is mijn huid ook en stuk gevoeliger en strakker. Als je mijn huid op die punten aanraakt, is het ook gevoeliger.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:18

Kan er overheen gelezen hebben, maar wat is het geslacht? Ik denk ook aan de nieren zo even snel, zijn die ok? Bij een merrie kan het misschien hormonaal zijn waardoor druk op haar rug en kleine verschuiven misschien mogelijk kunnen zijn. Zeg niet dat er wat is maar paard reageert wel erg heftig. Pijn kan dat veroorzaken, gelukkig ben je goed bezig om het uit te zoeken. Het is moeilijk, een paard reageert in de regel niet zo extreem heftig, al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:23

Het is een ruin :)
Nee, ik ken ook weinig paarden die zo heftig reageren!
Vluchtdier pur sang

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:35

Naar mijn idee zit er dan toch echt iets niet goed in de rug van je paard.
Het is geen normaal gedrag om zo te reageren bij aanraking als je erop zit.Ik zou toch zeker eens laten nakijken of er blokkades zitten in de rug.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:39

Is er ooit wel eens een thermoscan gemaakt van zijn rug/die plek? Is pijnloos, niet al te gek duur (dacht ik me te herrinneren) en een da kan er ook mee uit de voeten eventueel.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 01:32

Over mijn reactie of hij op de renbaan heeft gelopen:

Ik ken 2 jonge ruinen die op de renbaan hebben gelopen en die hebben een vergelijkbaar probleem als het paard van TS.

Ik vraag me bij die paarden ook af of er een link met de renbaan kan zijn, vandaar dat ik ernaar vroeg.
Ben de link zelf nog aan het proberen te leggen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:38

Ik denk dat dat toeval is geweest dan Roweentje. Ik heb zelf renpaarden getraind en zou echt echt echt niet weten waar dat dan vandaag zou komen in combinatie met het renpaard zijn.

Ben wel benieuwd hoe het nu met het paard uit de post van TS is? Gaat het beter?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:01

Ik ben net terug van 2 weekjes vakantie en paard heeft dus ook vakantie gehad.
Omdat mijn rug nog niet helemaal goed is, ga ik veel met hem grondwerken vanaf deze week.
Ik hou jullie op de hoogte!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:13

Benieuwd! Sterkte met je rug!

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:32

Als het niets fysieks is kan het dan zijn dat hij een soort van trauma heeft doordat hij vaak met een zweep geslagen is? Ik ken een paard die dat heeft met zijn hoofd. Alle handen in de buurt van zijn hoofd zijn eng. Hij is door de vorige eigenares op zijn neus gestompt als hij iets fout deed. Het heeft een tijd geduurd maar die schrikachtigheid is eindelijk weg bij zijn nieuwe baasjes. Wellicht is het dus een kwestie van vertrouwen en moet hij leren dat jij hem geen pijn zal doen. In ieder geval geen zweep (als straf) gebruiken bij zo'n gevoelig paardje!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:03

langer dekje onder het zadel doen dat achter het zadel iets uitsteekt. zou dat werken?
dan voelt hij daar ook al iets achter het zadel zonder dat het druk geeft